عادل فردوسی‌پور برایمان از فوتبال می‌گوید

۱۴ مرداد ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

نسخه‌ی صوتی فوتبال علیه دشمن نوشته‌ی سایمون کوپر با ترجمه‌‌ی عادل فردوسی‌پور را می‌توانید از فیدیبو دانلود کنید و بشنوید. نکته‌ی مهمش اینجاست که خود فردوسی‌پور کتاب را خوانده و به خاطر تخصصش و این که ترجمه‌ی کتاب هم برعهده‌ی خودش بوده طبعا نسخه‌ی صوتی این کتاب ارزش افزوده‌ای بر خود کتاب دارد. اگر مثل ما دلتان برای دوشنبه‌های با نود و گزارش‌های عادل فردوسی‌پور تنگ شده، نسخه‌ی صوتی کتاب «فوتبال علیه دشمن» می‌تواند فعلا جای خالی‌اش را پر کند.

خرید کتاب صوتی فوتبال علیه دشمن از فیدیبو

عادل فردوسی‌پور اگر تبدیل به محبوب‌ترین گزارشگر ورزشی شد بی‌جهت نبود. هیچ گزارشگری توانایی‌ها و اطلاعاتی در حد عادل فردوسی‌پور نداشت و هنوز هم کسی در آن حد ظاهر نشده است. همین است که خیلی‌ها هنوز عزای دوشنبه‌های بی نود را دارند.

دانش فردوسی‌پور از علاقه‌ی او به فوتبال و تلاش برای به روز بودن در این زمینه می‌آید. بهار ۱۳۸۹ بود که برای اولین‌بار کتاب «فوتبال علیه دشمن» نوشته‌ی سایمون کوپر با ترجمه‌ی عادل فردوسی‌پور توسط نشر چشمه به بازار آمد.

خودش در مقدمه نوشته بود که همه چیز از تابستان ۸۸ شروع شده بود. برنامه‌ی «نود» ده ساله شده بود و برای مدتی پخشش متوقف بود. تیم ملی ایران به شکل تراژیکی نتوانسته بود از مرحله‌ی مقدماتی جام جهانی صعود کند و لیگ فوتبال اروپا هم تعطیل بود و لیگ ایران هم به پایان رسیده بود. در نتیجه از گزارش فوتبال و دیدن فوتبال و برنامه‌ی فوتبالی خبری نبود.

آن‌هایی که اهل فوتبال هستند می‌دانند که فوتبال هم مثل سینما اعتیاد می‌آورد. همان‌طور که کاپرا درباره‌ی سینما گفته بود که تنها راه درمانش بیشتر فیلم دیدن است، تنها راه فرو نشاندن عطش فوتبال درگیری بیشتر با فوتبال است. این شد که فردوسی‌پور در جست‌وجو کتاب فوتبالی به اثر جالب سایمون کوپر برخورد می‌کند.

درباره‌ی سایمون کوپر، نویسنده‌ی کتاب فوتبال علیه دشمن

سایمون کوپر تحلیل‌گر فوتبال مشهور انگلیسی به خاطر نوشتن ستون‌های فوتبالی‌اش در آبزور و گاردین شهرت زیادی دارد. نوشتار گزارش‌ها و تحلیل‌های او سنگین، جذاب و از لحاظ ادبی هم علاوه بر بُعد تحلیلی قابل توجه است.

کتاب «فوتبال علیه دشمن» در حقیقت تلفیق عشق کوپر به فوتبال، روحیه‌ی ژورنالیستی او و ستون‌هایش درباره‌ی شخصیت‌های سیاسی و مهم جهان در فایننشال تایمز است. کوپر همیشه فوتبال را از منظر انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی بررسی کرده است. او دانش‌آموخته‌ی هاروارد و آکسفورد است.

این نویسنده‌ی انگلیسی برای کتاب فوتبال علیه دشمن چند جایزه‌ی مهم جهانی را از آن خودش کرد. فوتبال به عنوان محبوب‌ترین و جذاب‌ترین ورزش جهان می‌تواند ابعاد سیاسی هم داشته باشد. سایمون کوپر در کتاب جذاب و پرکشش‌اش فصل به فصل می‌گوید که چه‌طور سیاستمداران از فوتبال استفاده می‌کنند، چه‌طور کشور‌ها به وسیله‌ی بازی فوتبال با هم متحد می‌شوند و چه‌طور گاهی پیروزی در جنگ نه در میدان نبرد که در زمین فوتبال اتفاق می‌افتد.

سایمون کوپر کتاب «فوتبال علیه دشمن» را سال ۱۹۹۴ منتشر کرد و البته هر سال آن را ویرایش می‌کند. کتاب برنده‌ی چندین جایزه‌ از جمله بهترین کتاب در حوزه‌ی ورزش شد.

درباره‌ی کتاب صوتی فوتبال علیه دشمن با صدای عادل فردوسی‌پور

اگر نسخه‌ی چاپی کتاب را خوانده‌اید باز هم کتاب صوتی فوتبال علیه دشمن حال و هوای دیگری دارد. از طرفی شبیه شنیدن یک گزارش مهیج فوتبال با صدای عادل فردوسی‌پور است. از طرف دیگر فردوسی‌پور موقع خواندن کتاب جزئیاتی را رعایت می‌کند که آن را به عنوان نسخه‌ی شنیداری از نسخه‌ی چاپی متمایز می‌کند.

انگار موقع خواندن یک ویرایش سریع هم انجام داده و جملات خیلی روان‌تر هستند. نمونه‌ی صوتی که فعلا منتشر شده مربوط به فصل دوم است و بازی هلند و آلمان که با پیروزی هلند پایان پذیرفت. یکی از آن بازی‌هایی که انتقام‌جویانه بود و هلندی‌ها پاسخ جنگ را در زمین فوتبال دادند. عنوان فصل دوم عبارتی است که رینوس میشل مربی هلندی همیشه آن را به کار می‌برد: «فوتبال جنگ است».

این یکی از بهترین توصیفات درباره‌ی فوتبال است. فوتبالی که به قول بیل شنکلی فراتر از مرگ و زندگی است. فوتبالی که ما آن را با صدای عادل فردوسی‌پور تجربه کردیم و حالا دلمان برای تجربه‌ی دوباره‌ی فوتبال با صدای او تنگ شده است.

اگر جزء طرفداران کتاب‌های صوتی با صدای عادل فردوسی‌پور هستید، کتاب صوتی هنر شفاف اندیشیدن هم با صدای او منتشر شده است که می‌توانید آن را از فیدیبو دانلود و گوش کنید.
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه