۴ قابلیت جذاب جدیدترین آپدیت ویندوز ۱۰

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
ویندوز ۱۰

مایکروسافت همواره آپدیت‌های جذابی را برای سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ عرضه می‌کند. این آپدیت که در حال حاضر از آن تحت عنوان آپدیت بهاره یاد می‌شود، قرار بود مدت‌ها پیش عرضه شود، اما به دلیل برخورد به چند مشکل، مایکروسافت تصمیم گرفت عرضه‌ی آن را عقب بیندازد. در این آپدیت ویندوز ۱۰ ویژگی‌های جالبی تعبیه شده که تعدادی از آن‌ها مشابه قابلیت‌های سیستم‌عامل‌های Chrome OS و macOS هستند. به نظر می‌رسد مایکروسافت تصمیم گرفته برای این آپدیت، تعدادی از جذاب‌ترین قابلیت‌های سیستم‌عامل‌های رقیب را در ویندوز ۱۰ تعبیه کند.

اگر بعد از خواندن این مطلب وسوسه شده‌اید که خودتان هم این قابلیت‌ها را بررسی کنید، باید بگوییم که عرضه‌ی این نسخه در روز ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) آغاز می‌شود.

۱. بی‌صدا کردن تب‌ها

بی‌صدا کردن تب‌ها

در این آپدیت جدید، بالاخره مرورگر Edge مجهز به یکی از قابلیت‌های جذاب کروم و فایرفاکس شد. به لطف این قابلیت، درصورتی‌که در تب موردنظر صدایی پخش شود، یک آیکون اسپیکر در کنار آن به نمایش درمی‌آید تا کاربر به‌راحتی بتواند منبع صدا را پیدا کند. همچنین با راست‌کلیک بر تب و انتخاب گزینه‌ی Mute tab، می‌توان صدای صفحه‌ی مذکور را قطع کرد.

۲. برقراری ارتباط بین مرورگر Edge در گوشی و کامپیوتر

برقراری ارتباط بین مرورگر Edge در گوشی و کامپیوتر

هردوی سیستم‌عامل‌های Chrome و macOS به کاربران اجازه می‌دهند که وب‌گردی‌های انجام‌شده در گوشی را در کامپیوتر خود ادامه دهند. حالا در این نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۰، مرورگر Edge هم مجهز به قابلیت شده و برای استفاده از آن باید این مرورگر را در گوشی خود نصب و اجرا کنید. بعد از ورود به اکانت موردنظر در مرورگر Edge کامپیوتر و گوشی، باید به بخش تنظیمات ویندوز ۱۰ مراجعه کنید و از طریق بخش Phone، ارتباط بین گوشی و کامپیوتر را برقرار کنید.

در حقیقت نسخه‌ی موبایلی Edge قابلیت‌های جالب زیادی دارد و اگر در کامپیوتر خود از این مرورگر استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم نگاهی به نسخه‌ی موبایلی آن‌هم بیندازید.

۳. بی‌صدا کردن تمام نوتیفیکیشن‌های سیستم

بی‌صدا تمام نوتیفیکیشن‌های سیستم

فرض کنید مشغول انجام یک کار حساس در ویندوز هستید که ناگهان صدای بلند نوتیفیکیشن کاملا بی مربوط پخش می‌شود. حالا در این آپدیت ویندوز ۱۰، شاهد قابلیت جدیدی هستیم که به لطف آن، تنها با یک کلیک می‌توان صدا و نمایش تمام نوتیفیکیشن‌ها را غیرفعال کرد. این قابلیت،Focus Assist نام دارد و برای فعال کردن آن باید به Action Center در گوشه‌ی راست «نوار وظیفه» (Task Bar) مراجعه کنید. بعد از کلیک بر این بخش، می‌توانید گزینه‌ی Focus Assist را فعال کنید (درصورتی‌که که این گزینه را رؤیت نمی‌کنید، بر گزینه‌ی Expand کلیک کنید تا تمام گزینه‌ها به نمایش دربیایند.)

علاوه بر این باید به این موضوع هم اشاره کنیم که قابلیت‌های شخصی‌سازی Focus Assist بسیار بیشتر از قابلیت Do Not Disturb موجود در macOS است. برای تغییر تنظیمات آن، به Windows Settings بروید و بعد از انتخاب Systems، بر گزینه‌ی Focus Assist کلیک کنید. از این قسمت می‌توانید به‌عنوان مثال کاری کنید که در هنگام انجام بازی، هیچ نوتیفیکیشنی به نمایش درنیاید و صدایش هم پخش نشود و همچنین می‌توان این تنظیمات را طوری انجام داد که همواره نوتیفیکیشن‌های برنامه‌های موردنظر شما-حتی در هنگام فعال بودن Focus Assist-به نمایش دربیایند و صدای آن‌ها هم پخش شود.

۴. اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین کامپیوترهای ویندوز ۱۰ نزدیک به هم

اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین کامپیوترهای نزدیک به یکدیگر

یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های macOS و iOS، قابلیت «ایردراپ» (AirDrop) است که به کاربر اجازه می‌دهد فایل‌های موردنظر خود را بین لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های نزدیک به اشتراک بگذارد. حالا چنین قابلیتی در جدیدترین آپدیت ویندوز ۱۰ هم تعبیه شده و اگر کامپیوترهای نزدیک به یکدیگر مجهز به همین نسخه‌ی ویندوز ۱۰ باشند، امکان انجام چنین کاری وجود دارد.

برای فعال کردن این قابلیت، مرورگر Edge را باز کنید و سپس در گوشه‌ی راست-بالای مرورگر بر دکمه‌ی Share کلیک کنید و درنهایت گزینه‌ی enable Nearby Sharing را انتخاب کنید. با این کار می‌توانید فایل‌های مختلف را از طریق برنامه‌های مجهز به دکمه‌ی Share مایکروسافت بفرستید و دریافت کنید. در ضمن باید بگوییم این ردوبدل فایل‌های از طریق فناوری بلوتوث انجام می‌گیرد. در حاضر فقط تعدادی از برنامه‌‌های ساخت مایکروسافت از این قابلیت بهره می‌برند ولی مطمئنا در آینده‌ی نزدیک به تعداد این برنامه‌ها افزوده می‌شود.

منبع: Gizmodo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar پژمان

    ای کاش راهی باشه بشه بهروزترین ویندوز رو فهمید و دانلود کرد

  2. Avatar ارسلان

    تا همین الانش داره عقب موندگی‌هاش رو پوشش می‌ده هنوزم نرسیده به بقیه…!!

    یه سیستم عامل درست و درمون با اپلیکیشن‌های خوب و پوشش درایوری کامل بیاد تو بازار کار مایکروسافت تو حوزه PC هم تمومه

  3. Avatar Parsa

    فوق العادست که ویندوز بعد سال ها به این قابلیت های جذاب اپیدمی شده پی برده و اضافشون کرده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه