کشف سیارکی که از عطارد هم به خورشید نزدیک‌تر می‌شود

۲ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سیارک

می‌دانیم که بیشتر سیارک‌ها در محدوده‌ای بین مدار سیارات مریخ و مشتری قرار دارند. منطقه‌ای از منظومه شمسی که آن را با عنوان کمربند سیارک‌ها می‌شناسیم. اما این تمام ماجرا نیست و هستند سیارک‌هایی که در فاصله‌ی نزدیک‌تری نسبت به خورشید و زمین به دور تک ستاره‌ی منظومه شمسی می‌گردند. با کشف جدید اخترشناسان اما ماجرا جالب‌تر از قبل شده است: یک سیارک که در مدارش از عطارد هم به خورشید نزدیک‌تر می‌شود!

این سنگ آسمانی که با کمک نقشه‌بردار آسمان ZTF کشف شده است هر ۱۵۱ روز یک بار به دور خورشید می‌گردد و سریع‌تر از هر سیارک دیگری یک بار گردش به دور خورشید را به اتمام می‌رساند.

این جرم که ۲۰۱۹LF6 نام گرفته در دسته‌ای از سیارک‌ها با عنوان سیارک‌های آتیرا (Atira) قرار می‌گیرد. ویژگی اصلی این سیارک‌ها این است که مدارشان داخل مدار زمین به دور خورشید جای دارد. تا کنون ۲۰ سیارک با این ویژگی کشف شده‌اند.

مدار سیارک یک کیلومتری ۲۰۱۹LF6 مداری بیضوی است که در دورترین فاصله از خورشید به ورای مدار زهره می‌رسد و در نزدیک‌ترین فاصله از خورشید از عطارد هم به تک ستاره‌ی منظومه شمسی نزدیک‌تر می‌شود.

موقعیت مدار سیارک ۲۰۱۹LF6 نسبت به مدار عطارد، زهره و زمین.
Credit: NASA/JPL-Caltech

با توجه به فاصله بسیار کم ۲۰۱۹LF6 از خورشید و قرارگیری آن در داخل مدار زمین به دور خورشید دیدن این جرم در آسمان زمین کار آسانی نیست. چرا که این سیارک از دید ناظر زمینی همیشه در فاصله‌ی ظاهری کمی از خورشید قرار دارد. به گفته‌ی Quanzhi Ye، کاشف این سیارک، بهترین زمان برای رصد این دسته از اجرام آسمانی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیش از طلوع یا پس از غروب خورشید است.

این پژوهشگر یک کمپین رصدی را با عنوان Twilight آغاز کرده و در آن سعی می‌کند سیارک‌های دسته‌ی آتیرا را کشف کند. پیش از این در این کمپین رصدی یک سیارک کشف شده بود که هر ۱۶۵ روز یک بار به دور خورشید می‌چرخید. اکنون و با کشف ۲۰۱۹LF6 این رکورد جابه‌جا شده است.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از سیارک ۲۰۱۹LF6.

Credit: ESO/L. CALÇADA/EDITED BY IAN O’NEILL

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه