۷ مرتبه‌ای که گوشی‌های پیکسل گوگل از مد روز عقب مانده‌اند

۱۰ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
پیکسل

معرفی گوشی گوگل پیکسل در سال ۲۰۱۶ اتفاق مهمی برای این شرکت محسوب می‌شد و نشان‌دهنده‌ی افزایش اهمیت سخت‌افزار برای این غول نرم‌افزاری بود. طی چند سال گذشته، مهم‌ترین نکته قوت این گوشی‌ها دوربین فوق‌العاده و تجربه نرم‌افزاری عالی بوده است. با این حال، گوشی‌های پیکسل در زمینه‌ی پیروی از مد روز سرعت چندان بالایی نداشته‌اند و گوگل خیلی دیر به ترندهای مختلف تکنولوژی پیوسته است. در این مطلب قصد داریم به ۷ ترندی بپردازیم که گوشی‌های پیکسل بسیار دیرتر از گوشی‌های دیگر به بهره‌گیری از آن‌ها روی آورده‌اند.

ضد آب بودن

پیکسل

گوگل بعد از کنار گذاشتن گوشی‌های نکسوس، تصمیم گرفت برند پیکسل را معرفی کند. نخستین گوشی پیکسل به دلیل بهره‌گیری از دوربین عالی و دریافت سریع به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، مورد توجه زیادی قرار گرفت ولی در این میان نباید ضعف‌های آن را از قلم بیندازیم.

یکی از مهم‌ترین مشکلات نخستین نسل گوشی‌های پیکسل، فقدان مقاومت در برابر آب بود. اگرچه این موضوع به خودی خود ضعف بسیار بزرگی محسوب نمی‌شود، ولی در آن زمان بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار مانند گلکسی اس ۷ و پرچم‌داران اکسپریا سونی از این ویژگی بهره می‌برند. گوگل سپس برای نسل دوم پیکسل استاندارد IP67 و برای نسل سوم استاندارد IP68 را به ارمغان آورد.

لرزش‌گیر اپتیکال

پیکسل

یکی دیگر از ضعف‌های نخستین نسل گوشی‌های پیکسل فقدان لرزشگیر اپتیکال برای دوربین آن‌ها بود و در عوض از لرزشگیر دیجیتال بهره می‌بردند. با وجود اینکه گوگل در زمینه‌ی نرم‌افزاری حرف زیادی برای گفتن دارد و لرزشگیر دیجیتال لزوما ویژگی بدی محسوب نمی‌شود، اما در هر صورت نمی‌توان امکانات جذاب لرزشگیر اپتیکال را هم کتمان کرد؛ ویژگی مفیدی که بسیاری از پرچم‌داران ۲۰۱۶ از آن بهره می‌بردند. گوگل سپس با ترکیب لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال تلاش کرد کیفیت عکس‌برداری با نسل‌های بعدی پیکسل را بهبود ببخشد.

شارژ بی‌سیم

پیکسل

بسیاری از پرچم‌داران جدید از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند و حتی روزبه‌روز سرعت آن هم رو به افزایش است. اما این هم یکی دیگر از ترندهایی است که گوشی‌های پیکسل خیلی دیر به آن پیوستند و پیکسل و پیکسل ۲ فاقد آن هستند. گوگل بالاخره برای پیکسل ۳ به بهره‌گیری از شارژ بی‌سیم روی آورد که از سرعت ۱۰ واتی هم پشتیبانی می‌کند. اما نکته منفی پیکسل ۳ اینجاست که برای دستیابی به سرعت ۱۰ واتی، باید از استند پیکسل استفاده کنید زیرا به سختی می‌توان پد شارژ سازگار با این گوشی پیدا کرد. در غیر این صورت، باید به سرعت ۵ واتی برای شارژ بی‌سیم بسنده کنید.

علاوه بر این باید به عقب ماندن گوشی‌های پیکسل در زمینه شارژ سریع سیمی هم اشاره کنیم زیرا نهایت سرعت شارژ پیکسل ۳ به ۱۸ وات می‌رسد. اگرچه این سرعت لزوما پایین محسوب نمی‌شود، اما در مقایسه با پرچم‌داران شرکت‌هایی مانند هواوی، اوپو و شیائومی، گوگل می‌تواند بهتر از این عمل کند.

حافظه رم ۶ گیگابایتی

پیکسل

یکی از شکایات رایج کاربران در مورد گوشی‌های پیکسل پایین بودن میزان حافظه رم موجود در آن‌ها است. این موضوع صرفا به اشتیاق کاربران برای بیشتر بودن حافظه رم برنمی‌گردد بلکه این گوشی‌ها در زمینه‌ی مدیریت حافظه رم با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. این یعنی کاربران آن‌ها صرفا می‌توانند چند اپلیکیشن را باز نگه دارند و اگر تعداد آن‌ها افزایش پیدا کند، سیستم به صورت خودکار تعدادی از آن‌ها را می‌بندد.

حالا که حتی گوشی‌های میان‌رده هم از مقدار زیادی حافظه رم بهره می‌برند، گوگل هم بالاخره بعد از چند سال تصمیم گرفته از این روند پیروی کند و طبق گزارش‌های منتشر شده، پیکسل ۴ از حافظه رم ۶ گیگابایتی بهره می‌برد.

دوربین دوگانه

پیکسل

گوگل از گوشی‌های پیکسل به‌عنوان ویترینی برای قابلیت‌های عکاسی محاسباتی استفاده می کند؛ ویژگی‌های جذابی مانند Night Sight، HDR پلاس، حالت پرتره نرم‌افزاری و زوم سوپر رزولوشن. اما در این میان گوگل بعد از چند سال بالاخره تصمیم گرفته به بهره‌گیری از دوربین دوگانه اصلی روی بیاورد. البته نباید کتمان کنیم که دوربین واحد گوشی‌های پیکسل کیفیت فوق‌العاده‌ای به ارمغان می‌آورند و حداقل از این نظر، عقب ماندن از مد روز نکته چندانی منفی‌ای محسوب نمی‌شود.

پیکسل ۳ اگرچه برای دوربین سلفی از دوربین دوگانه بهره می‌برد، ولی در پنل پشتی آن‌ها همچنان شاهد یک دوربین واحد هستیم. با وجود اینکه از همان سال ۲۰۱۶ گوشی‌هایی مانند آیفون ۷ پلاس و هواوی P9 از دوربین دوگانه استفاده می‌کردند، ولی گوشی‌های پیکسل برای سه نسل پیاپی مبتنی بر دوربین واحد بودند. حالا طبق اعلام شرکت گوگل، به نظر می‌رسد پیکسل جدید بالاخره بعد از چند سال تأخیر، قرار است از دوربین دوگانه استفاده کند.

مدل مقرون‌به‌صرفه

پیکسل

روزی روزگاری گوشی‌های نکسوس مدل‌های مقرون به صرفه‌ای محسوب می‌شدند و مثلا نکسوس ۴ با قیمت پایه ۲۹۹ دلاری روانه‌ی بازار شد و قیمت مدل پایه نکسوس ۵ هم ۳۴۹ دلار بود. اما گوگل برای گوشی‌های پیکسل‌ قیمت بالایی را در نظر گرفته و یکی از عوامل فروش پایین‌تر از حد انتظار پیکسل‌ ۳ هم به همین موضوع برمی‌گردد.

خوشبختانه گوگل بالاخره برای حل این مشکل، مدتی قبل سری پیکسل‌ ۳a را معرفی کرد که قیمت آن‌ها از ۳۹۹ دلار آغاز می‌شود. اگرچه طبیعتا این گوشی‌ها نسبت به برادران گران‌تر خود امکانات کمتری دارند، اما گوگل تلاش کرده ویژگی‌های مهم گوشی‌های پیکسل-مانند تجربه نرم‌افزاری عالی، دریافت سریع آپدیت‌ها و کیفیت بالای عکس‌برداری-برای آن‌ها ارائه شود. پیکسل‌ ۳a و ۳a ایکس‌ال حتی از جک هدفون هم بهره می‌برند.

سیستم تشخیص چهره

پیکسل

گوگل با انتشار یک تیزر خبر وجود سیستم تشخیص چهره در پیکسل‌ ۴ را تایید کرد و پیش از این هیچ‌کدام از گوشی‌های پیکسل‌ از هیچگونه قابلیت تشخیص چهره بهره نمی‌بردند. این ویژگی در کنار حسگر اثر انگشت، در چند سال گذشته برای بسیاری از گوشی‌ها ارائه شده که برخی از آن‌ها از سیستم‌های پیشرفته‌تر و برخی سیستم‌های بسیار ساده‌ای را به این موضوع اختصاص داده‌اند.

باید خاطرنشان کنیم که تشخیص چهره مبتنی بر دوربین سلفی امنیت خیلی پایینی دارد و صرفا با یک عکس از چهره کاربر می‌تواند آن را فریب داد. خوشبختانه گوگل برای سیستم تشخیص چهره پیکسل‌ ۴ تصمیم گرفته سیستم سه‌بعدی پیشرفته‌ای را تعبیه کند تا دقت بسیار بالایی داشته باشد.

آیا فکر می‌کنید گوشی‌های پیکسل‌ گوگل در زمینه‌ی دیگر ویژگی‌ها هم تا حد زیادی از مد روز عقب افتاده‌اند، در بخش کامنت‌ها این ویژگی‌ها را با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar محمد

    پیکسل ها هنوز که هنوزه از نظر دوربین با گوشی هایی که دوربین چندگانه دارن رقابت میکنن
    من فقط مورد آخر از این مقاله رو قبول دارم
    مهمترین چیزی که گوگل باید بهش توجه کنه بنظرم کاهش حاشیه های صفحه نمایشگر هس که واسه نسل۴ داره اینکارو میکنه
    فقط باید منتظر موند و نتیجه رو دید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه