گام بلند اسپیس ایکس؛ پرواز آزمایشی فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار

۸ اسفند ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دراگون سرنشین‌دار

شرکت‌های فضایی خصوصی در سال‌های اخیر قدم‌های بزرگی را در زمینه‌ی پرتاب‌های فضایی برداشته‌اند و با فعالیت‌شان آغازگر دورانی تازه در عصر فضا شدند. بدون شک شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین این شرکت‌هاست که این بار قصد دارد فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار را آزمایش کند. شرکتی با مدیریت ایلان ماسک که هدف‌های بلندپروازانه‌ای را برای سفرهای فضایی دنبال می‌کند.

فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار شرکت اسپیس ایکس قرار است روز شنبه یازده اسفند اولین پرواز آزمایشی خود را پشت سر بگذارد و به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی برود. هرچند که اولین پرواز این فضاپیما که Demo-1 نام گرفته بدون سرنشین و صرفا آزمایشی خواهد بود.

پرواز دراگون سرنشین‌دار در ماه‌های اخیر چند بار به تعویق افتاده بود اما به نظر می‌رسد شرایط برای پرواز روز شنبه مساعد است. فضاپیمای دراگون سوار بر موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب خواهد شد. موشکی که قابلیت استفاده‌ی مجدد را نیز دارد و پس از انجام ماموریت به طور عمودی و کنترل‌شده روی زمین فرود می‌آید.

اسپیس ایکس در این پروژه با ناسا همکاری خواهد کرد و در صورت موفقیت احتمالا به زودی فضانوردان ناسا با فضاپیماهای اسپیس ایکس راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شوند. از زمان بازنشستگی شاتل‌ها فضایی در سال ۲۰۱۱ فضانوردان ناسا با فضاپیمای سایوز روسیه به ایستگاه فضایی سفر می‌کنند. اعزام مستقیم فضانوردان از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی برای ناسا اهمیت زیادی دارد و اسپیس ایکس و ناسا بر اساس قراردادی چند میلیارد دلاری در حال همکاری با یک‌دیگر هستند. ناسا قرارداد مشابهی را نیز با شرکت بوئینگ بسته و این شرکت نیز در حال طراحی فضاپیمای سرنشین‌دار است.

فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار از مرکز فضایی کندی ناسا به فضا پرتاب خواهد شد. قرار است در این ماموریت تقریبا تمام موارد و تجهیزات مربوط به پرواز سرنشین‌دار، مانند اتصال به ایستگاه فضایی، فرود و موراد بسیار دیگری، آزمایش شود. این فضاپیما پس از حدود دو هفته با چتر نجات در اقیانوس فرود خواهد آمد. آزمایش دیگری نیز قرار است در حوالی خرداد ۱۳۹۸ انجام شود. اگر همه چیز در این دو پرواز آزمایشی به خوبی پیش برود پروازهای اصلی آغاز خواهند شد. ناسا فضانوردان حاضر در اولین ماموریت اصلی را نیز انتخاب کرده است.

در حال حاضر ناسا بابت هر صندلی در فضاپیمای سایوز هزینه‌ی زیادی را به روسیه پرداخت کند. قیمت هر صندلی سایوز چیزی در حدود ۸۰ میلیون دلار است.

اسپیس ایکس پیش از این و در قراردادی جداگانه از سال ۲۰۱۲ در زمینه‌ی ارسال تجهیزات به ایستگاه فضایی با ناسا همکاری داشته است. قرارداد جدید ناسا و اسپیس ایکس گام بعدی همکاری این دو سازمان فضایی است.

اسپیس ایکس ایده‌های بلندپروازانه‌ای برای سفر سرنشین‌دار به مریخ نیز دارد. سامانه‌ی پرواز فضایی جدید این شرکت در حال ساخت است و باید دید ایده‌های بلندپروازانه‌ی ایلان ماسک تا کجا عملی خواهند شد.

طبق برنامه سامانه‌ی پرواز فضایی جدید اسپیس ایکس از فضاپیمایی با گنجایش ۱۰۰ نفر تشکیل خواهد شد که با راکتی قدرتمند به نام سوپر هوی به فضا پرتاب خواهد شد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فضاپیمای دراگون شرکت اسپیس ایکس.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar havram

    پیمایی با گنجایش ۱۰۰ نفر تشکیل
    ۱۰۰ نفر؟؟

    1. بله. البته فعلا فقط در حد یک طرح بلندپروازانه است. در لینک زیر اطلاعات بیشتری هست: https://www.spacex.com/mars

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه