کشف درخت هزار ساله در اروپا

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
درخت هزار ساله

محققان احتمالا قدیمی‌ترین درخت زنده در اروپا را شناسایی کرده‌اند. این درخت یک کاج بوسنیایی است که از سال ۹۴۱ در ارتفاعات شمال یونان رشد کرده است و به این ترتیب، سن آن ۱۰۷۵ سال می‌شود.

این درخت که «ادونیس» (Adonis) نام گرفته، می‌تواند نگاه متفاوتی از تاریخچه اقلیم این منطقه به دست دهد. به این ترتیب، این تیم تحقیقاتی بهتر می‌تواند بفهمد که محیط پیرامون آن در طول هزاره‌ی اخیر چگونه تغییر کرده است.

«پاول کروسیک»، سرپرست این تیم از دانشگاه استکهلم می‌گوید: «سال‌ها پیش من مقاله‌ای درباره یک جنگل خیلی جالب در یونان خواندم. ما در تحقیق‌مان سعی می‌کنیم گاه‌شماری‌هایی برای تاریخچه‌های اقلیم بسازیم. بنابراین یافتن درختان زنده‌ی قدیمی یکی از انگیزه‌های ما است.»

این درخت در جریان یک اردوی تحقیقاتی به جنگلی در نزدیکی کوه‌ پیندو در یونان کشف شد. این تیم برای بررسی تاثیر تغییر اقلیم به این جنگل رفته بود. سن این درخت به روش دارزمان‌شناسی تخمین زده شد. در این روش از تعداد حلقه‌های تنه درخت برای محاسبه سن آن استفاده می‌کنند.

کروسیک توضیح داد: «برای تعیین سن درخت، ما باید هسته چوب درخت را از بیرون به مرکز برمی‌داشتیم. این هسته یک متر است و ۱۰۷۵ حلقه‌ی سالانه دارد.» او همچنین گفت نمونه‌ای که برای شمردن حلقه‌ها استفاده شد، از پایه درخت برداشته نشده بود. این یعنی ممکن است سن درخت بیشتر هم باشد.

نکته جالب درباره ادونیس این است که تنها نیست. این تیم گزارش داده که در همان اطراف چند درخت دیگر با سن بیش از ۱۰۰۰ سال وجود دارد. ادونیس هم قدیمی‌ترین آنهاست.

این تیم می‌گوید باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که این جنگل نسبتا دست‌نخورده بوده و جالب‌تر اینکه در منطقه‌ای واقع شده که هزاران سال است انسان‌ها در آنجا زندگی می‌کنند.

منبع: Science Alert

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar Yass

    سرو ابر کوه ۴۰۰۰ سال عمر داره 🙂

  2. Avatar محمود

    عالی بود. ممنون.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه