معرفی ۸ کتاب اساسی که به یادگیری عکاسی کمک می‌کنند

۲۰ فروردین ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۵ دقیقه

هر کسی که در عصر کنونی دوربین دارد، ادعا می‌کند که یک عکاس است. اما، عکاسی یک مهارت پیچیده و تخصصی است و نیاز به آموزش، یادگیری و تمرین دارد. عکاسی، مانند شعر یا فلسفه، باعث می‌شود که زمان زیادی را صرف بررسی جزئیات کوچک زندگی کنید. شما به منابع قابل اعتمادی نیاز دارید که بتوانید به‌عنوان یک عکاس قدم‌های روبه‌جلو بردارید. اینجاست که باید بدانید، انواع کتاب‌ یادگیری عکاسی به کمک شما آمده‌اند. درواقع کتاب‌های عکاسی یک راه عالی برای الهام گرفتن و یادگیری تکنیک‌های جدید هستند و همچنین به شما کمک می‌کنند تا هنر عکاسی را بهتر درک کنید.

اگر شما یک عکاس غیرحرفه‌ای یا حرفه‌ای هستید و می‌خواهید مهارت‌های خود را در عکاسی تقویت کنید یا مطالب فوق‌العاده‌ درباره‌ی این حرفه به قفسه‌ی کتاب خود اضافه کنید، در ادامه‌ی این مطلب فهرستی از ۸ مورد از بهترین کتاب یادگیری عکاسی را به‌شما معرفی کرده‌ایم.

۱. نور سنجی در عکاسیکتاب یادگیری عکاسی

کتاب «نور سنجی در عکاسی» با عنوان انگلیسی «Understanding Exposure» اثر برایان پترسون اولین بار سال ۱۹۹۰ منتشر شد. برایان بیش از ۳۰ سال عکاس بوده و ۲۰ سال به تدریس عکاسی پرداخته است. او یک سبک تدریس منحصربه‌فرد را ارائه داده که یادگیری خلاقانه و سرگرم‌کننده را برای همه‌ی عکاسان تضمین می‌کند و درعین‌حال آن‌ها را به درجه‌های جدید عکاسی که فقط رویایش را داشتند ارتقا می‌دهد. این کتاب شامل تصاویر بسیاری است که مفاهیم را به‌خوبی نشان می‌دهد.

کتاب «نور سنجی در عکاسی» که جزو محبوب‌ترین اثر برایان پترسون است که مفاهیم پیچیده‌ی نوردهی در عکاسی را با زبانی ساده بیان می‌کند و به خوانندگان اجازه می‌دهد تصاویری را که می‌خواهند ثبت کنند.

این کتاب شامل درس‌هایی در مورد هر یک از عناصر نوردهی-دیافراگم، سرعت شاتر، ایزو و نحوه‌ی ارتباط آن با دو عنصر دیگر از نظر عمق میدان، تاری و عکاسی در نور کم یا در شب است. درک نوردهی نشان می‌دهد که همیشه انتخاب‌های خلاقانه‌ای در مورد نحوه‌ی نمایش عکس وجود دارد و این تصمیم به عهده‌ی عکاس است نه دوربین.

همان‌طور که هزاران عکاس قبلا آموخته‌اند، برایان درک این موضوع دشوار نور سنجی را بسیار آسان کرده است. او در اولین درس، تفاوت واضح بین نورسنجی صحیح و نورسنجی خلاقانه را خواهید دید و یاد خواهید گرفت. ابتدا شما را با مکانیک دوربینتان آشنا می‌کند؛ همه‌ی دکمه‌ها چه کار می‌کنند؟ همه‌ی حالت‌های نوردهی چه می‌کنند؟ تفاوت در حالت‌های اندازه‌گیری چیست؟ در همان هفته‌ی اول همچنین خواهید آموخت که تنظیم نوردهی به‌صورت دستی چقدر آسان است و از سبک تدریس منحصربه‌فرد برایان و انتقادات آموزنده، درک آسان رابطه‌ی بین F-Stop، سرعت شاتر و ایزو شگفت‌زده خواهید شد.

آیا با اصطلاح عمق میدان مشکل دارید؟ همان‌طور که دوره ادامه می‌یابد، همچنین توضیح داده خواهد شد که چگونه فوکوس را روی سوژه قفل کنید. آیا تابه‌حال از عکس‌های تار وقتی آن‌ها را در کامپیوتر نمایش می‌دهید ناامید شده‌اید؟ بعدازاین کلاس دیگر این اتفاق برای شما نمی‌افتد! درواقع وقتی مطالعه‌ی این کتاب به پایان برسد، در کار با دوربین خود متخصص خواهید شد.

در قسمتی از کتاب «نور سنجی در عکاسی» می‌خوانیم:

«مطمئنا تنظیم دوربین روی کرده‌ام که می‌دانم به یادگیری بیشتر شما کمک می‌کند و کمکی در مسیر حالت دستی ابتدا کمی هراسناک است اما نگران نباشید چون من به‌عنوان خلبان دقیقا در کنار شما نشسته‌ام بعد از خواندن اولین فصل این کتاب شما اولین پرواز تکی (سولو) خود را انجام خواهید داد و وقتی آزادی این پرواز را تجربه کنید از خودتان خواهید پرسید چه چیزی باعث شد فکر کنم که قادر به نورسنجی دستی نیستم؟ باور کنید به همین راحتی است با نورسنجی ،دستی دنیای واقعا خلاقانه‌ی نورسنجی به رویتان گشوده می‌شود و تعجبی ندارد که هر صفحه‌ای را که ورق بزنید از سفرهای بزرگ‌تر عکاسانه‌ی خود لذت خواهید برد و به موقعیتی بالاتر اوج خواهید گرفت.»
کتاب نور سنجی در عکاسی اثر برایان پترسون

۲. رویکردی به بیان شخصی در عکس/ هنر عکاسیکتاب یادگیری عکاسی

کتاب «رویکردی به بیان شخصی در عکس/ هنر عکاسی» با عنوان انگلیسی «The Art of Photography: An Approach to Personal Expression» اثر یکی از نوابغ چاپ عکس، بروس بارنبام است که اولین بار سال ۱۹۹۴ منتشر و توسط صادق طاهری به فارسی برگردانده شد. بروس بارنبام به‌عنوان یکی از بهترین عکاسان منظره و معماری جهان و برای چندین دهه یکی از بهترین مربیان درزمینه‌ی عکاسی شناخته می‌شد. این اثر که تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نسخه از آن به فروش رفته، اغلب به‌عنوان خواندنی‌ترین، قابل‌فهم‌ترین و کامل‌ترین کتاب عکاسی توصیف شده است.

کتاب «رویکردی به بیان شخصی در عکس/ هنر عکاسی» با بیش از ۲۰۰ تصویر زیبای عکاسی سیاه‌وسفید، رنگی و همچنین نمودارها و جداول متعدد، برای عکاسان مبتدی، متوسط و پیشرفته که قصد تولید آثاری متفکرانه، متفاوت و خلاقانه دارند، به‌عنوان یک کتاب مرجع شناخته می‌شود. درواقع این کتاب مشهور و کلاسیک که عمیقا به جنبه‌های فنی، زیبایی‌شناختی، فلسفی و خلاقانه‌ی عکاسی می‌پردازد، آن‌قدر ملموس و کاربردی است که هر پاراگراف چیز مفیدی را به شما می‌آموزد.

در مقدمه‌ی کتاب «رویکردی به بیان شخصی در عکس/ هنر عکاسی» می‌خوانیم:

«کتابی که پیش رو دارید ترجمه اثر بسیار مشهور و کلاسیک بروس برانبام به نام هنر عکاسی است ویژگی‌های اصلی این کتاب شامل این موارد است: نخست تکنیک‌ها و فنون عکاسی را با زبان ساده و بسیار روان توضیح می‌دهد و ازاین‌رو هر سطحی از مبتدی تا پیشرفته را پوشش می‌دهد دوم این کتاب به گویاترین شیواترین و کامل‌ترین کتاب آموزشی درزمینه‌ی عکاسی مشهور است سوم علاوه بر جنبه‌های فنی نویسنده با زبان رسا و مثال‌های بسیار کاربردی به مسائل فلسفی بیانی و خلاقانه عکاسی نیز پرداخته است که در اغلب کتاب‌های آموزشی عکاسی چنین چیزی وجود ندارد. این کتاب جامع و مفصل به‌عنوان یک کتاب مرجع شناخته می‌شود و به عکاسانی که قصد تولید آثاری متفکرانه متفاوت و خلاقانه دارند بسیار پیشنهاد می‌شود.»
کتاب رویکردی به بیان شخصی در عکس/ هنر عکاسی اثر بروس بارنبام

۳. عکاسی پایه لنگفوردکتاب یادگیری عکاسی

کتاب «عکاسی پایه لنگفورد؛ راهنمای عکاسان جدی» با عنوان اصلی «Langford’s Basic Photography: The guide for serious photographers» اثر مایکل لنگفورد برای اولین بار سال ۱۹۶۵ منتشر شد و از کار و حرفه‌ی بسیاری از عکاسان برجسته جهان خبر داد. ازآنجایی‌که او از نزدیک با دوره‌های عکاسی و برنامه‌های امتحانی در تمام سطوح درگیر بود و درنتیجه به‌طور کامل متوجه شد که یک هنرجوی عکاسی به چه چیزی نیاز دارد.

کتاب «عکاسی پایه لنگفورد» یک اثر پرفروش بین‌المللی با شهرت طولانی‌مدت به‌عنوان کتاب درسی مقدماتی برای عکاسی است. نویسنده‌ی این اثر تضمین می‌کند که خواننده نه‌تنها درک خوبی از تکنیک عکاسی داشته، بلکه درک عمیقی از اصول اولیه نیز دارد که به او کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه عکاسی عالی داشته باشد. به این ترتیب، هم به‌عنوان یک کتاب درسی عالی برای دانشجویان عکاسی و هم به‌عنوان یک آغازگر و مرجع عالی برای علاقه‌مندان عکاسی عمل می‌کند.

نویسنده در این کتاب که همه‌ی اطلاعات آن به‌سادگی توضیح داده شده است، به شما نشان می‌دهد که چگونه لنزهای عکاسی از چند عنصر مونتاژ می‌شوند تا به تصحیح انحرافات نوری کمک کنند. سپس، اجزای اصلی دوربین، تجهیزات اندازه‌گیری و تنظیم نوردهی، حالت‌های مختلف استفاده از آن‌ها و نحوه‌ی جلوگیری از اشتباه معرفی و مورد بررسی قرار می‌گیرد. این اثر هم‌چنین به شناخت و بهره‌برداری از ویژگی‌های بصری صحنه‌ها و قاب‌بندی آن‌ها به قوی‌ترین شکل ممکن می‌پردازند. اهمیت محتوای بصری و معنی در عکس‌ها نیز در این کتاب عالی مورد بحث قرار گرفته است.

کتاب «عکاسی پایه لنگفورد» یک همراه مفید و لذت‌بخش برای مبتدیان مشتاق و حرفه‌ای خواهد بود. درواقع خواندن کتاب‌هایی از این دست و تمرین آنچه از آن می‌آموزید، به این معناست که برای گرفتن یک عکس خوب نیازی به گرفتن ده‌ها یا صدها تصویر نیست و باید بتوانیم در گرفتن عکس‌های حرفه‌ای، ثابت‌قدم باشیم.

کتاب عکاسی پایه ی لنگفورد اثر جمعی از نویسندگان نشر دانشگاه هنر

۴. عکاسی سیاه‌وسفیدکتاب یادگیری عکاسی

کتاب «عکاسی سیاه‌وسفید» با عنوان انگلیسی «Black and White Photography» اثر هنری هورنستاین اولین بار سال ۱۹۷۴ منتشر شد. آثار هورنستاین در گالری‌ها و موزه‌های ملی و بین‌المللی، از جمله موزه‌ی ملی تاریخ آمریکا در موسسه‌ی اسمیتسونین واشنگتن دی سی، به نمایش گذاشته شده است. هورنستاین زمانی که عکاسی را کشف کرد، در مسیر تبدیل شدن به یک مورخ بود. اولین پروژه‌ی بزرگ او، بررسی یک مستند از مردم و شخصیت موسیقی کانتری بود که پس از آن متوجه شد، فرهنگ موسیقی کانتری در حال تغییر است. او نزدیک به یک دهه، در سراسر ایالات‌متحده سفر کرد و عکس‌های زیادی از هنرمندان و مخاطبان در بارهای هونکی تونک، جشنواره‌های فضای باز و رقص‌های محلی ثبت نمود. مجموعه آثاری که هورنستاین خلق کرد، پرتره‌ای قابل توجه از دوره‌ای متمایز در تاریخ فرهنگی آمریکا گشت.

کتاب «عکاسی سیاه‌وسفید» یک کتاب آموزشی جامع است که تمام عناصر عکاسی را پوشش می‌دهد. کتاب‌های هنری هورنستاین به‌طور گسترده در دانشگاه‌های پیشرو، از جمله دانشکده‌ی طراحی پارسونز، هاروارد، ییل، پرینستون و MIT و همچنین در برنامه‌های آموزش مداوم مورداستفاده قرار گرفته است.

باوجوداینکه امروزه ابزارهای دیجیتال درزمینه‌ی عکاسی‏ افزایش یافته، استفاده از فیلم توسط افرادی که حرفه‌ای نیستند رو به کاهش است و دانستن مفاهیم بنیادی عکاسی و استفاده از ویژگی‌های هنری آن به شناخت، تجربه و کار با تصاویر سیاه‌وسفید نیازمند است. این کتاب با ارائه‌ی یک مقدمه‌ی منحصربه‌فرد واضح، مختصر و کامل، یکی از محبوب‌ترین آثار آمریکا است که همه‌چیز را از اصول اولیه‌ی عکاسی گرفته تا تجهیزات، تکنیک‌ها، مواد و فرآیندها به‌صورت گام‌به‌گام در بر می‌گیرد.

در قسمتی از کتاب «عکاسی سیاه‌وسفید» می‌خوانیم:

«اگر شما نگاتیوی داشته باشید می‌توانید آن را به یک تصویر مثبت تبدیل کنید. این فرایند بسیار مشکل‌تر است و نیاز به یک اتاق تاریک دارد ولی نسبتا برای فراگیری آسان است. شما نگاتیو را در دستگاهی که بزرگ کننده (enlarger) نامیده می‌شود قرار می‌دهید. این دستگاه کاغذ را درون یک سری از مواد شیمیایی مشابه با آنچه در ظهور فیلم داشتیم قرار می‌دهید. شما می‌توانید نگاتیو خود را برای چاپ به یک لابراتور بفرستید و ممکن است لابراتوارها چاپ‌های خوبی به شما ارائه دهند اما متخصصین لابراتور دقیقا نمی‌دانند شما چه می‌خواهید.

بهترین دلیل برای آموختن ،چاپ به‌خوبی ظهور فیلم کنترل بر روی فرایند عکاسی است. به‌زودی خواهید دید که می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های ساده تصاویر گوناگون بسیاری را بیافرینید. مثلا روشن کردن یا تیره‌تر کردن تصویر تغییر کنتراست نگاتیو یا تصویر یا تغییر انتخابی کنتراست بخشی از تصویر بسیاری از عکاسان کار در تاریکخانه را بسیار بیشتر از گرفتن عکس دوست دارند.»

کتاب عکاسی سیاه و سفید اثر هنری هورنستاین

۵. تاریخ عکاسیکتاب یادگیری عکاسی

کتاب «تاریخ عکاسی» با عنوان انگلیسی «The history of photography» اثر مورخ هنر، نویسنده و عکاس آمریکایی، بیومونت نیوهال است که اولین بار سال ۱۹۴۹ منتشر شد. او از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۸ به‌عنوان متصدی موزه بین‌المللی عکاسی در خانه جورج ایستمن، سپس به‌عنوان مدیر آن از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۱ خدمت کرد. نیوهال در حالی که در خانه ایستمن بود، مسئول جمع‌آوری یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های عکاسی در جهان بود.

این اثر درخشان و علمی، یکی از مهم‌ترین، جامع‌ترین و دقیق‌ترین گزارش‌ها درزمینه‌ی عکاسی بوده و به‌عنوان اثر کلاسیک در این زمینه موردستایش قرار گرفته است. نیوهال به خاطر دستاوردهایش در مطالعه تاریخ عکاسی، جوایز متعددی را دریافت کرد.

هیچ کتاب و هیچ نویسنده‌ی دیگری نتوانسته است تکامل زیبایی‌شناختی هنر عکاسی را با نوآوری‌های فنی آن با چنین ترکیب جذابی از وضوح، دانش و اشتیاق مرتبط کند. نیوهال در این اثر، از طریق بیش از ۳۰۰ اثر از عکاسان چیره‌دستی مانند ویلیام هنری فاکس تالبوت، ‫تیموتی سالیوان، جولیا مارگارت کامرون و بسیاری دیگر، مطالعه‌ی جامع و جذابی از روش‌ها و پیشرفت‌های مهم در رسانه از زمان اولین عکس‌ها در سال ۱۸۳۹ ارائه می‌کند. نویسندگان و متصدیان، نزدیک به پنجاه سال پس از انتشار کتاب «تاریخ عکاسی» موضوعاتی را که او در مورد آن‌ها تحقیق کرده بود را بسط ‌دادند یا کاستی‌های آن را تکمیل ‌کردند.

پشت جلد کتاب «تاریخ عکاسی» آمده است:

«شاید می‌اندیشیم هر آنچه را که باید درباره‌ی تاریخ عکاسی بدانیم، می‌دانیم حتی ممکن است بر این باور باشیم که آن را خوب میدانیم اما با خواندن این کتاب درمی‌یابیم که چیزهای زیادی را نادیده گرفته‌ایم و این نادیده‌های ظریف تاثیر عمیقی بر درک و کنش عکاسانه‌ی ما تاریخ عکاسی بیامونت نیوهال/ ترجمه آذرنوش گذارده است. مسیر عکاسانه‌ی ما در نیم‌قرن اخیر می‌توانست غضنفری/ ۱۳۹۷ آگاهانه‌تر و مطلوب‌تر به اکنون خود برسد.

انتشار این کتاب در دوره‌ای که برخی مرور دوباره و ترجمه‌ی کتابی چنین دقیق و موجز از تاریخ عکاسی جهان غرب را برای به‌روز شدگی ضروری ندانسته و تنها ترجمه‌های آخرین‌ها را شایسته‌تر می‌دانند تلنگری است که از بلوغ جامعه‌ی عکاسی ما در بازگشت به گذشته به‌منظور تصحیح کاستی‌های قبلی خبر می‌دهد اینک باید خوشحال بود که فرهنگ عکاسی ما نیز کتاب ارزشمند تاریخی بیومونت نیوهال را در اختیار دارد. این کتاب برای کسانی که در همهمه‌ی پدیداری تحولات سریع در حوزه‌های نظری عکاسی کماکان به عمق و اعتبار و ریشه‌های رخ دادها نه به‌عنوان متغیری تاریخی و ناکارآمد، بلکه به‌مثابه‌ی ابزاری پویا برای نگرش به وضع جهان و ایران اهمیت می‌دهند، بسیار بدکار می‌آید.

کتاب تاریخ عکاسی اثر بیومونت نیوهال انتشارات مرکب سپید

۶. ۱۰۱ نکته‌ی برتر عکاسی دیجیتالکتاب یادگیری عکاسی

کتاب «۱۰۱ نکته‌ی برتر عکاسی دیجیتال» با عنوان انگلیسی «Michael Freeman’s Top Digital Photography Tips» نوشته مایکل فریمن یکی از ۲۵ کتاب برتر عکاسی است که اولین بار سال ۲۰۰۸ منتشر و توسط مژگان الماسیان به فارسی برگردانده شد. این عکاس و نویسنده‌ی مشهور بین‌المللی، برای اولین بار تمام نکات و رازهایی را که اکثر عکاسان حرفه‌ای نمی‌خواهند شما بدانید را فاش می‌کند.

هر عکاسی که تازه شروع به کار کرده است باید بیاموزد که چگونه از دوربین خود بیشترین استفاده و بهره را ببرد. عکاسان با تمام سطوح مهارت، از آماتور گرفته تا بسیار حرفه‌ای، توصیه‌های بسیار ارزشمندی را در کتاب «۱۰۱ نکته‌ی برتر عکاسی دیجیتال» خواهند یافت. نویسنده در این اثر توضیح می‌دهد که چگونه از دوربین دیجیتال خود به‌طور موثر و خلاقانه استفاده کرده و مانند یک حرفه‌ای کارکشته فکر کنید و عکس بگیرید. این اثر نه‌تنها جنبه‌های فنی، بلکه جنبه‌های شخصی و الهام‌بخش عکاسی منظره را نیز پوشش می‌دهد.

درواقع کتاب «۱۰۱ نکته‌ی برتر عکاسی دیجیتال» همه‌چیز از عکاسی در شرایط آب و هوایی نامناسب، تنظیمات نورپردازی پیچیده و عکس‌برداری برای عمق میدان گرفته تا تعمیر فایل‌های آسیب‌دیده را پوشش می‌دهد.

کتاب 101 نکته برتر عکاسی دیجیتال اثر مایکل فریمن

۷. درباره‌ی‌ عکاسیکتاب یادگیری عکاسی

کتاب «درباره‌ی عکاسی» با عنوان انگلیسی «On Photography» مجموعه‌ای از مقالات سوزان سونتاگ است که اولین بار سال ۱۹۷۷ منتشر شد. سونتاگ که به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان عصر مدرن شناخته می‌شود، در این اثر دیدگاه‌هایش را درباره‌ی تاریخ و نقش امروزی عکاسی در جوامع سرمایه‌داری از دهه‌ی ۱۹۷۰ را بیان می‌کند. او همچنین تاریخ عکاسی آمریکا را در رابطه با مفاهیم ایده‌آلیستی آمریکا که توسط والت ویتمن مطرح شده است را بررسی کرده و این ایده‌ها را تا مفاهیم زیبایی‌شناختی دهه‌ی ۱۹۷۰، به‌ویژه در رابطه با آربوس و اندی وارهول دنبال می‌کند.

کتاب «درباره‌ی عکاسی» یکی از شناخته‌شده‌ترین و تاثیرگذارترین آثار در میان جامعه‌ی عکاسی است که شما را وادار می‌کند هر آنچه که درباره‌ی نحوه‌ی عکاسی می‌دانید را هم زیر سوال ببرید. این اثر درخشان، سال ۱۹۷۷ برنده‌ی جایزه‌ی ملی منتقدان کتاب برای نقد شد و در بین ۲۰ کتاب برتر سال ۱۹۷۷ توسط ویراستاران مجله‌ی نیویورک‌تایمز بوک ریویو انتخاب گشت.

در بخشی از کتاب «درباره‌ی عکاسی» می‌خوانیم:

«دوربین نیز مانند ماشین به‌عنوان نوعی سلاح شکاری به فروش می‌رسد سلاحی که تا حد امکان خودکار و آماده عمل کردن است. سلیقه عام تکنولوژی‌ای سهل و ساده و نامرئی می‌خواهد و سازندگان به مشتریان خود اطمینان می‌بخشند که عکس گرفتن با دوربین موردنظر به هیچ مهارت و دانش تخصصی‌ای نیاز ندارد که این دستگاه همه‌چیزدان است و به کوچک‌ترین فشار اراده‌ای واکنش نشان می‌دهد. کار با آن همان‌قدر ساده است که چرخاندن سوییچ یا کشیدن ماشه. دوربین نیز مانند اسلحه و ماشین دستگاه خیال‌پروری است که استفاده از آن اعتیادآور است.

با این‌حال به‌رغم اغراق‌های نهفته در زبان روزمره و تبلیغات دوربین‌ها مرگ‌بار نیستند. در گفتار مبالغه‌آمیزی که برای بازاریابی ماشین‌ها را به اسلحه تشبیه می‌کند بهره‌ای از حقیقت نهفته است به‌جز زمان جنگ تعداد افرادی که توسط ماشین کشته می‌شوند بیشتر از تعداد افرادی است که با اسلحه می‌میرند دوربین اسلحه اما کسی را نمی‌کشد و درنتیجه به نظر می‌رسد که این استعاره فراگیر صرفاً از مقوله لاف‌وگزاف باشد چیزی از جنس خیال‌پردازی مردی که دوست دارد یک اسلحه چاقو یا ابزار در پایین‌تنه‌اش داشته باشد.»

کتاب درباره عکاسی اثر سوزان سانتاگ نشر بیدگل

۸. عکاسی خیابانیکتاب یادگیری عکاسی

کتاب «عکاسی خیابانی» با عنوان انگلیسی «Street Photography» اثر یکی از عکاسان خیابانی شناخته‌شده، اریک کیم است که اولین بار سال ۲۰۱۵ منتشر شد. تصاویر شگفت‌انگیز را می‌توان در همه‌جا، همیشه و با ساده‌ترین تجهیزات ثبت کرد. تنها چیزی که نیاز دارید یک دوربین عکاسی، علاقه به انجام کارهای روزمره مردم عادی و البته این کتاب است.

عکاسی خیابانی همه‌چیز در مورد کشف چیزهای شگفت‌انگیزی است که اکثر ما آن‌قدر درگیر مسائل زندگی هستیم، متوجه آن نمی‌شویم. اریک کیم یک عکاس خیابانی است که وبلاگ و کارگاه‌هایش به محبوب‌ترین منابع امروزی برای افراد مشتاق تبدیل شده‌اند. شخصیت پرجنب‌وجوش و بخشنده اریک به‌طور جدانشدنی در رویکرد او به عکاسی و آموزش تنیده شده است. این کتاب نه‌تنها دانش گسترده اریک در عکاسی خیابانی را نشان می‌دهد، بلکه اعتقاد راسخ او را نیز نشان می‌دهد که با ابزار و تلاش، شما نیز می‌توانید توانایی‌های عکاسی خود را بیشتر توسعه دهید.

درواقع کتاب «عکاسی خیابانی» همه‌ی چیزهایی را که برای توسعه‌ی مهارت‌های عکاسی خیابانی خود به آن نیاز دارید، به اشتراک می‌گذارد؛ اینکه چگونه به ترس خود را از عکاسی در مکان‌های عمومی غلبه نمایید، در مورد انتخاب وسایل خود و تکنیک‌های الهام‌بخش برای کشف زیبایی در دنیای روزمره هم نکاتی ارائه شده است و حتی یاد خواهید گرفت که چگونه سبک خود را پیدا کنید. اگر به عکاسی خیابانی علاقه دارید یا می‌خواهید بدانید که چگونه از غریبه‌ها در مکان عمومی عکس بگیرید، این کتاب برای شما نوشته شده است.

در بخشی از کتاب «عکاسی خیابانی» می‌خوانیم:

«نکته‌ی دیگری که تمایل دارم در رابطه با عکاسی خیابانی به آن بپردازم عکاسی در محیط‌های داخلی در برابر عکاسی در محیط‌های خارجی، یا به روایت دیگر عکاسی در محیطی خصوصی در برابر مکانی عمومی است آیا یک عکس خیابانی الزاماً باید در مکانی کاملاً عمومی یا فضای باز گرفته شود؟ من فکر می‌کنم لزومی ندارد همیشه این‌گونه باشد به‌عنوان‌مثال مترو منطقه‌ای خاکستری است. ازیک‌طرف فضایی عمومی است چنانکه در بسیاری از کشورها مترو به‌عنوان فضایی عمومی در نظر گرفته شده و از طرفی دیگر محیطی خارجی نیست زیرا محیطی داخلی با فضایی بسته است در بعضی کشورها مترو به‌عنوان خدمات عمومی ارائه نشده بلکه به بخش خصوصی واگذار شده است.

عکاسان خیابانی با آثار بسیار خوبی وجود دارند که آثارشان را در داخل مترو به ثبت رسانده‌اند یکی از کتاب‌های موردعلاقه‌ام «مترو» اثر بروس داویدسون است که هرگز خودش را به‌عنوان عکاس خیابان در نظر نگرفت و اکثر عکس‌هایش با اجازه گرفته شده است.»

کتاب عکاسی خیابانی با اریک کیم اثر اریک کیم نشر تیسا
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه