کشف ۱۸ سیاره‌ی فراخورشیدی در بررسی مجدد داده‌های تلسکوپ کپلر

۹ خرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

اخترشناسان با بررسی مجدد داده‌های قدیمی تلسکوپ کپلر موفق به کشف ۱۸ سیاره‌ی فراخورشیدی نسبتا کوچک شدند.

در حال حاضر بیش از شش ماه از پایان رسمی فعالیت تلسکوپ کپلر می‌گذرد. با این وجود داده‌های ارزشمند این تلسکوپ کماکان مورد استفاده‌ی دانشمندان قرار می‌گیرد.

بیشتر سیاراتی که به تازگی آشکار شده‌اند در فاصله‌ی نزدیکی از ستاره‌ی مادر قرار دارند و دمای سطحی آن‌ها به هزار درجه‌ی سانتی‌گراد هم می‌رسد. با این حال یکی از این سیاره‌ها به دور یک کوتوله‌ی سرخ می‌گردد و در کمربند حیات این ستاره قرار دارد. امکان وجود آب مایع در سطح سیارات سنگی که در کمربند حیات یک ستاره جای گرفته‌اند وجود دارد. هر چند که با این وجود هم نمی‌توان این سیاره را محل مناسبی برای شکل‌گیری حیات دانست. چرا که کوتوله‌های سرخ تابش‌های قدرتمندی را از خود ساطع می‌کنند که چالش بزرگی برای حیات، حتی از نوع میکروبی، به شمار می‌رود.

تلسکوپ کپلر

طرحی گرافیکی از سیاراتی که اخیرا با کمک داده‌های تلسکوپ کپلر کشف شده‌اند. سیارات زمین و نپتون به عنوان مقیاسی برای اندازه در تصویر نمایش داده شده‌اند.
Credit: NASA/JPL (Neptune), NASA/NOAA/GSFC/Suomi NPP/VIIRS/Norman Kuring (Earth), MPS/René Heller

اخترشناسان با استفاده از یک الگوریتم کامپیوتری جدید و بررسی مجدد داده‌های قدیمی تلسکوپ کپلر موفق به آشکارسازی این سیارات شده‌اند. داده‌های مربوط به این کشف در جریان ماموریت K2 ثبت شده بودند. ماموریت K2 با هوشمندی و ابتکار ناسا و پس از به مشکل خوردن چند ژیروسکوپ تلسکوپ کپلر آغاز شد و تا زمان پایان سوخت تلسکوپ در سال ۲۰۱۸ ادامه داشت. ژیروسکوپ ابزاری است که در حفظ جهت تلسکوپ در فضا نقشی کلیدی دارد. در ماموریت K2 تثبیت جهت تلسکوپ با استفاده از فشار ثابت و دائمی ذرات خورشید انجام شد.

در ماموریت K2 تلسکوپ کپلر حدود صد هزار ستاره را بررسی کرد. از این میان تا کنون سیاراتی به دور ۵۱۷ ستاره آشکار شده‌اند.

در پژوهش اخیر و با تغییراتی در الگوریتم‌های مورد استفاده‌ی دانشمندان دقت بررسی‌ها افزایش پیدا کرد و سیاراتی جدید از میان همان داده‌های قبلی کشف شد. طبق نظر این گروه پژوهشی الگوریتم جدید به آشکارسازی سیارات کوچک کمک می‌کند.

با کمک این الگوریتم احتمال کشف سیارات دیگری نیز وجود دارد. پژوهشگران قصد دارند تا این الگوریتم را روی داده‌های دیگر تلسکوپ کپلر نیز امتحان کنند. طبق نظر این تیم پژوهشی ممکن است در این برنامه صد سیاره‌ی جدید‌ با اندازه‌ی مشابه زمین کشف شود.

کپلر چگونه سیارات فراخورشیدی را آشکار می‌کند؟

کپلر برای آشکارسازی سیارات فراخورشیدی از روش گذر استفاده می‌کند. در این روش تلسکوپ نور ستاره را به دقت زیر نظر می‌گیرد و افت نورهای بسیار جزئی در نور ستاره را بررسی می‌کند. کاهش نوری که ممکن است بر اثر گذر یک سیاره از مقابل ستاره ایجاد شده باشد.

روش گذر

طرحی ساده از ساز و کار کشف سیارات فراخورشیدی با روش گذر.

البته با استفاده از این روش کشف سیاره‌ی فراخورشیدی قطعی نمی‌شود و برای تایید کشف باید از روش‌های دیگری استفاده کرد. بیشتر سیارات فراخورشیدی که تا کنون شناخته‌ایم با استفاده از روش گذر کشف شده‌اند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از یک سیاره‌ی فراخورشیدی.

Credit:ESO/L. Calçada

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه