چیپ جدید انویدیا، فناوری هوش مصنوعی را متحول می‌کند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

در سال‌های اخیر، فناوری هوش مصنوعی پیشرفت بسیار زیادی کرده است. اکنون نرم‌افزارهایی ساخته شده‌ که می‌توانند خیلی بهتر از پیشینیان خود تصاویر و صحبت‌ها را درک کنند یا به انجام بازی‌های فکری پیچیده بپردازند. شرکت انویدیا که تا به حال نقش بسزایی در ساخت سخت‌افزار مناسب برای اجرای نرم‌افزارهای مربوط به هوش مصنوعی داشته، چیپ جدیدی ساخته که تا حد زیادی بر توانایی‌های هوش مصنوعی می‌افزاید.

دیروز انویدیا چیپ جدیدی به نام تسلا P100 را معرفی کرد که به صورت اختصاصی برای به کارگیری تکنیکی در هوش مصنوعی به نام «فراگیری ژرف» (Deep Learning) استفاده می‌شود. این همان تکنیکی است که گوگل بر اساس آن نرم‌افزار «آلفا گو» (AlphaGo) را ساخت و با آن توانست قهرمان بازی «گو» (Go) را ببرد.

در تکنیک فراگیری ژرف، به نوعی سلول‌های عصبی مغز انسان شبیه‌سازی شده‌اند و داده‌ها در میان آن‌ها مبادله می‌شود. چیپ قدرتمند P100 به دانشمندان علم رایانه اجازه می‌دهد که بتوانند مقدار بیشتری داده وارد شبکه‌های عصبی مصنوعی بکنند. یا اینکه اصلا شبکه‌های بزرگتری از سلول‌های عصبی مصنوعی بسازند.

شبکه‌های عصبی مصنوعی چند دهه است که وجود دارند. ولی استفاده از تکنیک فراگیری ژرف تنها در پنج سال اخیر محقق شده است. دلیل آن ساخته شدن چیپ‌های گرافیکی قدرتمند مناسب برای انجام بازی‌های ویدیویی است. دانشمندان کامپیوتر توانستند با پشتوانه‌ی این چیپ‌های قدرتمند، فناوری فراگیری ژرف را توسعه دهند. چیپ‌های گرافیکی کاملا برای پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی با تکنیک فراگیری ژرف مناسب هستند ولی «ژن سون هوانگ» مدیر عامل انویدیا می‌گوید که اکنون زمانش رسیده چیپ‌هایی کاملا بهینه‌سازی شده برای هوش مصنوعی بسازیم.

چیپ جدید انویدیا کاملا قدرتمندتر از مدل‌های قبلی است و می‌تواند کمک چشمگیری به پیشرفت فناوری هوش مصنوعی بکند.

او در مراسم معرفی این چیپ در سن خوزه گفت: «برای اولین بار ما یک معماری [پردازش گرافیکی] ساخته‌ایم که مخصوص پیشبرد هوش مصنوعی و شتاب‌بخشیدن به [رشد فناوری] فراگیری ژرف است.» هوانگ این‌طور ادامه داد که انویدیا در تحقیق و توسعه‌ی این چیپ بیش از ۲ میلیارد دلار هزینه کرده است. این چیپ در کل ۱۵ میلیارد ترانزیستور دارد که تعداد آن سه برابر بهترین چیپ قبلی‌ این شرکت است. او درباره‌ی چیپ جدید می‌گوید، آن شبکه‌ی عصبی مصنوعی که بوسیله‌ی چیپ جدید پشتیبانی شود می‌تواند ۱۲ بار سریع‌تر از سیستم‌های قدیمی که مجهز به چیپ‌های قبلی انویدیا بودند از داده‌های ورودی بیاموزد.

پژوهشگرانی از فیس‌بوک، مایکروسافت و بعضی دیگر شرکت‌ها که روی فناوری فراگیری ژرف کار می‌کنند اجازه یافتند که برای مدتی محدود و کوتاه با چیپ جدید انویدیا کار کنند. آن‌ها می‌گویند که این چیپ اجازه می‌دهد بتوانند با ساختن شبکه‌های عصبی مصنوعی بزرگتر کار خود را تا حد خیلی زیادی توسعه دهند.

«براین کاتنزیرو» که در شرکت چینی بایدو روی فناوری فراگیری ژرف کار می‌کند، می‌گوید: «فکر می‌کنم که می‌توانیم کمی بزرگتر از چیزی که قبلا می‌توانستیم باشیم، بشویم. [شبکه‌ی عصبی بزرگتری درست کنیم] مثلا ۳۰ برابر بزرگتر.» افزایش اندازه‌ی شبکه‌های عصبی قبلا توانسته بود به میزان هوشمندی نرم‌افزارها کمک کند. برای مثال سال گذشته مایکروسافت نرم‌افزاری ساخت که توانسته بود با بهره‌گیری از یک شبکه‌ی عصبی خیلی بزرگ، در تشخیص اشیاء واقع در عکس از انسان پیشی بگیرد.

هوانگ می‌گوید که این چیپ جدید اکنون در خط تولید قرار گرفته و او امیدوار است شرکت‌هایی که در زمینه‌ی پردازش ابری کار می‌کنند از امسال استفاده از این چیپ را شروع کنند. او همچنین از کامپیوتر ویژه‌ای برای پژوهشگران فناوری فراگیری ژرف رونمایی کرد که در آن ۸ چیپ P100 به همراه چیپ‌های حافظه (رم) و حافظه‌ی فلش استفاده شده است. این کامپیوتر که با نام DGX-1 شناخته می‌شود و ۱۲۹ هزار دلار قیمت دارد، در اختیار گروه‌های پژوهشی پیشرو در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، استنفورد، نیویورک و MIT قرار گرفته است.

منبع: MIT Technology Review

  کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه