از گلکسی S4 تا S7؛ مقایسه چهار نسل از دوربین گوشی‌های سامسونگ

۲۴ شهریور ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

همه می‌دانیم که دوربین‌های به کار رفته در گوشی‌های سامسونگ از جمله بهترین‌ دوربین‌های موجود در میان گوشی‌های هوشمند است. اما کیفیت فعلی دوربین‌ گوشی‌های سامسونگ مدیون پیشرفتی تدریجی و تلاشی دائمی برای بهبود قابلیت‌های آن‌ها است. در این نوشته تلاش می‌کنیم این پیشرفت‌ها را از گلکسی S4 تا گلکسی S7 بررسی کنیم.

سامسونگ در ساخت دوربین گوشی گلکسی S5 پیشرفت‌های بزرگی داشت. این گوشی تکنولوژی‌های جدیدی را در حسگر خود به کار بسته بود. تکنولوژی که ISOCELL نامیده می‌شد. براساس این تکنولوژی پیکسل‌های مجزا با یک دیواره باریک از هم جدا می‌شدند. این امر اختلاط‌های نامطلوب را کاهش می‌داد، باعث بیشتر شدن جزییات می‌شد، در عین حال اجازه نمی‌‌داد رنگ‌ها بر روی یکدیگر سایه بیفکنند و اثرات نامطلوب بگذارند. سامسونگ گلکسی S6 علاوه بر این تحول، لرزشگیر اپتیکال تصویر را هم به گوشی جدید افزود تا لرزش‌های دوربین باعث کاهش کیفیت تصاویر نشوند و عکاسی در شب آسان‌تر انجام شود. گلکسی S7 نیز با بهبود سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز باعث افزایش کیفیت دوربین پرچم‌دار سامسونگ شد و توانست تکنولوژی پیکسل‌های دوتایی (Dual Pixels) را معرفی کند.

اما بیایید جزییات بیشتری از این دوربین‌ها را بررسی کنیم و به نمونه عکس‌هایشان نگاهی بیندازیم. پیش از بررسی‌های بیشتر می‌توانید در جدول زیر خلاصه‌ای از این تغییر و تحول‌ها را ببینید.

capture8

از گلکسی S4 تا گلکسی S5

همانطور که در جدول هم مشخص است دوربین سامسونگ گلکسی S5 حسگری با رزولوشن بیشتر دارد، این موضوع باعث می‌شود اندازه پیکسل‌ها تا حد خیلی ناچیزی کاهش یابند که می‌تواند بر میزان سرعت جذب نور اثرگذار باشد.

Galaxy-S4-(3)

گلکسی S4

‌‌

Galaxy-S5-(3)

گلکسی S5

اما در عمل وقتی با این دو گوشی کار می‌کنیم متوجه می‌شویم که گرفتن یک تصویر کاملا شفاف با گلکسی S5 سخت‌تر از گرفتن چنین عکسی با گلکسی S4 است؛ گرچه هر دو این گوشی‌ها فاقد لرزشگیر اپتیکال تصویر هستند. البته وقتی به کیفیت تصاویر نهایی نگاه می‌کنید یافتن یک برنده بین این دو دوربین واقعا کار دشواری است. اگر با استانداردهای امروزی به تصاویر ثبت شده با این دو گوشی نگاه کنیم به نظر می‌رسد که هر دو گوشی کیفیت متوسطی دارند و هر دو هم عملکرد مشابهی از خود نشان می‌دهند. البته باید گفت که گلکسی S5 در تولید افکت بوکه موفق‌تر است. در مجموع سامسونگ گلکسی S4 گاهی نویز بیشتری به عکس اضافه می‌کند اما از طرف دیگر گلکسی S5 هم گاهی باعث از بین‌رفتن برخی از جزییات می‌شود.

galaxy-s4-1

گلکسی S4

Galaxy-S5-(1)

گلکسی S5

وقتی این دو دوربین را در محیط داخلی می‌آوریم و عکاسی می‌کنیم عملکرد هر دو گوشی کاهش قابل توجهی می‌یابند، جزییات کاهش می‌یابند و گرفتن یک عکس کاملا شفاف سخت‌تر هم می‌شود چون هر دوی این مدل‌ها برای جذب نور کافی نیاز به سرعت شاتر کمتری دارند. البته که گلکسی S5 رنگ‌های پرتراوت‌تر و زنده‌تری ایجاد می‌کند که نوعی پیشرفت مشهود نسبت به دوربین گلکسی S4 به حساب می‌آید اما با این حال کیفیت این دوربین هم هنوز به حدی نیست که به استانداردهای امروزی برسد.

Galaxy-S4-(2)

گلکسی S4

galaxy-s5-2

گلکسی S5

 

پیشرفت مشهود با معرفی گلکسی S6

گوشی گلکسی S6 شرکت سامسونگ که سال ۲۰۱۵ به بازار آمد دوربین این مدل‌ها را با لرزشگیر اپتیکال تصویر مکانیکی و با دیافراگم بازتر F1.9 بهبود بخشید. روی کاغذ و به شکل تئوریک این تغییرات یعنی تصاویر وضوح بیشتری خواهند یافت و خبری از مشکلات ناشی از لرزش دست در تصاویر ثبت شده نیست. در عین حال این تغییرات عکاسی در محیط‌های کم‌نور و ایجاد عمق میدان و افکت‌های بوکه را هم آسان‌تر می‌کند.

Galaxy-S5

گلکسی S5

Galaxy-S6

گلکسی S6

اما در عمل چه اتفاقی می‌افتد؟ با مقایسه کیفیت تصاویر ثبت شده با این دو گوشی باید گفت تفاوت میان دوربین گلکسی S5 و گلکسی S6 کاملا قابل‌توجه است. در واقع گلکسی S6 در هر رقابتی بین این دو گوشی برنده خواهد بود. گلکسی S6 از پس صحنه‌های داینامیک (پویا) بهتر بر می‌آید، شفاف‌تر و با جزییات بیشتر تصویر را ثبت می‌کند و در زمینه فوکوس کردن هم کیفیت بالاتری دارد.

Galaxy-S5-(1)

گلکسی S5

 

Galaxy-S6-(1)

گلکسی S6

وقتی در مقایسه دوربین این دو گوشی به محیط‌های داخلی بیاییم هم به دلیل گشادی دریچه دیافراگم گلکسی S6 نور بیشتری در اختیار داریم و در عین حال بخاطر وجود لرزشگیر اپتیکال تصویر گرفتن عکسی که کدر و محو نباشد راحت‌تر است. بنابراین صحنه‌های داخلی هم با گلکسی S6 جزییات بیشتر و حالت زنده‌تری دارند.

Galaxy-S5-(2)

گلکسی S5

 

Galaxy-S6-(2)

گلکسی S6

بهترین کیفیت دوربین با گلکسی S7

اما در قدم نهایی باید دوربین آخرین پرچم‌دار فعلی سامسونگ یعنی گلکسی S7 را با دوربین گلکسی S6 مقایسه کنیم. یکی از تغییرات مهم در گلکسی S7 این بود که در آن نسبت به مدل قبلی شاهد کاهش رزولوشن دوربین بودیم تا رزولوشن از ۱۶ مگاپیکسل به ۱۲ مگاپیکسل برسد. البته چون کیفیت تصویر فقط به کمی و زیادی مگاپیکسل ربط ندارد این موضوع باعث کاهش کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین گوشی‌های جدید سامسونگ نشده است. کم شدن مگاپیکسل یعنی کاهش تعداد مجموع پیکسل‌ها که در واقع می‌تواند به معنی بزرگ شدن اندازه هر پیکسل مجزا هم باشد. سامسونگ با کاهش مگاپیکسل سایز پیکسل‌ها را از ۱.۱۲ میکرومتر به ۱.۴ میکرومتر افزایش داد. اندازه پیکسلی که برای گوشی‌های هوشمند جالب‌توجه است. پیکسل‌های بزرگ‌تر هم یعنی جذب‌ نور سریع‌تر و کارآمدتر، سرعت‌ شاتر بیشتر و نویز کمتر که امکان ثبت جزییات را بیشتر می‌کند.

Galaxy-S6-(2)

گلکسی S6

‌‌

galaxy-s7-1

گلکسی S7

اگر به تصاویر ثبت‌ شده توسط این دو گوشی نگاه کنید می‌بینید که هر دو گوشی در محیط‌های خارجی عملکرد بسیار خوبی دارند گرچه گلکسی S7 به نسبت رنگ‌های طبیعی‌تر و پخته‌تری را ایجاد می‌کند. در عین حال عملکرد گلکسی S7 در محیط‌های داخلی هم نسبت به مدل قبلی بهبود یافته و در تصاویر ثبت‌شده با آن شاهد رنگ‌های طبیعی‌تر و بهتر و جزییات شفاف‌تر و بیشتر هستیم.

6---S6

گلکسی S6

6-s7

گلکسی S7

البته باید گفت در شرایط کم‌نور گلکسی S7 عملکرد بسیار خوبی دارد و برتری‌اش را نسبت به گلکسی S6 واقعا به رخ می‌کشد. گلکسی S7 با تکنولوژی فوکوس‌خودکار پیکسل‌های دوتایی به سرعت بالایی دست یافته و از طریق دیافراگم F1.7 می‌تواند به ایجاد افکت‌های بوکه کمک کند تا در مجموع عکاسی با موبایل جذاب‌تر از همیشه شود.

galaxy-s6-1

گلکسی S6

Galaxy-S7

گلکسی S7

نتیجه‌گیری نهایی

البته که دوربین‌های گوشی‌های سری گلکسی S هر سال نسبت به سال قبل پیشرفت داشته‌اند اما چندان بیراه نیست اگر بگوییم مهم‌ترین این پیشرفت‌ها و بزرگترین قدمی که سامسونگ در بهبود این دوربین‌ها برداشته افزایش کیفیت دوربین گوشی‌های گلکسی S5 و ساخت دوربین گوشی‌های گلکسی S6 بوده. لرزشگیر اپتیکال تصویر، دریچه دیافراگم گشادتر در کنار نرم‌افزارهای جدید در مجموع تجربه‌ کاربری و کیفیت تصاویر بسیار بهتری را رقم زده‌اند. البته کیفیت دوربین گوشی گلکسی S7 نسبت به مدل قبلی افزایش یافته اما همانطور که گفته شد اوج این بهبودها و رسیدن به کیفیتی چشم‌گیر در قیاس با قبل از طریق معرفی سامسونگ گلکسی S6 رخ داد.

منبع: Phone Arena

 

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar شایان

    باتشکر.
    واقعا مطلب جالبی بود.
    اگه میشه یدونه هم برای سری Z سونی تا همین XZ (اگه میشه) درست کنید.
    یا برای گوشی های الجی.

  2. Avatar جواد

    پس s3 چی ؟

  3. Avatar علی

    مطلبتون خیلی جالب بود دقیقا با شما موافقم جالبه که در بین گوشی های چند سال اخیر که سایت dxo تست کرده هم اس ۶ بیشترین افزایش کیفیت نسبت به نسل قبلش داشته طوری که تا قبل از اون بین پرچمدارای سامسونگ و اپل هر کدوم جدید تر بود نمره ی بالا تری رو هم داشت ولی اس ۶ نمره ای اورد که حالا تازه ایفون ۷ بهش رسیده! البته افزایش کیفیت کم تر اس ۷ یه جورایی چندان هم عجیب نیست چون اس۷ یه جورایی اس۶ اس هست! و تغییر اساسی بعدی قراره در اس ۸ رخ بده

  4. Avatar ami

    من از s4 تا s7 داشتم s4 عکساش حجمشون کمتر از یک مگابایته s5 عکساش ۳ تا ۴ مگابایت s7 عکساش ۱۳ مگابایت حجم داره جوری که توی هفته اولی گوشی رو خریدم ۱gb عکس باهاش گرفتم

    1. Avatar علی

      نه داداش اس۴ عکساش بین ۴تا۶ مگه بسته به شرایط محیط اس۵ عکساش بین ۷تا۹ مگ هست هزار بار تست کردم البته این حجم در نورروز محیط باز یا بهترین شرایط گرفته شده حتی عکس جی۷ گوشی خودم معمولا ۴تا ۵.۵مگ هست

  5. Avatar سان.

    جای نوت ۷ خالی است.

  6. Avatar ///mahdispd

    آقای دلخموش چرا آدرس منبع رو ننوشتین؟؟؟؟؟؟؟؟؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه