پرولوگ رونمایی شد؛ نخستین شاسی‌بلند الکتریکی هوندا

۱۶ مهر ۱۴۰۱ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
خودروی الکتریکی شاسی بلند هوندا پرولوگ 2024

هوندا با عرضه‌ی «پرولوگ» به‌عنوان نخستین خودروی الکتریکی خود برای بازار آمریکا قصد دارد سهم خود را از خودروهای آینده در این قاره افزایش دهد.

نخستین خودروی الکتریکی هوندا برای بازار آمریکا «پرولوگ ۲۰۲۴» (۲۰۲۴ Prologue) محصول مهمی برای این برند به‌شمار می‌رود. همان‌طور که از نامش به معنی «پیش‌درآمد» پیداست، این شاسی‌بلند آغازگر سهم بزرگی است که هوندا می‌خواهد از بازار خودروهای الکتریکی در آمریکا داشته باشد. این خودرو همچنین بخشی از تلاش‌های مداوم هوندا برای انطباق با چیزی است که آن را «تحول بزرگ در هر صد سال» در صنعت خودرو می‌نامد.

اکنون، پس از ماه‌ها پیش‌نمایش و اطلاعات اندکی که توسط هوندا ارائه شده بود، سرانجام نخستین نگاه واقعی به «پرولوگ» (Prologue) ارائه شده است. این خودرو زبان طراحی جدیدی را به نمایش می‌گذارد که «نئو راگد» (Neo Rugged) نام گرفته و این نامگذاری هم در چهره‌ی این خودرو جلوه کرده است.

طراحی این خودرو بسیار مدرن به‌نظر می‌رسد و در عین جذاب بودن ظاهر خشنی را هم به نمایش می‌گذارد. این به‌نوعی روند همیشگی هوندا است و تصمیم‌گیری درباره‌ی خوب یا بد بودن آن را به شما واگذار می‌کنیم.

خودروی الکتریکی شاسی بلند هوندا پرولوگ 2024
خودروی الکتریکی شاسی بلند هوندا پرولوگ 2024

با این حال، جزئیات تازه‌ی زیادی در بدنه‌ی Prologue وجود دارد. واژه‌ی «هوندا» با فونت جدیدی نوشته و روی در عقب نصب شده است. همچنین ویژگی‌های زیادی از هوندا e، خودروی الکتریکی جذاب با ابعاد فیات ۵۰۰ که این شرکت خارج از آمریکا به فروش می‌رساند، الهام گرفته شده است.

لبه‌های گرد و بدنه‌ی پایین‌تر، ظاهر متمایزی را نسبت به خودروهای موتور درون‌سوز هوندا به نمایش می‌گذارد که همگی دارای خطوط تیز بیشتر و ظاهر خشمگین هستند. در عین حال طراحی کلی هنوز حالت جعبه‌ای خود را اما با ظاهری بسیار دوستانه‌تر حفظ کرده است.

در داخل خودرو، پرولوگ شباهت زیادی به دیگر خودروهای هوندا دارد. نمایشگر معمولی سیستم اطلاعات و سرگرمی بالای داشبورد قرار گرفته است، اما این شرکت ویژگی‌های بیشتری از آن را مانند اینکه از چه نرم‌افزاری استفاده می‌کند، چه ابعادی دارد یا چه امکاناتی دارد، فاش نکرده است.

در جلوی راننده یک خوشه ابزار کاملا دیجیتال با نمادهای گرافیکی قرار گرفته که به‌نظر کمی بزرگ‌تر از چیزی هستند که در «سیویک» (Civic) و CR-V کنونی دیده‌ایم. در این مورد هم هنوز جزئیاتی در مورد این صفحه نمایش وجود ندارد، بنابراین باید منتظر مشخصات نهایی باشیم تا از ابعاد و عملکرد آن بیشتر بدانیم.

خودروی الکتریکی شاسی بلند هوندا پرولوگ 2024

آنچه اکنون مشخص است، ابعاد کلی پرولوگ است که به گفته‌ی هوندا تقریبا به اندازه‌ی «پاسپورت» (Passport) فعلی است. طول پرولوگ ۴۸۷.۶۸ سانتی‌متر و فاصله‌ی بین دو محور آن ۳۰۹.۳۷ سانتی‌متر خواهد بود.

این ابعاد به‌طور قابل توجهی بزرگ‌تر از هیوندای «آیونیک ۵» (Ioniq 5) است که ۴۶۳.۵۵ سانتی‌متر طول و ۳۰۰ سانتی‌متر بین دو محور فاصله دارد. باید امیدوار باشیم که با این ابعاد بزرگ‌تر فضای پای بیشتری را برای سرنشینان عقب و همچنین حجم داخلی بیشتری را برای بار فراهم کند.

در مورد برد خودروی الکتریکی هوندا پرولوگ، مشخصات اولیه‌ی «بلیزر» (Blazer) الکتریکی که پلتفرم یکسانی با پرولوگ دارد، اطلاعاتی را در اختیارمان می‌گذارد. برد بلیزر الکتریکی با دیفرانسیل جلو، در تیپ پایه تا ۳۹۷.۵ کیلومتر است، در حالی که یک بسته باتری بزرگ‌تر این میزان را به ۴۶۶.۷ تا ۵۱۵ کیلومتر می‌رساند. بدین ترتیب احتمالا هوندا حداقل یک نسخه از پرولوگ را با برد حداقل ۴۸۲.۸ کیلومتر (۳۰۰ مایل) ارائه خواهد کرد و انتظار می‌رود که حداقل یک نسخه هم حتی تا زمان فروش بردی بیش از این میزان داشته باشد.

خودروی الکتریکی شاسی بلند هوندا پرولوگ 2024
خودروی الکتریکی شاسی بلند هوندا پرولوگ 2024
خودروی الکتریکی شاسی بلند هوندا پرولوگ 2024
خودروی الکتریکی شاسی بلند هوندا پرولوگ 2024

در هر صورت هوندا در حال آماده شدن برای گسترش قلمرو خود در حوزه‌ی خودروهای الکتریکی است و CR-V کنونی بخش بزرگی از این برنامه محسوب می‌شود. هوندا خریداران CR-V جدید را به‌عنوان مشتریان بالقوه پرولوگ درنظر گرفته است و در نتیجه، لیزینگ دو ساله‌ی ویژه‌ی CR-V را در برخی ایالت‌های آمریکا ارائه می‌دهد. این شرکت امیدوار است مشتریانی که این لیزینگ کوتاه‌مدت را انتخاب می‌کنند، پس از پایان آن یک پرولوگ خریداری کنند.

به گفته‌ی هوندا فروش این خودروی شاسی‌بلندی الکتریکی در سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود و سال ۲۰۲۶ هم شاهد معرفی یک پلتفرم کاملا جدید توسط این شرکت خواهیم بود. هم‌اکنون پرولوگ بر اساس پلتفرم «آلتیوم» (Ultium) ساخته شده توسط جنرال موتورز، تولید شده است و تا سال ۲۰۲۶ هوندا معماری خاص خود را برای این پلتفرم خواهد داشت.

این خودروساز همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه‌تری روی این پلتفرم عرضه کند. به گفته‌ی هوندا قیمت پرولوگ هم با قیمت خودروی پاسپورت مطابقت دارد. قیمت پاسپورت کمتر از ۴۰ هزار دلار است و انتظار می‌رود که پرولوگ هم همین میزان باشد تا بتواند با خودروهایی مانند هیوندای آیونیک ۵ و فورد موستانگ Mach-E رقابت کند.

عکس‌ها: خودروی الکتریکی شاسی‌بلند پرولوگ
Credit: Honda

منبع: Edmunds

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه