هوش مصنوعی گوگل به کمک نابینایان خواهد آمد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
هوش مصنوعی گوگل

گوگل هفته‌ی گذشته در کنفرانس گوگل I/O 2018 که در کالیفرنیای ایالات متحده برگزار می‌شود اپلیکیشن جدید Lookout را معرفی کرد. به گفته‌ی گوگل این اپلیکیشن با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری تشخیص تصویر می‌تواند اطلاعات مربوط به صحنه‌ی پیش روی دوربین موبایل را برای کاربر شرح دهد. این اپلیکیشن که می‌تواند به نابینایان کمک بسیار زیادی بکند فعلا در مرحله‌ی آزمایش قرار دارد و قرار است به زودی و طی سال جاری میلادی ارائه شود. طبق اطلاعات گوگل، عرضه‌ی این اپلیکیشن از گوشی‌های هوشمند پیکسل آغاز خواهد شد.

گوگل می‌خواهد به کمک هوش مصنوعی، اطلاعات مورد نیاز نابینایان را به صورت ساده و کامل در اختیار آن‌ها قرار دهد.

طبق آنچه که در کنفرانس I/O گفته شد، این اپلیکیشن به عنوان مثال می‌تواند در صورت ورود کاربر به یک محیط جدید، اطلاعات افراد ثابت در آن مکان، محل قرارگیری آسانسورها و مسیرهای مورد نیاز کاربر را به او نشان دهد. نکته‌ی جالب اپلیکیشن Lookout ، عدم نیاز آن به اتصال به اینترنت است.

به گفته‌ی گوگل دلیل طراحی این اپلیکیشن، عدم بمباران اطلاعاتی کاربر در زمان نیاز به اطلاعات ساده و مختصر است. محصول جدید اپل تنها اطلاعات مهم و مورد نیاز کاربر را در اختیار او قرار خواهد داد و در صورت علاقه‌ی کاربر اطلاعات یاد شده را به صورت صوتی پخش خواهد کرد. توقف فعالیت اپلیکیشن هم به سادگی امکان‌پذیر بوده و کافیست کابر دست خود را جلوی دوربین گرفته یا به صفحه نمایش موبایل خود را در هنگام فعالیت اپ لمس کند.

تیم سازنده‌ی این اپلیکیشن می‌گویند که برای ساخت آن از ابزار جستجوی مجازی که نمونه‌ی مشابه آن برای ساخت اپلیکیشن گوگل لنز به کار گرفته شده استفاده کرده‌اند. این ابزار با ادغام سیستم یادگیری ماشینی، تشخیص تصویر و هوش مصنوعی می‌تواند اپلیکیشن جدید گوگل را تبدیل به انقلابی در زمینه‌ی جست‌وجوی اطلاعات کند. این سیستم علاوه بر کمک به کاربران عادی، می‌تواند همراه بسیار خوبی برای افراد دچار معلولیت‌های گوناگون از قبیل نابینایان باشد.

گوگل اولین شرکتی نیست که به فکر استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به افراد با معلولیت‌های جسمی افتاده است. پیش از این شرکت امریکایی مایکروسافت هم ایده‌ی مشابهی را در قالب اپلیکیشن Seeing Al برای سیستم عامل iOS ارائه کرده بود. این محصول مایکروسافت هم می‌تواند با تشخیص متن‌های چاپی و دست‌نویس، رنگ و ابعاد اشیا، آن‌ها را برای کاربر این اپلیکیشن به صورت صوتی بخواند.

منبع: CNN

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. پدرام

    محصول جدید «اپل» تنها اطلاعات مهم و مورد نیاز کاربر . . . . !!؟؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه