بلندپروازی (پیش‌نمایش بازی Anthem)

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه
بازی Anthem
بازی Anthem قرار است در عین حفظ ساختار نقش‌آفرینی‌های بایوویر، شخصیت‌هایی که توسط هوش مصنوعی در گروه شما کنترل می‌شدند را با بازی‌کننده‌های واقعی جایگزین کند.

اگر بگوییم امروزه حتی بیشتر از نسل‌های قبل، داستان‌گویی و قصه در بازی‌های ویدیویی اهمیت پیدا کرده است، چندان بیراه صحبت نکرده‌ایم. بازی‌های نقش‌آفرینی از دهه‌ها قبل، بر پایه‌ی قصه‌گویی کار خود را شروع کردند و زمانی هم که پای بازی‌های نقش‌آفرینی به بازی‌های ویدیویی باز شد، ظرفیت بزرگی که این سبک بازی‌ها در این صنعت جدید داشتند را به خوبی درک کردیم. یکی از بزرگترین و مهم‌ترین استودیوهای بازی‌سازی تاریخ که اسم‌اش با بهترین تجربه‌های نقش‌آفرینی گره خورده، استودیوی بازی‌سازی «بایوویر» (Bioware) است.

بایوویر شاید قبل از اینکه بخواهد قوانین و سیستم‌های نقش‌آفرینی را در بازی‌هایش پیاده کند، به دنبال ساخت دنیای بازی می‌رود. به همین دلیل است که بهترین قصه‌ی جنگ ستارگان، نه در سینما روایت شده و نه در رمان‌ها، بلکه در یک بازی بایوویر جای گرفته است.

اساس بازی‌های بایوویر قصه‌گویی و تمرکز روی شخصیت‌هاست. بازی‌کننده‌هایی که در دنیاهای بزرگ بایوویر زمان صرف و قصه‌های آن‌ها را تجربه می‌کنند، معمولا پس از بازی کردن با یکدیگر درباره‌ی این تجربه‌ها صحبت می‌کنند. بازی‌کننده‌ها کنار یکدیگر می‌نشینند و از اتفاقات جالبی که در طول بازی برای‌شان رخ داده، برای همدیگر می‌گویند.

بازی جدید استودیوی بایوویر یعنی Anthem از این نظر قرار نیست تفاوتی با دیگر ساخته‌های این شرکت داشته باشد؛ بازی Anthem هنوز هم درباره‌ی قصه‌گویی و شخصیت‌های مختلف است. با این تفاوت که این بار، قرار نیست پس از بازی کردن، سراغ دوستان‌تان بروید و اتفاقاتی که تجربه کرده‌اید را برای آن‌ها تعریف کنید؛ چون دوستان‌تان کنار شما همان اتفاقات را دیده و تجربه کرده‌اند.

گروهی که در بازی‌های نقش‌آفرینی برای خود تشکیل می‌دهید، یا به اصطلاح همان پارتی، نقش بزرگی در بازی‌های بایوویر داشته است. از بازی‌هایی مثل «دروازه‌ی بالدور» (Baldur’s Gate) گرفته تا «مس افکت» (Mass Effect) و «عصر اژدها» (Dragon Age)، بازی‌ها تمرکز زیادی روی گروه همراه شما داشته‌اند.

بازی Anthem قرار است در عین حفظ ساختار نقش‌آفرینی‌های بایوویر، شخصیت‌هایی که توسط هوش مصنوعی در گروه شما کنترل می‌شدند را با بازی‌کننده‌های واقعی جایگزین کند.

شاید با دیدن عناصر آنلاین بازی Anthem پیش از هر چیز تصور کنید که الکترونیک آرتز برای رقابت با بازی‌های آنلاین بزرگ امروزی مثل «دستینی» (Destiny) و «دیویژن» (The Division) سراغ ساخت این بازی جدید رفته است، ولی قضیه کمی فرق می‌کند. مطمئنا الکترونیک آرتز و استودیوی بازی‌سازی بایوویر به هنگام ساخت Anthem نگاهی به بازی‌های آنلاین محبوب امروز انداخته‌اند، ولی مراحل ساخت Anthem به قبل از دیویژن و دستینی بازمی‌گردد.

ساخت Anthem به قبل از دیویژن و دستینی بازمی‌گردد.

استودیوی بازی‌سازی بایوویر زمانی که به پایان ساخت قسمت سوم مجموعه‌ی Mass Effect نزدیک شده بود، اولین ایده‌های Anthem را مطرح کرد. در آن زمان «کیسی هادسن» (Casey Hudson)، کارگردان سه‌گانه‌ی مس افکت و هم‌چنین بازی «جنگ ستارگان: شوالیه‌های جمهوری قدیم» (Star Wars: KOTOR)، به همراه تیم کوچک دیگری مراحل پیش‌تولید Anthem را شروع کردند.

شروع ساخت بازی Anthem به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد و در راستای تکامل همیشگی بازی‌های استودیوی بایوویر شکل گرفته است، نه رقابت و مقابله با دستینی و دیویژن.

بازی Anthem و بقایای خدایان

از سازندگان Anthem انتظار قصه‌ای خوب داریم؛ قصه‌ای که پیش از هر چیز، دنیایی جذاب و پرجزییات را مقابل‌مان بگذارد. بازی Anthem در سیاره‌ای اتفاق می‌افتد که اسم‌اش را هنوز نمی‌دانیم، ولی بایوور می‌گوید که این جا به هیچ وجه سیاره‌ی زمین نیست. این سیاره موجودات و خدایان و دنیای خودش را دارد.

دنیایی که سازندگان Anthem خلق کرده‌اند، از خدایانی به اسم «شکل‌دهندگان» یا Shapers صحبت می‌کند. این خدایان به سیاره‌ای که بازی در آن اتفاق می‌افتد می‌آیند و شروع به ساخت و ساز در این سیاره می‌کنند. خدایان با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند و نیرویی به اسم «سرود خلقت» (Anthem of Creation) شروع به ساخت دنیای این سیاره می‌کنند. با این حال، به دلایلی نامعلوم، خدایان ساخت این سیاره را رها می‌کنند.

دستگاه‌ها و ابزارهایی که خدایان برای ساخت این سیاره از آن‌ها استفاده می‌کرده‌اند، در این سیاره باقی مانده است. این تکنولوژی و دستگاه‌های باقی مانده از زمان خدایان، هنوز هم خاموش نشده و روشن هستند. این دستگاه‌ها هنوز هم مشغول تغییر دنیای سیاره هستند و هر از گاهی، اتفاقاتی بزرگ در دنیای سیاره رخ می‌دهد و شکل آن تغییر می‌کند؛ اتفاقاتی که چون بدون نظارت خدایان انجام می‌شود، معمولا خوشایند نیستند و محیط سیاره را حتی از قبل هم خطرناک‌تر می‌کنند.

قضایای ساخت سیاره توسط خدایان، به زمان‌های خیلی قدیم بازمی‌گردد؛ طوری که کسی در دنیای بازی چیزی از مکانی که در آن زندگی می‌کنند و خدایان باستانی‌شان نمی‌داند.

بازی Anthem

در این میان، انسان‌ها هم یکی از نژادهایی هستند که در سیاره‌ی بازی زندگی می‌کنند. انسان‌های این سیاره، در همین سیاره به وجود آمده‌اند و هیچ ارتباطی بین این انسان‌ها و زمین وجود ندارد. سازندگان Anthem می‌گویند که بهتر است کلا بی‌خیال زمین شوید و آن را فراموش کنید. همه‌ی اتفاقات و قصه‌های داخل Anthem مربوط به سیاره و دنیای خودش است.

دنیای Anthem حسابی خطرناک است. اتفاقات طبیعی و تغییرات بزرگ دنیای بازی به کنار، موجودات و نژادهای مختلفی هم در این سیاره زندگی می‌کنند؛ موجوداتی که بسیار از انسان‌ها قدرتمندتر و بزرگتر هستند. به طور کلی نژاد انسان را می‌توان یکی از آخرین زنجیرهای چرخه‌ی غذایی دنیای Anthem در نظر گرفت.

انسان‌هایی که در دنیای Anthem زندگی می‌کنند یک پایگاه اصلی دارند. برخی از انسان‌ها تحت تمرین‌های سفت و سخت قرار می‌گیرند و تبدیل به افرادی می‌شوند که «فریلنسر» (Freelancer) نام دارند. فریلنسرها زره‌های مکانیکی بزرگ به تن می‌کنند، تا از انسان‌ها در مقابل خطرهای بزرگی که این سیاره دارد، محافظت کنند. زره‌های مکانیکی که فریلنسرها به تن می‌کنند، قدرت بدنی آن‌ها را بیشتر و در مقابل صدمات هم از آن‌ها محافظت می‌کند. با این حال، این زره‌ها هم‌چنین توانایی‌های مختلفی به فریلنسرها می‌دهند که کمترین آن‌ها، قابلیت پرواز کردن است. این زره‌های مکانیکی «جاولین» (Javelin) نام دارند.

قصه‌ی Anthem زمانی آغاز می‌شود که فریلنسرها حال و روز خوبی ندارند. فریلنسرها، که سابقه‌ای درخشان و بلند و بالا در محافظت از انسان‌ها دارند، به مشکلاتی برخورد کرده‌اند. برخی از انسان‌ها فریلنسرها را به طور کلی قبول ندارند و آن‌ها هم باید در طول بازی، دوباره خودشان و توانایی‌های‌شان را ثابت کنند.

به غیر از موجودات مختلف و هیولاهایی که در دنیای Anthem پیدا می‌شوند و به زندگی‌شان مشغول هستند، بازی دو گروه دیگر هم به عنوان دشمنان اصلی دارد؛ دو گروه که تمرکز اصلی قصه‌ی Anthem خواهد بود.

تعدادی از انسان‌ها گروهی مخالف به اسم «دومینیون» (Dominion) تشکیل داده‌اند و به دنبال استفاده از قدرت خدایان گذشته یا همان Shaperها هستند. از طرف دیگر، نژاد بیگانه‌ی دیگری به اسم «اسکار» (Scar) برای اولین بار و با هدف جذب نیروی دستگاه‌های خدایان باستانی، به سیاره‌ی بازی حمله کرده است.

سازندگان Anthem می‌گویند که درگیری داخلی سیاره‌ی بازی هرگز حل نخواهد شد و هسته‌ای اصلی دنیای Anthem را تشکیل خواهد داد. بازی Anthem قرار است برای سال‌ها پشتیبانی و بروزرسانی شود. دنیایی خطرناک Anthem و مشکلاتی که در آن به وجود می‌آید، بازی Anthem را زنده نگه خواهد داشت.

شاید قصه‌ی Anthem در حال حاضر مقابله با نیروی دومینیون و اسکار باشد، ولی در سال‌های آینده، با حفظ دنیای خطرناک Anthem با موجودات، نژادها و تهدیدهای جدیدتری مواجه خواهیم شد.

پایگاه فرماندهی

حجم زیادی از زمانی که مشغول بازی کردن مس افکت یا عصر اژدها بوده‌ایم، در پایگاه شخصیت اصلی و به صحبت کردن با شخصیت‌های مختلف صرف شده است. استودیوی بایوویر نه تنها در Anthem بی‌خیال پایگاه اصلی نشده، بلکه معتقد است که این مکان می‌تواند بهترین جا برای قصه‌گویی و آشنایی با شخصیت‌ها باشد.

در بازی Anthem پایگاهی به اسم «فورت تارسیس» (Fort Tarsis) داریم. این پایگاه کاملا برخلاف چیزی است که در دستینی و دیویژن دیده بودیم. هنوز هم در پایگاه اصلی مراحل اصلی و فرعی را دریافت می‌کند ولی پایگاه Anthem کاملا آفلاین و تک نفره است؛ یعنی قرار است زمانی که مشغول گشت و گذار در پایگاه اصلی هستید، تعداد زیادی از بازی‌کننده‌ها را ببینید که مشغول بالا و پایین پریدن هستند.

در فورت تارسی، که از نظر وسعت بزرگتر از «نورمندی» مس افکت یا «اسکای‌هولد» عصر اژدها است، می‌توانید پیش از هر چیز به خودتان بپردازید. در پایگاه بازی به شخصی‌سازی زره مکانیکی یا همان جاولین خود مشغول می‌شوید. هم‌چنین می‌توانید تجهیزات و آیتم‌هایی که دارید و در طول مراحل جمع‌آوری کرده‌اید را دسته بندی و مرتب کنید و آن‌هایی را که می‌خواهید، فعال کنید. از طرف دیگر می‌توانید با شخصیت‌های مختلف صحبت کنید و داستان را جلو ببرید.

بازی Anthem

بایوویر می‌گوید که یک پایگاه آفلاین که داستان در آن پیش می‌رود، به بازی‌کننده‌ها این اجازه را می‌دهد تا بدون دغدغه و هر زمانی که خودشان می‌خواهند، داستان را جلو ببرند. یک پایگاه آنلاین که تعداد زیادی بازی‌کننده در آن حضور دارند، هم‌چنین نمی‌تواند تغییر کند، در صورتی فورت تارسیس در Anthem با توجه به انتخاب‌های بازی‌کننده تغییر می‌کند.

تغییرات پایگاه که در نتیجه‌ی انتخاب‌ها و تصمیمات صورت می‌گیرند، می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد. تغییرات کوچک می‌توانند برای مثال نحوه‌ی برخورد یک شخصیت خاص با شما را شامل شوند، از طرف دیگر، تغییرات بزرگ، ممکن است کل محیط را تغییر دهند.

کوئست یا همان مرحله‌ی خود را در پایگاه بازی می‌گیرید و نهایتا به نقشه‌ی بزرگ آن پا می‌گذارید.

آیرون من نقش‌آفرینی

بازی Anthem همان ابتدای کار یک جاولین یا همان زره مکانیکی به شما می‌دهد. می‌توان هر جاولین را به عنوان یک کلاس نگاه کرد. بازی به هنگام عرضه چهار جاولین خواهد داشت. کلاس Ranger تعادل خوبی بین تمام قدرت‌ها دارد و اساسا همان DPS است. کلاس Colossus مثل یک تانک عمل می‌کند و بزرگ و سنگین است. کلاس Storm شبیه به جادوگر است و می‌تواند عناصر مختلفی مثل یخ و آتش پرتاب کند. کلاس نهایی هم Interceptor است که حرفی از آن زده نشده، ولی ظاهرا شبیه کلاس «یاغی» در دیگر بازی‌های نقش‌‌آفرینی تند و سریع خواهد بود.

بازی Anthem

قرار نیست در بازی کلاس خود را انتخاب کنید. تمام بازی‌کننده‌ها اول بازی را با جاولین Ranger شروع می‌کنند. به مرور زمان تمام جاولین‌ها برای استفاده آنلاک خواهند شد.

اساسا هر جاولین یا هر کلاس، قدرت خاص خود را دارد. هر کلاس متفاوت حرکت می‌کند، حرکت نزدیک یا همان Melee متفاوتی دارد و نهایتا قدرت ویژه‌ی خاص خود را فعال می‌کند. تمام کلاس‌ها می‌توانند دو سلاح و دو تجهیزات با خود حمل کنند. این دو سلاح و تجهیزات هم برای هر کلاس فرق می‌کند. برای مثال موشک‌انداز و آتش‌افکن مخصوص کلاس Colossus است و از طرفی هم نارنجک یخی را فقط کلاس Ranger می‌تواند داشته باشد.

دنیای Anthem مثل دستینی یا مس افکت پیشرفته نیست؛ طوری که شاید برخی اوقات شبیه به تمدن‌های اولیه به نظر برسند. هر جاولین به صورت دستی ساخته شده و خاص است. انسان‌ها خودشان با استفاده از منابعی که در دنیای بازی پیدا کرده‌اند، جاولین‌ها را سر هم کرده‌اند.

می‌توان جاولین‌ها را شخصی‌سازی کرد. این شخصی‌سازی از رنگ‌بندی کامل آن‌ها گرفته تا امکان تغییر برخی بخش‌های ظاهری را شامل می‌شود. سازندگان بازی می‌گویند که شخصی‌سازی جاولین‌ها در Anthem مثل اسپرت کردن یک خودرو است. دو بازی‌کننده می‌توانند در Anthem هر دو کلاس Ranger را داشته باشند، ولی به لطف شخصی‌سازی، سلاح‌ها‌یی که حمل می‌کنند و توانایی‌های که دارند، کاملا از نظر ظاهری و قدرت با هم فرق کنند.

بازی Anthem

بازی‌کننده‌ها می‌توانند در فورت تارسیس هر وقت که می‌خواهند جاولین خود را عوض کنند. حتی وسط ماموریت‌ها و در نقشه‌ی بازی هم امکان تعویض جاولین‌ها وجود دارد، ولی فقط در برخی نقاط مشخص شده از نقشه.

اساس روند بازی Anthem استفاده‌ی مناسب از هر جاولین در مکان و موقعیت صحیح است. مبارزات و مراحل بازی پیش از هر چیز با در نظر گرفتن این موضوع که چهار جاولین مشغول همکاری هستند، طراحی شده‌اند. برای مثال یک کلاس Storm می‌تواند یک دشمن را با عناصر مختلف ضعیف کند تا یک کلاس Ranger سراغ آن برود. یا یک جاولین Colossus می‌تواند مثل یک تانک، حملات دشمن را به سمت خودش بکشاند.

می‌توان تمام خط داستانی اصلی Anthem را به صورت تک‌نفره هم بازی کرد. با این حال Anthem برای این نوع بازی کردن طراحی نشده است.

بازی Anthem

به غیر از مراحل اصلی و فرعی بازی، هم‌چنین یک حالت آزاد به اسم Free Mode هم در Anthem وجود دارد. در این حالت، می‌توان در نقشه‌ی بزرگ بازی گشت و گذار کرد؛ نقشه‌ای که کاملا باز است و هیچ صفحه‌ی لودینگی هم قرار نیست مانع حرکت در آن شود. در حالت Free Mode می‌توان فعالیت‌های مختلفی انجام داد. بازی حتی خودش برای کسانی که در این حالت هستند، ماموریت‌های فرعی کوتاه می‌سازد تا به هنگام گشت و گذار، بیشتر سرگرم شوند.

اینکه می‌توان به زیبایی در Anthem پرواز کرد، گشت و گذار در نقشه‌ی بزرگ بازی را بسیار لذت بخش می‌کند.

بازی هم‌چنین «رید» (Raid) هم خواهد داشت. بایوویر اسم ریدها را Stronghold گذاشته است. این مراحل همانطور که از یک رید انتظار دارید طولانی و نیازمند همکاری بالای تمام بازی‌کننده‌ها هستند.

سفر بلند و بالای بایوویر

با توجه به آنچه از بازی Anthem دیده و شنیده‌ایم، می‌توانیم بگوییم که بازی سعی کرده است تمام عناصری که یک نقش‌آفرینی بزرگ و آنلاین برای موفقیت نیاز دارد را در خودش جای دهد. بازی از هنری بسیار جذاب و شگفت‌انگیز است، بایوویر قول قصه‌ای خوب را به ما داده و به لطف سیستم مبارزه‌ی بسیار خوب مس افکت: آندرومدا هم می‌توانیم انتظار گیم‌پلی سرگرم‌کننده‌ای را از Anthem داشته باشیم.

شرکت بازی‌سازی الکترونیک آرتز تا امروز استودیوهای متعددی را نابود کرده است. بایوویر سابقه‌ای بلند و بالا در صنعت بازی دارد و اعضای این استودیو احتمالا می‌دانند که بقای آن‌ها وابسته به موفقیت بازی Anthem است.

از طرفی خود الکترونیک آرتز هم می‌داند که باید از Anthem تجربه‌ای شگفت‌انگیز بسازد و در همین راستا، حتی کارگردان مس افکت را که از بایوویر جدا شده بود، به این استودیو بازگردانده است.

حتی اگر Anthem نقدها و نمرات بسیار خوبی دریافت کند و فروش خوبی هم داشته باشد، باز هم موفقیت بازی تضمین نشده است.

حتی اگر Anthem نقدها و نمرات بسیار خوبی دریافت کند و فروش خوبی هم داشته باشد، باز هم موفقیت بازی تضمین نشده است. الکترونیک آرتز دیدگاهی چند ساله به Anthem دارد. بازی باید در طول سال‌های آینده پشتیبانی بسیار خوبی داشته باشد و محتوای جدید مرتب به آن اضافه شوند.

تمام این عوامل کار بایوویر و الکترونیک آرتز را بسیار سخت می‌کنند.

بازی Anthem قرار است اوایل اسفند سال جاری روی پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و کامپیوتر عرضه شود. به خاطر بقای یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین استودیوهای بازی‌سازی تاریخ هم که شده است امیدواریم Anthem دقیقا همان چیزی باشد که الکترونیک آرتز، بایوویر و گیمرها امید آن را دارند.

 

تریلر سینمایی Anthem:

روند بازی Anthem:

دانلود تریلر Anthem با کیفیت Full HD

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar مصطفی

    “دنیای Anthem مثل دستینی یا مس افکت پیشرفته نیست؛ طوری که شاید برخی اوقات شبیه به تمدن‌های اولیه به نظر برسند”
    و چه چیزی بهتر از این ????

  2. Avatar Ali-bbz

    سلام و سپاس امیر حسین خیلی مقاله جامع و خوبی در مورد بازی نوشتی من خودم اطلاعات زیادی در مورد بخش داستانی و سینگل بازی نداشتم ولی حالا میدونم به شدت منتظر بازی هستم نمیدونم چرا ولی من رو در اولین نگاه یاده بازی warframe انداخت من هنوزم که هنوزه بازی رو میکنم اگه شما هم این بازی رو انجام دادید نظرتون رو به من بگید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه