کاهش شدید غلظت آلاینده‌های هوا در چین بر اثر شیوع ویروس کرونا

۱۴ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
شیوع ویروس کرونا

شیوع ویروس کرونا در چین منجر به زنجیره‌ای از اتفاقات در سرتاسر دنیا شد. ویروسی که تنها به یک مسئله پزشکی محدود نشد و پیامدهای متعددی در اقتصاد، سیاست و دیگر جنبه‌های زندگی نیز داشت. از این میان می‌توان به کاهش چشمگیر آلودگی هوا در چین اشاره کرد که اثر آن حتی از فضا نیز قابل مشاهده است.

داده‌های ماهواره‌های آمریکایی و اروپایی در هفته‌های اخیر کاهش قابل توجه برخی از آلاینده‌های هوا در چین را ثبت کرده‌اند. داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند که غلظت دی‌اکسید نیتروژن (NO2) در چین از ماه ژانویه به شدت کاهش پیدا کرده است. گازی که بر اثر استفاده از سوخت‌های فسیلی در هوا منتشر می‌شود و احتمالا دلیل اصلی کاهش شدید آن متوقف شدن بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی و محدودیت‌های سفر در چین است.

Fei Liu، پژوهشگر کیفیت هوا در مرکز فضایی گادرد ناسا در این باره می‌گوید: «این اولین بار است که چنین کاهش چشمگیری را در چنین منطقه وسیعی می‌بینم که بر اثر یک اتفاق مشخص ایجاد شده است».

طبق گفته او اتفاقات دیگری نیز پیش از این منجر به کاهش مقدار NO2 شده بودند که از میان آن‌ها می‌توان به بحران مالی سال ۲۰۰۸ اشاره کرد. اما هیچ کدام از این موارد به این شدت و سرعت اتفاق نیفتاده بودند.

البته معمولا در همین بازه زمانی هر ساله کاهش محسوسی در مقدار این آلاینده در چین مشاهده می‌شد که دلیل آن سال نو چینی است. اما اتفاقی که امسال با آن مواجه هستیم شدت بیشتری دارد و بیشتر از سال‌های گذشته دوام آورده است.

دولت چین برای کنترل ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی را متوقف کرده و محدودیت‌هایی را نیز برای سفرهای بین شهری ایجاد کرده است.

در این میان دولت چین اقدامات کنترل‌کننده فراوانی را در شهر ووهان، که نقطه آغازین شیوع گسترده این بیماری بود، انجام داد. اقداماتی که اثر آن‌ها در میزان آلاینده‌های هوا مشخص است. در نقشه زیر کاهش شدید میزان NO2 در هوای شهر ووهان به وضوح مشخص است.

کاهش شدید انتشار آلاینده‌های هوا در شهر ووهان چین در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۱۹.
credit: NASA Earth Observatory

در هفته‌های اخیر ویروس کرونا مرزهای چین و کشورهای آسیای شرقی را درنوردیده و بسیاری از کشورهای جهان، از جمله ایران، را تحت تاثیر خود قرار داده است. با افزایش تعداد کشورهای درگیر با این بیماری و اقدامات دولت‌های مختلف جهت کنترل آن احتمالا کاهش آلاینده‌ها در جو در مقیاس جهانی قابل مشاهده خواهد بود.

عکس کاور: کاهش میزان آلاینده‌های هوا در چین در هفته‌های اخیر که پس از شیوع گسترده ویروس کرونا و اقدامات دولت چین برای کنترل آن اتفاق افتاده است.

Credit: NASA Earth Observatory

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه