اگه قراره این هفته فقط یه چیز بخرید، کتاب ۳۶۵ قصه برای شب‌های سال را بخرید!

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
کتاب 365 قصه

لذت نشستن و گوش کردن به صدای پدر و مادر وقتی که برای ما قصه می‌خوندن، تو دوران کودکی با هیچ لذت دیگه‌ای قابل مقایسه نیست. در خیلی از کشورها ۲۷ آپریل (۷ اردیبهشت) را به عنوان روز جهانی قصه گفتن جشن می‌گیرند. ما نیز به دلیل این مناسبت قشنگ، این هفته کتاب «۳۶۵ قصه برای شب‌های سال» را به عنوان یکی از کامل‌ترین و جذاب‌ترین کتاب‌های‌ داستان‌‌ کودک و نوجوان معرفی می‌کنیم. نویسنده این کتاب «مژگان شیخی» است که به خوبی توانسته فضایی جذاب برای تخیلات کودکان ایجاد کنه. با خرید این کتاب قصه و خوندن هرشب یکی از داستان‌های آن، رابطه‌ای صمیمی‌تر و دوستانه‌تر با کودک خود برقرار کنیم و فرهنگ کتاب‌خوندن را به او بیاموزید. با ما همراه باشید تا نظر کارشناسان با تجربه دیجی‌کالا را درباره این کتاب قصه بدانیم.

اکرم

کتاب «۳۶۵ قصه برای شب‌های سال» رو که دیدم ناخودآگاه یاد دوران کودکی و «گنجشک لالا سنجاب لالا/ آمد دوباره مهتاب لالا» افتادم. شب که می‌شد منتظر برنامه‌ی «شب بخیر کوچولو» از رادیو بودیم و شنیدن صدای قصه‌گوی مهربانش خانم نشیبا. یه شب از کدو قلقله زن می‌گفت و شب دیگه از خاله سوسکه. تو تمام روز انتظار شیرینی داشتیم برای اینکه شب بشه و قصه‌ی نوی دیگه‌ای بشنویم. انگار یه رازی تو قصه‌ی شب هست که خوندن و شنیدنش رو هم برای بچه‌ها و هم برای بزرگترها لذت‌بخش می‌کنه و بسته به نوع قصه، حس‌های بی‌نظیری مثل ماجراجویی، بیم و امید، شادی و آرامش رو به وجود میاره. بچه‌ها قصه رو دوست دارن و با شخصیت‌های اون رویابافی می‌کنن. تو خیالشون عاشق پری‌ها می‌شن و از جادوگرها می‌ترسن؛ با کبوترها و گنجشک‌ها تو آسمون پرواز می‌کنن؛ با سنجاب‌ها و موش‌ها به لونه‌شون می‌رن و کنار ماهی‌ها تو دریا شنا می‌کنن.

با همین قصه‌ها، قوه‌ی تخیل بچه‌ها تقویت می‌شه و زمینه‌ای می‌شه برای رشد خلاقیت. کتاب ۳۶۵ قصه برای شب‌های سال، اثر ارزشمند مژگان شیخی، نویسنده‌ی نام‌آشنای حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان برای پدر و مادرهایی که دغدغه‌ی قصه شب دلبندشون رو دارن در نظر گرفته شده. تمام داستان‌های این کتاب، ایرانی است و به زبانی ساده و روان روایت شده. تصویرگری جذاب و استفاده از رنگ‌های شاد و گیرا ورق زدن اون رو برای مخاطب خوشایند می‌کنه. این کتاب جایزه‌های زیادی رو نصیب خودش کرده و در کتاب‌نامه‌ی رشد آموزش و پرورش هم معرفی شده. پس شما هم برای بخشیدن لحظه‌های ناب قصه به بچه‌ها و تجربه‌ی قصه‌خوانی و ساختن خاطره‌های مشترک با فرزندتون تعلل نکنید!

فهیمه

من بارها و بارها برای بچه های خردسالی که شاگردم بودند، داستان خواندم. راستش را بگویم این کار بهترین روش برای آرام کردنشان بود. خیلی بعید است کودک  با کلمه‌هایی مثل «بشین» و«نکن» حرف شما را گوش کند. داستان خواندن او را آرام می‌کند و تمام توجهش معطوف به شما می‌شود. انواع مسائل تربیتی را می‌توانید در غالب داستان به او بگویید. یکی از شیرین‌ترین خاطراتم وقتی است که شاگرد سه ساله‌ام به هیچ وجه تنها نمی‌خوابید و بعد از تعریف کردن یک داستان ساده برایش، از مادرش شنیدم دیگر به‌راحتی تنها می‌خوابد. بچه‌ها آن‌قدر تحت تاثیر داستان‌ها قرار می‌گیرند که اگر این را بدانید، آن‌ها را از این منبع بی‌نظیر محروم نمی‌کنید. کتاب خواندن برای بچه‌ها، آن‌ها را از دنیای تلویزیون و تبلت و گوشی دور می‌کند؛ با کلمات انس می‌گیرند و تلاش می‌کنند مانند شما بخوانند.

چیزی که درباره کتاب « ۳۶۵ قصه برای شب‌های سال» دوست دارم، این است که تصاویر بامزه و خاصی دارد؛ اما خوبی دیگر آن این است که تصاویر در حاشیه قرار دارند و کودک بیشتر با کلمات و جمله‌ها روبه‌روست. پیشنهاد می‌کنم هنگام خواندن حتی انگشتتان هم روی کلمات بلغزد تا چشم بچه‌ها گاهی به کلمات بیفتد. « ۳۶۵ قصه برای شب‌های سال» آدم را یاد هزارویک‌شب شهرزاد می‌اندازد. تصور کنید هرروز سال یک داستان برای کودکتان آماده دارید؛ حتما اگر وقت خریدن کتاب‌های مختلف را نداشته باشید این تصور خیلی خوشایند است! امیدوارم کودکتان هرشب سراغتان بیاید و از شما بخواهد قصه امشب را برایش بخوانید!

فروزان

بچه که بودم، هرشب ساعت ۹، رادیوی کوچک قرمرز رنگی رو که به راحتی می‌تونستم جابجا کنم به اتاقم می‌بردم و منتظر می‌موندم تا خانم قصه‌گوی مهربون با یه داستان جدید منو ببره به دنیای جذاب افسانه‌ها. آخرای قصه منم خوابم می‌برد. هیچوقت دنیای شیرین اون قصه‌ها رو فراموش نمی کنم. من بچه‌ها رو خیلی دوست دارم و دلم می خواد برای هر بچه‌ای که بتونم قصه بگم تا اونا هم این لذت شیرین رو تجربه کنن. فکر می‌کنم همه پدر و مادرهای مهربون هم می‌تونن به اندازه‌ی تمام شب‌های سال داستان‌های جدید و جذابی داشته باشند که برای کودک دلبندشون تعریف کنند اونم با یک کتاب خوب مثل «۳۶۵ قصه برای شب‌های سال».

شیوا

یک کتاب با ۳۶۵ قصه‌ی مختلف از جن و پری با موضوع‌های ایرانی من را برد به خاطرات کودکی و داستان‌های طولانی و دوست‌داشتنی ایرانی. یادمه اونقدر کتاب می‌خوندم که بقیه اعتراض می‌کردن: بسه دیگه! با قصه‌هاش می‌رفتم به دنیای خیالی خودم. هنوزم اون قصه‌ها بهترین خاطرات کودکی منه!! این کتاب با ۳۶۵ قصه‌ی مختلف می‌تونه نمونه‌ی خوبی باشه برای اینکه فرزندان دلبندمون را کمی با سبک و سیاق داستان‌های خودمون آشنا کنیم تا سرشون را از تو گوشی‌ها و تبلت و بازی‌های مختلف دیجیتالی بیرون بیارند و کمی به دنیای شیرین قصه‌های ایرانی توجه کنند. با توجه به متن روانش، خودم هم راغب شدم این کتاب را برای پسرم بخرم و یک تجربه ی یک‌ساله‌ی متفاوت را در کنار یکدیگر تجربه کنیم و با هر فصل سال، داستان‌های متفاوتی بخونیم. شاید اونم وقتی بزرگ شد، یکی از خاطرات شیرینش خوندن قصه‌های شبانه با مامانش باشه!

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه