پیش‌بینی: ‌در نمایشگاه IFA سال ۲۰۱۶ چه رخ می‌دهد؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

نمایشگاه IFA دومین نمایشگاه بزرگ حوزه‌ی تکنولوژی در دنیاست که هرسال در ماه سپتامبر (اواخر شهریور و اوایل مهر) در برلین برگزار می‌شود. اهمیت این نمایشگاه تا اندازه‌ای است که آن را بعد از CES (که مجالی برای نمایش انواع محصولات الکترونیکی و تکنولوژیکی است) مهم‌ترین رویداد در این حوزه برمی‌شمارند.

البته IFA بیشتر روی عرضه‌ی دستگاه‌های تلویزیون تمرکز دارد. اما سال گذشته در این نمایشگاه به‌غیر از دستگاه‌های تلویزیون، محصولات جدید زیادی از جمله ساعت‌های هوشمند را هم دیدیم که از سوی برندهایی مثل سامسونگ و موتورولا و هوآوی عرضه شده بودند. در نمایشگاه ۲۰۱۵ IFA همچنین چند دستگاه گوشی هوشمند هم معرفی شدند: سونی با دو مدل گوشی‌ Z5 یعنیCompact و Premium حاضر شد و هوآوی هم Mate S و G8 را به نمایش گذاشت.

با این اوصاف انتظار می‌رود در نمایشگاه امسال هم با محصولات جدید و متنوعی روبه‌رو باشیم. به همین مناسبت سایت Techradar با بررسی محصولات عرضه‌شده در نمایشگاه‌های قبلی، پیش‌بینی‌های خود را از رویدادهای حاضر در نمایشگاه منتشر کرده است.

با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا پیشاپیش در جریان یکی از مهم‌ترین رویدادهای دنیای تکنولوژی در چند ماه آینده قرار بگیرید.

6

۱. حضور چشم‌گیر پخش‌کننده‌های بلو-ری Ultra HD

تلویزیون‌های ۴K را دیگر نمی‌توان به‌عنوان پدیده‌ای جدید شناخت؛ این نوع دستگاه‌ها حالا سال‌هاست که در این نمایشگاه عرضه می‌شوند. اما این‌طور که پیش می‌رود برای نمایشگاه IFA سال ۲۰۱۶ سال تلویزیون‌های ۴K بلو-ری خواهد بود. از آن‌جا که سال گذشته سامسونگ در همین نمایشگاه از نخستین پخش‌کننده‌ی بلو-ری Ultra HD در دنیا رونمایی کرد و پاناسونیک هم اخیرا پخش‌کننده‌ی خود را با نام DMP-UB900 معرفی کرده، احتمالا نمایشگاه امسال مجال معرفی محصولاتی با همین کیفیت اما دارای قابلیت‌های بیش‌تر (و البته گران‌تر) خواهد بود.

از طرفی با وجود تولید روزافزون محتوای با کیفیت بالا، به احتمال قوی تولید دستگاه‌های پخش این محتواها منحصر به سامسونگ و پاناسونیک نخواهد بود و سایر تولیدکنندگان هم وارد این رقابت می شوند؛ همچنان‌که سونی و فیلیپس گفته‌اند قصد دارند در سال ۲۰۱۶ از پخش‌کننده‌های خود رونمایی کنند. به نظر می‌رسد بقیه‌ی فعالان این صنعت از جمله ال‌جی و توشیبا هم نسبت به این موضوع بی‌توجه نباشند.

1

۲. تبدیل شدن Ultra HD Premium به‌ یک استاندارد رایج

در روزهای ابتدایی که پای فناوری HD به بازار تلویزیون‌ باز شده بود، مشتریان برای مدتی در انتخاب میان دستگاه‌های Full HD و HD Ready سردرگم بودند. همین داستان این‌روزها برای تکنولوژی Ultra HD هم تکرار می‌شود. بازار فعلی تلویزیون‌های ۴K پر از دستگاه‌هایی است که نمی‌توانند از فرمت جدید نهایت بهره را ببرند.

با این وجود این وضعیت رو به پیشرفت است. اتحادیه‌ای متشکل از تولیدکنندگان و استودیوهای بزرگ هالیوودی در حال کار کردن روی استانداردی به نام Ultra HD Premium هستند که گرچه بسیار جدید است و دریافت گواهینامه‌ی آن هم کار آسانی نیست، به‌زودی تبدیل به استانداردی می‌شود که می‌تواند این بازار را از سردرگمی خارج ‌کند.

پیش‌بینی سایت Techradar این است که در نمایشگاه ۲۰۱۶ شاهد حضور جدی این استاندارد در تولید محصولات باشیم که البته اتفاق خوبی است. به این ‌خاطر که بیرون آوردن مشتری از سردرگمی، همیشه می‌تواند اتفاق خوبی باشد اما امتیاز پررنگ‌تر حاصل از افزودن این استاندارد، بالا رفتن کیفیت دستگاه‌های تلویزیون است که به‌طور ناخودآگاه با رعایت این استاندارد حاصل می‌شود.

3

۳. گجت‌های پوشیدنی و به‌خصوص ساعت‌های هوشمند دوباره می‌آیند

در سال ۲۰۱۵ نمایشگاه IFA میزبان تعداد زیادی گجت پوشیدنی از Gear S2 ساعت هوشمند سامسونگ و همچنین Moto 360 و ساعت هوشمند هوآوی و ال‌جی گرفته تا ZenWatch که ساعت هوشمند ایسوس است و حتی گجت سلامتی برند تام‌تام با نام Spark Fitness Watch.

به این‌ترتیب پیش‌بینی می‌شود امسال هم حداقل حضور دو ساعت هوشمند را در نمایشگاه شاهد باشیم. پیش‌بینی سایت Techradar ساعت هوشمند جدید سامسونگ با نام Gear S3 یا حتی حضور ساعت‌های هوشمند قدیمی است.

2

۴. واقعیت مجازی کمرنگ‌تر از همه‌جا

در حال‌حاضر دنیای تکنولوژی دیوانه‌وار تحت‌تاثیر واقعیت مجازی است اما با این وجود به نظر نمی‌رسد که در نمایشگاه IFA 2016 چیز زیادی از این تکنولوژی بشنویم!

علت این پیش‌بینی این است که احتمالا بیشتر محتواهای بازی‌های واقعیت مجازی امسال در نمایشگاه E3 ارایه می‌شوند که قرار است در خردادماه برگزار شود. بخش دیگری از این محتواها هم درنمایشگاه Gamescom در مردادماه رونمایی می‌شوند و باقی محتواها هم به احتمال زیاد برای نمایشگاه بازی توکیو (Tokyo Game Show) خواهند بود که تاریخ برگزاری آن هم در ماه شهریور است. با این حساب همه‌چیز زودتر از موعد نمایشگاه IFA فرصت معرفی دارند. حتی سونی هم که مراسم PlayStation Experience را دیرتر و حوالی آذرماه برگزار می‌کند، احتمالا ترجیح خواهد داد درباره‌ی هدست واقعیت مجازی‌اش هم در همین مراسم توضیح دهد.

البته این‌ها نشانه‌ی آن نیستند که تولیدکنندگان محصولات واقعیت مجازی مثل سامسونگ و HTC امسال در نمایشگاه IFA حضور نخواهند داشت؛ بلکه به این معناست که تمرکز این برندها احتمالا بیشتر روی گوشی‌های هوشمند جدیدشان است.

5

۵. تکنولوژی‌های اتوماسیون منزل، در آستانه‌ی معرفی

سال گذشته سامسونگ با سیستم اتوماسیون منزل SmartThings Hub در نمایشگاه IFA حاضر شد. سیستم روشنایی، ترموستات، سیستم‌های امنیتی و دیگر سیستم‌های دیگر خانه با اتصال به SmartThings Hub همگی می‌توانند تبدیل به ابزارهای هوشمند شوند. این فناوری گرچه چندان جدید نیست اما در عین حال در ابتدای راه قرار دارد و به دلایل مختلف از جمله هزینه‌بر بودن هنوز تمایل چندانی برای سرمایه‌گذاری روی آن وجود ندارد.

از طرفی به نظر می‌رسد جای این‌طور تکنولوژی‌ها بیش‌تر در نمایشگاه‌هایی مثل CES باشد. اما با توجه به این‌که سامسونگ سال گذشته سیستم اتوماسیون منزل جدیدش را در IFA ارایه کرد، بعید نیست سایر شرکت‌های ارایه‌دهنده چنین محصولاتی هم امسال تصمیمی مشابه بگیرند.

4

۶. گوشی‌های جدید هم صحنه را خالی نمی‌کنند

و بالاخره این‌که IFA امسال بدون معرفی گوشی‌های جدید انگار چیزی کم خواهد داشت. IFA معمولا همزمان با موعد معرفی فبلت‌های سامسونگ برگزار می‌شود. امسال هم احتمالا چیزی تغییر نمی‌کند. Techradar همراه با این گوشی بزرگ جدید منتظر قابلیت‌های جدیدی برای قلم S Pen است که آن هم حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

همچنین پیش‌بینی می‌شود سونی هم در این نمایشگاه به معرفی یک دستگاه گوشی هوشمند بپردازد. چرا که هنوز درمورد سری X حرف‌های ناگفته‌ی زیادی باقی مانده.

گرچه نمایشگاه IFA همیشه آوردگاهی برای جدیدترین گوشی‌های هوشمند نیست اما با توجه به معرفی‌هایی که سال گذشته در این نمایشگاه دیدیم، نه‌تنها عجیب نیست بلکه منتظر خواهیم بود که امسال هم حداقل با دو گوشی جدید در IFA 2016 آشنا شویم.

منبع: Techradar

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه