کهکشان راه شیری بزرگتر از چیزی است که تصور می‌کردیم

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

آژانس فضایی اروپا دقیق‌ترین و پرجزییات‌ترین نقشه کهکشان راه شیری را که تا به حال وجود داشته منتشر کرده است. نقشه‌ای که در آن نمودار موقعیتی بیش از ۱.۱ میلیارد ستاره در کهکشان معین شده است.

این نقشه سه بعدی از طریق اطلاعاتی بدست آمده که رصدخانه فضایی Gaia جمع‌آوری کرده است. رصدخانه فضایی که در سال ۲۰۱۳ پرتاب شد و اسکن آسمان را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد. در ۱۴ ماه اول عملیات، این رصدخانه موقعیت ۱۱۴۲ میلیون ستاره را مشخص کرد.

در حال حاضر ما می‌توانیم موقعیت نزدیک به ۱۱۴۲ میلیون ستاره را در فضا مشخص کنیم. در این میان ۴۰۰ میلیون ستاره هستند که پیشتر برای دانشمندان کاملا ناشناخته بودند. یافتن این ستاره‌ها باعث شد پی‌ ببریم کهکشان راه شیری بزرگتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردیم.

البته باید بدانید مجموعه تلاش دانشمندان صرفا موقعیت ۱.۱۴۲ میلیارد ستاره را در فضا مشخص نکرده بلکه با مقایسه داده‌های بدست آمده از رصدخانه Gaia با داده‌هایی که پیشتر از طریق نقشه‌های ستاره‌ای دیگر بدست آمده بود دانشمندان قادر شدند فاصله‌ها و حرکات حدود ۲ میلیون ستاره را تخمین بزنند.

برد بیشتر تلسکوپ‌های رصدخانه Gaia به این معناست که می‌توانیم نسبت به گذشته عمق بیشتری از فضا را ببینیم.

Gaia برای ۵ سال در فضا خواهد بود و قرار است در حدود ۱ میلیارد ستاره دیگر را رصد کند. گرچه تا همین امروز هم بیش از ۱ میلیارد ستاره را موقعیت‌یابی کرده اما دانشمندان معتقدند این فقط حجم کوچکی از حدود ۱۰۰ میلیارد ستاره‌ای است که در راه‌شیری وجود دارند.

منبع: Sciencealert


مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Arsham

    بعد عده ای میایند و آن اراجیف را تکرار میکنند که جهان برای ما ساخته شده.

  2. حسین مروتی

    این فقط حجم کوچکی از حدود ۱۰۰ میلیارد ستاره‌ای است که در منظومه شمسی وجود دارند.
    اصلاح شود منظومه شمسی به کهکشان راه شیری.

  3. امیرفرهنگ صادقی

    اصلاح کنید
    خط ـآخر باید به جای (منظومه شمسی) می نوشتید (کهکشان راه شیری)

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه