این گروه خشن: جنگندگی بازیکنان ایرانی و شادی ملی

۲۸ مهر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
بازی ایران و مراکش جام جهانی 2018

عادل فردوسی‌پور جایی میان گزارش بازی ایران و مراکش که حالا کنار گزارش ایران-استرالیای جواد خیابانی و ایران-آمریکا برایمان یادآور یکی از دراماتیک‌ترین لحظات زندگی‌مان است، گفت: «فقط با فوتبال است که ما این‌قدر زود به آرزوهایمان می‌رسیم.» همه ما که آن یک ربع اول فکر می‌کردیم بردن مراکش کار نشدنی است و ته دل‌مان خالی شده بود که کاش فقط بد نبازیم، در اعماق وجودمان هنوز به رویا و به جنگندگی ایمان داشتیم. این شد که جا خالی نکردیم. تا لحظه آخر فریاد کشیدیم. ما مومنان به رویاهایی که در سر داریم.
«من همیشه برنده‌م بشکه. من بهترینم و حتی اگه تو منو شکست بدی بازم من برنده‌م.» این دیالوگ محبوب سینمایی‌ها از فیلم «بیلیاردباز» رابرت راسن است که پل نیومن در آن نقش ادی خو‌ش‌دست را بازی می‌کند. یک بازیکن قوی بیلیارد اما احساساتی که تاب شکست ندارد با این وجود در سرنوشتش تراژدی رقم خورده است. بازی بعدی تیم ملی ایران با اسپانیاست. یکی از مدعیان عنوان قهرمانی. هیچ بعید نیست که طبق معمول آنقدر احساساتی شده باشیم که در سرمان برای بردن اسپانیا هم نقشه بریزیم. اشکالی هم ندارد.

واقعیت این است که خود من، به عنوان یکی از منتقدان کی‌روش دیشب به تیمی که او ساخته افتخار کردم. از غیرت بچه‌های تیم ملی حرف می‌زنیم ولی به جز آن روحیه جنگندگی باید بگوییم که تاکتیک کی‌روش برای دفاعی بازی کردن تیم ملی نتیجه خوبی داد. یک ربع اول ترسیده بودیم. فشار روی دروازه‌مان زیاد بود و حتی فرصت به پرس کردن تیم حریف هم نمی‌رسید. فکر کردیم قدرت مراکش باعث شده برنامه‌های کی‌روش روی هوا برود. فکر کردیم بچه‌ها توان اجرایی کردن نقشه‌های سرمربی را ندارند. اما حالا باید اعتراف کنیم که بچه‌های تیم کاملا هماهنگ با برنامه‌های سرمربی پیش رفتند. از چند اشتباه روزبه چشمی که بگذریم، بچه‌ها بیشترین توان‌شان را برای پیروزی گذاشتند.

بیرانوند در کمال تعجب حیرت‌انگیز ظاهر شد همان‌طور که چهار سال پیش علیرضا حقیقی در بازی مقابل آرژانتین توانست تا دقایق آخر دروازه‌اش را بسته نگهدارد. روحیه جنگندگی تیم ملی ایران ستودنی بود. در کمال تعجب لژیونرهای اصلی‌مان آن‌طور که باید و شاید ظاهر نشدند به جز علیرضا جهانبخش که تا قبل از مصدومیتش یکی از مهره‌های تاثیرگذار تیم بود. اشکان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد که اصلا در ترکیب حضور پیدا نکردند و ستاره‌مان سردار آزمون هم کم‌فروغ بود. دفاع‌هایی که در کشورهای غیراروپایی بازی می‌کنند اتفاقا بهتر بازی کردند.
تعویض‌های اجباری کی‌روش ممکن بود برایمان دردسرساز شود اما مربی باهوش اینجا به کار می‌آید. اتفاقا سامان قدوس که وارد زمین شد توانست یک خطا به نفع تیم‌مان بگیرد. طارمی هم خوب ظاهر شد.
اما مهم‌ترین نکته و برگ برنده تیم ایران در بازی با مراکش قطعا روحیه و جنگندگی بازیکنان‌مان در کل ۹۶ دقیقه بازی بود. اینکه گل ما در حقیقت گل به خودی عزیز بوهادوز، بازیکن مراکش بود به قول گزارشگران چیزی از ارزش‌های بازی و بازیکنان‌مان کم نمی‌کند. در حقیقت آن توپ با حضور طارمی پشت بازیکن دفاع مراکش قاعدتا باید گل می‌شد.
همچنان اگر واقع‌بین باشیم در گروه مرگ امید چندانی به صعود نیست. کریستیانو رونالدو با هت‌تریک مقابل اسپانیا دیشب نشان داد چه بازیکن خطرناکی است. اسپانیا هم که همچنان با وجود اتفاقاتی که در مورد تعویض سرمربی‌شان افتاده مدعی قهرمانی هست. با این حال ما بعد از ۲۰ سال توانستیم یک پیروزی شکوهمند دیگر داشته باشیم. مقابل تیمی که به مراتب از آمریکا قوی‌تر بود. حالا باید سیستم دفاعی‌مان را برای دو بازی آینده حفظ و تقویت کنیم. خوشبختانه مصدومیت جهانبخش هم گویا جدی نیست و به بازی بعدی می‌رسد. آن رد استوک کفش بازیکن مراکش روی دنده‌های امید ابراهیمی هم که تبدیل به مدال افتخار شده است.
ما حالا برای پنج روز صدرنشین گروه مرگ هستیم. در شرایطی که توانستیم با اتکا به غرور و حمیت خودمان تحریم‌ها را هم خرد کنیم. بازیکنان‌مان خودشان کفش نایک خریده بودند. نایک که به عنوان تامین‌کننده کفش خلاف قوانین فیفا و بخاطر تحریم‌های سیاسی حاضر نشده بود کفش در اختیار بازیکنان‌مان قرار بدهد. شعار نایک را یادتان هست؟ «ما انجامش دادیم» و دیشب شبکه‌های اجتماعی پر شده از ایرانیانی که سربلند به نایک می‌گویند: «ما بدون شما انجامش دادیم.»

  • شادی بعد از برد تیم ملی ایران مقابل مراکش
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. سپنتا

    نکته جالب توجه این چند سال این بوده که مردم و به اصطلاح عوام اکثریت حامی کارلوس کیروش و قدردان حضور و تاثیر شگرفش در تمرینات و سبک بازی و حتی نتایج پی در پی او و تیم هستند …….در حالی که مدیران و کارشناسان بارها و بارها او را کوبیدند و حتی دو سال قبل در اخرین لحظات به لطف پیامک های زیاد در برنامه نود مجدد ماندنی شد ………..دوستان و کارشناسان با ذائقه سینمایی در ذهن خود ترسیم کنید نیمکت ایران را با اقای مایلی کهن یا قلعه نوعی یا اصلا برانکو !!!

  2. مجید

    متن جالب و واقع بینانه ای بود. به انتقادهای که از روی لجاجت هستند توجه نکنید و تا آخر جام جهانی پر انرژی ادمه بدید.

  3. شاهین

    سلام . من یک ایده جالب برای شما دارم. شما به عنوان یک نقاد سینما در یک مقاله و یا یک پادکست چندتا از فیلم های کلاسیک سینما رو معرفی کنید که مخاطب امروز هم که با این فیلم ها اشنا نیست بتونه اونها رو تماشا کنه. ممنون

  4. محمد

    از چند اشتباه روزبه چشمی بگذریم ! !!!!!!!!

    من فکر کنم معنی کلمه غیرت هنوز درک نشده !!

  5. احمد

    سلام
    خانم نصرالهی عزیز من نمیدونم چرا و واقعا چرا شما نقش کادر تیم ملی رو همیشه دارید کمرنگ و بدون رنگ نشون میدید؟!این حرف از تیترتون مشخصه.بازیکنان تیم ملی ما فوقالعاده هستند و بسیار جنگجو و اونم با این شرایط ضعیف آماده سازی قبل جام.شما از اون دسته منتقد که چه عرض کنم یه طرفدار عادی فوتبال هستید که بنظرم هیچ سررشته ای در این زمینه ندارید،اینو از تمام پست هایی که درباره فوتبال میزارید و من نمیدونم چطور کسی تو رسانه ای مثل دی جی کالا مگ انقد متن غیر تخصصی میزاره،منتظر هستید با کوچکترین اشتباه تیم ملی تمام تقصیر ها رو گردن کادر فنی بندازید ولی موقع برد فقط اشاراتی داخل متن میکنید.روزبه چشمی اشتباه داشت؟بگید کدوم؟سیستم دفاعی را تقویت کنیم؟ترو خدا انقد درباره چیزی که توش در حد آماتور هستید پافشاری نکنید و در حوزه تخصصی خودتون کار کنید.تمام پستای این سایت در حوزه فوتبال رو شما میزارید و واقعا همشون بسیار ابتدایی و بدون هیچ گونه عمق هستند.هی شما دارید و از نگاه خودتون سعی دارید فوتبالو با سینما پیوند میزنید ولی دیگه شما واقعا و در کمال احترام که من برای یک بانو قائل هستم دارید منو یاد کارتون زبل خان میندازید که همه جا بود.لطفا برای حفظ اعتبار خودتون و رسانتون تو حوزه تخصصی خودتون کار کنید.مردمی که یک مجله میخونن نمیخان گفتگو محاوره و عادی بخونن میخان مسائل رو از زوایای تازه بخونن.
    با تشکر

    1. محمدرضا محمدرضا

      کاملا موافقم با نظر این دوست عزیزمون.

    2. Amin Mohamadi

      دقیقا این خانم اصلا نمیدونه فوتبال چیه میاد اینجا هرچی دلش میخواد میگه…
      مطالبشو من دیگه دنبال نمیکنم. یه کارشناس بیارین. لطفا بچاپ

  6. محمدرضا

    روزبه چشمی دقیقا کجا اشتباه کرد؟!!!!

  7. مهدی غ

    از چند اشتباه روزبه چشمی بگذریم؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    من خودم از چشمی بدم میاد ولی واقعا هیچ اشتباهی نداشت! شما دقیقا از کدوم اشتباه دارین صحبت میکنید؟؟؟

    بهتر نیست واقع بین باشین تا ضد کیروش بودن؟؟؟؟؟؟

    سردار آزمون که با اون پاس گلش داشت یک گل رو قشنگ دو دستی تقدیم به مراکش می کرد نمی گید؟؟؟؟

    سردار هنوز برای جام جهانی واقعا آماده نیست، و این قشنگ نشون میده که چرا کیروش حتی توی جام جهانی ۲۰۱۴ انتخابش نکرد، حتی الان هم برای همچین میدون بزرگی آماده نیست.

    لطفا انقد تیم ملی و کیروش رو نکوبید و در اثر احساسات مقاله ندید!

  8. اسماعیل عباس زاد

    نقد خوبی بود…
    ولی! روزبه چشمی اشتباه داشت؟! به نظرم کنار پورعلی گنجی بهترین نمایش رو داشتن.
    ضمنا جالبه که نقش بشدت تاثیر گذار امید ابراهیمی تو حمایت از خط دفاعیمون بود نشده…
    در هر صورت همه عالی بودن. از بیرانوند که برخلاف تصور کمترین استرسی تا دقیقه آخر نداشت تا سردار که برخلاف بقول شما نمایش بد تو تمام کنندگیش٬نیمه دوم حداقل ضربه سرهای اول رو خوب زد تا شروع مجدد بازی ما تبدیل به پاس ب حریف نشه…
    قربووون همه اونایی که عامل شادی مردم شدن… دنیا به کامشون باشه

  9. فرهام

    هرچی مسعود شجاعی پاس اشتباه داد..امید ابراهیمی جم کرد..آفرین به امید که عاااالی بود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه