کیا سورنتو چقدر ایمن است؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

سورنتو یکی از محصولات شرکت کیا است که در کلاس خودروهای شاسی‌بلند شهری قرار دارد. این اتومبیل اولین بار در سال ۲۰۰۲ معرفی شد و تا امروز سه نسل از آن معرفی شده است. هر سه نسل این خودرو در آزمون ایمنی یورو ان‌کپ شرکت کرده‌اند. امروز قصد داریم ایمنی نسل اولین این خودرو را مورد ارزیابی قرار دهیم؛ اتاقی که بیشتر از دیگر نسل‌های سورنتو در بازار ایران پیدا می‌شود. تولید این خودرو از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ ادامه داشت. در سال ۲۰۰۷، تغییراتی در چهره‌ی این خودرو به وجود آمد که از آن به عنوان نمونه‌ی فیس‌لیفت سورنتو یاد شد. در ادامه می‌توانید کلیپ تست تصادف کیا سورنتو نسل اول را در آزمون ایمنی یورو ان‌کپ ببینید.

کیا سورنتو نسل اوا در سال ۲۰۰۳ موفق شد ۴ ستاره ایمنی یورو ان‌کپ را در کارنامه خود ثبت کند. در تست تصادف از جلو، ایمنی کلی راننده در وضعیت متوسط و قابل قبولی دارد. در گزارش ایمنی راننده‌ی سورنتو، فقط وضعیت گردن راننده در موقعیت ایمن و سبز رنگ قرار دارد و وضعیت ایمنی سر و گردن راننده به لطف کیسه‌های هوا قابل قبول ارزیابی شده است. ساق پای چپ و قفسه‌ی سینه‌ی راننده هم وضعیت مشابهی دارند. این درحالی است که موقعیت کلی پاها در وضعیت ایمنی متوسطی هستند.

در همین مرحله از تست ایمنی خودرو، وضعیت ایمنی شاگرد بهتر از راننده است. بدین صورت که بجز گردن، سر و ساق پای چپ در وضعیت سبز قرار دارند. در گزارش ایمنی این خودرو، مابقی اجزای آدمک تست تصادف وضعیت ایمنی متوسطی را ثبت کرده اند. همان‌طور که در تست تصادف از جلو دیده می‌شود، به جلوبندی سورنتو پس از برخورد آسیب جدی می‌بیند، بجز این بخش، بدنه‌ی جانبی خودرو هم کمی تاب برمی‌دارد. شیشه‌ی جلوی اتومبیل ترک برمی‌دارد، برف پاک‌کن‌ها از جای خود در می‌آورند و نیمه‌ی درب موتور تا می‌شود.

با وجود عملکرد متوسط سورنتو در بخش اول، در تست تصادف از بغل سربلند از آزمون بیرون می‌آید. عملکرد این بخش به قدری خوب بوده که در گزارش ایمنی راننده، وضعیت کامل سبز رنگ نشان داده شده است. باید این نکته را درنظر داشته باشیم که ایمنی بالای راننده در حالی است که سورنتو از کیسه‌های هوای جانبی محروم است! شاسی اتومبیل مقاوم بوده و براثر برخورد مانع متحرک به بغل سورنتو، ستون و درب‌ها صدمه‌ی جدی نمی‌بینند.

از آن‌جایی که این تست برای حدود ۱۴ سال پیش است، بسیاری از استاندادرها و مراحل آزمون یورو ان‌کپ در آن زمان تعریف و لحاظ نشده بودند؛ مثلا امروزه هر خودرو باید در دو مرحله از هر کدام از تست‌های تصادف جلو و بغل شرکت کنند، تجهیزات ایمنی خودرو بررسی می‌شود و ایمنی عابرپیاده به‌طور مفصل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

با این حال سورنتو با کسب ۴ ستاره ایمنی جزو شاسی‌بلندهای نسبتا ایمن دوره‌ی خود به حساب می‌آید. این خودرو بسته به سلامت ظاهری و فنی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

شما نظرتان در مورد کیا سورنتو، شاسی‌بلند توانمند و قدیمی کره‌ای چیست؟  نظرتان را در کامنت‌ها به ما بگویید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar عبدالناصر فنائی

    فقط سورنتو امکانات ومونتاژ بهتری نسبت به مونتاژ وکیفیت قطعات داخلی سانتافه دارد ضمنا اتاق بزرگتری نسبت به سانتافه دارد علی رغم حجم موتور مساوی باسانتافه ووزن سنگین ترازسانتافه البته درموتورهای جی دی آی سوخت کمتر وشتاب بهتری ارائه میکند

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه