پرفروش‌های بازار کتاب، ایرج طهماسب بدون کلاه قرمزی!

۴ اسفند ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

در هفته‌ی گذشته بیشترین فروش بازار کتاب تهران را تازه‌های نشر تشکیل می‌داد. این کتاب‌ها در حوزه‌ی ادبیات و علوم انسانی بوده‌اند. کتاب «در ستایش عشق» اثر «آلن بدیو» یکی از کتاب‌های پرطرفدار در حوزه‌ی علوم انسانی بود که از فروش نسبتا بالایی نیز برخوردار شده است. اما اتفاق مهم دیگر پرفروش شدن اولین کتاب «ایرج طهماسب» بود. طهماسب که تا کنون او را به عنوان مجری و کارگردان می شناختیم حالا در مقام نویسنده، کتابی پرفروش روانه بازار کتاب کرده است.

۳- «سه قصه» اثر «ایرج طهماسب»

طهماسب را بسیاری با شخصیتی که خالق آن بوده است، می‌شناسند: کلاه قرمزی. او از اوایل دهه‌ی شصت کار خود را در سینما و تلویزیون آغاز کرد. اما همکاری او با «حمید جبلی» به واسطه‌ی شخصیت عروسکی «کلاه قرمزی» نقطه‌ی عطف کارهای او به حساب می‌آید. اولین کتاب ایرج طهماسب، در همان هفته‌های اول انتشارش مورد توجه مخاطبین بازار کتاب قرار گرفت. طهماسب در این کتاب تصمیم گرفته است که برخی از قصه‌هایی که در دوره‌ی سی‌ساله‌ی هنری‌اش نوشته بود به چاپ برساند. کتاب «سه قصه»، مجموعه‌‌ی این قصه‌هاست. ویژگی قصه‌های این مجموعه این است که با لحنی بسیار ساده و روان نوشته شده‌اند و تقریبا می‌توان گفت این ساده‌نویسی به نوعی نتیجه‌ی تاثیرپذیری کار در حوزه کودک بوده که روی نوشته‌های طهماسب تاثیر گذاشته است. به همان میزان که نمی‌توان گفت مجموعه کلاه قرمزی مخصوص کودکان است، این مجموعه قصه را نیز نمی‌توان قصه‌هایی کودکانه نامید. خود طهماسب در مورد این مجموعه گفته است: «این داستان‌ها تعدادی از داستان‌هایی است که طی کار هنری‌ام نوشته‌ام؛ به سال های دور و نزدیک باز می‌گردد و هر یک شیوه نگارش خاصی دارد. همه آن‌ها را دوست دارم و وقتی آدم چیزی را دوست دارد، دلش می‌خواهد آن را با دیگران تقسیم کند؛ بنابراین تصمیم گرفتم بعد از سالیان سال آن‌ها را چاپ کنم. این نوشته‌ها برای دوستانی که تنها یک چهره این جانب را شناخته‌اند جالب‌تر است.»

۲- «مردی به نام اوه» اثر «فردریک بکمن»

اگر به رمان‌های شخصیت پردازانه علاقه‌مند باشید، این رمان برای شما یکی از بهترین‌ها خواهد بود. «مردی به نام اوه»،  ماجرای پیرمرد غرغروی بدخلقی است که به لطف پرداخت قوی آقای نویسنده تبدیل به شخصیتی محبوب به نام «اوه» شده است. رمان در واقع، برش‌هایی از مهمترین بخش‌های زندگی‌ او را به تصویر می‌کشد. وجود زنی ایرانی به نام «پروانه»، و برخوردش با اوه به عنوان شخص اول داستان نیز یکی از نقاط عطف رمان است. نویسنده در خلال روایت داستانش، نگاهی انتقاد آمیز به زندگی در جهان امروزی داشته است و در عین حال راوی داستانی است که در فضایی طنزآمیز و کنایی به پیش می‌رود. فیلم «مردی به نام اوه» را «هانس هولم»کارگردانی کرده است که آن هم مثل کتاب از استقبال خوبی برخوردار شده است و علاوه بر این توانسته است نظر بیشتر منتقدان را به خود جلب کند. در حال حاضر این فیلم به عنوان یکی از فیلم‌های نامزد جایزه اسکار ۲۰۱۷ درآکادمی اسکار انتخاب شده است. لازم به ذکر است، از «بکمن» تا کنون رمان‌های «مادربزرگ سلام می رساند و می گوید متاسف است» و «بریت ماری اینجا بود» نیز به فارسی ترجمه شده‌ و در اختیار مخاطبین قرار گرفته‌ است.

کتاب مردی به نام اوه

کتاب مردی به نام اوه

۱- «آخرین نامه‌ی معشوق» اثر «جوجو مویز»

مویز در کافه‌ای نشسته بود و مشغول گوش دادن به صحبت‌های چند زن بود که سر میز کناری در حال گفت و گو بودند. آن‌ها داشتند در مورد پیام کوتاه و نحوه‌ی اطلاع‌رسانی بین هم با یکدیگر بحث می‌کردند. خانم نویسنده، درآن لحظه، فکری به ذهنش رسید که همان فکر مقدمه‌ای شد برای نگارش یکی از پرفروش‌ترین رمان‌ها او: «نامه‌ای به معشوق». مویز در مورد چگونگی شکل گرفتن این ایده می‌گوید: «بعد از این جریان با خودم فکر کردم که تا چندوقت پیش مردم برای همدیگر نامه می‌نوشتند و چقدر به نامه‌ها و پیام‌های ارسالی از طریق آنها اهمیت قائل بودند، حال آنکه امروزه دیگر کسی نامه نمی‌فرستد و در زندگی روزمره انسان‌ها دیگر کاربردی ندارد.» چاپ این کتاب برای باز دوم جایزه‌‌ی بهترین رمان عاشقانه‌ی سال را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد و همین نکته نیز باعث شد کتاب تا هفته‌ها در صدر جدول پرفروش‌های بریتانیا قرار گیرد و به زبان‌های مختلفی ترجمه شود. رمان با موضوعیت نامه‌نگاری نوشته شده است. داستان به سبک رمان‌های دیگر مویز، روایت دو زن است که به صورت موازی پیش می‌رود. لحن رمان، حسی از نامه‌نگاری در زمان‌های گذشته را به تصویر کشیده است و این برای بسیاری از مخاطبان که هنوز دوران برقرای ارتباط با نامه را به یاد دارند، جذاب خواهد بود.

پیشنهاد هفته : «در باب حکمت زندگی» اثر «آرتور شوپنهاور»

«در باب حکمت زندگی» در هفته‌ی گذشته، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در حوزه‌ی علوم انسانی بوده است. این کتاب یکی دیگر از آن دست نوشته‌های شوپنهاور است که به نوعی بیانگر نظر او نسبت به دنیای پیرامون بوده و «فلسفه‌ی زندگی» را به زبانی نسبتا ساده از نظر این فیلسوف شرح می‌دهد. شوپنهاور از فیلسوف‌های مهم قرن نوزدهم است که اعتقاد داشت فلسفه نباید با جملات پیچیده آمیخته گردد و از این رو همه‌‌ی مردم می‌بایست به فلسفه آگاهی داشته باشند. کتاب از دو قسمت تشکیل شده است: در قسمت اول شوپنهاور به سه مشخصه‌ی اصلی می‌پردازد که معتقد است اساس زندگی هر شخص را تشکیل می‌دهد: ۱- آن‌چه هستیم، ۲- آن‌چه داریم و ۳- آن‌چه می‌نمایانیم … قسمت دوم کتاب، پندهایی را شامل می‌شود که شوپنهاور برای رسیدن به سعادت به آن‌ها اعتقاد دارد. این بخش از کتاب به پنج قسمت: «نظرات و اندرزهای عمومی»، «نظرات و اندرزها درخصوص رابطه ما با خویشتن»، «رابطه ما با دیگران»، «رابطه ما با زندگی» و «سرنوشت و تفاوت های آدمی در سنین گوناگون» تقسیم می‌شود. شوپنهاور در جایی می‌گوید: «کار انسان نباید تفکر درباره‌ی آن پدیده‌هایی باشد که تاکنون کسی به آنها پی نبرده‌است، بلکه باید اندیشیدن به آن واقعیاتی باشد که در برابر دیدگان همه قرار دارد، ولی کسی به آنها نپرداخته ‌است.»
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه