پیتر تیل پرحاشیه و منتقد، دوباره عضو هیات‌مدیره‌ی فیس‌بوک شد

۱ تیر ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

پیتر تیل (Peter Thiel)، از جمله سرمایه‌گذاران اولیه و سهام‌داران سابق فیس‌بوک، بار دیگر به‌طور رسمی به اعضای هیات‌مدیره‌ی فیس‌بوک پیوست. تیل که در سال ۲۰۰۴ مالک ۱۰.۲ درصد از سهام فیس‌بوک بود، هشت سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۲ سهام خود را فروخت و همکاری‌اش با این شبکه‌ی اجتماعی به‌صورت غیررسمی ادامه داشت.

در انتخابات جلسه‌ی اخیر مدیران فیس‌بوک تصمیم بر این شد که نام پیتر تیل هم در لیست هیات‌مدیره درج شود. تحلیل‌گران شبکه‌های اجتماعی این اقدام را درواقع در حکم یک پاسخ به حاشیه‌های رسانه‌ای اخیر تیل دانسته‌اند؛ به این معنا که علی‌رغم حواشی، این میلیاردر سرمایه‌گذار همچنان صندلی خود را در فیس‌بوک حفظ می‌کند.

تحلیل‌گران شبکه‌های اجتماعی انتخاب تیل در هیات‌مدیره فیس‌بوک را درواقع در حکم یک پاسخ به حاشیه‌های رسانه‌ای اخیر او دانسته‌اند.

ماجرا از این قرار است که یک ماه پیش، پیتر تیل با پرداخت حق‌الزحمه‌ی وکیل فردی که از شبکه‌ی اجتماعی Gwaker شکایت کرده بود، توانست دادگاه را به نفع شاکی تمام کند و Gwaker را تا مرز ورشکستگی پیش ببرد. جالب این‌جاست که شاکی این پرونده کسی نبود جز هالک هوگان (Hulk Hogan)، کشتی‌گیر، مجری و بازیگر معروف آمریکایی که چندی پیش ویدیویی از زندگی شخصی‌اش در Gwaker منتشر شده بود.

Gwaker

حمایت تیل از پرونده‌ی شکایت هوگان پس از صدور رای دادگاه فاش شد و او ضمن تایید این موضوع، همچنین اقرار کرد پیش از آن هم کمپینی را علیه فعالیت این شبکه‌ی اجتماعی راه‌اندازی کرده و از این کارش راضی است.

تیل که بیش‌تر به‌خاطر سرمایه‌گذاری‌ در حوزه‌های مختلف تکنولوژی و حمایت از استارتاپ‌ها شناخته می‌شود، یکی از ثروتمندترین چهره‌های دنیای تکنولوژی است و در تاسیس پی‌پل (PayPal) هم با ایلان ماسک شریک بوده است . به‌این‌ترتیب نیازی به گفتن نیست که علت همکاری او در ایجاد مشکلات قانونی برای یک شبکه‌ی اجتماعی نه‌چندان شناخته‌شده، مربوط به مسایل کاری و رقابتی نبوده و ریشه در یک خصومت شخصی دارد. این خصومت به مدت‌ها پیش برمی‌گردد؛ زمانی که جزییاتی از زندگی شخصی او در Gwaker منتشر شده و خشم او را برانگیخته بود.

Facebook2

از سوی دیگر در رزومه‌ی پیتر تیل گفته شده رسانه‌ها او را به‌عنوان منتقد شبکه‌های اجتماعی هم می‌شناسند که این موضوع می‌تواند جریان حمایت‌های او از شاکی پرونده‌ی Gwaker را به‌عنوان یک مسئولیت روزنامه‌نگارانه توجیه کند.

نشستن روی صندلی هیات‌مدیره‌ی بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی در حالی که فعالیت‌های اخیر پیتر تیل، بیش‌تر در راستای انتقاد از نشر محتواهای این شبکه‌ها بوده، دوباره تحلیل‌گران را به این فکر انداخته که احتمالا این کار هم یک بازی رسانه‌ای است.

صحبت بر سر این است که آیا همان پیتر تیل که آشکار و نهان برای براندازی یک شبکه‌ی اجتماعی تلاش می‌کند، آن هم به این علت که محتواهای منتشر شده در آن را غیراخلاقی و ناقض حریم خصوصی افراد می‌داند، می‌تواند جزو مدیران شبکه‌ی اجتماعی‌ای باشد که قرار نیست هیچ نظارت یا دخالتی در محتوای آن داشته باشد؟

منابع: The verge , Engadget

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه