گوشی‌ مسافران چگونه رجیستر می‌شود؟

۲۹ فروردین ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

پس از آغاز طرح رجیستری برای خیلی‌ها این سوال پیش آمد که چه اتفاقی برای گوشی‌های مسافران خواهد افتاد؟ گوشی مسافران اگر رجیستر نشود، تنها ۳۰ روز می‌توانند از خدمات اپراتوری موبایل ایران استفاده کنند و پس از این مدت قابل استفاده نخواهند بود.

مسافرانی که از خارج کشور گوشی می‌آورند باید شماره IMEI آن را در سامانه الکترونیکی گمرک ثبت کنند و سپس باید عوارض و حقوق گمرکی را به صورت آنلاین پرداخت کنند.

براساس اطلاعات منتشر شده مسافرانی که قصد اقامت در ایران را دارند در صورت استفاده از سیم کارت خارجی نیاز به ثبت رجیستری ندارند و در صورت استفاده از سیم کارت داخلی نیاز به رجیستر کردن گوشی خواهند داشت. لازم به ذکر است زمان ۳۰ روز بعد از اولین برقراری ارتباط سیم کارت با شبکه اپراتور موبایل محاسبه می‌شود.

قبل از خرید گوشی‌های سامسونگ به این موارد توجه کنید.

چنانچه مسافر قصد استفاده از سیم‌کات ایرانی دارد و همچنین مدت حضور وی بیش از ۳۰ روز است یا به صورت متداول قصد ورود و خروج از کشور را دارد (مانند دانشجویان خارجی، مشاوران پروژه‌ها و …)، برای دریافت خدمات اپراتوری، تجهیز باید در دفاتر گمرک واقع در مبادی ورودی کشور ثبت شود. حقوق و عوارض گمرکی بر اساس ارزش گوشی تلفن همراه مسافر تعیین می‌شود. ارزش‌گذاری گوشی توسط گمرک صورت می‌گیرد. در حال حاضر مجموع میزان حقوق و عوارض گمرکی، ۱۸ درصد (۶ درصد عوارض گمرکی و مابقی مالیات بر ارزش افزوده و …) است.

بنابراین در صورتی که مسافر بخواهد از سیم‌کارت داخلی روی دستگاه ثبت‌نشده خود استفاده کند، ضمن دریافت پیامک هشدار مبنی بر موقتی بودن خدمات دریافتی، مراکزی که می‌تواند برای ثبت دستگاه خود و پرداخت هزینه‌های لازم به آن‌ها مراجعه کند به وی اطلاع‌رسانی خواهد شد. کاربر برای ثبت دستگاه خود در سامانه رجیستری می‌تواند به دفاتر گمرک الکترونیک در مبادی ورودی کشور و یا دفاتر پیشخوان مراجعه کند.

مطابق قانون و آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، تخلف گمرکی اقدامی است ناشی از اظهار خلاف واقع یا تسلیم اسناد نادرست که منجر به عدم وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی، هزینه‌های گمرکی و عوارض به میزان واقعی می‌شود. بر این اساس کمیته راهبری طرح رجیستری (همتا) اخیرا از شناسایی تخلف خلاف‌اظهاری ۴۰۰۰ دستگاه تلفن همراه در سامانه ثبت گوشی مسافری خبر داد و اعلام کرد درخواست ثبت این گوشی‌ها در سامانه همتا لغو شده و حداکثر تا ۳۰ روز آینده قطع خواهند شد و تحت هیچ عنوانی امکان دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری را نخواهند داشت. خلاف‌اظهاری از مصادیق بارز تخلفات گمرکی محسوب شده و مطابق با قوانین گمرک جمهوری اسلامی ایران با آن برخورد خواهد شد.

در طرح رجیستری ۲۵ هزار گوشی غیرفعال شده است.

کسانی که در اعلام برند و مدل تلفن همراه در سامانه ثبت گوشی‌های مسافری، خلاف‌اظهاری داشته و حقوق و عوارض گمرکی متناسب با برند و مدل تلفن همراه خود را پرداخت نکرده‌اند، درصورت مسجل شدن این موضوع، از ثبت شناسه تلفن همراه آن‌ها ممانعت به عمل ‌آمده و هزینه پرداخت‌شده نیز تحت هیچ عنوانی به شخص بازگردانده نمی‌شود. فاز نخست رجیستری گوشی موبایل از مهرماه سال گذشته آغاز شده و به تدریج برندهای تلفن همراه و سایر تجهیزات مخابراتی دارای سیم‌کارت مشمول فرآیند اجرایی این طرح شدند. در شرایطی که مقرر شده تا پایان ماه فروردین، تمامی نشان‌های گوشی تلفن همراه موجود در بازار مشمول رجیستری شوند، لازم است مسافران نیز اقدامات لازم را در راستای رجیستر کردن گوشی‌های همراهی که قصد استفاده از آن‌ها را در ایران دارند انجام دهند.

منبع: ISNA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar احسان

    قرار بود این طرح از ورود کالای قاچاق جلوگیری کنه نه اینکه باعث افزایش قیمت گوشی بشه
    بعدشم مگه هزینه گمرکی ۱۶ درصد نبود؟؟ چی شد به ۱۸ درصد رسید؟؟
    یه دفعه جلوی همه چیو بگیرید و مردمو خلاص کنید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه