تویوتا توندرا ۲۰۲۲ با ظاهر خشمگین و قدرتمند رونمایی شد

۲۹ شهریور ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
تویوتا توندرا 2022

تویوتا امروز از نسل جدید غول بیراهه‌ نورد توندرا که در مدل ۲۰۲۲ ظاهری خشمگین‌تر به خود گرفته و قدرت آن افزایش یافته رونمایی کرد.

با وجود داشتن یک پلتفرم ۱۴ ساله، «تویوتا توندرا» (Toyota Tundra) همچنان فروشی خوبی در بازار دارد. این خودرو نسبت به مدل سال ۲۰۰۷ تغییرات اندکی دریافت کرده که همچنان به‌روز بماند و هرچند این تغییرات کافی نبوده است، بسیاری از صاحبان این خودرو به آن وفادار ماندند.

اما داشتن یک موتور ۵.۷ لیتری V8 با مصرف سوخت بالا، و تکنولوژی قدیمی در مقایسه با فورد F-150 و رم ۱۵۰۰ باعث شد تویوتا دوباره در مدل ۲۰۲۲ دستی به طراحی توندرا ببرد. اکنون سوار بر یک شاسی جدید و با دو گزینه‌ی موتور V6، تویوتا توندرا ۲۰۲۲ یک پیشرفت چشمگیر نسبت به وانت قبلی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر تنها با پیشرانه‌ی V8 عرضه می‌شد.

موتور پایه‌ی توربوشارژر دوقلوی ۳.۵ لیتری V6 با ۳۸۹ اسب بخار قدرت و ۶۴۹ نیوتن‌متر گشتاور دردسترس است. در پیشرانه‌ی هیبریدی i-Force Max هم یک موتور الکتریکی به گیربکس ۱۰ سرعته‌ی این خودرو اضافه می‌شود تا به قدرت شگفت‌انگیز ۴۳۷ اسب بخار و گشتاور ۷۹۰ نیوتن‌متر دست یابد.

ظاهری خشن و جذاب

پیکاپ جدید تویوتا دارای ظاهری تازه و با زاویه‌های تیز است که باعث می‌شود خودرو قدرتمندتر و عضلانی‌تر از قبل به‌نظر برسد. کاپوت جلو نسبت به قبل درازتر شده و سقف با طراحی مربع‌تر، ظاهر نامتعارف وانت قبلی را بهبود بخشیده است. اما بخش جالب توجه یک جلوپنجره‌ی عظیم است که توسط یک قاب C-شکل برای رادیاتور با یک پنل خم شده برای سپر، ظاهری خشمگین به خودرو داده است.

تویوتا توندرا 2022
تویوتا توندرا 2022
تویوتا توندرا 2022
تویوتا توندرا 2022
تویوتا توندرا 2022
تویوتا توندرا 2022
تویوتا توندرا 2022
تویوتا توندرا 2022

اگرچه شاید این طراحی مورد پسند همه نباشد و برخی تیپ «نسخه‌ی ۱۷۹۴» (۱۷۹۴ Edition) این خودرو را که دارای یک سپر کرومی به جای یک سپر کاملا سیاه با طراحی شکسته است، ترجیح دهند.

قوس‌های تراش خورده‌ی گلگیرها و بدنه‌ی بالای چرخ‌ها به نمای جانبی جذابیت خاصی بخشیده و سپر عقب هم با ظاهر یکپارچه، سپر سنتی فولادی و جداگانه را کنار گذاشته است. تویوتو قصد داشته تا با ستون‌های A و B سیاه رنگ خودرو، ظاهری مدرن را برای توندرا ۲۰۲۲ شکل دهد که باعث شده کابین خودرو ظاهری وسیع داشته باشد و پنجره‌های خودرو را بزرگ و عریض‌تر جلوه می‌دهد.

تویوتا توندرا 2022 نسخه‌ی 1797
تویوتا توندرا 2022 نسخه‌ی 1797
تویوتا توندرا 2022 نسخه‌ی 1797
تویوتا توندرا 2022 نسخه‌ی 1797

مانند قبل سبک بدنه‌ی «توندرا کرومکس» (Tundra CrewMax) دارای پنجره‌ی عقبی است که در دیواره‌ی خودرو جمع می‌شود اما در نسخه‌ی «دابل کب» (Double Cab) به صورت افقی جابه‌جا می‌شود. بدین ترتیب هیچ یک از مدل‌های CrewMax یا Double Cab دارای کابین معمولی نخواهد بود.

CrewMax به‌طور پیش‌فرض از بخش بار ۱.۷ متری (۵.۵ فوتی) استفاده می‌کند اما خریداران می‌توانند آن را با بخش بار ۲ متری (۶.۵ فوتی) هم که برای مدل استاندارد Double Cab ارائه می‌شود، سفارش دهند. برای این مدل همچنین یک بخش بار ۲.۵ متری (۸.۱ فوتی) هم دردسترس است. هر دو سبک بدنه دارای چهار در باز شونده از جلو هستند؛ یک ویژگی که پیش از این نسل قبلی توندرا ۲۰۰۷ برای دسترسی بهتر به کابین آن را مطرح کرد.

کابین داخلی

در داخل خودرو مشتریان فعلی توندرا مطمئنا رضایت کاملی از چشم‌اندازهای وانت و داشبورد پایین آن خواهند داشت، اما از سویی از میزان فناوری ارائه شده در آن هم شوکه می‌شوند.

اندازه‌ی سیستم اطلاعات و سرگرمی پایه ۸.۰ اینچ است که در مقایسه با مدل قبلی ۱ اینچ افزایش یافته اما مدل‌های رده بالاتر از نمایشگر لمسی ۱۴.۰ اینچی بهره می‌برند که روی داشبورد تیره‌ی این وانت نصب می‌شود. علاوه بر این سرانجام نرم‌افزار نامطلوب قبلی تویوتا، کنار گذاشته شده است و توندرا ۲۰۲۲ از یک فناوری جدید که بسیار کاربردی و کنش‌گرا است، استفاده می‌کند. کارپلی اپل و اندروید اتو در همه‌ی مدل‌ها استاندارد هستند و این خودرو از خدماتی مانند آمازون موزیک و اپل پادکست هم پشتیبانی می‌کند.

کابین داخلی تویوتا توندرا 2022
کابین داخلی تویوتا توندرا 2022
کابین داخلی تویوتا توندرا 2022
کابین داخلی تویوتا توندرا 2022
کابین داخلی تویوتا توندرا 2022
کابین داخلی تویوتا توندرا 2022
کابین داخلی تویوتا توندرا 2022

از نظر ظاهری فضای داخلی تمیز و جذاب به‌نظر می‌رسد. این فضا با قطعه‌ی ضخیمی از تزئینات به رنگ فلزی و داشبورد وسیع طراحی شده تا جای کافی برای دریچه‌های تهویه مطبوع و نمایشگر داشته باشد.

در ردیف جلو فضای زیادی برای راننده و سرنشین وجود دارد و یک کنسول مرکزی عمیق هم فضای کافی برای لپ‌تاپ، کیف دستی یا دیگر لوازم جانبی روزانه فراهم می‌کند. جالیوانی‌های کنار هم و یک پد عمودی برای شارژ بیسیم، فضای کافی برای همه چیز را فراهم کرده و ردیف جلو را منظم نگه می‌دارد.

سرنشین‌های عقب اما به این اندازه خوش‌شانس نیستند زیرا به‌نظر می‌رسد که به دلیل یک سانروف پانوراما فضای پشت سر سرنشین‌ها نسبت به قبل کاهش یافته اما هنوز جای پا بسیار عالی است.

قدرتمندتر از همیشه

به لطف بهره‌گیری از نخستین شاسی با قاب تمام‌بسته در توندرا و سیستم تعلیق فنری و چندپیوندی عقب، این وانت با موتور پایه توانایی حمل بار تا ۸۸۰ کیلوگرم (۱۹۴۰ پوند) و ظرفیت بکسل تا حدود ۵.۵ تن (۱۲۰۰۰ پوند) را ارائه می‌دهد. این درحالی است که در مدل ۲۰۲۱ این میزان به ترتیب تا ۷۸۰ کیلوگرم (۱۷۳۰ پوند) و ۴.۶ تن  (۱۰۲۰۰ پوند) بود.

تویوتا توندرا 2022

با وجود داشتن بهترین قدرت و گشتاور در کلاس خودش، توندرا ۲۰۲۲ در مقایسه با برخی مدل‌های مشابه توانایی کم‌تری دارد. فورد F150 که می‌تواند تا حدود ۱۰۱۰ کیلوگرم (۲۲۳۰ پوند) حمل بار و ۶.۳۴ تن (۱۴۰۰۰ پوند) نیروی کشش ارائه دهد و «شورولت سیلورادو ۱۵۰۰» (Chevrolet Silverado 1500) به ترتیب برای تحمل ۱۰۳۴ کیلوگرم (۲۲۸۰ پوند) و ۶ تن (۱۳۳۰۰ پوند) قدرت دارد. رم ۱۵۰۰ هم به ترتیب با ۱۰۵۲ کیلوگرم (۲۳۲۰ پوند) و ۵.۸ تن (۱۲۷۵۰ پوند) عرضه شده است.

بهینه برای بیراهه

به گفته‌ی تویوتا این قدرت کم‌تر از رقبا به این دلیل است که خریداران این وانت، کاربری روزانه، قابلیت اطمینان و ویژگی‌های بیراهه‌نوردی را به داشتن اعداد بالا ترجیح می‌هند. برای این منظور خودروساز اجازه نمی‌دهد که پرچمدار خود «توندرا تی‌آردی پرو» (Tundra TRD Pro) جایی برای استراحت داشته باشد و فضای ۲.۵ اینچی برای ضربه‌گیرهای مدل Fox آن با مخازن بالایی و تا ۱.۱ اینچ فضا برای فنرهای مخصوص TRD طراحی کرده است.

یک نوار پایدارکننده‌ی منحصربه‌فرد و یک سینی زیرین گسترده هم با این خودرو همراه شده تا بهترین سواری را ارائه دهند. این پیکاپ جدید تویوتا همچنین از یک LED استاندارد برای چراغ‌های جلو، قابلیت حرکت کج (Crawl Control) و ویژگی خودروهای شاسی‌بلند تویوتا با نام «انتخاب چند-عوارض زمین» (Multi-Terrain Select) بهره می‌برد. همچنین از طراحی بافت دیجیتال در مرکز صندلی‌ها و قوس چرخ‌ها استفاده شده تا توانایی‌های بیراهه‌نوردی خودرو شاخص‌تر باشد.

تویوتا توندرا 2022
تویوتا توندرا 2022

موتور هیبریدی به صورت استاندارد در TRD Pro عرضه می‌شود که گزینه‌ی بسیار خوبی خواهد بود زیرا هنگام حرکت در بیراهه موتور الکتریکی باید یک گشتاور پایین ارائه دهد. سیستم انتقال قدرت i-Force Max در تیپ‌های «محدودم (Limited)، «پلاتینیوم» (Platinum) و «نسخه‌ی ۱۷۹۴» (۱۷۹۴ Edition) هم دردسترس خواهد بود. در حالی که تیپ SR پایه و SR5 متوسط تنها موتور V6 توربوشارژر غیر هیبریدی را دریافت می‌کنند. یک بسته‌ی TRD Off-Road هم در بیشتر تیپ‌ها وجود دارد که دمپرهای بیلشتین (Bilstein)، کنترل حرکت جانبی و سیستم انتخاب چند-عوارضی تویوتا را ارائه می‌دهد.

ایمنی خودرو

هر توندرا ۲۰۲۲ به صورت استاندارد با «تویوتا سیفتی سنس» (Toyota Safety Sense) نسخه‌ی ۲.۵ عرضه می‌شود که جدیدترین سیستم ایمنی فعال و کمک راننده‌ی این خودروساز است. TSS 2.5 شامل ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار، کمک به پیچیدن در تقاطع با تشخیص ترافیک از جهت مقابل، کنترل نقطه کور، هشدار حرکت خودروها از عقب و نوربالای خودکار است. با این فناوری‌ها و همچنین کروز کنترل تطبیقی و خط محور فعال حتی در تیپ استاندارد، توندرا باید مانند نسل قبلی خود یک سواری راحت را در بزرگراه‌های طولانی ارائه دهد.

تویوتا توندرا 2022

توندرا همه‌ی این ویژگی‌ها را در هر تریم، از جمله SR پابه با هم همراه کرده است. این در حالی است که اکثر رقبا مانند فورد F-150، شورولت سیلورادو ۱۵۰۰ و رم ۱۵۰۰ برای داشتن سیستم ایمنی فعال و کمک راننده نیاز به استفاده از یک تیپ بالاتر یا گزینه‌های انتخابی دارند. فقط «نیسان تیتان» (Nissan Titan) است که با ترمز اضطراری خودکار و کنترل برخورد در مدل استاندارد ارائه می‌شود. هرچند برای کروز کنترل تطبیقی و سایر ویژگی‌های کمکی باز هم باید بیشتر هزینه کرد.

قیمت و زمان عرضه

تویوتا توندرا ۲۰۲۲ هنوز چند ماه تا عرضه در بازار فاصله دارد و فروش آن پایان سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود. متأسفانه این خودروساز هنوز قیمت خودرو یا ویژگی‌هایی مانند فاصله تا زمین یا قابلیت کششی سیستم i-Force Max را اعلام نکرده اما به‌طور منطقی می‌توان اطمینان داشت که این وانت خیلی گران‌تر از مدل قبلی نخواهد بود.

جدول قیمتی برای SR 4×2 پایه با هزینه‌ی حدود ۳۶ هزار دلار آغاز می‌شود و SR5 CrewMax 4×4 با ۴۵ هزار دلار دردسترس خواهد بود و در نهایت یک TRD Pro یا ۱۷۹۴ Edition با تمام امکانات هم باید حدود ۶۰ هزار دلار قیمت داشته باشند که بهترین گشتاور و بیشترین قدرت را ارائه می‌دهند.

در ماه‌های آینده اطلاعات بیشتری از این خودرو خواهیم داشت و در حالی که مدل ۲۰۲۲ تویوتا توندرا، همچنان به پای فورد F-150 نمی‌رسد اما در حفظ مشتریان وفادار خود بسیار خوب عمل کند و  قطعا خریداران جدیدی را هم به خود جذب کند.

عکس‌ها: تویوتا توندرا ۲۰۲۲

Credit: Toyota

منبع: Motor1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه