احتمال کشف حیات در خوشه‌های ستاره‌ای

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
خوشه‎‌های ستاره‌ای

تحقیقاتی که اخیرا ستاره‌شناسان دانشگاه هاروارد و یک موسسه‌ی تحقیقاتی در هند انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که در خوشه‌های ستاره‌ای متراکم که در حاشیه‌ی کهکشان راه شیری قرار دارند، احتمال پیدایش موجودات فرازمینی وجود دارد.

در گذشته، خوشه‌های ستاره‌ای کروی به خاطر تعداد بی‌شمار ستاره‌هایی که در دل خود دارند، سوژه‌ی خوبی برای تحقیقات ستاره‌شناسان در زمینه‌ی پیدایش موجودات فرازمینی بودند. اما تلاش‌هایی که برای پیدا کردن اثری از موجودات فرازمینی در این خوشه‌های ستاره‌ای انجام شد، با شکست مواجه شدند.

البته حالا، دو ستاره‌شناس معتقدند که هنوز دلایل موجهی برای جستجو و تحقیق در خوشه‌های ستاره‌ای وجود دارد. «رزان دی استفانو» (Rosannse Di Stefano) از دانشگاه هاروارد و «الک ری» ( Alak Ray) از موسسه‌ی تحقیقات بنیادی تاتا در هند، آنچه را که “فرصت خوشه‌های ستاره‌ای کروی” می‌نامند شرح دادند.

در خوشه‌های ستاره‌ای با سن میانگین ۱۰ میلیارد سال، ستاره‌های جوانی که عناصر فلزی لازم را برای تشکیل سیارات داشته باشند، به ندرت پیدا می‌شود. اما دکتر دی استفانو به این نکته اشاره می‌کند که اخیرا سیاره‌هایی فراخورشیدی کشف شده که اطراف ستاره‌هایی با منابع فلزی بسیار کمتر از خورشید تشکیل شده‌اند.

دکتر دی استفانو گفت: “وقتی در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ جستجو و تحقیقات برای موجودات فرازمینی شروع شد، ما از وجود سیاره‌های فراخورشیدی آگاه نبودیم. اما حالا می‌توانیم از اطلاعاتی که از اکتشاف دیگر سیارات به دست آورده‌ایم، استفاده کنیم. امروز می‌دانیم که بیش از ۲۰۰۰ سیاره‌ی فراخورشیدی شناخته شده وجود دارد. با این حساب، باید بپرسیم که آیا این سیاره‌ها در خوشه‌های ستاره‌ای هم یافت می‌شوند یا خیر.” او همچنین سیاره‌ای را مثال زد که تنها سیاره‌ی فراخورشیدی است که درون یک خوشه‌ی ستاره‌ای بر مدار دو ستاره می‌چرخد. او در ادامه گفت که: “من فکر می‌کنم اکثر ما موافق باشیم که کشف این سیاره‌ی عجیب نشان می‌دهد که شاید سیاره‌های دیگری هم در این خوشه‌ها وجود داشته باشد.”

CES_2016_Slider_Final

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه