چند نکته حاشیه‌ای درباره فیلم «کتاب سبز» که احتمالا نمی‌دانید

۱ اسفند ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
کتاب سبز

به باور بسیاری از منتقدین و کارشناسان، فیلم سینمایی «کتاب سبز» یکی از چند گزینه‌ اصلی به حساب می‌آید که ممکن است امسال جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۹ را تصاحب کنند.

این فیلم سینمایی که درباره رابطه دان شرلی پیانیست آمریکایی- جاماییکایی و تونی لیپ راننده و محافظ او ساخته شده در مراسم گلدن گلوب عملکرد موفقی داشت و توانست سه جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی را به دست بیاورد. کتاب سبز در اسکار ۲۰۱۹ نیز نامزد ۵ جایزه مختلف شده است.

در ادامه به چند نکته حاشیه‌ای درباره این اثر سینمایی می‌پردازیم که احتمالا تا به حال کمتر به آن اشاره شده است:

کتاب سبز

آغاز رابطه دوستی میان زوج بازیگر فیلم از ۲ سال قبل

پویایی رابطه میان دو بازیگر اصلی فیلم کتاب سبز از جمله عوامل موفقیت این اثر سینمایی ارزیابی شده است. اما این رابطه صرفا منحصر به فیلم نبوده و ۲ سال پیش از شروع فیلم‌برداری آغاز شده است.

رابطه دوستی و آشنایی میان ماهرشالا علی و ویگو مورتنسن به شکلی تصادفی در یک مراسم و در میان جمعی از بازیگران آغاز می‌شود. ماهرشالا علی در توصیف شروع این دوستی گفته در یک نهار رسمی با حضور تعداد زیادی از بازیگران بزرگ او و مورتنسن خود را کاملا تنها یافته‌اند و همین موضوع باعث شده آن‌ها با هم معاشرت کنند.

نیک واللونگا فیلم‌نامه را براساس سرگذشت پدرش نوشته

واللونگا، یکی از نویسندگان کتاب سبز داستان همراهی پدرش با دان شرلی و شکل گرفتن رابطه دوستی میان این دو نفر را به فیلم‌نامه تبدیل کرده است.

او گفته از زمانی که نوجوان بوده رویای چنین کاری را در سر داشته اما نهایتا نوشتن واقعی این داستان را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرده؛ زمانی که هم پدرش و هم شرلی دیگر در قید حیات نبودند.

اما واللونگا از سال‌ها پیش شروع به ضبط مصاحبه‌هایی با پدرش کرده است و به نوعی روایت اصلی سال‌ها پیش در ذهنش شکل گرفته. این نویسنده می‌گوید نوشتن بخش‌های آغازین فیلم‌نامه هنگامی که پدرش نسبت به شرلی رواداری چندانی نداشته برایش از سایر بخش‌های فیلم‌نامه بسیار دشوارتر بوده است. با این وجود ساختن این بخش اجتناب‌ناپذیر بوده تا در ادامه فیلم تغییر شخصیت تونی لیپ معنی‌دار شود.

ویگو مورتنسن بارها نقشش را رد کرده بود

در اسکار ۲۰۱۹ مورتنسن به عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد حضور دارد اما جالب است بدانید او  ایفای نقش در فیلم کتاب سبز را بارها رد کرده است.

جیم برک تهیه‌کننده این فیلم سینمایی در یک نشست پرسش و پاسخ درباره احساس اولیه‌ای که مورتنسن به این نقش داشته و تلاش‌هایی که کارگردان برای راضی‌کردنش به خرج داده، توضیحاتی ارایه کرده.

به گفته برک مورتنسن به این نقش «نه» می‌گفته اما عوامل فیلم گمان می‌کردند این نه چندان هم قاطعانه نیست بنابراین با اصرار بیشتر او را راضی کرده‌اند. ظاهرا این بازیگر معتقد بوده برای ایفای نقش در این اثر سینمایی زیادی پیر است. در عین حال معتقد بوده این کاراکتر در واقع یک ایتالیایی- آمریکایی گردن‌کلفت است در حالی که خود او اساسا نه آدم گردن‌کلفتی است نه تبار ایتالیایی دارد.

مورتنسن نهایتا تصمیم می‌گیرد نقش را قبول کند اما برای این کار ۲۰ تا ۳۰ کیلو وزن اضافه می‌کند. تهیه‌کننده کتاب سبز می‌گوید: او یک کمال‌گرا است.

سلسله‌ای از عذرخواهی‌ها

یکی از مشکلات دیگری که عوامل ساخت فیلم کتاب سبز با آن مواجه شدند جنجال‌هایی بود که در رسانه‌ها علیه آن‌ها اتفاق افتاد و مجبور به عذرخواهی‌شان کرد. سوای شایعاتی که درباره پایبند نبودن فیلم به واقعیت برسر زبان‌ها افتاد، بسیاری از عوامل این اثر سینمایی به شکل‌های مختلف مجبور به عذرخواهی شدند.

واللونگا یکی از نویسندگان کتاب سبز برای یکی از اظهارنظرهایش که ضد مسلمانان ارزیابی شده بود مجبور به عذرخواهی شد. این اظهارنظر در قالب یک توییت در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده بود.

نویسنده فیلم کتاب سبز در یک توییت گفته بود پس از فروریختن برج‌های دوقلو ۱۰۰ درصد مسلمان‌هایی که دیده است در حال شادی‌کردن از این واقعه بوده‌اند. این توییت دوباره بازنشر شد و انتقادات گسترده کاربران، کار را برای این نویسنده سخت کرد. این فیلم‌نامه‌نویس هم‌زمان با بالاگرفتن انتقادات توییت را پاک کرد و حتی حساب توییترش را بست. او سپس در یک بیانیه از توییتش عذرخواهی کرد.

همچنین ویگو مورتنسن نیز که در یک نشست پرسش و پاسخ حرفی زده بود که از آن تعبیر نژادپرستانه شده بود مجبور به عذرخواهی از رفتار خود شد.

نهایتا سیل عذرخواهی‌ها به همین‌جا ختم نشد و پیتر فارلی کارگردان فیلم هم مجبور شد از رفتار ۲۰ سال پیش خود با یکی از همکاران زنش عذرخواهی کند.

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar محمد .ع

    ای بابا خود ماهرشالا که مسلمونه چجوری اینو گفته

  2. Avatar یونس ذکایی

    واقعاً که!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه