مرسدس-بنز از شاسی‌بلند پرقدرت الکتریکی EQE رونمایی کرد

۲۵ مهر ۱۴۰۱ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE

مرسدس-بنز از شاسی‌بلند الکتریکی EQE 2023 با ویژگی‌های فنی شاخص و قدرت چشمگیر در نسخه‌های AMG رونمایی کرد.

شاسی‌بلند «ای‌کیوای» (EQE) که در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد، جدیدترین خودروی الکتریکی مرسدس-بنز است و اولین شاسی‌بلند (SUV) الکتریکی به‌شمار می‌رود که دارای تیونینگ قدرتمند AMG هم خواهد بود.

EQE SUV در حقیقت نسخه‌ی شاسی‌بلند از سدان EQE محسوب می‌شود که سال گذشته در سطح جهانی معرفی شد و همچنین چهارمین خودروی الکتریکی کاملا جدید مرسدس-بنز بر پایه‌ی معماری و شاسی الکتریکی EVA به‌شمار می‌رود.

مدل سدان با نسخه‌های EQE 300 و ۳۵۰ ۴Matic و AMG 53 در بازار عرضه می‌شود و شاسی‌بلند EQE برای بازار آمریکا در ابتدا با سه نسخه‌ی +EQE 350 و EQE 350 4Matic و EQE 500 4Matic دردسترس خواهد بود و برای دیگر مناطق هم ممکن است مطابق با این مدل‌ها ارائه شود یا نسخه‌های ۳۵۰ دیفرانسیل عقب، ۵۰۰ چهار چرخ محرک و نسخه‌ی عملکردی AMG 53 را شامل شود.

شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE
شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE
شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE
شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE
شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE
شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE
شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE
شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE

این خودروی جدید ممکن است در نهایت جانشین شاسی‌بلند پنج در GLE بنزینی و دیزلی شود. هرچند تولید این خودروهای موتور احتراقی حداقل تا پنج سال دیگر به‌صورت موازی ادامه خواهد داشت اما این روندی است که مرسدس-بنز در نهایت برای تبدیل شدن به یک خودروساز کربن‌حنثی و تمام الکتریکی پیش می‌برد.

شاسی‌بلند EQE همچنین باید تا چند سال خلاء ناشی از خروج نسخه‌ی فعلی شاسی‌بلند کوچک‌تر EQC را پر کند، که طبق گفته‌ها ممکن است تولید آن در ماه می ۲۰۲۳ به پایان برسد. با این وجود نسخه‌ی کاملا جدید EQC هم احتمالا حدود سال ۲۰۲۵ رونمایی خواهد شد.

شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE

اولین مورد از دو شاسی‌بلند EQE که در پاریس معرفی شد، تحت عنوان نسخه «سری» (Series) شناخته می‌شود و استایل آن نماینده‌ی مدل‌های غیر AMG است. ظاهر این شاسی‌بلند آشکارا به برادر سدان خود نزدیک است و از نشانه‌های طراحی مشابه در قسمت خمیده‌ی جلو و عقب و دستگیره‌های یکسان بهره می‌برد. در واقع، این خودرو بسیار شبیه به نسخه‌ی کوچک شده از شاسی‌بلند بزرگ‌تر یعنی EQS هم به‌نظر می‌رسد.

نمای جلوی خودرو هم با یک جلوپنجره‌ی مشکی براق بزرگ که چراغ‌های جلو به شکل بال‌دار و تمام-عرض در آن جای گرفته‌اند، مشابه سدان EQE است. در عقب هم نوار چراغ‌ها به‌صورت سراسری از عناصر LED سه‌بعدی و جلوه‌های حرکتی بهره می‌برد.

شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE

در مجموع طراحی خودرو برای بهبود ویژگی‌های آیرودینامیکی بهینه شده است که از جمله تغییرات آن می‌توان به شیب تند ستون‌های شیشه‌ی جلو شیب‌دار بودن انحنای عقب سقف اشاره کرد. بدنه‌ی زیرین هم صاف است و به جریان بهتر هوا در زیر خودرو کمک می‌کند.

شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE

همان‌طور که گفته شد، شاسی‌بلند EQE بر اساس معماری مشابه سدان EQE و شاسی‌بلند بزرگ‌تر EQS ساخته شده است. بدین ترتیب طول خودرو ۴.۸۶ متر، عرض آن ۱.۹۴ متر و ارتفاع آن ۱.۶۹ متر است که در مقایسه با شاسی‌بلند GLE مرسدس-بنز با موتور درون‌سوز، ۶۱ میلی‌متر طول کمتر و ۸۶ میلی‌متر ارتفاع کمتری دارد.

با این حال، فاصله‌ی بین دو محور آن ۳۵ میلی‌متر بلندتر شده است، که فضای داخلی بیشتری را برای سرنشینان ایجاد می‌کند و فضای صندوق بار را هم به ۵۲۰ لیتر می‌رساند که ۲۰ لیتر بیشتر از BMW iX خواهد بود. البته از مزیت‌های دینامیکی خودرو باید به مرکز ثقل پایین‌تر نسبت به خودروهای موتور درون‌سوز مشابه هم اشاره کرد.

نکته‌ی جالب اینجاست که در حالی که سدان و شاسی‌بلند بزرگ‌تر EQS دارای فاصله‌ی بین دو محور یکسانی دارند، فاصله‌ی بین محورهای EQE در نسخه‌ی شاسی‌بلند نسبت به نسخه‌ی سدان ۹۰ میلی‌متر کمتر شده است. چیزی که به گفته‌ی مرسدس-بنز عادی است و در حقیقت فاصله‌ی یکسان محورها در نسخه‌های شاسی‌بلند و سدان EQS، غیرمعمول محسوب می‌شود.

شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE
شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE
شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE

شاسی‌بلند EQE هنگام عرضه با سه گزینه‌ی پیشرانه‌ی الکتریکی در آمریکا دردسترس خواهد بود. این پیشرانه‌ها با نسخه‌ی EQE350 Plus که از تک موتور ۲۱۵ کیلوواتی در محور عقب بهره می‌برد، آغاز می‌شود. این پیشرانه ۲۸۸ اسب بخار قدرت و ۵۶۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خودرو را به ۶.۳ ثانیه می‌رساند.

نسخه‌ی EQE350 4Matic یک موتور الکتریکی دوم را هم به محور جلو اضافه می‌کند اما مجموع توان خروجی را روی ۲۸۸ اسب بخار نگه می‌دارد. در حالی که گشتاور این نسخه را به ۷۶۵ نیوتن متر می‌رساند و دارای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۶.۲ ثانیه خواهد بود.

در نهایت EQE500 4Matic با دو موتور الکتریکی دارای قدرت ۵۳۶ اسب بخار و گشتاور ۸۵۸ نیوتن متر است که به‌عنوان سریع‌ترین شاسی‌بلند غیر AMG دارای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۴.۶ ثانیه است اما حداکثر سرعت همان ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

هر سه نسخه از باتری ۹۰.۶ کیلووات ساعتی بهره می‌برند که با نسخه‌ی سدان هم مشترک است. با اتصال به یک شارژر ۷.۷ کیلوواتی می‌تواند در مدت ۹.۵ ساعت از ۱۰ درصد به ۱۰۰ درصد برسد و در ایستگاه‌های شارژ سریع ۱۷۰ کیلوواتی این زمان به ۳۲ ثانیه کاهش می‌یابد. این سرعت شارژ کاملا نزدیک به ۲۰۰ کیلووات در ساعت خودروی EQS نیست، اما همچنان سریع است.

جزئیات اندک منتشر شده توسط مرسدس-بنز نشان می‌دهد که برد شاسی‌بلند EQE تا ۵۵۰ کیلومتر خواهد بود و بدین ترتیب این خودرو در نسخه‌های تیونینگ نشده، نمی‌تواند با ویژگی‌های فنی نسخه‌ی سدان خود که برد ۶۶۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد، مطابقت داشته باشد.

کابین داخلی شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE

اما طبق داده‌های ارائه شده، در نسخه‌ی عملکردی AMG تیپ استاندارد EQE53 دارای توان ۶۱۷ اسب بخار و ۹۵۰ نیوتن‌متر گشتاور خواهد بود. عملکرد تقویتی هم برای بازه‌های کوتاه‌مدت دردسترس است که این اعداد را به ۶۷۷ اسب بخار و ۱۰۰۰ نیوتن‌متر افزایش می‌دهد و شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را تنها در ۳.۵ ثانیه ممکن می‌کند.

قابلیت ۴matic با عملکرد هوشمند تغییر گشتاور کمک می‌کند تا متناسب با شرایط خودرو و مسیر، گشتاور محرکه بین موتورهای الکتریکی جلو و عقب توزیع شود. همچنین ۱۶۰ بار در ثانیه کشش خودرو را کنترل می‌کند و در حداکثر قدرت، دو سوم گشتاور را به چرخ‌های عقب و یک سوم را به جلو می‌فرستد. EQE همچنین از سیستم تعلیق بادی «ایرماتیک» (Airmatic) با دمپرهای قابل تنظیم برای حالت‌های مختلف رانندگی مانند اسپرت یا رانندگی آرام بهره می‌برد.

همانند سایر مدل‌های EQ شاسی‌بلند EQE هم حالت رانندگی با یک پدال را ارائه می‌دهد که بازیابی انرژی را فراهم می‌کند و برداشتن پا از روی پدال گاز کارایی مشابه فشار دادن پدال ترمز خواهد داشت.

شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE
شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE
شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE
شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE

EQE هم مانند EQS با آپشن فرمان ۱۰ درجه‌ای چرخ عقب برای دایره‌ی چرخش کوچک‌تر در سرعت‌های پایین و کمک به پایداری در سرعت‌های بالا ارائه می‌شود. نسخه‌ی عملکردی AMG به‌صورت استاندارد به فرمان چرخ‌های عقب مجهز است، اما به دلیل چرخ‌ها و لاستیک‌های استاندارد بزرگ‌تر، این فرمان چرخ‌های عقب به ۹ درجه محدود می‌شود.

سخت‌افزار ویژگی فرمان چرخ‌های عقب و دیگر ویژگی‌ها از جمله مانور هوشمند و ناوبری با واقعیت افزوده، به‌صورت استاندارد روی خودرو نصب می‌شوند اما برای فعال کردن آن‌ها نیاز به به‌روزرسانی‌های تحت وب (OTA) و خریداری آن‌ها از طریق وب سایت Mercedes-Me است.

شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE
شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز EQE

شاسی‌بلند الکتریکی EQE با توجه قیمت خود تجهیزات لوکس زیادی را همراه خواهد داشت. از جمله از چرم گیاهی MB-Tex در آن استفاده شده و چرم ناپا هم به‌عنوان یک گزینه‌ی اختیاری قابل انتخاب است. در دیگر بخش‌های کابین هم از مواد بازیافتی و دوستدار محیط زیست استفاده شده است.

اما امضای سری EQ یعنی هایپراسکرین چشمگیر استفاده شده در سدان و شاسی‌بلند EQS، احتمالا به‌عنوان یک گزینه‌ی اضافی در نسخه‌های AMG دردسترس خواهد بود.

این مجموعه از سه نمایشگر شامل یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی برای خوشه ابزار، یک نمایشگر ۱۴.۴ اینچی چندرسانه‌ای نصب شده در بخش مرکزی و یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی دیگر در جلوی سرنشین تشکیل شده است که تقریبا ۱.۴ متر صفحه نمایش را در داشبورد فراهم می‌کند و مسافر می‌تواند بدون پرت کردن حواس راننده به تماشای آن بپردازد.

اگرچه هنوز جزئیاتی از قیمت شاسی‌بلند الکتریکی EQE اعلام نشده است، اما انتظار می‌رود که از حدود ۸۵ هزار دلار برای مدل پایه آغاز شود و برای نسخه‌های عملکردی AMG به بیش از ۱۲۰ هزار دلار افزایش یابد. مشخصات و قیمت دقیق، نزدیک به زمان عرضه یعنی سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۳ منتشر خواهد شد.

عکس‌ها: خودروی شاسی‌بلند الکتریکی مرسدس-بنز EQE
Credit: Mercedes-Benz

منابع: Drive, CNet

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه