چه کسی آیفون ۴ اینچی می‌خرد؟

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
آیفون

اگر شایعات این روزها درست باشد، اپل می‌خواهد تا حدود یک ماه دیگر، یک آیفون ۴ اینچی معرفی کند. دو حالت بیشتر وجود ندارد: یا کلا اپل چیزی از ترندهای بازار تلفن‌های هوشمند نمی‌داند – که البته دور از ذهن است – یا این‌که می‌خواهد مشتریان از دست‌رفته‌ی خود را دوباره به‌دست بیاورد. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهم.

      ‌‌‌‌    ‌‌‌

آیفون 5se

قبل از هر چیزی یک بار دیگر هر آن‌چه از آیفون ۴ اینچی اپل می‌دانیم را برای‌تان بازگو می‌کنم. شایعات زیادی وجود دارند که می‌گوید اپل در اواخر اسفند همین امسال، از یک آیفون جدید رونمایی می‌کند. این دستگاه احتمالا با نام آیفون ۵se معرفی می‌شود و تا آنجا که ما می‌دانیم نمایشگری ۴ اینچی دارد. این گوشی ظاهری همچون آیفون‌های ۶ و ۶s و قدوقواره‌ای مثل آیفون ۵s خواهد داشت. آیفون ۴ اینچی جدید به حسگر اثر انگشت مجهز است و پردازنده‌‌اش هم مثل خانواده‌ی ۶s است. تا این لحظه می‌دانیم که این آیفون کوچک فاقد قابلیت لمس ۳D است. می‌رویم سراغ اصل مطلب؛ در بهترین حالت فکر کنید یک آیفون ۶s دارید، با این تفاوت که مثل آیفون‌های دو سال پیش خیلی تروتمیز در دستتان می‌غلتد! فرض کنید با قطعیت، گوشی بعدی‌تان آیفون است؛ آیا حاضرید آیفون ۴ اینچی را بخرید؟ اساسا چه‌ کسی آیفون ۴ اینچی اپل را می‌خرد؟

به دور و بر خود نگاه می‌کنم؛ عده‌ای از دوستان و همکارانم از شنیدن احتمال معرفی آیفون ۴ اینچی هیجان‌زده شده‌اند. یکی از دوستانم عکاس خیابانی است و چند سالی است که به‌طور حرفه‌ای به آیفونوگرافی مشغول است. او که حالا آیفون ۶s دارد با قاطعیت از ایده‌ی تولید آیفون‌های ۴ اینچی جدید با دوربین‌هایی در حد آیفون ۶s دفاع می‌کند. برای او عکاسی خیابانی با یک آیفون ۴ اینچی بسیار هیجان‌انگیزتر و راحت‌تر است؛ به‌خصوص این‌که یک آیپد هم همیشه دم‌دستش باشد. چند نفر از همکارانم، دلایل دیگری برای استقبال از آیفون ۴ اینچی دارند. یکی‌شان اصلا هیچ‌وقت آیفون نداشته و از طرفداران آیپاد تاچ است. او حالا با شنیدن احتمال آیفون ۴ اینچی جدید سر ذوق آمده و می‌گوید شاید قید نکسوس ۵x‌اش را زده و یکی از آن‌ آیفون‌های کوچک را بخرد. دوستان دیگری هم دارم که هنوز آیفون ۵ و ۵s دارند. آن‌ها به آیفون‌های ۴٫۷ ‌و ۵٫۵ اینچی روی خوش نشان ندادند و حالا با انتشار خبرهای آیفون ۵se برای خریدش دورخیز کرده‌اند. مشت نمونه‌ی خروار است! آیفون ۴ اینچی طرفداران سرسختی دارد. اما آمار و ارقام به ما چه می‌گوید؟

آیفون ۴ اینچی

خودمان که آمار خاصی نداریم؛ اما موسسه‌ی تحقیقاتی IDC می‌گوید در سال ۲۰۱۵، سهم گوشی‌های ۴ اینچی از بازار تلفن‌های هوشمند، فقط ۶ درصد بوده. یک سال قبل‌تر، یعنی ۲۰۱۴ هم گوشی‌های ۴ اینچی، ۱۲ درصد از سهم بازار را در دست داشتند. اما دلیل این عدم استقبال از گوشی‌های ۴ اینچی چیست؟ برای پاسخ به این سوال لازم نیست متخصص بازار موبایل باشید؛ در دو سال اخیر با هیچ‌گونه تلفن همراه هوشمند رده‌بالای ۴ اینچی ملاقات نکردیم. به عبارتی در گزینه‌های روی میز خریداران، موردی با نمایشگر ۴ اینچی یافت نمی‌شد.

از چند سال پیش سازندگان گوشی‌های اندرویدی فهمیدند چطور باید جلوی آیفون بایستند. آن‌ها از نمایشگرهای بزرگ‌تر استفاده کردند. این شرکت‌ها تاحدی به هدف خود رسیدند و توانستند برای اولین بار اپل را هم دنبال خود بکشانند. اپل با تغییر ذایقه‌ی کاربران، استانداردهای خود را تغییر داد و از تولید آیفون‌های ۴ اینچی دست برداشت. اما حالا پس از گذشت یک‌سال‌ و‌ نیم از معرفی آیفون‌های بالای چهار اینچ، اپل چه در سر دارد؟

تیم کوک چند روز پیش و هنگام اعلام گزارش مالی سه‌ماه‌‎ی شرکت‌اش، به نکته‌ی جالبی اشاره کرد. او گفت که از کسانی که قبل از سال ۲۰۱۴ آیفون‌دار بودند، ۶۰ درصدشان به‌سراغ خرید آیفون‌های ۴٫۷ و ۵٫۵ اینچی نرفته‌اند. جزییات بیشتری دراین‌باره نمی‌دانیم؛ اما شاید خیلی از کاربران حاضر نشده‌اند که گوشی ۴ اینچی خود را کنار بگذارند. شاید اپل می‌خواهد با آیفون ۵se آن‌دسته از مشتریانی که در دو سه سال اخیر با آیفون‌های ۴ اینچی‌شان زندگی می‌کردند را راضی کند.

      ‌‌‌

جدا از همه‌‌ی این حرف‌ها، به نظر شما اپل با تولید آیفون ۴ اینچی جدید، چه کاربرانی را هدف گرفته؟

    ‌‌‌    ‌‌‌   ‌‌‌

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۶ دیدگاه
  1. وحید دهداری

    ۴ اینچی خوبه. منم فعلا یه سامسونگ ۴ اینچی قابل قبول(s duos 2) دارم و راضیم. البته اینو هم باید در نظر گرفت که میخوای با اون وسیله چیکار کنی؟
    ولی در مجموع وسیله ای تحت عنوان تلفن همراه سایز ۴ اینچ خیلی خوبه.
    راستی “تو جیب هم جا میشه!!!” باور کنید مهمه.

  2. mehran

    من دو روزه ایفون فایوم ترکیده دنبال یه گوشی تا چهارو نیم اینچ هستم که شبیه به ایفون باشه ولی لامصب پیدا نمیشه

  3. (Ali S (asobhani99@gmail.com

    صفحه نمایش یزرگ خیلی عالیه . برای مطالعه ،نقشه ، وبگردی و بازی خیلی عالی هست. واقعا خیلی جذابه نمیدونم این گوشی ۴ اینچ با اون صفحه ۳۲۶ پیکسلیش واقعا چیز خاصی نیست من ۵ سال پیش اچ تی سی دیزایر داشتم واقعا خیلی بد بود صفحه ۴.۲ اینچ بود.

  4. Rahim

    تجربه ثابت کرده هیچ وقت دیوایس‌های اپلی قیمت مناسبی نداشته‌اند و همیشه جزو گران‌ترین های بازار بوده‌اند،مثالش هم iPhone 5c بود که با ظاهر پلاستیکی و بدون Touch ID با اون قیمت وارد بازار شد!
    بنظرم این ۵se هم قضیش فرقی نخواهد کرد اپل فقط به درآمد بیشتر فکر می‌کنه حتی اگه منصفانه نباشه و برا این کارش هم این روزا دلیل داره چون از آلفابت عقب افتاده؛ فکر کنم با پردازنده A8 و بدون ۳D Touch که هیچ کدوم جدید نیستن و حتی بنظرم تو این آیفون نه از شیشه نشکن سری iPhone 6s و نه از آلومینیوم سری ۷۰۰۰ استفاده نخواهد کرد که دیگه برا گوشیای فلزی مد شده! در کل خریدشو اصلا توصیه نمی‌کنم گرچه خودم iPhone 5s رو خیلی دوست دارم! ولی حیف دیگه قدیمی شده!!! 🙁 قیمت ۵se رو هم ۵۵۰ دلار تخمین می‌زنم که با این پول میشه یه Nexus 6P 64GB خرید! نه ۵se 16GB که فقط ۱۰ گیگ فضا داره،خب میرم یه فلش مموری ۱۶ می‌خرم ۳۰ تومن!!! 🙂
    حالا خودتون قضاوت کنید!

  5. hossein

    به نظر من بیشتر افرادی هدف قرار گرفته شده اند که از گوشی هوشمندشان صرفا برای تماس،sms ، شبکه های اجتماعی و بازی های معمولی استفاده میکنند چون این اندازه واقعا برای تماشای فیلم، بازی هایی با گرافیک بالاو هیجان انگیز و گشت و گذار در اینترنت و مطالعه کتاب الکترونیک واقعا مناسب نیست .

  6. seedni

    خوب یا بد . نمایشگر ۴ اینچی چشم نابود میکنه . نابود .
    اونایی که طرفدار ۴ اینچ هستن الان دید دارن. یکی دو سال دیگه حتی با عینک هم نمیتونن به یک صفحه نمایش ۶ اینچی و تبلت نگاه کنند .
    از ما گفتن . حالا بروید ۴ اینچ بخرید .

  7. نیما شریف زاد

    سالهاست مصرف کننده ی آیفون هستم و بروزترین مدل را داشته ام، به محض اینکه خبر برنامه اپل برای تولید این مدل منتشر شد، به دلیل سایز ۴ اینچی آن تصمیم به خریدش گرفتم. امیدوارم سایت شما با کوتاهترین فاصله از عرضه این محصول به بازار، نسبت به ارائه آن با قیمت منطقی و واقعی اقدام کند.

  8. kaveh

    بنظر من استاندارد ترین سایز گوشی ۴ اینچ هست مشتاقانه منتظرم ۱۵ اسفند شه تا بالاخره گوشی مورد علاقمو بخرم… مرسی بابت خبر رسانی

  9. سعید خدیجی

    همین دیشب داشتیم با عموم که جزو بهترین دوربین حال حاضر رو داره برای عکاسی و یه عکاس حرفه ای هستش سره اینچ موبایل های ایفون با هم دیگه دعوا میکردم من گلکسی ۶ و دارم و اونم ایفون ۴ اس وقتی دیدم حرفاش همه با عقل جور در میاد و واقعا گوشی باید اینچ پایین داشته باشه تا ادم بتونه تو هر موقعیت ازش استفاده کنه واقعا قانع شدم که برم گوشی مو بفروشم و یه ایفون ۵ بخرم حالا میبینم که این گوشی داره وارد بازار میشه قطعا منتظرش هستم و اگر بیاد جز اولین افرادی خواهم بود که میخرمش و واقعا اپل با این شاهکارش داره خودشو زیادتر محبوب میکنه
    🙂

  10. محمد

    من میخرم چون از گوشی بزرگ خوشم نمیاد و الانم گوشی هوشمند ندارم به همین خاطر

  11. امین حمیدی

    با سلام
    استفاده از سایز ۴ اینچ یا بزرگتر ، کاملا سلیقه ایست و دلیل برتری یا ضعف برندی نمیتونه باشه . کاملا با این نظرکه گوشی ۴ اینچ در قامت پرچمدار معرفی نشده رو قبول دارم و نمیدونم چطور از دست برند ها و شرکت های سازنده ی موبایل در رفته که به این مهم توجه نکردن . مخصوصا سایر شرکت ها که برای هر آیفون یک گوشی در مقابلش معرفی کردند اما در مقابل ۴ اینچ ، ….شاید چون خوده آیفون تولید نکرد آنها هم دنبالش را نگرفتند …
    شاید سیاست روی آوردن به گوشی هایی با سایز بزرگ آنقدر برایشان مهم بوده که به ۴ درصد یا ۱۲ درصد دوست داران سایز های کوچک و ۴ اینچ ی توجه نکرده و یا ریسک این طیف را نخواستند انجام بدند و دنبال ۸۸ درصد باقی مشتری ها رفتن . اما من به شخصه این موضوع را که پرچمدار باید برای همه سلیقه ها باشه رو قبول دارم . مثلا با تولید و معرفی خانواده ی پرچمدار یک برند با سایزهای شناخته شده ی ۵ اینچ و ۵ ونیم اینچ و ۴ و نیم اینچ . طیف ۴ اینچ رو هم در نظر بگیرند و البته طیف ۶ اینچی را هم همچنین . چرا دوستداران یک سایز مشخص از گوشی باید امکانات خاصی را از دست بدهند که فقط در پرچمدار اون برند هست ؟ چرا بعنوان میان رده تولید میشوند . چرا باید ضعیف تر از پرچمدارها باشند را واقعا نمیدانم. . …. همیشه برای بنده سوال هست …. پیروز باشین

  12. میثم

    همواره انسان ها به سمت رفاه و راحتی بیشتر حرکت کرده اند. استفاده از گوشی های بزرگتر در ظاهر خدمات جالب توجه و خوبی به ما ارائه می کنند اما به نوعی آرامش و رفاه انسانی رو از ما گرفتند و شاید علاقه مردم به استفاده از ساعت های هوشمند به همین دلیل باشد. ضمنا هر زمانی که یک موضوع بصورت فراگیر و هیجان زیاد رشد پیدا می کند به همون نسبت هم فروکش می کند. شاید در آینده ای نچندان دور تب استفاده از گوشی های با صفحه نمایش بزرگ(فبلت ها) فروکش کند. امیدورام شرکت های سازنده گوشی های اندوریدی هم گوشی هایی با صفحه نمایش کوچک و مشخصات مناسب به بازار ارائه کنند تا گستره انتخاب مردم بیشتر شود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه