همیلتون در گرندپری اسپانیا از فصل ۲۰۲۱ فرمول یک سرسختانه اول شد

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
لوئیس همیلتون راننده‌ی مرسدس، برنده‌ی گرندپری اسپانیا از فصل 2021 رقابت‌های فرمول یک

لوئیس هملیتون از تیم مرسدس همچنان در فصل ۲۰۲۱ فرمول یک پیشتاز است و در چهارمین مسابقه که در پیست اسپانیا برگزار شد، با هوشمندی توانست حریفان خود را پشت سر بگذارد و به قهرمانی دست یابد.

برخلاف دور قبل که همیلتون از ابتدای مسابقه فاصله‌ی خود را با بقیه‌ی شرکت‌کنندگان حفظ کرده بود، این بار اما در ابتدای مسابقه و هنگامی که «ماکس فرستاپن» (Max Verstapen) یک عبور تماشایی از کنار او داشت، برتری خود را از دست داد. هرچند استراتژی هملیتون برای مسابقه باز هم برتری خود را نشان داد و او که مدت طولانی در تعقیب فرستاپن بود، در دورهای پایانی به آسانی از او عبور کرد تا پیروزی گرندپری اسپانیا در فصل ۲۰۲۱ فرمول یک را از آن خود کند.

«والتری بوتاس» (Valtteri Botas) دومین راننده‌ی مرسدس هم با اختلاف زیاد سوم شد و شاید بتوان مهم‌ترین لحظه‌ی او در مسابقه را هنگامی دانست که برای مدت کوتاهی همیلتون را در حالی که برای رسیدن به فرستاپن تلاش می‌کرد، پشت سر خود نگه داشت.

رده‌بندی نهایی مسابقه

جایگاه راننده تیم دور زمان/فاصله هنگام پایان تأخیر
۱ United Kingdom لوئیس همیلتون مرسدس ۶۶ ۱:۳۳’۰۷٫۶۸۰
۲ Netherlands ماکس فرستاپن رد بول ۶۶ ۱:۳۳’۲۳٫۵۲۱ ۱۵٫۸۴۱
۳ Finland والتری بوتاس مرسدس ۶۶ ۱:۳۳’۳۴٫۲۹۰ ۲۶٫۶۱۰
۴ Monaco شارل لکلرک فراری ۶۶ ۱:۳۴’۰۲٫۲۹۶ ۵۴٫۶۱۶
۵ Mexico سرجیو پرز رد بول ۶۶ ۱:۳۴’۱۱٫۳۵۱ ۱’۰۳٫۶۷۱
۶ Australia دنیل ریکاردو مک‌لارن ۶۶ ۱:۳۴’۲۱٫۴۴۸ ۱’۱۳٫۷۶۸
۷ Spain کارلوس ساینز جونیور فراری ۶۶ ۱:۳۴’۲۲٫۳۵۰ ۱’۱۴٫۶۷۰
۸ United Kingdom لاندو نوریس مک‌لارن ۶۵ ۱ دور ۱ دور
۹ France استبان اوکون آلپاین ۶۵ ۱ دور ۱ دور
۱۰ France پیر گاسلی آلفاتاوری ۶۵ ۱ دور ۱ دور
۱۱ Canada لانس استرول استون مارتین ۶۵ ۱ دور ۱ دور
۱۲ Finland کیمی رایکونن آلفا رومئو ۶۵ ۱ دور ۱ دور
۱۳ Germany سباستیان فتل استون مارتین ۶۵ ۱ دور ۱ دور
۱۴ United Kingdom جورج راسل ویلیامز ۶۵ ۱ دور ۱ دور
۱۵ Italy آنتونیو جوویناتزی آلفا رومئو ۶۵ ۱ دور ۱ دور
۱۶ Canada نیکلاس لطیفی ویلیامز ۶۵ ۱ دور ۱ دور
۱۷ Spain فرناندو آلونسو آلپاین ۶۵ ۱ دور ۱ دور
۱۸ Germany میک شوماخر هاس ۶۴ ۲ دور ۲ دور
۱۹ Russian Federation نیکیتا مازپین هاس ۶۴ ۲ دور ۲ دور
Japan یوکی سونودا آلفاتاوری ۶

روند برگزاری رقابت جایزه بزرگ اسپانیا

از آغاز مسابقه تا پیچ ۱ این همیلتون بود که در جایگاه نخست قرار داشت اما فرستاپن خیلی زود از درون پیچ از کنار او گذشت و اول شد. «شارل لکرلک» (Charles Leclerc) از فراری هم هنگام خروج از پیچ ۳ از بوتاس عبور کرد و سوم شد و «دنیل ریکاردو» (Daniel Ricciardo) از مک‌لارن، «سرجیو پرز» (Sergio Perez) از رد بول، «استبان اوکون» (Esteban Ocon) از آلپاین و «کارلوس ساینز» (Carlos Sainz) از فراری هم رده‌های بعدی را در چیدمان ابتدای مسابقه به خود اختصاص دادند.

چیدمان خودروها در آغاز گرندپری 2021 اسپانیا فرمول یک

چیدمان خودروها در آغاز مسابقه
Credit: Glenn Dunbar / Motorsport Images

در یک سو بوتاس تلاش می‌کرد تا راهی برای عبور از لکرلک پیدا کند و کمی جلوتر فرستاپن به سرعت از همیلتون فاصله گرفت. در دور ۸ مسابقه متوقف شد تا خودروی ایمنی، مسیر را که در پیچ ۱۰ بر اثر خراب شدن موتور اتومبیل «یوکی سونودا» (Yuki Tsunoda) از آلفاتاوری مسدود شده بود، پاکسازی کند.

با آغاز دوباره‌ی مسابقه، همیلتون باز هم نتوانست به فرستاپن برسد اما آن‌سوتر «لانس استرول» (Lance Stroll) از استون مارتین در پیچ ۵ از خودروی آلپاین به رانندگی «فرناندو آلونسو» (Fernando Alonso) گذشت تا به جایگاه دهم برسد.

پیست اتومبیل‌رانی اسپانیا

پیست اتومبیل‌رانی بارسلون-کاتالونیا اسپانیا
Credit: Formula 1

با نزدیک شدن به چرخه‌ی پیت‌استاپ، همیلتون برای رسیدن به نزدیکی فرستاپن سریع‌ترین دور خود را پیش گرفت. از میان ۵ بازیکن برتر، بوتاس اولین کسی بود که برای تعویض لاستیک رفت و فرستاپن در دور بعد این کار را کرد و باعث شد تا همیلتون به اختلاف نیم ثانیه با او برسد.

فرستاپن با یک توقف طولانی در پیت‌استاپ روبه‌رو شد زیرا زمان تعویض هر دو لاستیک سمت چپ خودروی او به دلیل تماس دیر با تیم و تأخیر در رسیدن از گاراژ، بیش از حد طول کشید و بنابراین ۲ ثانیه به سود همیلتون شد. اگرچه همیلتون هم مسیر آسانی را طی نمی‌کرد زمان را از دست داد زیرا ناچار بود برای گذر از «نیکیتا مازپین» (Nikita Mazepin) از هاس که با تعداد دور کم‌تر در جلوی او قرار داشت، دست‌وپنجه نرم کند. در سوی دیگر پیست، توقف زودهنگام بوتاس هم باعث شد لکلرک به جایگاه سوم دست یابد.

رقابت تنگاتنگ مکس فرستاپن و لوئیس همیلتون

رقابت لوئیس همیلتون و ماکس فرستاپن گاهی بسیار نزدیک می‌شد.
Credit: Zak Mauger / Motorsport Images

همیلتون چند دور دیگر هم با لاستیک‌های نرم که از آغاز سوار بر آن‌ها بود ادامه داد و پس از خروج از پیت‌استاپ، اگرچه خیلی خوب پشت سر فرستاپن قرار گرفت، اما لاستیک‌های متوسط جدیدش چهار دور تازه‌تر از لاستیک‌های فرستاپن بودند. با این وجود، هملیتون فاصله‌ی خود را با فرستاپن کاهش داد و پس از پیمودن نیمی از مسیر دوباره پشت دم اتومبیل او قرار گرفت. با وجود قرار گرفتن در پشت خودروی فرستاپن و محدوده‌ی DRS، نتوانست به اندازه‌ی کافی نزدیک شود و از او بگذرد.

مرسدس تصمیم گرفت تا بار دیگر در دور ۴۳ همیلتون را به پیت‌استاپ بیاورد که نشان‌دهنده‌ی اهمیت پیروزی برای این تیم بود. در این زمان فرستاپن بیرون از پیت‌استاپ ماند و ۲۳ ثانیه برتری خود را حفظ کرد. استراتژی رد بود این بود تا همیلتون در گرندپری اسپانیا از رقابت‌های فرمول یک ۲۰۲۱، با شرایط مشابه گرندپری ۲۰۱۹ مجارستان، پیروزی خود را تکرار نکند.

در طول تعقیب و گریز همیلتون، بوتاس او را برای نیم دور پشت سر خود نگه داشت و به این ترتیب همیلتون زمان ارزشمندی را برای رسیدن به فرستاپن از دست داد. سپس بوتاس برای تعویض به لاستیک‌های نرم به پیت‌استاپ رفت که باعث شد در رقابت عقب بماند و هشت دور باقیمانده را پشت سر لکلرک باشد.

در حالی که ده دور تا پایان مانده بود، همیلتون فاصله‌ی خود را با فرستاپن به زیر ۷ ثانیه کاهش داد و تقریبا ۲ ثانیه در هر دور سریع‌تر می‌رفت. او در دور ۵۹ دوباره به پشت فرستاپن رسید و یک دور بعد با اولین تلاش در پیچ ۱ از او عبور کرد تا برنده‌ی این مسابقه باشد.

سپس فرستاپن برای گرفتن سریع‌ترین دور مسابقه، لاستیک‌های خود را با لاستیک‌های نرم تازه تعویض کرد و تلاش او نتیجه داد. هرچند باعث شد تا ۲۲ ثانیه از همیلتون عقب بماند و در نهایت با ۱۵ ثانیه تأخیر نسبت به همیلتون به خط پایان رسید و بوتاس هم ۱۰ ثانیه دیرتر به مسابقه پایان داد و لکرلک چهارم شد.

پرز با یک حرکت عالی به بیرون پیچ ۱ از کنار ریکاردو گذشت تا پنجم شود. ریکاردو و ساینز هم هر دو اوکون را پشت سر گذاشتند و به ترتیب ششم و هفتم شدند. حتی نوریس هم از اوکون که به‌شدت عقب افتاده بود، گذشت و به جایگاه هشتم رسید.

نبرد برای رسیدن به آخرین امتیازها بسیار شدید بود. استرول و آلونسو در پیچ ۱ با یکدیگر درگیر شدند و در نهایت استرول در حالی که ۴ دور تا پایان مانده بود، پیش افتاد. «پیر گاسلی» (Pierre Gasly) از آلفاتاوری هم استرول را پشت سر گذاشت تا به جایگاه دهم دست یابد.

با پایان یافتن گرندپری ۲۰۲۱ اسپانیا که در پیست بارسلون-کاتالونیا (Circuit de Barcelona-Catalunya‎) برگزار شد، باید دید جایگاه تیم‌ها در رقابت بعدی این فصل فرمول ۱ که در موناکو برگزار می‌شود، به چه شکل خواهد بود و آیا رد بول می‌توند دوباره به جایگاه نخست برسد؟

سریع‌ترین دور مسابقه

جایگاه راننده تیم دور زمان تأخیر سرعت (km/h)
۱ Netherlands ماکس فرستاپن رد بول ۶۲ ۱’۱۸٫۱۴۹ ۲۱۴٫۴۳۶
۲ Finland والتری بوتاس مرسدس ۶۵ ۱’۱۹٫۴۳۰ ۱٫۲۸۱ ۲۱۰٫۹۷۸
۳ Mexico سرجیو پرز رد بول ۶۰ ۱’۱۹٫۴۸۳ ۱٫۳۳۴ ۲۱۰٫۸۳۷
۴ Monaco شارل لکلرک فراری ۶۴ ۱’۲۰٫۴۵۹ ۲٫۳۱۰ ۲۰۸٫۲۷۹
۵ United Kingdom لوئیس همیلتون مرسدس ۵۴ ۱’۲۰٫۶۶۵ ۲٫۵۱۶ ۲۰۷٫۷۴۸
۶ Spain فرناندو آلونسو آلپاین ۶۳ ۱’۲۱٫۱۸۲ ۳٫۰۳۳ ۲۰۶٫۴۲۵
۷ United Kingdom لاندو نوریس مک‌لارن ۵۶ ۱’۲۱٫۲۷۹ ۳٫۱۳۰ ۲۰۶٫۱۷۸
۸ France پیر گاسلی آلفاتاوری ۶۴ ۱’۲۱٫۳۷۵ ۳٫۲۲۶ ۲۰۵٫۹۳۵
۹ Spain کارلوس ساینز جونیور فراری ۵۳ ۱’۲۱٫۵۶۸ ۳٫۴۱۹ ۲۰۵٫۴۴۸
۱۰ Australia دنیل ریکاردو مک‌لارن ۶۰ ۱’۲۱٫۸۵۳ ۳٫۷۰۴ ۲۰۴٫۷۳۲
۱۱ Canada لانس استرول استون مارتین ۴۷ ۱’۲۲٫۶۰۷ ۴٫۴۵۸ ۲۰۲٫۸۶۴
۱۲ Germany میک شوماخر هاس ۵۴ ۱’۲۲٫۶۳۷ ۴٫۴۸۸ ۲۰۲٫۷۹۰
۱۳ Italy آنتونیو جوویناتزی آلفا رومئو ۴۲ ۱’۲۲٫۸۰۲ ۴٫۶۵۳ ۲۰۲٫۳۸۶
۱۴ Germany سباستیان فتل استون مارتین ۵۶ ۱’۲۲٫۸۲۰ ۴٫۶۷۱ ۲۰۲٫۳۴۲
۱۵ Finland کیمی رایکونن آلفا رومئو ۵۴ ۱’۲۲٫۸۶۸ ۴٫۷۱۹ ۲۰۲٫۲۲۵
۱۶ Canada نیکلاس لطیفی ویلیامز ۵۷ ۱’۲۲٫۹۰۵ ۴٫۷۵۶ ۲۰۲٫۱۳۴
۱۷ United Kingdom جورج راسل ویلیامز ۳۰ ۱’۲۳٫۲۰۸ ۵٫۰۵۹ ۲۰۱٫۳۹۸
۱۸ France استبان اوکون آلپاین ۴۶ ۱’۲۳٫۳۱۱ ۵٫۱۶۲ ۲۰۱٫۱۴۹
۱۹ Russian Federation نیکیتا مازپین هاس ۴۵ ۱’۲۴٫۰۴۰ ۵٫۸۹۱ ۱۹۹٫۴۰۵
۲۰ Japan یوکی سونودا آلفاتاوری ۵ ۱’۲۴٫۸۲۵ ۶٫۶۷۶ ۱۹۷٫۵۵۹

عکس کاور: لوئیس همیلتون راننده‌ی مرسدس، برنده‌ی گرندپری اسپانیا از فصل ۲۰۲۱ رقابت‌های فرمول یک

Credit: Steven Tee / Motorsport Images

منبع: Motor Sp‍ort

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه