آخر هفته با آثار ملانصرالدین بخندید

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

آنهایی که در خانه‌هایشان هنوز آرشیوی از مجله «گل آقا» دارند یا در روزگار انتشار آن در سال‌های دور مخاطب پر و پا قرص این نشریه طنز بوده‌اند خیلی خوب ابوالفضل زرویی نصرآباد را به خاطر می‌آورند؛ کافی است بگوییم «ملانصرالدین» اگرچه نام‌های دیگری هم داشته است مانند: چغندر میرزا، ننه قمر، کلثوم ننه، آمیز ممتقی، میرزا یحیی، عبدل و… که با هر یک در رسانه و روزنامه‌ای و در روزگاری مطرح شده است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات فارسی بود و از سال ۱۳۶۸ فعالیت مطبوعاتی و فرهنگی خود را آغاز کرد. زرویی با نشریاتی چون گل آقا، همشهری، جام جم، ایرانیان، انتخاب، زن، مهر، کیهان ورزشی، بانو، جستجو، عروس، تماشاگران و… همکاری داشته است. در این مطلب به معرفی آثار ابوالفضل زرویی نصرآباد می‌پردازیم.

رفوزه‌ها

آثار ابوالفضل زرویی نصرآباد

رفوزه‌ها کارنامه شعری ابوالفضل زرویی نصرآباد در طول بیست و یکی دو سال اخیر است. زرویی اصولاً طنز پرداز کم کاری بود و به کیفیت بها می‌داد. از همین رو است که خوانندگان آثارش می‌دانند که آنچه از او منتشر می‌شود، قبل از نشر، بارها از صافی ذوق سخت‌گیر او گذشته است و شاید از همین روست که به سختی می‌توان از اشعارش گلچین کرد. این مجموعه، تقریباً در بردارنده همه طنز سروده‌های زرویی است ؛ از «با معرفت‌ها» و «اصل مطلب» گرفته تا اخوانیات و اشعاری که پیش از این هیچ‌گاه، جایی چاپ و نشر نشده‌اند.

دانلود کتاب از فیدیبو

غلاله به خونه‌ش نرسید

آثار ابوالفضل زرویی نصرآباد

یکی بود ، یکی نبود… حتی غمگین‌ترین و عصبانی‌ترین افراد هم با شنیدن این عبارت جادویی‌، سکوت می‌کنند و همچون کودکانی مشتاق و آرام، به شما گوش می‌سپارند و با چشمانی پرسشگر،‌ از شما می‌خواهند تا به گفتن ادامه دهید! غلاغه به خونه ش نرسید! در بردارنده ۵۶ افسانه طنز آمیز از طنزپرداز معاصر، ابوالفضل زرویی نصر آباد است که منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان طنز فخیم پارسی قرارگرفته است. زرویی نصرآباد پس از سال‌ها مطالعه روی افسانه‌ها، فابل‌ها و متل‌های فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف جهان، کوشیده تا دغدغه‌ها، آرزوها و اشتباهات انسان امروز را در قالب افسانه مدرن نشان دهد. در این کتاب، هرکس به فراخور قومیّت یا حتی ملیّت خود، ریشه‌های مشترک فرهنگی خود را با دیگر ملل و اقوام در خواهد یافت ؛ چرا که ” غلاغه به خونه ش نرسید” در بردارنده روایتی طنز آمیز از افسانه های تمام کشورهای جهان است. شخصیت‌های کتاب نیز علی رغم شکل و شمایل و اسامی قدیمی؛ به شدت مدرن و امروزی اند: دختری که با استفاده از اینترنت و چت در مسنجر دنبال شوهر می‌گردد، شاهزاده‌ای که به قاچاق کالا مشغول است. شتر مرغی که پرواز می‌کند و جعبه ی سیاه دارد و . . . البته نباید متعجب شوید اگر در این کتاب ، مثلاً با مرد جوانی روبرو شوید که یک روز بر می خیزد و می بیند یک “دم” واقعی در آورده یا سرگذشت جوان نیکوکاری را بخوانید که به خاطر دعای خیر پیرزنی ، هر روز صبح بارنج و مرارت بسیار ، تخم طلا می‌گذارد.

دانلود کتاب از فیدیبو

حدیث‌ قند

آثار ابوالفضل زرویی نصرآباد

زرویی نصر‌آباد در این مقالات سعی داشته تا بخش‌هایی تاثیرگذار از تاریخچه طنز مکتوب ادبیات فارسی، همراه با کلام بزرگان این عرصه را مرور و تحلیل کند. از ویژگی‌های این کتاب آن است که نویسنده در بخش‌هایی با لحنی ساده و صمصیمی با مخاطبان مقاله خود سخن گفته است و به صراحت و بی‌تعارف به بیان برخی دیدگاه‌های شخصی و درونی؛ کنار دیدگاه‌های منتقدانه پرداخته است.

دانلود کتاب از فیدیبو
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه