گلکسی نوت ۱۰ پلاس از شارژ فوق سریع ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کند

۲۰ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

با توجه به بزرگتر شدن باتری گوشی‌های پرچم‌دار در چند سال اخیر، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه‌ها مدت زمانی است که طول می‌کشد تا باتری آن‌ها شارژ شود. سال‌هاست کمپانی‌هایی مانند کوالکام، سامسونگ، هواوی، وان پلاس، اوپو و … در تلاش هستند تا با معرفی فناوری‌‌های شارژ سریع خود، این زمان را کاهش دهند. آخرین اقدام کمپانی کره‌ای سامسونگ در این زمینه، همزمان با معرفی گلکسی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس رونمایی شد.

هر دو پرچم‌دار جدید به‌طور پیش‌فرض از شارژرهای ۲۵ واتی درون جعبه خود بهره می‌گیرند که یک به‌روز رسانی بزرگ‌ نسبت به شارژرهای ۱۵ واتی گلکسی نوت ۹ و گلکسی اس ۱۰ است. اما گلکسی نوت ۱۰ پلاس یک ویژگی خاص نسبت به نسخه استاندارد دارد و آن پشتیبانی از شارژر فوق سریع ۴۵ واتی است. اگرچه پشتیبانی از شارژ فوق سریع اتفاق هیجان انگیزی خواهد بود، اما بیان چند نکته درباره گلکسی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس و فناوری شارژ سریع آن‌ها ضروری است:

تنها گلکسی نوت ۱۰ پلاس از شارژ فوق سریع ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کند

پیش از این در شایعات بیان شد که فقط نسخه پلاس از شارژ فوق سریع ۴۵ واتی پشتیبانی خواهد کرد و این شایعه در رویداد Unpacked سامسونگ به واقعیت تبدیل شد. با توجه به مشخصات عنوان شده در مراسم رونمایی از محصولات جدید خانواده گلکسی، ظاهرا نسخه استاندارد گلکسی نوت ۱۰ فقط از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند و شارژ سریع ۴۵ واتی منحصرا برای نسخه پلاس در نظر گرفته شده است.

گلکسی نوت 10

نسخه پلاس با ابعاد بزرگتر و دوربین چهارگانه در قاب پشتی- نسخه استاندارد با ابعاد کوچکتر و دوربین سه گانه

بعضی معتقدند شاید کره‌ای‌ها عمدا این تفاوت را بین نسخه استاندارد و نسخه پلاس قائل شده‌اند تا کاربران را به خرید نسخه گران‌تر ترغیب کنند؛ اما به نظر نمی‌رسد چنین موضوعی حقیقت داشته باشد. در بحث شارژ سریع تنها داشتن یک شارژر مجهز به این فناوری مهم نیست، بلکه خود باتری دستگاه و میزان تحمل جریان عبوری از آن نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. گلکسی نوت ۱۰ پلاس به باتری ۴۳۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز است که بزرگترین باتری در بین تمامی گوشی‌های خانواده گلکسی نوت، از اولین نسل تا به حال، محسوب می‌شود. از طرفی، هرچه یک باتری سریعتر شارژ شود، نسبت به حجم خود توانایی نگهداری شارژ کمتری خواهد داشت. به بیان ساده‌تر، اگر باتری گلکسی نوت ۱۰ از شارژ فوق سریع ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کرد، نمی‌توانست ظرفیت ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی خود را حفظ کند.

شارژ فوق سریع ۴۵ واتی به آداپتور ویژه نیاز دارد

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، گلکسی نوت ۱۰ پلاس از شارژرهای فوق سریع ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کند و لزومی ندارد که این شارژرها تولید سامسونگ باشند. البته نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس در زمان عرضه با شارژرهای ۲۵ واتی درون جعبه همراه هستند و اگر کاربر تمایل داشت تا از شارژ فوق سریع ۴۵ واتی برای نسخه پلاس بهره بگیرد، باید آداپتور مخصوص را به صورت جداگانه تهیه کند. گرچه این سیاست سامسونگ کمی ما را به یاد اپل می‌اندازد، اما قیمت این شارژر فوق سریع ساخت سامسونگ شباهتی به قیمت‌های اعلام شده برای لوازم جانبی اپل ندارد و بهای شارژر مذکور تنها ۵۰ دلار است.

 

البته همان‌طور که ذکر شد، کاربر مجبور نیست حتما از آداپتور سامسونگ استفاده کند و هر آداپتور فوق سریع ۴۵ واتی که از اتصال USB برای انتقال شارژ استفاده کند، می‌تواند گلکسی نوت ۱۰ پلاس را نیز شارژ کند. برای مثال شارژرهای ۶۰ واتی در بازار وجود دارند که قیمت آن‌ها حدود ۵۵ دلار است و با وجود اینکه ظرفیت آن‌ها بیش از ۴۵ وات است، برای نوت ۱۰ پلاس مشکل ساز نخواهند بود؛ زیرا دستگاه تنها میزان برقی را که برایش تعریف شده است دریافت خواهد کرد.

شارژر ۴۵ واتی نسبت به شارژر ۲۵ واتی چقدر سریعتر است؟

به لحاظ منطقی گفته می‌شود که شارژر ۴۵ واتی می‌تواند گوشی را تا ۸۰ درصد سریعتر از شارژرهای ۲۵ واتی شارژ کند. اما قطعا مقدار واقعی آن کمتر از ۸۰ درصد خواهد بود؛ به این دلیل که نرخ شارژ همواره ثابت نمی‌ماند. زمانی که باتری خالی باشد، با سرعت بیشتری شارژ می‌شود و هرچه ظرفیت آن پر شود، برای تامین امنیت از سرعت شارژ آن کاسته می‌شود. این موضوع برای تمامی گوشی‌های مدرن صدق می‌کند؛ برای مثال‌، هواوی پی ۳۰ پرو از شارژ فوق سریع ۴۰ واتی بهره‌مند است، اما مشاهده شده است که در پایان فراند شارژ، نرخ شارژ دستگاه کمتر می‌شود و تا ۱۰ وات کاهش می‌یابد.

گلکسی نوت 10 پلاس معرفی شد

 

طبق ادعای شرکت سامسونگ، گلکسی نوت ۱۰ پلاس (نسخه غیر ۵G) با ۳۰ دقیقه شارژ با شارژر ۲۵ واتی درون جعبه‌اش، برای یک روز استفاده معمول آماده خواهد شد.

آیا شارژ فوق سریع ۴۵ واتی می‌تواند به باتری گلکسی نوت ۱۰ پلاس آسیب بزند؟

واضح است که باتری‌های لیتیوم-یونی عمر محدودی دارند و هر بار چرخه شارژ و دشارژ باعث کاهش ظرفیت سلول‌های باتری خواهد شد. در نتیجه، شارژ سریعتر دستگاه نیز به کاهش سریعتر عمر باتری دستگاه منجر خواهد شد. اما از سوی دیگر، طراحی باتری نیز در این فرایند تاثیر گذار است و سامسونگ هم در تولید باتری سابقه‌ای طولانی دارد. هرچه باتری بزرگتر باشد، بهتر می‌تواند شارژ سریع را مدیریت کند و باتری ۴۳۰۰ میلی‌ آمپر ساعتی گلکسی نوت ۱۰ پلاس هم یکی از بزرگترین باتری‌ها در بین گوشی‌های هوشمند فعلی است. بنابراین، اگر نگران هستید که شارژ فوق سریع در کوتاه مدت باعث آسیب رسیدن به باتری دستگاه شود، باید گفت با توجه به موارد بیان شده نگرانی شما بی‌مورد است. اما اگر تمایل دارید تا باتری گوشی شما مدت بیشتری بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهد یا عادت دارید در طول شب‌ گوشی خود را شارژ کنید، بهتر است فقط در مواقع ضروری از شارژ فوق سریع بهره بگیرید.

منبع: Phone Arena

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه