همه چیز باکس آفیس سال ۲۰۲۲ عالی است جز درآمد فیلم‌ها

۲۲ تیر ۱۴۰۱ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
باکس آفیس 2022

گرچه باکس آفیس سال ۲۰۲۲ هنوز نسبت به دوران قبل از همه‌گیری کرونا وضع نامطلوب‌تری دارد اما استقبال تماشاگران از فیلم‌ها بهبود چشم‌گیر وضعیت گیشه را نشان می‌دهد. البته هنوز یک مشکل نه‌چندان کوچک پابرجا مانده: درآمدزایی فیلم‌ها.

درآمد گیشه امسال هنوز به دوران پیش از همه‌گیری بازنگشته اما با وجود کاهش درآمدزایی هنوز چند فیلم بزرگ باقی مانده که باید اکران شوند؛ به جرات می‌توان گفت تک تک این آثار شانس صدرنشینی در جدول فروش را دارند در نتیجه ممکن است در شرایط باکس آفیس تحول ایجاد کنند. با وجود همین موفقیت‌های محدود فعلی باکس آفیس در کنار رفتارهای تماشاگران می‌توان نتیجه گرفت که گیشه‌ی امسال وضع مطلوبی دارد هر چند مجموع درآمد آن بسیار کمتر از سال‌های قبل از همه‌گیری کرونا خواهد بود.

با اینکه باکس آفیس سال ۲۰۱۹ توانست به رکورد جدیدی دست پیدا کند، اما باید اعتراف کرد که سینماها مدت‌ها قبل‌تر از همه‌گیری ویروس کرونا با مشکل مواجه شده بودند. در حالی که مجموع درآمد کل ممکن است افزایش یافته باشد، چندین دهه است که فروش بلیت کاهش یافته و علت افزایش درآمد حاصله را تنها می‌توان به افزایش قیمت بلیت‌ها نسبت داد.

اما هم اکنون که سینماها دوباره به طور کامل باز شده‌اند، باکس آفیس دوباره دارد به روزهای اوج خود بازمی‌گردد، هرچند هنوز تا رسیدن به سطح سال ۲۰۱۹ راه درازی را در پیش دارد و ممکن است حتی دیگر هرگز نتواند به آن سطح برسد، اما این به آن معنا نیست که عوامل و دست‌اندرکاران باید دست از تلاش بردارند و تصور کنند که هرگز موفق نخواهند شد. امروزه بیشتر فیلم‌های بزرگی که روی پرده‌ی سینما نمایش داده می‌شوند، راه فیلم‌هایی نظیر پارک ژوراسیک را در پیش گرفته‌اند زیرا فیلم‌های اقتباسی که توسط استودیوهای معروف ساخته می‌شوند می‌توانند درآمد مالی این استودیوها را تضمین نمایند، به خصوص اگر رفتار تماشاگران و باکس آفیس ۲۰۲۲ به حالت عادی پیش از همه‌گیری کرونا بازگردد

درآمد پایین‌تر باکس آفیس ۲۰۲۲ نسبت به دوران پیش از همه‌گیری

باکس آفیس

هم اکنون سینماها دوباره باز شده‌اند و چندین فیلم هم توانسته‌اند از مرز یک میلیارد دلار عبور کنند، اما مجموع درآمد باکس آفیس سال ۲۰۲۲ همچنان نسبت به قبل از کرونا پایین است و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که درآمد سال ۲۰۲۲ ۲۰ درصد کمتر از میانگین درآمد سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۹ خواهد بود که معقول هم به نظر می‌رسد. به‌علاوه ترس‌هایی که در رابطه با شیوع مجدد ویروس کرونا وجود دارد، بسیاری از مخاطبان را از بازگشت به سینماها و تماشای فیلم مورد علاقه‌شان در این فضا باز می‌دارد، علاوه‌براین واقعیتی که نمی‌توان آن را انکار کرد این است که تعطیلی سینماها به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بر اکران بسیاری از فیلم‌های بزرگ تاثیر گذاشته است. این بدان معنی است که تعداد فیلم‌های بسیار کمتری نسبت به قبل اکران شده و لذا یکی از علل کاهش درآمد باکس آفیس را می‌توان به این موضوع نسبت داد.

در حالی که هم اکنون درآمد دلاری گیشه به شدت کاهش یافته، کاهش ارزش دلار به دلیل تورم به وجود آمده به این معنی است که بخشی از افزایش درآمد باکس آفیس به طور طبیعی به دلیل افزایش تورم بوده است. بنابراین اگر بخواهیم درامد فیلم‌ها را با توجه به قبل از تورم محاسبه کنیم، فیلمی با درآمد یک میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ معادل حدود ۸۷۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

هر چند تعدیل تورم برای مقایسه‌ی عملکرد باکس آفیس با سال‌های گذشته به هیچ وجه منصفانه نیست، زیرا قیمت‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و لذا نسبت به قبل بودجه‌ی بیشتری صرف ساخت فیلم‌های بزرگ می‌شود. به‌علاوه بیشتر بازارهای باکس آفیس بین‌المللی دارای ارز محلی خاص خود هستند نه دلار، اما با توجه به اینکه درآمد باکس آفیس سال ۲۰۲۲ نسبت به سال‌های قبل به شدت تغییر کرده، این نکته نکته‌ای بود که باید ذکر می‌شد. زیرا شاید این موضوع هم نقشی را در این رابطه ایفا کند. هر چند بعید به نظر می‌رسد.

رقابت بیشتر برای صدرنشینی

باکس آفیس

با وجود کاهش درآمد باکس آفیس، یکی از نشانه‌های هیجان انگیزی که خبر از بهبود باکس آفیس دارد رقابتی است که در بین برترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲، شکل گرفته است. در واقع رقابتی که در بین ۱۰ فیلم پرفروش وجود دارد نسبت به قبل از همه‌گیری کرونا بیشتر و مهیج‌تر شده است. معمولا فیلم‌هایی که در صدر قرار می‌گیرند توسط استودیوهایی نظیر دیزنی و برادران وارنر تولید شده‌اند و تنها چند استودیوی دیگر وجود دارد که فیلم‌هایشان توانسته به فهرست ۱۰ فیلم برتر راه پیدا کند. (مخصوصا بعد از اینکه کمپانی فاکس نیز توسط دیزنی خریداری شد).

به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹، تنها سه استودیوی دیگر توانستند در بین ۱۰ فیلم برتر حضور داشته باشند. هشت مورد از این فیلم‌ها متعلق به دیزنی بودند، دو فیلم به سونی تعلق داشتند و یک فیلم توسط برادران وارنر ساخته شده بود. یکی از فیلم‌های موفق سونی در آن زمان «مرد عنکبوتی دور از خانه» بود که دیزنی نیز در ساخت آن نقش پررنگی داشت. لذا می‌توان حدس زد که در سال ۲۰۱۹ بیشتر درآمد باکس آفیس به این سه کمپانی تعلق داشت و الباقی کمپانی‌ها به سختی می‌توانست به صدر راه پیدا کنند.

اما حالا که سال ۲۰۲۲ به نیمه‌ی راه خود رسیده، ترکیب فیلم‌هایی که در صدر قرار دارند به شدت تغییر کرده و در مجموع فیلم‌های پنج استودیو در بین ۱۰ فیلم پرفروش باکس آفیس داخلی به چشم می‌خورد. این ترکیب واقعا شگفت ‌انگیزتر از قبل به نظر می‌رسد، زیرا هم اکنون پارامونت با سه فیلم (از جمله فیلم صدر نشن «تاپ گان ماوریک»)، سونی با دو فیلم، یونیورسال با دو فیلم، دیزنی با دو فیلم (اگرچه این کمپانی در ساخت فیلم «مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست» سونی هم سهم دارد) و برادران وارنر با یک فیلم در صدر باکس آفیس قرار دارند.

یکی از عوامل مهمی که سبب این تغییر شده این است که دیزنی و برادران وارنر توانسته‌اند در ساخت برخی از بزرگ‌ترین فیلم‌ها نقش داشته باشند و این به آن معنی است که تاخیر در تولید فیلم‌ها بر این دو استودیو بیش از سایر استودیوها تاثیر گذاشته است، علاوه‌براین هر دو استودیو به شدت تمایل دارند تا فیلم‌های خود را در دیزنی پلاس و HBO به نمایش بگذارند. هر چند فیلم‌های ساخته شده توسط این دو کمپانی آن‌قدر مهیج هستند که قطعا در باکس آفیس هم خوش خواهند درخشید.

بنابراین شاید دیزنی و برادران وارنر پس از تاخیرهای ناشی از همه گیری کرونا، دوباره بتوانند بر باکس آفیس جهانی تسلط پیدا کنند، اما قطعا پخش آنلاین می‌تواند سود اضافی بیشتری را نصیب استودیوهای دیگری کند که برای فروش بیشتر فیلم‌هایشان تلاش می‌کنند و از ثبات مالی‌ای همانند این دو کمپانی بزرگ برخوردار نیستند. با این حال، کسی چه می‌داند. شاید همه گیری کرونا باعث شده باشد که فشاری که پیش‌تر بر کمپانی‌های کوچک‌تر وارد می‌آمد کاهش یابد و همه ‌چیز تغییر کند.

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ مخاطبان بیشتری را به سوی خود جلب کرده‌اند

باکس آفیس

بنابراین فیلم‌های برتر باکس آفیس نه تنها نسبت به سال‌های قبل توسط استودیوهای متنوع‌تری تولید شده‌اند، بلکه توانسته‌اند طیف گسترده‌تری از مخاطبان را نیز به سوی خود جلب کنند. حتی ژانرهایی که توانسته‌اند به صدر لیست برسند هم نسبت به قبل متنوع‌تر شده‌اند. در پنج سال قبل از همه‌گیری ویروس کرونا یعنی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، ۵۰ فیلم برتر باکس آفیس داخلی، شامل ۲۷ دنباله‌ی فرنچایزهای بزرگ، راه‌اندازی مجدد یا بازسازی بودند. ۱۸ فیلم جزو فیلم‌های ابرقهرمانی به حساب می‌آمدند (هر چند بسیاری از آن‌ها دنباله یا بخشی از یک فرانچایز بودند)؛ سه فیلم در زمره فیلم‌های انیمیشنی دسته بندی می‌شدند و یکی هم به درام‌های جنگی تعلق داشت که جزو فرنچایز محسوب نمی‌شد و یک فیلم هم به ژانر علمی-تخیلی تعلق می‌گرفت. هر چند ممکن بود تغییرات جزئی‌ای در این موارد رخ دهد، اما عمده فیلم‌های برتر هر سال، معمولا دنباله‌های فرنچایزهای بزرگی بودند که جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله را خطاب قرار می‌دادند.

و اما تاکنون باکس آفیس ۲۰۲۲ شامل پنج دنباله‌ی فرنچایز و بازسازی و راه اندازی مجدد، سه فیلم ابرقهرمانی، یک فیلم اقتباسی از بازی‌های ویدئویی که جزو دنباله‌ها محسوب نمی‌شود، یک فیلم کمدی که با بودجه‌ی متوسطی ساخته شده و یک فیلم انیمیشنی بوده است. این دسته بندی نشان می‌دهد که باکس آفیس ۲۰۲۲ توانسته طیف متنوع‌تری از مخاطبان را به سوی خود جلب کند. حتی در برخی از دسته‌ها تفاوت‌های زیادی در خود فیلم‌ها نیز به چشم می‌خورد و گرچه فیلم‌هایی مانند «بچه‌های بد»، «لایت یر» و «سونیک خارپشت ۲» مخاطبان کودک و خانواده‌ها را به سمت خود جذب می‌کنند اما برخی از آن‌ها نسبت به بقیه بیشتر بر یک گروه سنی خاص تمرکز کرده‌اند.

بیشتر فیلم‌های ابرقهرمانی نیز مانند قبل مخاطبان ۱۸ تا ۲۴ را هدف قرار داده‌اند و فیلم «تاپ گان ماوریک» نیز برای جمعیت ۳۵ سال و بالاتر مناسب‌تر به نظر می‌آید و «شهر گمشده» نیز بیشتر، مخاطبان خانم را هدف قرار داده است. هر چند چنین رتبه بندی‌ای می‌تواند به این دلیل باشد که بیشتر فیلم‌های ابرقهرمانی و مخاطب پسند قرار است در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ اکران شوند و شاید بعد از اکران این فیلم‌ها دوباره همه چیز به حالت قبل بازگردد و چیدمان ژانرهایی که در صدر لیست قرار دارند تغییر کند.

در حالی که فیلم‌های ابرقهرمانی و فرنچایزهای بزرگی مانند «جنگ ستارگان» همیشه در صدر باکس آفیس قرار دارند، نمی‌توان با قطعیت گفت که دیگر فیلم‌ها قادر نیستند به صدر راه پیدا کنند. علی‌رغم محبوبیت این‌گونه فیلم‌ها، مخاطبان مسن‌تر معمولا چندان به فیلم‌های ابرقهرمانی اهمیت نمی‌دهند، بنابراین وقتی همواره فیلم‌های ابرقهرمانی بزرگ در هر آخر هفته اکران می‌شوند، تنوع کاهش می‌یابد و این مخاطبان دیگر هیچ گزینه‌ی محبوبی ندارند که برای تماشایش به سینماها بروند.

از آنجایی که بسیاری از ژانرهای غیر ابرقهرمانی که معمولا چیزی در حدود نیمی از کل بازار باکس آفیس را تشکیل می‌دهند، مخاطبان مسن را هدف قرار می‌دهند بیرون راندن آن‌ها از گیشه و گنجاندن فیلم‌های ابرقهرمانی بیشتر و وادار کردن مخاطبان به خرید بلیت این‌گونه فیلم‌ها باعث شده که در مجموع باکس آفیس حالتی خودخواهانه به خود بگیرد و دیگر مخاطبان مسن‌تر انگیزه‌ای برای خرید بلیت نداشته باشند زیرا فیلم‌های محبوب آن‌ها کمتر در سینماها به نمایش در می‌آیند. قطعا فیلم‌هایی که در صدر قرار می‌گیرند به فروش بیشتری دست پیدا خواهند کرد اما این روند به صنعت سینما آسیب خواهد زد و بسیاری از مخاطبان را از سالن‌های سینما دور خواهد کرد. خوشبختانه، با وجود فهرستی از فیلم‌های متنوع‌تر در سال ۲۰۲۲، این مخاطبان، گزینه‌های بیشتری برای تماشا دارند و فیلم‌هایی نظیر «تاپ گان ماوریک» می‌توانند مخاطبانی در سنین بالاتر را نیز به سوی سینماها بکشانند.

منبع: screenrant

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه