چین با پرتاب ماهواره کوانتومی به نوعی شبکه ارتباطی غیرقابل هک دست یافته است

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

چین دست به اقدام بسیار مهمی زده و توانسته به عنوان تنها کشور برای اولین بار در تاریخ ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کند که امکان نوعی ارتباط بسیار امن کوانتومی را ایجاد می‌کند. اگر این برنامه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کار کند شکلی از ارتباطات امن ایجاد می‌شود که تقریبا هیچ هکری قادر به هک کردن یا نفوذ در آن نخواهد بود.

شبکه کوانتومی بر قوانین فیزیک مبتنی است و از تکنیک‌های معمول رمزگذاری استفاده نمی‌کند. این ماهواره که Micius نام دارد ظاهرا با خود نوعی کریستال را حمل می‌کند که می‌تواند کدگذاری و کلیدهای رمزنگاری را از طریق ذرات کوانتوم به زمین مخابره کند.

در این شرایط تنها پایگاه‌های مجاز بخصوصی در کره زمین قادر خواهند بود این پیام‌های مخابره شده را بخوانند. اما دلیل امنیت بالای این سیستم چیست؟ در واقع اگر هر کس دیگری بخواهد این ذره‌ها را رمزگشایی کند باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود. هر نوع تلاش برای استفاده از این ذرات در میان راه باعث از میان رفتن آن‌ها می‌شود و پایگاه‌های مجاز هم در شرایطی که کس دیگری قصد رمزگشایی این امواج را داشته باشد هر نوع تغییر در ذرات را متوجه می‌شود.

این اقدام جدید چین قدرت امنیتی این کشور را بسیار افزایش‌ می‌دهد و امکان جاسوسی سایبری از اطلاعات محرمانه را تا حد بسیار زیادی کم خواهد کرد.

دانشمندان کشورهای دیگری چون ژاپن، ایالات متحده آمریکا، کانادا و چندین کشور اروپایی هم بر روی این تکنولوژی کار می‌کردند اما چین با سرمایه‌گذاری بیشتر و جدی‌تر در این زمینه جلوتر از باقی رقبا قرار گرفته است. بد نیست بدانید که چین حدود ۱۰۱ میلیارد دلار صرفا در بخش تحقیقاتی این پروژه هزینه کرده است. چین آماده آزمایش این ماهواره است و اگر ماهواره بدرستی کار کند برنامه دارد که ۱۹ ماهواره دیگر را هم به فضا بفرستد تا از این طریق کل کره زمین را پوشش دهد و این نوع شبکه ارتباطی امن را در کل جهان برای خود ایجاد کند.

منبع: Engadget


مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar حمید

    از جنبه خبری خوب بود. اما ما بالاخره نفهمیدیم این علم کوانتوم چی هست؟ به خصوص کاربردش در علم کامپیوتر…. منابع فارسی که ماشالا……
    یه مقاله جدا ای کاش میزدید برای توضیح بیشتر در این خصوص. ذرات کوانتوم و …. با کریستال رمزگشایی میشه! یاد ترانسفورمرس افتادم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه