گوگل با ساخت پیکسل ۳a چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
پیکسل 3a

پیکسل ۳a گوشی جذاب و البته عجیبی است. جذاب از این بابت که در برابر قیمتی که دارد، از امکانات قابل توجهی بهره می‌برد و به‌عنوان مثال می‌توانیم به دریافت سریع آپدیت‌های نرم‌افزاری و دوربین فوق‌العاده اشاره کنیم. اما در همین حین، عرضه‌ی این گوشی حرکت عجیبی از جانب گوگل به حساب می‌آید زیرا پیش از این، شرکت مذکور فقط به گوشی‌های پرچم‌دار توجه نشان می‌داد.

قیمت مناسب این گوشی، یادآور روزگار گوشی‌های نکسوس است ولی حالا گوگل برای پیکسل ۳a تعداد بیشتری از کاربران را هدف گرفته است. این گوشی نماینده‌ی گجت‌های مقرون به‌صرفه در اکوسیستم گوگل محسوب می‌شود، ولی چرا این شرکت ناگهان استراتژی خود را تغییر داده است؟

گوشی‌های پرچم‌دار گوگل عملکرد موفقی ندارند

پیکسل 3a

بر کسی پوشیده نیست که گوشی‌های پیکسل در بازار گوشی‌های هوشمند طرفداران پروپاقرص زیادی ندارند، البته باید بگوییم که گوگل هم لزوماً چنین انتظاری نداشته است. نخستین و دومین نسل گوشی‌های پیکسل، حضور اندکی در بازار داشتند که این موضوع به عواملی مانند قیمت بالا، فقدان ویژگی‌های پر زرق‌وبرق و عدم ارائه گسترده در بازارهای بین‌المللی نسبت داده می‌شود.

در این میان، نکته‌ی قابل توجه این است که طبق اعلام گوگل، آمار فروش پیکسل ۳ بدتر از پیکسل ۲ بوده است. مدیر مالی گوگل این موضوع را به رقابت بسیار فشرده بر سر گوشی‌های پرچم‌دار نسبت داده است. مطمئناً چنین موضوعی در فروش پایین گوشی‌های پیکسل ۳ تأثیرگذار بوده، ولی به‌طور قطع نمی‌توانیم آن را تنها عامل این موضوع بدانیم. تیم کوک،مدیرعامل اپل، چندی پیش اعلام کرد که قیمت بالای آیفون منجر به کاهش فروش آن‌ها شده و حالا کاربران مدت بیشتری از گوشی‌های خود استفاده می‌کنند.

حقیقت امر این است که فروش گوشی‌های پرچم‌دار پایین آمده و در همین حین شاهد رشد فزاینده قیمت چنین گوشی‌هایی هم هستیم. در زمانی که گوشی‌های اپل و سامسونگ سهم بازار خود را از دست می‌دهند، شرکت‌هایی مانند هواوی، آنر، وان‌پلاس و شیائومی رشد قابل توجهی دارند. از بین مناطقی که گوشی‌های چینی موفقیت قابل توجهی داشته‌اند، می‌توانیم به هند، جنوب شرق آسیا و حتی اروپا اشاره کنیم.

پیکسل 3a

این گوشی با داشتن قیمتی معادل نصف قیمت پیکسل ۳، رقیب مستقیمی برای گوشی‌های شرکت‌هایی مانند آنر، اوپو و دیگران است. علاوه بر این، با توجه به عرضه این گوشی در هند، کاملاً واضح است که گوگل این محصول را برای کاربران علاقه‌مند به گوشی‌های ارزان‌قیمت ساخته است. البته با توجه به اینکه روی هم رفته پیکسل ۳a در ابتدا روانه‌ی بازارهای اندکی می‌شود، مطمئناً برای رقابت با رقبای قدر، راه زیادی در پیش دارد.

در هند، گوشی‌های پیکسل ۳a و ۳a XL با قیمت ۳۹۹۹۹ و ۴۴۹۹۹ روپیه به فروش می‌رسند. برای مقایسه باید بگوییم که قیمت پایه وان‌پلاس ۶T در این کشور ۳۷۹۹۹ روپیه است و در عین حال از تراشه بسیار قدرتمندتر و حافظه بیشتری بهره می‌برد. به همین خاطر صرف بهره‌گیری از برند گوگل و استفاده از دوربین بسیار قدرتمند، به این راحتی‌ها نمی‌تواند تعداد زیادی از کاربران هندی را به خود جلب کند.

ارائه‌ی نمونه‌ای برای دیگر گوشی‌های میان‌رده

پیکسل 3a

طبق نظر بسیاری از کارشناسان، سری گوشی‌های پیکسل دو هدف اصلی را دنبال می‌کنند؛ از یک طرف برای طرفداران پروپاقرص گوگل/ اندروید عرضه می‌شوند، و از طرف دیگر به‌عنوان نمونه‌ای برای یک پرچم‌دار اندرویدی ایدئال انجام وظیفه می‌کنند. گوشی‌های پیکسل، مدل ایدئال گوشی اندرویدی از نگاه گوگل را نشان می‌دهند؛ نرم‌افزار سبک، سرعت بالا در دریافت آپدیت‌های جدید و بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌های روز مانند eSIM و یادگیری ماشینی برای بهبود کیفیت عکاسی.

اگر دیگر سازنده‌ها تنبلی کنند و امکانات قابل توجهی ارائه نکنند، ما همیشه می‌توانیم به استفاده از پیکسل روی بیاوریم. پیکسل ۳a هم قرار است چنین فشاری را بر گوشی‌های میان‌رده وارد کند؛ به‌خصوص باید خاطرنشان کنیم که این بازار عمدتا دست گوشی‌سازهای چینی است و این شرکت‌ها علاقه‌ی چندانی به پیروی از قوانین گوگل ندارند.

علی‌رغم متن‌باز بودن اندروید، گوگل و شرکای تجاری آن عمدتا در زمینه‌ی کنترل و جهت توسعه، اختلاف نظرهای زیادی با یکدیگر دارند. روزی روزگاری مهم‌ترین همکار گوگل در زمینه‌ی اندروید، سامسونگ بود ولی حالا گوگل باید با شرکت‌هایی مانند هواوی، اوپو و شیائومی دست و پنجه نرم کند. این سه شرکت گوشی‌های خود را همراه با رابط‌های کاربری سنگینی عرضه می‌کنند که نسبت به اندروید خالص، تفاوت‌های زیادی دارند.

پیکسل 3a

در این میان، هواوی از همه پردردسرتر است زیرا علاوه بر غیرفعال‌سازی امکان آنلاک بوت‌لودر، برای شرایط بحرانی یک سیستم‌عامل دیگر را هم توسعه داده است. اپ استورهای شیائومی و اوپو هم در چین طرفداران زیادی دارند که نشان می‌دهد در برخی مناطق گوشی‌های اندرویدی نیازی به پلی استور گوگل ندارند. البته چنین اقداماتی لزوماً به معنای ایجاد یک سیستم‌عامل رقیب اندروید نیست، ولی در کل نشان می‌دهد که گوگل برای گوشی‌های اندرویدی ارزان‌قیمت از کنترل چندانی بهره نمی‌برد و در این میان، پیکسل ۳a می‌تواند تا حدی تسلط گوگل را بر این حوزه افزایش دهد.

البته شاید برای موضوع، پروژه اندروید وان را پیش بکشید. گوشی‌های زیادی از اندروید وان بهره می‌برند و مطمئناً پیکسل ۳a نمی‌تواند به اندازه‌ی آن‌ها در بازارهای مختلف حضور داشته باشد. اگرچه گوگل برای نرم‌افزار اندروید وان و آپدیت‌های آن کنترل تقریباً انحصاری دارد، اما باید بگوییم که طیف وسیعی از گوشی‌ها عضو این پروژه هستند و گوگل در زمینه‌ی سخت‌افزار آن‌ها نمی‌تواند کاری انجام دهد. به‌عنوان مثال می‌توانیم به گوشی‌های شرکت HMD اشاره کنیم که از پرچم‌داری مانند نوکیا ۹ گرفته تا گوشی ارزان‌قیمت نوکیا ۳.۲، مبتنی بر اندروید وان هستند.

پیکسل ۳a عضوی از پروژه اندروید وان نیست، اما از لحاظ قدرت سخت‌افزاری و کیفیت دوربین، می‌تواند معیاری برای خریداران باشد تا بدانند که از گوشی اندرویدی ۴۰۰ دلاری باید چه انتظاراتی داشته باشند.

تکمیل طیف محصولات سخت‌افزاری

پیکسل 3a

تعداد زیادی از کارشناسان همواره این بحث را مطرح می‌کنند که هدف اصلی گوگل از ساخت گوشی‌های پیکسل، کسب درآمد نیست، زیرا گوگل یک کمپانی نرم‌افزاری است و بخش زیادی از درآمد آن از همین قسمت به دست می‌آید. طبق نظر این افراد، گوشی‌های پیکسل عمدتا به‌عنوان ویترینی برای اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها و فضای ابری این کمپانی انجام وظیفه می‌کنند.

Chrome OS و گوگل هوم مینی هم با امکان‌پذیر کردن دسترسی مستقیم به اکوسیستم گوگل، چنین وظیفه‌ای را بر عهده دارند. در این میان، جای خالی گوشی میان‌رده مجهز به نرم‌افزار خالص گوگل احساس می‌شد. پیکسل ۳a از لحاظ تجربه نرم‌افزاری حرف زیادی برای گفتن دارد و به‌خصوص مورد توجه افرادی قرار می‌گیرد که طرفدار پروپاقرص سرویس‌های گوگل هستند.

پیکسل 3a

گوشی‌های پیکسل هیچ‌وقت به دنبال ارائه‌ی سخت‌افزارهای پر زرق‌وبرق، نمایشگرهای خمیده و دوربین‌های چندگانه نبوده‌اند. این گوشی‌ها، بیش از هر چیزی می‌خواهند تجربه نرم‌افزاری ایدئالی را با بهره‌گیری از سخت‌افزار مناسب ارائه دهند؛ هدفی که از طریق یک گوشی ۴۰۰ دلاری هم می‌توان آن را عملی کرد.

در نهایت، عرضه پیکسل ۳a رویکرد جدید گوگل را برای بازار گوشی‌های هوشمند نشان می‌دهد؛ البته با توجه به موفقیت کروم‌بوک‌های مقرون به صرفه و گجت‌های هوشمند خانگی این شرکت، تأخیر گوگل برای اتخاذ این تصمیم جای تعجب دارد. پیکسل ۳a همچنین نشان‌دهنده‌ی قدرت نرم‌افزاری گوگل است که علی‌رغم بهره‌گیری از سخت‌افزار ضعیف‌تر، همچنان می‌تواند تجربه نرم‌افزاری جذابی را ارائه دهد. حالا گوگل می‌تواند در بازار گوشی‌های خودی نشان بدهد و باید ببینیم که آیا این تغییر استراتژی گوگل موفقیت‌آمیز خواهد بود یا نه.

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه