اگه قراره این هفته فقط یه چیز بخرید، کتاب رستم و سهراب را بخرید!

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

۲۵ اسفند روز پایان سرایش شاهنامه، این اثر جاودانه است. این بهترین بهانه برای کسانی است که شاید هنوز فرصتی برای آشنایی عمیق‌تر با معروف‌ترین داستان شاهنامه پیدا نکرده‌اند. کالایی که این هفته به شما معرفی می‌کنیم، یک مجموعه نفیس از داستان «رستم و سهراب» اثر حکیم «ابولقاسم فردوسی» است. این مجموعه دارای یک جلد کتاب به همراه ۲ CD صوتی با صدای دلنشین «ابوالحسن تهامی» است. همچنین صداپیشگان معروف دیگر مانند چنگیز جلیلوند، حامد بهداد، مریم شیرزاد، حامد عزیزی، افشین زینوری، زهره شکوفنده، پرویز بهرام، اکبر منانی، ژرژ پطروسی و… نیز در این اثر همکاری داشته‌اند.

وحید

فکر می‌کنم نه یا ده سالم بود. دارم از ۲۵ سال پیش حرف می‌زنم. وقتی که تشنه‌ی خواندن بودم و هرچیزی که روی کاغذ چاپ شده بود را بو می‌کشیدم. کتابخانه‌ی پدربزرگ خود بهشت بود برای بچه‌ای که از کودکی تنها اسباب‌بازی‌اش کتاب بود و بس. خوبی معلم بودن پدر و مادر همین است. جمعه روزی بود و همه میهمان خانه‌ی پدربزرگ. مثل جمعه‌های قبل رفته بودم تا سهم کتاب هفته‌ی جدید را بگیرم. گفتم باباجان، کتاب. جلوی قفسه‌هایش ایستاد، کتاب جیبی کهنه‌ای را برداشت و به سمت من دراز کرد.
– این چیه؟
– یکی‌داستان است پر آب چشم…
و از آن‌ روز من شیفته‌ی جهان شاهنامه شدم. کتابی نثر شده از قصه‌ی رستم و سهراب که ذره ذره به جانم نشست و شد منشا هزار سوال. رستم، سهراب، سیاوش، کیکاوس، گیو.. این آدم‌ها قهرمان‌های زندگی من شدند و هر خط از قصه‌هایشان وجودم را مملو از لذت‌ کرد…
راستش را بخواهید اعتقاد دارم اگر شاهنامه و معجزه‌ی فردوسی نبود، خدا می‌داند زبان فارسی کجای تاریخ گم شده بود. این درخت هزار ساله هنوز تنومند و پابرجا ایستاده که از زبان مادری ما مواظبت کند. از این مهم که بگذریم، جادوی جذابیت قصه‌های شاهنامه‌ را نمی‌توان نادیده‌ گرفت. افسانه‌هایی از دل تاریخ که به همت فردوسی بزرگ ثبت شدند و برای ما ماندند به یادگار. حالا، و پس از هزار سال، می‌توان به این میراث بالید و به داشتن آن افتخار کرد.
داستان رستم و سهراب یکی از زیباترین تراژدی‌های تاریخ ادبیات جهان است. قصه‌ای با ظرافت‌های بی‌نظیر که در آن دست بزرگْ قهرمان شاهنامه، نادانسته به خون پسرش آلوده می‌شود. قصه‌ای که پس از هزار سال، تازه و جذاب پیش روی ماست. یک داستان خوب برای تکه‌ی دلچسب تعطیلات سال نو.

اکرم

وقتی کم‌سن و سال‌تر بودم، تو حرف‌های بزرگترها ضرب‌المثل «نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب» به گوشم خورد. این اولین چیزی بود که منو متوجه داستان غم‌انگیز رستم و سهراب کرد. همون موقع از برادرم پرسیدم و اون خیلی مختصر این تراژدی عظیم شاهنامه رو برام تعریف کرد تا اینکه بزرگتر شدم و خودم خوندمش. یه حسرت عجیبی تو این داستان هست، یه فاجعه‌ی جبران‌ناپذیر. هنوزم هر وقت اسم رستم و سهراب میاد غم بزرگی به دلم می‌شینه. غم بزرگ انتظاری که پدر و پسری یک عمر برای دیدار همدیگه داشتن و عاقبت ناکام موندن. حتما این داستان شاهنامه رو خوندید اما «ابوالحسن تهامی» دوبلور باسابقه‌ و کاردرست با همکاری «نشر نو»، این داستان را به صورت مجموعه‌ی کتاب و لوح فشرده‌ی صوتی ارائه کرده. شنیدن رستم و سهراب با صداهای گرم و گیرای دوبلورهای حرفه‌ای با جلوه‌های صوتی فضاهای مختلف بزم و رزم در داستان، تجربه‌ای بی‌نظیره. حس می‌کنی گوشه‌ای از صحنه حضور داری و از نزدیک شاهد اتفاقات داستان هستی. مجموعه‌ی رستم و سهراب با یه بسته‌بندی قشنگ و شکیل عرضه شده و می‌تونه هدیه‌ی نوروزی جذابی برای علاقه‌مندان به شاهنامه هم باشه. امتحانش کنید و از حس شکوهمند حماسیش لذت ببرید.

ترانه

اگر قراره این هفته یک محصول بخرید کتاب رستم و سهراب رو نخرید بلکه همین لحظه این کتاب رو تهیه کنید. شاهنامه از اون کتاب هاست که خوندنش نه سن داره نه زمان مناسب. باید توی کتابخونه همه باشه و هر زمان که بیکار شدین برین سراغش و غرق در داستان هاش بشین. یک نکته خوب دیگه هم در مورد این کتاب وجود داره و اون هم اینه که مناسب هدیه دادن به هرکسیه. کتاب از اون هدیه هاست که نه کهنه میشه و نه فراموش میشه. پس همین هفته این کتاب رو به کتابخونتون اضافه کنید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه