۱۰ پیشنهاد خرید کتاب برای نوروز ۹۷

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

خواندن کتاب مورد علاقه‌تان یکی از کارهایی است که برای انجام آن نیاز به هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید. تنها کمی وقت آزاد می‌خواهید و شاید «اتاقی از آن خود» تا بتوان چند ساعتی به دور از افکار روزمره، وارد دنیای کتابی که در دست دارید شوید. تنها کافی است کتاب را در دست بگیرید و منتظر باشید نویسنده، (مثلا اگر شبیه ایتالیو کالوینو باشد) به شما جملاتی شبیه این را بگوید: «تو داری شروع به خواندن داستان جدید من می‌کنی. آرام بگیر. حواست را جمع کن. تمام افکار دیگر را از سر دور کن. بگذار دنیایی که تو را احاطه کرده در پس ابر نهان شود. از آن سو مثل همیشه تلویزیون روشن است. پس بهتر است در را ببندی. فورا به همه بگو: نه نمی خواهم تلویزیون تماشا کنم! اگر صدایت را نمی شنوند بلندتر بگو: دارم کتاب می‌خوانم، نمی‌خواهم کسی مزاحم شود… یا اگر ترجیح می‌دهی هیچ نگو، امیدوار باشیم که تو را به حال خود بگذارند. راحت‌ترین حالت را انتخاب کن : نشسته، لمیده، چمباتمه، درازکش، به پشت خوابیده، به پهلو خوابیده، دمرو، توی مبل، نیمکت، مبل متحرک، راحتی، عسلی یا توی یک ننو اگر داشته باشی و البته یا روی تخت یا توی تخت. حتی می‌توانی در یک حرکت یوگا سرت را روی زمین بگذاری و البته کتاب را هم وارونه بگیری…»

در ادامه مطلب مطلب سعی شده تا به مناسبت فراغت تعطیلات نوروزی، ۱۰ کتاب با موضوعاتی مختلف را پیشنهاد دهیم:

 

هزار و یک شب

هیچ لذتی در کتاب خواندن نمی‌تواند با لذت خواندن یک یا چند عدد از حکایات «شهرزاد قصه‌گو» در هزار و یک شب قصه‌گویی‌اش برابری کند. هزارو یک شب را باید یکی از تاثیرگذارترن متون کلاسیک ادبیات در سطح جهان به حساب آورد. کتابی که  بیشتر ماجراهایش در ایران و بغداد می‌گذرد و بیشتر روایاتش ریشه‌ی ایرانی دارد که تحت تاثیر آثار هندی نوشته شده است. کتاب شما را با جهان قصه‌هایی ناب و لذت بخش آشنا می‌کند و از این رو خواندنش به همه علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک توصیه می‌شود.

 

کتاب هنر سیر و سفر اثر آلن دو باتن

«آلن دو باتن» نویسنده ای محبوب در میان فارسی زبانان بوده است. کتاب‌های او مانند «جستارهایی در باب عشق»، «تسلی بخشی‌های فلسفه» و «هنر سیر و سفر» جزو کتاب‌های پرفروشند. کتاب «هنر سیر و سفر» در پنج بخش نوشته شده است: عزیمت، انگیزه‌ها، منظره، هنر و بازگشت. در ابتدای هر قسمت مکان یا شخصی مشهور، به عنوان راهنمای سفر خواننده معرفی شده است. دوباتن با ذکر سفرنامه‌های شخصی خود و با لحنی صمیمی نگاهی ساده اما اندیشمندانه به مقوله‌ی سفر پرداخته است. عشاق سفر می‌بایست حتما کتاب «هنر سیر و سفر» را بخوانند.

 

امپراطوری اپ

اگر سرگذشت افراد موفق را دنبال می‌کنید یا به کار در حوزه‌ی تجارت الکترونیکی، علاقه دارید یا حتی دوست دارید زندگی مالی موفق‌تری را تجربه کنید، خواندن «امپراطوری اَپ» حتما برای شما لذت‌بخش‌ خواهد بود. کتابی با فصل‌های متنوع و جالب‌توجه که تجربه‌های کارآفرین موفق و مشهور «چاد مورتا» را از زبان خودش روایت می‌کند. بهترین و کوتاه‌ترین معرفی از کتاب را شاید «تری اسمیت» یک از طراحان شرکت اپل در مورد این کتاب پر‌فروش ذکر کرده است: «قطعا این کتاب را نمی‌توانید نخوانده، در کتاب‌خانه‌تان بگذارید؛ از اول تا آخرش را بخوانید؛ چون رازهای ساده‌ی آن مردم را میلیونر می‌کند!»

 

کتاب مجموعه بهترین داستان‌های کوتاه جهان

برای علاقه‌مندان داستان کوتاه این مجموعه کتاب، یکی از بهترین انتخاب‌هاست. این مجموعه، در بردارنده‌ی بهترین داستان‌های کوتاه، از چهار تن از نویسندگان تراز اول جهان است. «آنتوان چخوف» که بسیاری او را مهمترین داستان‌کوتاه نویس جهان می‌دانند؛ «ارنست میلر همینگوی» که داستان‌های کوتاهش به مانند رمان‌هایش از شهرت زیادی برخوردارند؛ «جیمز جویس» که صاحب شاهکاری به نام «اولیس» و «دوبلینی‌ها» است و «گابریل گارسیا مارکز» که شاید در زمینه‌ی داستان کوتاه به پای سه نفر قبلی نرسد اما داستان‌های کوتاه موفقی به مانند «زیباترین غریق جهان» را نوشته است.

 

ایران بین دو انقلاب

یکی ازمهم‌ترین کتاب‌هایی که در مورد تاریخ معاصر ایران نوشته شده، کتاب «ایران بین دو انقلاب» است. کتاب از چند جهت قابل اهمیت است. این کتاب با نثری ساده و روان، روایت تاریخ صد ساله ی ایران را بین دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، بیان می‌کند. جامعیت منابع استفاده شده برای این کتاب و همچنین روش آکادمیک تحقیق در مورد موضوع‌های تاریخی مطروحه، از نقاط قوت این کتاب محسوب می‌شود. خواندن این کتاب به علاقه‌مندان تاریخ معاصر توصیه می‌شود.

 

دائی جان ناپلئون

این رمان طنز را باید یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی دانست. سعید نوجوان عاشق‌پیشه‌ی داستان است که تمام ماجرا از دید او روایت می‌شود. «ایرج پزشکزاد» با نثری گرم و ساده‌ی خود، طنزی خواندنی را فراهم آورده است که هنوز بعد از گذشت حدود پنجاه سال، خواننده را با خود همراه می‌کند. بیشتر شخصیت‌های اصلی این رمان به مانند دائی جان ناپلئون، حالا تبدیل تیپ‌های شخصیتی و کاریکاتورهایی اجتماعی شده‌اند. کتاب به‌تازگی، توسط انتشارات «فرهنگ معاصر» تجدید چاپ شده است.

 

درک فیلم

فیلم دیدن یکی از تفریحات مفید افراد با علایق مختلف است. بسیاری فیلم را صرفا برای سرگرمی تماشا نمی‌کنند و فیلم‌هایی را برای تماشا انتخاب می‌کنند که علاوه براینکه بتواند سرگرمشان کند، کمی بیشتر توجه و ذهن مخاطب را درگیر کند. کتاب درک فیلم یکی از قدیمیترین و محبوب‌ترین کتاب‌هایی است که در مورد درک بهتر سینما نوشته شده است. کتاب با ذکر مثال‌هایی متعدد به خواننده آموزش می‌دهد که هر فیلم را باید چطور ببیند و چطور از آن لذت ببرد.  از این رو خواندن این کتاب به علاقه‌مندان دنیای سینما توصیه می‌شود.

 

شازده احتجاب

بسیاری این کتاب را بهترین اثر نویسنده‌اش یعنی هوشنگ گلشیری می‌نامند. کتابی که در بیست و هشت سالگی گلشیری نوشته شد و از همان اولین چاپش، مورد استقبال خوانندگان و منتقدان قرا گرفت. این رمان کوتاه روایت یک شاهزاده‌ی قاجاری را در زمان پهلوی، را بیان می‌کند. رمان با تکنیک سیال ذهن روایت شده است و از معدود رمان‌های ایرانی است که ترجمه‌ی انگلیسی و فرانسه از آن نیز بسیار مورد استقبال جهانیان قرار گرفته است.

 

تاریخ هنر

بدون شک حتی ورق زدن این کتاب نیز  بسیار لذت بخش خواهد بود. کتابی که از همان ابتدا شما را با دنیای نقاشی‌ها و دیوارنگاری‌های گذشته آشنا می‌کند و مرحله به مرحله شما را با شاهکارهای هنری جهان که در طی قرن‌ها خلق شده است آشنا می‌کند. «ارنست گامبریج» با ارائه‌ی تنوع زیادی از عکس‌های آثار گوناگون،در میان توضیحات تاریخی اجتماعی، یکی از مهمترین کتاب‌های مربوط به تاریخ هنر را نوشته است. خواندن این کتاب به هنرمندان تمامی علاقه‌مندان به هنر توصیه می‌شود.

 

خداحافظ گاری کوپر

بسیاری این رمان را بهترین اثر «رومن گاری» به حساب می‌آورند و از این رو به خوبی می‌توان حدس زد که این کتاب از این نویسنده، بیشتر از سایر آثار او مورد خوانش قرار گرفته باشد. داستان حول شخصیتی به نام لنی اتاق می‌افتد. «لنی یک ایدئولوژی خاص هم  وجود دارد که خودش آن را آزادی از قید تعلق می‌نامد. او از هرگونه  وابستگی بیزار است. ازدواج و تشکیل خانواده برایش مانند کابوسی است که تصور آن هم هولناک است. حتی می‌توان گفت که وابستگی به موطنش، آمریکا، را نیز کم و بیش قطع کرده است.»

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar علی

    خیلی خوب بود . لطفا بازهم معرفی کتاب بگذارید چون خیلی ها مثل من که تازه شروع به کتاب خوانی کردن در مورد ژانر و موضوع کتاب ها و سبک نویسنده ها اطلاع چندانی ندارن و برای انتخاب کتاب خوب دچار مشکل هستن .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه