کنفرانس WWDC 2016؛ اپل چه تدارک دیده است؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
کنفرانس WWDC 2016 اپل

کنفرانس WWDC 2016 دوشنبه‌ی هفته‌ی آینده به‌رسم همیشگی اپل با یک نشست خبری بزرگ آغاز خواهد شد. همان‌طور که پیش‌ازاین در خبرها آمده بود به نظر می‌رسد در WWDC 2016 سخت‌افزار جدیدی معرفی نخواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود تمرکز کنفرانس WWDC 2016 تماما روی جنبه‌های نرم‌افزاری محصولات اپل باشد. البته فراموش نکنید ممکن است تمام این گمانه‌زنی‌ها درست از آب درنیاید و اپل ما را غافلگیر کند.

اپل در مورد پروژه‌های نرم‌افزاری خود بسیار محافظه‌کار است ولی بااین‌وجود برخی شایعات و اطلاعات در مورد آن‌ها پیش از آغاز کنفرانس WWDC 2016 به بیرون درز کرده. بخش زیادی از اطلاعاتی که تا این لحظه از کنفرانس WWDC 2016 در دست داریم مربوط به اتفاقات جدیدی است که برای iOS، OS X، WatchOS و tvOS خواهد افتاد. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا با هم نگاهی سریع به تمام آنچه به نظر می‌رسد اپل برای کنفرانس امسال تدارک دیده باشد بیندازیم.

۰۱ - کنفرانس WWDC 2016 اپل

امکانات جدید iOS 10

سیستم‌عامل موبایل اپل مدت نسبتا زیادی (از زمان iOS 7) است که از لحاظ ظاهری و دیزاین تغییر بزرگی را به خود ندیده است. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که iOS 10 با تغییراتی ظاهری همراه باشد. برخی افراد با توجه به ظاهر اپلیکیشن و وب‌سایت کنفرانس WWDC 2016 از امکان اضافه شدن حالت Dark Mode با تم رنگی تیره در iOS 10 صحبت می‌کنند ولی در این مورد هیچ گواه معتبری وجود ندارد. شایعات دیگری هم در مورد ایجاد تغییراتی کوچکی در صفحه‌ی هوم iOS 10 از جمله ظاهر جدید برخی از آیکن‌ها و تغییرات ظریف گرید اپلیکیشن‌ها خبر می‌دهند.

اپل قابلیت تقسیم صفحه بین دو اپلیکیشن (Split-Screen) را در iOS 9 به آیپد اضافه کرد ولی هنوز امکان استفاده از آن روی آیفون حتی در نسخه‌های پلاس وجود ندارد. احتمال می‌رود در iOS 10 شاهد اضافه شدن این قابلیت به آیفون هم باشیم. همچنین احتمال دارد اپل امکان نمایش دائمی برخی اطلاعات نظیر ساعت، تاریخ، باتری و نوتیفیکیشن‌ها روی صفحه‌نمایش را به iOS 10 اضافه کند.

با توجه به این‌که انتظار می‌رود iPhone 7 Plus با دوربین دوتایی در زمینه‌ی عکاسی پیشرفت زیادی داشته باشد، گفته می‌شود اپل در حال کار روی امکانات جدیدی در اپلیکیشن Photos برای iOS 10 است. ممکن است این امکانات شامل قابلیت‌هایی نظیر ویرایش اطلاعات EXIF و قلم‌موهای لمسی برای ویرایش انتخابی بخش‌هایی از عکس باشد.

فعالیت‌های چند ماه گذشته‌ی اپل روی اپ استور همچنین خبر از احتمال ایجاد  تغییراتی روی آن می‌دهد. اپل گفته که تیمی محرمانه را مامور بررسی امکان ایجاد تغییراتی برای بهبود دادن اپ استور کرده است. یکی از قابلیت‌هایی که مدت‌هاست کاربران انتظار آن را می‌کشند هم ممکن است در iOS 10 گنجانده شده باشد: امکان حذف کردن یا مخفی کردن اپلیکیشن‌های پیش‌فرضی که از ابتدا روی آیفون قرار دارند.

۰۲ - کنفرانس WWDC 2016 اپل

بازسازی Apple Music

هم اپل موزیک و هم آیتونز برای ایجاد محیطی آسان و کاربرپسند دچار مشکل هستند. بنا بر گزارش‌ها اپل از حدود ۴ ماه پیش تلاش می‌کند با ایجاد تغییراتی در طراحی، خود را از این مشکلات رها کند. احتمال زیادی وجود دارد که در کنفرانس WWDC 2016 شاهد معرفی نتیجه‌ی این تلاش‌ها باشیم. بر طبق گزارش‌ها بازسازی اپل موزیک بیشتر بر بهبود رابط کاربری تمرکز دارد و احتمالا عملکرد چشم‌گیر جدیدی را به آن اضافه نخواهد کرد. طراحی جدید اپل موزیک ساده‌تر است و احتمالا برای تاکید بیشتر روی کاور آلبوم‌ها از تم سیاه‌وسفید استفاده خواهد کرد. همچنین گفته می‌شود اپل قصد دارد تب New را با گزینه‌ای به نام Browse جایگزین کند که ابزارهای مدیریتی بهتری برای یافتن محتوای جدید دارد. در ابتدای امسال شایعاتی به گوش رسید که اپل به دلیل استقبال کم مردم بخش اجتماعی اپل موزیک یا Connect را به‌کلی حذف خواهد کرد. البته بعید به نظر می‌رسد که اپل پس از گذشت تنها یک سال این قابلیت را از دور خارج کند، ولی ممکن است آن را به‌جای حضور در صفحه‌ی اصلی به لایه‌های درونی‌تر اپل موزیک انتقال دهد.

۰۳ - کنفرانس WWDC 2016 اپل

گسترش یافتن Siri

به‌احتمال‌زیاد بخش مهمی از کنفرانس امسال به Siri اختصاص خواهد داشت. خبرهای هیجان‌انگیزی به گوش می‌رسد که اپل قصد دارد هم‌زمان با معرفی iOS 10 سرانجام یک SDK برنامه‌نویسی برای Siri را هم در اختیار دولوپرها قرار دهد. این SDK اجازه خواهد داد Siri با اپلیکیشن‌ها دیگر تعامل داشته باشد. بدین ترتیب دولوپرها قادر خواهند بود از Siri برای دسترسی به اطلاعات و انجام عملکردهای مختلف از طریق اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند. این امکان می‌تواند قابلیت‌های Siri را به شکل وسیعی گسترش دهد و آن را به رقیبی جدی‌تر برای Google Now در اندروید تبدیل کند.

همچنین شایعاتی از سال ۲۰۱۵ منتشر شده بود که نشان می‌داد اپل در حال کار روی سرویسی به نام iCloud Voicemail است. این سرویس قرار است به Siri اجازه دهد تا به‌عنوان یک منشی تلفنی به تماس‌ها پاسخ داده و پیغام‌ها را به‌صورت صوت یا متن برای کاربر ذخیره کند. همچنین گفته می‌شود این سرویس که قرار است بخشی از iOS 10 باشد می‌تواند با توجه به محل، زمان و موقعیت جزئیاتی را در مورد علت پاسخ‌گو نبودن کاربر اعلام کند.

با توجه به این‌که اپل در سال گذشته چندین شرکت و پروژه‌ی فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی از جمله VocalIQ و Perceptio را خریده است، به‌احتمال‌زیاد بخشی از بروزرسانی‌های Siri به هوشمندتر شدن آن مربوط خواهد بود. برای مثال Siri قادر خواهد بود زمینه‌ی مفهومی را بین مکالمات مختلف حفظ کند و بدین ترتیب هنگام مطرح شدن سوال‌های جدیدی از سوی کاربر با به یاد آوردن گفته‌های قبلی او واکنش بهتری از خود نشان دهد.

اگر اپل بخواهد از ترندهای امسال پیروی کند ممکن است دست به تولید یک دستیار هوشمند خانگی مشابه Amazon Echo و Google Home بزند. ولی همان‌طور که گفتیم احتمال معرفی سخت‌افزارهای جدید در کنفرانس WWDC 2016 چندان زیاد نیست. بنابراین آنچه بیشتر می‌توان انتظارش را داشت افزوده شدن یک دستیار هوشمند شخصی یا بات‌ها به سرویس پیام‌رسان iMessage‌ است.

در نهایت به موردی می‌رسیم که ما را به سرفصل بعدی یعنی OS X هدایت خواهد کرد. انتظار می‌رود OS X 10.12 برای اولین بار به Siri مجهز شده باشد. به‌احتمال‌زیاد Siri در مک همان کارایی‌های iOS را خواهد داشت. برای مثال از Siri می‌توانید برای جستجو کردن وب، باز کردن اپلیکیشن‌ها، تغییر تنظیمات سیستم، گرفتن پاسخ سوالات ساده و پخش موسیقی از آیتونز استفاده کنید. البته ممکن است Siri  با استفاده از همان SDK که توضیح داده شد بتواند با اپلیکیشن‌های مک هم تعامل داشته باشد.

۰۴ - کنفرانس WWDC 2016 اپل

امکانات و نام جدید OS X 10.12

به نظر می‌رسد سیستم‌عامل OS X در سال ۲۰۱۶ شاهد بروزرسانی‌های بیشتری نسبت به سال گذشته باشد. همان‌طور که گفته شد انتظار می‌رود افزوده شدن Siri یکی از مهم‌ترین امکانات جدید در OS X 10.12 باشد. احتمالا گسترش یافتن قابلیت Continuity از دیگر از امکانات کلیدی OS X 10.12 خواهد بود. برای مثال اپل در حال کار روی قابلیتی است که اجازه می‌دهد آیفون با قرار گرفتن در محدوده‌ای نزدیک به مک قفل آن را باز کرده و کاربر را از وارد کردن پسورد بی‌نیاز کند. در این حالت کاربر می‌تواند تاچ‌آیدی آیفون را برای ورود به سیستم مک خود به کار ببرد. همچنین ممکن است این قابلیت با شایعاتی که در مورد ورود Apple Pay به وب برای پرداخت مبلغ خریدهای اینترنتی به گوش می‌رسد هم ارتباط داشته باشد.

علاوه بر آنچه گفته شد انتظار می‌رود برخی از تغییرات iOS 10 نظیر امکانات جدید اپلیکیشن Photos و تغییرات اپل موزیک هم در OS X هم بازتاب پیدا کنند. به‌احتمال‌زیاد نسخه‌ی جدیدی از آیتونز همراه OS X 10.12 خواهد بود که تغییرات رابط کاربری اپل موزیک در آن گنجانده شده است. در نهایت به‌جز امکانات جدید، گمانه‌زنی‌هایی هم انجام شده که پیشنهاد می‌کند اپل برای هماهنگی بیشتر با iOS، watchOS و tvOS نام سیستم‌عامل دسکتاپ خود را هم از OS X به MacOS تغییر خواهد داد.

۰۵ - کنفرانس WWDC 2016 اپل

watchOS 3 و tvOS 2

اپل اعلام کرده که در کنفرانس WWDC 2016 سیستم‌عامل‌های watchOS 3 و tvOS 2 را معرفی خواهد کرد. به‌احتمال‌زیاد تمرکز اصلی watchOS 3 روی استقلال بیشتر اپل واچ از آیفون خواهد بود. اپل از ابتدای ماه ژوئن اپلیکیشن‌های جدید اپل واچ را ملزم کرده که بدون اتکا به اپلیکیشن آیفون به‌صورت مستقل روی اپل واچ اجرا شوند. این تصمیم گواهی است بر نقشه‌ی اپل برای افزایش قابلیت‌های مستقل اپل واچ در آینده. با توجه به شایعاتی که پیش‌ازاین در مورد معرفی نسخه‌ی سیم‌کارت خور اپل واچ منتشر شده بود احتمالا watchOS 3 از امکان اتصال به اینترنت از طریق شبکه‌ی ۴G هم پشتیبانی خواهد کرد.

بسیاری از افراد انتظار داشتند اپل در کنفرانس WWDC پارسال Apple TV را به‌عنوان هاب پلتفرم خانه‌ی هوشمند HomeKit خود معرفی کند؛ ولی این اتفاق رخ نداد. ممکن است در کنفرانس امسال با معرفی tvOS 2 این انتظار به پایان برسد. تبدیل شدن Apple TV به مرکز پلتفرم HomeKit می‌تواند شرایط را برای دولوپرها، شرکا و کاربران اپل شفاف‌تر کرده و تولیدکنندگان سخت‌افزار را به پشتیبانی از این پلتفرم ترغیب کند. البته احتمالا با توجه به کلیدی بودن گسترش قابلیت‌های Siri در کنفرانس WWDC 2016 مهم‌ترین بروزرسانی tvOS هم به تقویت حضور آن در ریموت کنترل Apple TV مربوط خواهد شد.

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar محمدرضا

    سلام آیفون ۷ کی معرفی میشود لطفا جواب بدهید؟

    1. Avatar محمدعلی

      سلام
      در شهریور ماه

  2. Avatar ساناز حاتمی

    واقعا گل گفتی …

  3. Avatar پیمان

    یه زبانه فارسی هم بهش اضافه کنن خوبه

    1. Avatar احمد اردیبهشت

      واقعا شاید بزرگترین ایرادی که از نظر یوزرهای ایرانی داره همین مشکل کیبورد فارسی هست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه