فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار با موفقیت به فضا پرتاب شد

۲۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دراگون سرنشین‌دار

فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار (Crew Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) پس از پرتابی موفق با موشک فالکون ۹ (Falcon 9) دقایقی پیش به همراه دو فضانورد در مدار زمین قرار گرفت. پس از بازنشستگی شاتل‌های فضایی در سال ۲۰۱۱ این اولین ماموریت سرنشین‌داری است که از کشور آمریکا انجام می‌شود. همچنین این ماموریت که Demo-2 نام دارد اولین ماموریت سرنشین‌داری است که یک شرکت خصوصی مسئولیت آن را بر عهده دارد.

مرحله اول موشک فالکون ۹ در این ماموریت نیز همچون گذشته پس از رساندن فضاپیما به ارتفاع مورد نظر دوباره راهی زمین شد و به صورت عمودی روی سکوی شناور در آب فرود آمد.

Bob Behnken و Doug Hurley فضانوردان حاضر در این ماموریت هستند. این دو فضانورد ناسا حدود نوزده ساعت پس از پرتاب و پس از اتصال فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی به جمع افراد حاضر در ایستگاه فضایی خواهند پیوست. مدت زمان ماموریت این دو فضانورد در ایستگاه فضایی هنوز به طور دقیق مشخص نیست و بین یک تا چهار ماه خواهد بود.

Bob Behnken و Doug Hurley پس از پایان ماموریت خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی بار دیگر به فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار بازخواهند گشت تا سفر بازگشت به زمین را آغاز کنند.

تاریخ‌سازی دراگون سرنشین‌دار

ماموریت Demo-2 از چند نظر ماموریتی تاریخی و بسیار مهم محسوب می‌شود. این اولین ماموریت سرنشین‌داری است که پس از پایان کار شاتل‌های فضایی در سال ۲۰۱۱ از کشور آمریکا انجام می‌شود. در این سال‌ها ناسا برای اعزام فضانوردانش به ایستگاه فضایی بین‌المللی راهی جز استفاده از فضاپیمای سایوز روسیه نداشت. در واقع در این ۹ سال فضاپیمای سایوز تنها وسیله رفت و آمد به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود.

شاتل فضایی

تصویری از لحظه پرتاب آخرین ماموریت شاتل‌های فضایی.
Credit: NASA/Bill Ingalls

پس از بازنشستگی شاتل‌های فضایی ناسا برای انجام مجدد ماموریت‌های سرنشین‌دار از آمریکا تصمیم به همکاری با شرکت‌های خصوصی گرفت. دو شرکت اسپیس‌ایکس و بوئینگ بر اساس قراردادهایی با ناسا مسئولیت طراحی و ساخت فضاپیماهای سرنشین‌دار جدید را بر عهده گرفتند. شرکت اسپیس‌ایکس فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار را طراحی کرد و بوئینگ کار روی فضاپیمای استارلاینر (Starliner) را آغاز کرد که اکنون مراحل آزمایشی را پشت سر می‌گذارد.

همکاری ناسا و شرکت‌های خصوصی بالاخره نتیجه داد و ساعت ۲۳:۵۲ شنبه ۱۰ خرداد اولین فضاپیمای سرنشین‌داری که یک شرکت خصوصی طراحی و ساخت آن را بر عهده داشته است رهسپار مدار زمین شد.

فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار همچون موشک فالکون ۹ قابلیت استفاده مجدد را خواهد داشت. مسئله‌ای که به کاهش هزینه سفرهای فضایی منجر خواهد شد.

فضاپیمایی که آغازگر فصل جدیدی از تاریخ صنعت فضایی بود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar Ali Sha'bani

    بسیار صحنه جالبی بود.

    https://youtu.be/bIZsnKGV8TE
    اگر کسی مشتاق به دیدن عملیات به صورت زنده هست لینک بالا رو پیشنهاد میکنم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه