کره‌ی شمالی بمب هیدروژنی آزمایش کرد

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

تلویزیون کره‌ی شمالی اعلام کرد که این کشور یک بمب هسته‌ای هیدروژنی آزمایش کرده است. این ادعا بعد از آن مطرح شد که زمین‌لرزه‌ای ۵.۱ ریشتری در محل یکی از سایت‌های آزمایشی این کشور به ثبت رسید.

بمب‌های هیدروژنی از فرایند همجوشی هسته‌ای برای ایجاد انفجار استفاده می‌کنند و نسبت به بمب‌های هسته‌ای مشابه که از فرایند شکافت استفاده می‌کنند، قدرت بیشتری دارند. ظاهرا که این اولین بمب هیدروژنی کره‌ی شمالی و در کل چهارمین بمب هسته‌ای این کشور بوده است. کره‌ی شمالی گفته که این آزمایش کاملا موفقیت آمیز بوده است.

جایی که این زمین‌لرزه رخ داده، دقیقا همان مکانی است که در ۹ سال گذشته هم سه بار بر اثر آزمایش‌های هسته‌ای کره‌ی شمالی لرزیده است. چند هفته‌ی پیش هم رهبر کره‌ی شمالی «کیم جونگ اون» از رسیدن مهندسان این کشور به توانایی ساخت بمب‌های هیدروژنی یا همان گرماهسته‌ای خبر داده بود.

در بمب‌های هیدروژنی نیز ابتدا شکافت هسته‌ای رخ می‌دهد و گرما و فشار حاصل از این انفجار، زنجیره‌ی همجوشی هسته‌ای را ایجاد می‌کند. این بمب را اولین بار آمریکایی‌ها در سال ۱۹۵۲ ساختند. سپس شوروی، بریتانیا، فرانسه و چین هم به فناوری آن دست یافتند و آزمایش‌هایی انجام دادند. از مشهورترین آزمایش‌های بمب‌های هیدروژنی می‌توان به «بمب تزار» اتحاد جماهیر شوروی اشاره کرد که ۱۵۰۰ برابر مجموع دو بمب اتمی که در هیروشیما و ناکازاکی انداخته شد قدرت داشت.

منبع: NyTimes, Wikipedia

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۳ دیدگاه
  1. سامان

    مردمش از گرسنگی دارن علف میخورن!!!!
    دیکتاتوری ترین حکومت در جهانه!! هیچکس حق نداره اونجا نفس بکشه!!

    1. رضا

      استاد نمیدونستن از تو باید مشاوره بگیرن.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. ایوب

    دم کره شمالی گرم . چه اندازه آمریکا قدرت داشته باشه چه نه واقعیت اینه که اونا خیلی تعصب دارن رو کشورشون البته از لحاظ موشکی اتمی هم خیلی حرفا برای گفتن دارن امریکایی ها اینو میدونن برای همینه که نمیتونن تهدیدش کنن. لطفا بعضی از دوستان سنگ آمریکارو به سینه نزنن

  3. سعید

    دوست عزیز عذرخواهی میکنم اما شما ظاهرا تولید و تجاری سازی علم رو با کارگری و استفاده کردن از اشتباه گرفتید !
    شما فرمودید مایکروسافت شرکت هندی به حساب میاد پس با این اوصاف ناسا هم باید هندی باشه ! اما سوال اینجاست که این علمی که هندی های به قول فرموده شما صاحب مایکروسافت بدست اوردن از کجا اومده ؟! از دانشگاه پونا ؟!!!! یا دهلی نو !؟!؟ یا آندراپرادش ؟!؟!؟!؟! یا اقتصاد برتر چین که صددالبته واهی ست (۸۰٪ گردش پول دنیا دلار ایالات متحده است و این مستقیما اشاره داره به اقتصاد بی چون و چرای امریکا برجهان و مدیریت اون که همون مدیریت اقتصادی امریکاست که چین رو به حدی رسونده که شما و تفکر تان بر برتر بودنش هست ) از شهر و دانشگاه های شانگهای و پکن بیرون اومده ؟!؟!؟! ویتانم در چه زمینه ای زورش به امریکا نمیرسه میشه بفرمایید ؟! نکنه منظور شما مثلا ساخت قطعات الکترونیکی ست که فرضا در تایوان تولید میشه ؟! با این اوصاف احتمالا هرکجا کارگر خوبی داشت باید زورش به آمریکا چربیده باشه ! البته درسته اما زور کارگریش چربیده نه صرفا “”تولید علم و تجاری سازی”” !
    میشه بفرمایید مثلا کدوم دانشگاهی از ویتانم یا حتی بالاتر از اون تایوان(!!!) و چین و هند و غیره … در تولید علم و ثبت مقالات پیش رو و کدوم مرکز علمی و تحقیقاتی این کشور ها در چه جایگاهی از جهان قرار داره ؟! و چه نسبتی به حضور و فعال بودن دانشگاه های ایالات متحده دارند ؟ چه امکانات و سرویس دهیی های منحصر و تخصصی نسبت به امریکا دارند ؟ چه بودجه ای برای تحقیقات درشون قرار داد میشه ؟! کدومشون مراکز مطالعات پیشرفته با هزینه های گزاف دارند ؟
    نه دوست عزیز من ، همه اینها دست پرورده ساختار اموزشی ایالات متحده است . خیلی جالبه اگر به شما بگم که در مورد همین چین و هندی که فرمودید در خیلی از کشور های دنیا دانشگاه ها براشون سهمیه در نظر گرفته اند حتی ایتالیا ! (فرضا اگر برای رشته ای ۲۰ دانشجوی بین المللی بگیرن ۷ تاش مثلا از چینه ۲ تا هند ! ، دلیلش هم ساده ست رشد فکری و اندیشمند کردن قشر قابل توجهی از جهان )
    در اخر دوست عزیز ، امروز تنها کشور و ساختار اموزشی که سایه (تحقیقات ، تولید و کشف علم و تجاری سازی آن بر دنیاست فقط و فقط ایالات متحده است و ارزان بودن نیروی انسانی و کارگر و بی ارزش بودن پول های کشوری مثل چین (که به قول شما اقتصاد برترند ، برتری با پول نه چندان با ارزش !!!!) تایوان ویتنام اندونزی و بقیه کشور های خاور دور باعث میشه که فقط تولید سازه های علمی مربوط به عموم جوامع جهانی (مثل مثلا گوشی موبایل) در این سرزمین ها انجام بشه !

    1. SSM

      دوست عزیز خیلی کوتاه ومختصر میگم ، منظور من جنگ با ویتنام بود و دردمورد اقتصاد هم میشه به من بگی بزرگترین بدهی رو کدوم کشور داره؟ و در مورد هند هم خوبه که بدونی پیشرو ترین کشور در بحث نرم افزار به حساب میاد و الان مایکروسافت هندیه

      1. علیرضا

        خیلی جالبه. حاضر هستن با تعصب هر کشوری رو نسبت به آمریکا برتر بدونن، و خب گرفتن گرین کارت همین کشور (آمریکا) براشون آمال و آرزو هست 🙂
        یه کمی واقع بین باشین؛ چه ما موافق باشیم و چه مخالف، آمریکا از هر لحاظی قدرت برتر جهانی محسوب میشه و خب این واقعیتی هست که اجتناب ناپذیره. دلیل هم داره؛ بهترین دانشگاه های جهان در آمریکا هستن، بزرگترین سازمان های جهانی در آمریکا هستن و خب منشأ آمریکایی هم دارن، بزرگترین دانشمندان جهان آمریکایی هستن، بزرگترین و قدرتمندترین شرکت های تکنولوژی در جهان آمریکایی هستند و خیلی چیزای دیگه که شاید حتی من هم در موردشون مطلع نباشم 🙂
        این چیزی نیست که من ادعا کنم. امر بدیهی هست 🙂
        آمریکا از لحاظ علمی، برترین کشور جهان محسوب میشه، و خب هر کسی با ضرب المثل علم قدرت است آشناست. البته این جمله در نهج البلاغه هم اومده (العلمُ سلطان) و مقام معظم رهبری هم به اون اشاره داشتند در سخنانشون.
        اینکه میگم آمریکا از لحاظ علمی برترین کشور جهان محسوب میشه هم حرف من نیست؛ لینک زیر مربوط به خبری در مورد میزان تولید علم در جهان هست که توسط روابط عمومی وزارت علوم منتشر شده: http://www.iust.ac.ir/find.php?item=8.11508.25451.fa

        در این فهرست هم “ترین های” جهانی رو بررسی بفرمایید:
        https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA_%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C_%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7
        بعد از چین که ۸۹ رکورد داره، آمریکا هست که ۷۶ رکورد داره. توجه داشته باشید که این رکوردها همگی مثبت نیستند ولی تعداد رکوردهای مثبت آمریکا از تمامی کشورهای جهان بیشتر هست. حالا رکورد منفی مثلاً چی هست؟ اینه که مثلاً چین رکورد بالاترین نرخ اعدام در سال رو داره یا بیشترین میزان تولید دی اکسید کربن رو در جهان داره و آمریکا بیشترین زندانی یا شیوع استفاده از کوکایین رو در جهان داره. در عین حال، اکثر رکوردهای کشور چین، مربوط به تولیداتش میشه، که خب دیگه هر کسی ندونه، هموطنان عزیزمون کاملاً در جریان کیفیت تولیدات محصولات این کشور هستند.

    2. SMD

      و cpu های iphone و حتی quallcomm توسط کمپانی tmsc که تایوانی هست ساخته میشه و کشور هایی مثل چین وهند جز پر جمعیت ترین کشور های دنیا هستند طبیعیه که براشون سهمیه در نظر بگیرند

  4. عرفان

    آقا کره ی شمالی داره با این کاراش کره ی زمین گرم تر میکنه؛ آلودگی تولید میکنه ، محیط زیست رو نابود میکنه؛اونوقت شما دارید میگید کدوم کشور قوی تره؟!!!

  5. essi

    بقول ارش جوک گفتی! متن رو درست بخون که اگه تو سال ۲۰۱۵ تازه کره شمالی به این فناوری رسیده امریکا سال ۱۹۵۲ که یعنی ۶۳ سال پیش به این فناوری رسیده! حالا خودت یکم فکر کن که تو این ۶۳ سال امریکا به چه فناوری و تکنولوژی هایی که نرسیده!!! تو گوگل هارپ harp رو جستجو کن بعد بگو هرکی تونست رو امریکا رو کم کنه ایول داره!! تکنولوژی امریکا ۳۰ سال از اروپا جلوتره دیگه چه به آسیا….

    1. کوروش

      واقعیت اینه که کره شمالی قدرت موشکی بالایی داره و جرأت اینو داره که وقتی احساس خطر کنه به امریکا حمله کنه البته چین هم از خیلی وقت پیش کمکش میکنه البته زمان جنگ ایران و عراق هم کره ای ها خیلی به ما کمک کردن. درضمن کره ای ها پارسال سونی پیکچرز رو هم حک کردن که نشون میده حتی امریکا هم در برابرش چیزی نیست

  6. mehran

    دمش گرم هرکی روی امریکا رو کم کنه ایول داره.

    1. آرش

      جوک سال بود؟کی میتونی تو چ زمینه ای روی امریکارو کم کنه؟اونم کره شمالی::loooool:

      1. ممد

        Like

      2. وحيد

        روی امریکا رو کم کنه ؟
        عزیزم جک گفتی
        امریکا شصت سال پیش یه همچنین چیزی ساخته بود
        مطمعنا چیزی هزاران برابر بهتر و قوی تر از اینو در اختیار داره
        متاسفانه واقعا ایالات متحده یه ابر قدرته حقیقیه که صد تای کره شمالی هم توان مقابله باهاشو ندارن

      3. دانیال سلیمی

        این آمریکای ها اگر واقعا مردن بیان جلو لهشون کنیم.

      4. رحیمی

        چطوره جرات حمله به کره ی شمالی رو نداره آمریکا یه بز دله به فرموده ی امام راحل(ره) آمریکا طبل تو خالی است اگه بعضی از انسانهای ترسو آمریکا رو بزگ نمیکردن اونا هم جرات پیدا نمیکردن متاسفم برای کسانی که جنگ تحمیلی رو نادیده گرفتن وهنوز متوجه نشدن که ما غرب رو شکست دادیم، آمریکا شیطان است ،((((آمریکا جالوت، یزید،سفاک،قارون،فرعون،نمرود،هرود،ولجنزار زمان است هر کس حامیش باشد حامی شیطان است وهمنشین باشیطان و همنشینانش هست متاسفانه باید از غصه مرد که قرآن را نادیده گرفته ایم.به فرموده ی امام حسین(س):کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا .ببین کجا هستی

      5. آرش

        مثل اینکه یادت رفته دوسه باره وقتی امریکا میخاد علیه کره شمالی کاری بکنه کره ای ها تهدیدش میکنن به حمله اتمی . امریکاییهام جیکشون در نمیاد. ایول کره شمالی

    2. Mr Askari

      منم با نظرت موافقم

    3. سعید

      دوست عزیز ، چگالی ثبت مقالات و تولید علم و همچنین بالا بودن درصد تجاری شدن علم کشف و تولید شده در ایالات متحده به قدری بالاتر نسبت به کشور های حتی پرمدعی دیگه مثل بریتانیا آلمان ژاپن است که اصطلاحا میشه گفت بعد از امریکا رتبه کشور بعدی دهه !
      اون وقت کی روی کی رو کم کنه !؟ کره شمالی که اصلا معلوم نیست این علم رو از کجا میاره ؟! من همیشه خودم بسیار مشکوک بودم به این مسئه که چطور یک کشور فوق العاده امنیتی و ستمگر با رابطه همه جانبه فوق العاده محدود با دایره جهانی چطور میتونه علمی رو تا این سطح خودش بدست بیاره ؟! یا شاید میخره ! یا می دزده !

      1. SSM

        نظراتت بسیار علمی و کارشناسانه بود مخصوصا بخش اخرش که میخره یا میدزده. بعدشم الان مایکروسافت یک شرکت هندی به حساب میاد و در اقتصاد هم الان چین اوله و در اخر هم خوب که بدونی امریکا زورش به ویتنام هم نچربید .

      2. آرمان احمدیان

        پاسخ شما هم بسیار سنگین بود:
        مخصوصا آخرش که نچربید! بعدشم الان جیبوتی هم جزو آفریقاست، در فوتبالم برزیل اوله، آخرشم اینجا ایرانه!
        دوست عزیز، تعداد ارجاعات به مقالات، کاملا رسمی و قابل استناد هست. این حرف بقال سر کوچه نیست که بگه به نظر من کره شمالی خیلی خفن تر از آمریکاست.

      3. SSM

        پاسخ شماهم بسیار سنگین بود مخصوصا اون بخش اخرش(بقال سر کوچه)ولی در کل چربی چیز سنگینیه

      4. یحیی

        مایکروسافت بر چه اساسی هندیه؟
        اینو میگی چون مدیر عاملش هندیه؟ مدیر عامل که هویت یه شرکت بزرگ مثل مایکروسافت رو نمیتونه عوض کنه
        اگه به حرف شما باشه که گوگل هم روسه ایه اسپیس ایکس هم آفریقایی
        خود آمریکا هم میشه جزوی از هاوایی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه