۲۰۲۱ برخلاف انتظار سال شگفت‌انگیزی برای بازی‌های ویدیویی بود

۱۷ دی ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه
بازی‌های ۲۰۲۱

خیلی از مردم برای اتمام سال کابوس‌وار ۲۰۲۱ لحظه‌شماری می‌کردند؛ سالی پرمشقت و پر تلاطم که صنایع و مشاغل مختلف در سرتاسر دنیا را به‌واسطه‌ی همه‌گیری کووید-۱۹ دچار مشکل کرد. صنعت بازی‌های ویدیویی هم از این قاعده مسثتثنی نبود و توسعه‌دهندگان مختلف با فشار بسیاری دست و پنجه نرم کردند و مجبور شدند بارها و بارها عرضه‌ی آثار خود را به تعویق بیندازند. با وجود تمام این مسائل، ۲۰۲۱ سال تحسین‌برانگیز و جذابی برای بازی‌های ویدیویی بود.

در ماه آغازین سال یعنی ژانویه، داغ سایبرپانک ۲۰۷۷ هنوز برای مخاطبان تازه بود و کمتر کسی انتظار داشت سال خوبی در پیش داشته باشیم. از همان ابتدای کار روایت نامطلوبی ایجاد شد که همه چیز قرار است به‌شدت بد پیش برود و حتی پس از گذراندن ۱۲ ماه، همچنان با این دیدگاه از سوی اکثریت مردم و رسانه‌ها مواجه هستیم. اما حالا که به لیست بازی‌های سال و همچنین تجاربی که طی ۲۰۲۱ داشته‌ام نگاه می‌کنم، برایم مثل روز روشن است که این همان سال کابوس‌واری که انتظار داشتیم نبود؛ بلکه تا حد زیادی بالعکس، سال خوبی را در صنعت بازی‌های ویدیویی پشت سر گذاشتیم.

هیتمن ۳ (Hitman 3) آغازی بر ۲۰۲۱ بود و فکر می‌کنم اگر سال همان‌جا به پایان می‌رسید، من باز هم راضی بودم. این بازی شاید در تمام زمینه‌ها بهترین عملکرد را در سری هیتمن نداشته باشد اما بدون شک مجموعا تجربه‌ای خارق‌العاده ارائه می‌کند که تا سال‌ها در ذهن مخاطب هک خواهد شد. بیش از آنکه حس یک پایان‌بندی داشته باشد، هیتمن ۳ به نوعی بازی‌های قبلی را به‌روزرسانی کرد تا همه چیز مثل یک تجربه‌ی ادامه‌دار از قتل‌های خلاقانه به‌نظر رسد. فکر می‌کنم سه‌گانه‌ی World of Assassination بهترین کار استودیو IO Interactive تا امروز باشد و قطعا ارتباط متناسبی با بازی جیمز باند دارد که آن‌ها هم‌اکنون رویش کار می‌کنند.

اتفاقات ماه ژانویه به همین‌جا ختم نشد و اخبار خوبی هم در این ماه شنیدیم. لوکاس‌ فیلم بالاخره بخش بازی‌های خود را احیاء کرد و علاوه‌ بر معرفی بازی‌های جدید جنگ ستارگان (Star Wars) از یوبی‌سافت و Massive Entertainment، مشخص شد قرارداد انحصاری خود با الکترونیک‌ آرتز را در ۲۰۲۳ به پایان خواهد رساند. لوکاس‌ فیلم همچنین اعلام کرد در آینده بازی‌های بیشتری از مجموعه‌ی جنگ ستارگان عرضه می‌کرد که اکنون می‌دانیم برخی از آن‌ها شامل بازسازی Star Wars: Knights of the Old Republic و Star Wars Eclipse می‌شود.

ماه فوریه تا حدی کم‌فروغ ظاهر شد اما یک نسخه از Persona بعد مدت‌ها به PC آمد و در کنار آن توانستیم یک سال پس از کنسول‌بازان Nioh 2 را روی PC تجربه کنیم. گرچه به هیچ وجه نمی‌توان از پدیده‌ای به‌نام والهایم (Valheim) عبور کرد که یکی از بزرگ‌ترین شگفتانه‌های ۲۰۲۱ بود و در کمال ناباوری به موفقیت عظیمی دست یافت. فکر نمی‌کنم هیچ‌کس، حتی توسعه‌دهندگان، می‌توانست موفقیت والهایم را پیش‌بینی کند. در دوره‌ای قرار داریم که تعداد قابل توجهی بازی در سبک بقا به صورت دسترسی زودهنگام در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و پس از مدتی تقلا، به کارشان خاتمه می‌دهند.

تا پایان فوریه، میلیون‌ها بازیکن مشغول تجربه والهایم بودند. شاید بیرون از خانه حسابی سرد و خالی به‌نظر می‌رسید و یک پاندمی داشت روزانه هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشید، اما در والهایم مخاطبان به ماجراجویی‌های شگفت‌انگیزی می‌رفتند و کنار رفقایشان جلوی آتش خانگی داخل بازی گرم می‌شدند. والهایم نشان داد بازی فوق‌العاده‌ای برای دوران قرنطینه‌ است، اما فکر می‌کنم اگر در دوران عادی‌تری هم روانه بازار می‌شد قطعا عملکرد خوبی از خود نشان می‌داد. این یکی از صمیمانه‌ترین و لذت‌بخش‌ترین بازی‌های بقامحور است که پیچیدگی و چالش‌های لازم برای درگیری بازیکن را دارد. به شخصه مرگ‌های بی‌شماری را در این بازی تجربه کردم، اما نه به‌خاطر اینکه هر پنج دقیقه غذا نمی‌خوردم.

پس تنها دو ماه از سال گذشته بود که ما دو بازی بسیار عالی در اختیار داشتیم؛ دو بازی معرکه که هر کدام می‌توانستند در لیست بازی سال (GOTY) قرار بگیرند. اما آیا ۲۰۲۱ می‌توانست به روند خوبش ادامه دهد؟ بله! با رسیدن ماه مارس، بازی Loop Hero روانه‌ی بازار شد. یکی از چندین بازی نقش‌آفرینی (RPG) شگفت‌انگیز که در سال ۲۰۲۱ منتشر شدند. Loop Hero نشان داد با وجود اشباع تمامی سبک‌ها و مشکلاتی که برای توسعه‌دهندگان مستقل وجود دارد، می‌توان خلاق و نوآور بود.

مهم‌ترین بخش مارس زمانی بود که بازی It Takes Two عرضه شد. احتمالا در جریان هستید که این بازی (ساخته‌ی جوزف فارس مشهور) طی رویداد گیم اواردز ۲۰۲۱ جایزه برترین بازی سال را از آن خود کرد. این ماجراجویی کوآپ مانند تراپی و درمان روابط عمل کرد و سال گذشته خیلی از مخاطبان به آن احتیاج داشتند. قابلیت تجربه‌ی این بازی به صورت تک‌نفره وجود ندارد و شما باید آن را با دوست یا احتمالا شریک زندگی‌تان بازی کنید.

بازی It Takes Two

حال چند ماه جلوتر بروید و شرایط خیلی بهتر هم به‌نظر می‌رسد. Genesis Noir، Crash Bandicoot 4، Nier Replicant Resident Evil Village، Subnautica: Below Zero، Mass Effect: Legendary Edition، Knockout City، Wildermyth، Griftlands و Chivalry 2 – دریایی از ریمسترها، دنباله‌ها، نقش‌آفرینی‌های نوآورانه و چندنفره‌های سرگرم‌کننده.

تقریبا نیمی از ۲۰۲۱ گذشته بود و تقریبا به این نتیجه رسیده بودیم که سال خوبی در صنعت بازی‌های ویدیویی داشته‌ایم. بیشتر بازی‌هایی که بالاتر نام بردم به شکلی قابل پیش‌بینی جذاب و عالی بودند، اما یک بازی حسابی مرا شگفت‌زده کرد؛ Wildermyth. این یک بازی نقش‌آفرینی تاکتیکی (که خیلی کمیاب است) محسوب می‌شود که در ابتدا توجهم را جلب نکرد. اما زمانی که داشتم مقاله‌ی یکی از همکارانم در پی‌سی گیمر را ویرایش می‌کردم، نگاهم تغییر کرد و واقعا دلم می‌خواست آن را هرچه زودتر تجربه کنم. و باید بگویم عجب بازی معرکه‌ و فوق‌العاده‌ای بود.

Wildermyth در واقع ایده‌های بازی‌های نقش‌آفرینی رومیزی را مستقیم وارد گیم‌پلی خود کرده و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده است. پس از مدتی نسبتا کوتاه، شما با کلی ماجراجویی و تجربه‌ی عالی طرف هستید و چندین خانواده و میراث ارزشمند برایتان ایجاد شده که می‌تواند تجربه‌های بعدی را غنی‌تر کند. سیستم‌های ساده، روایت قدرتمند و غیر قابل پیش‌بینی و کلاسیک بازی‌های رومیزی تنها بخشی از جذابیت‌های Wildermyth هستند.

بازی Wildermyth

سال ۲۰۲۱ در هیچ نقطه‌ای متوقف نشد. در پایان ژوئن سونی Housemarque، سازنده‌ی بازی انحصاری Returnal، را خریداری کرد و بلافاصله در ابتدای جولای مالکیت Nixxes Software را به‌دست آورد تا شایعه‌های عرضه‌ی بیشتر انحصاری‌های پلی‌استیشن برای پی‌سی قوت بگیرد. در زمینه‌ی بازی‌ها هم عنوان عجیب و غریب Cruelty Squad، ماجراجویی فوق‌العاده‌ی Forgotten City، جذابیت‌های سایبرپانکی The Ascent و The Great Ace Attorney Chronicles و چندین نمونه‌ی دیگر را داشتیم. همه‌ی این‌ها تقریبا در یک بازه‌ی ۳۱ روزه اتفاق افتاد.

حال قسمت دوم ۲۰۲۱ هم به همین اندازه جذاب و هیجان‌انگیز بود. Psychonauts 2، Life is Strange: True Colors، Sable، Townscaper، Death Loop، Eastward، Back 4 Blood، Forza Horizons 5، Halo Infinite، Age of Empires 4، Guardians of the Galaxy، Gloomhaven، Final Fantasy 14: Endwalker تنها بخشی از بازی‌های منتشر شده‌ی نیمه‌ی دوم سال بودند. خیلی از بازی‌هایی که نام بردم فقط آثار درجه یکی نبودند، بلکه اهمیت بسیاری هم در صنعت بازی‌های ویدیویی داشتند. به‌عنوان مثال Endwalker داستان Final Fantasy 14 را که یک دهه برایش انتظار کشیده بودیم، به اتمام رساند و فضا را برای یک ماجراجویی جدید فراهم نمود. Halo: Infinite پس از مشکلاتی که در ۲۰۲۰ برایش به‌وجود آمد با سربلندی راهی خانه‌ی مخاطبان شد و اکنون جزء برترین بازی‌های سال ۲۰۲۱ است.

من طی دو سال گذشته بیشتر از هر زمان دیگری به تجربه‌ی بازی‌ها پرداخته‌ام، اما با وجود اینکه مدت زیادی در قرنطینه به سر بردیم و اوقات فراغت بسیاری داشتیم، من همچنان تلاش می‌کردم خود را به‌روز کنم. من خیلی وقت است که دعا می‌کنم بازی‌های سبک استراتژی همزمان (RTS) بازگشت شکوهمندانه‌ای داشته باشند (در نتیجه امید زیادی به بازی Company of Heroes 3 در سال پیش‌رو دارم)، اما هنوز زمانی برای تجربه‌ی Age of Empires 4 پیدا نکرده‌ام. درباره‌ی Sable هم باید بگویم از زمانی که دموی آن را دیدم، خیلی زود جذبش شدم و یکی از بارزترین بازی‌هایم در ۲۰۲۱ بود. متأسفانه این بازی را هم فعلا تجربه نکرده‌ام و مشکل یک چیز است؛ اینکه بازی‌های فوق‌العاده‌ی زیادی در لیست من حضور دارند و زمان کافی برای انجام همه‌شان را ندارم.

بازی age of empires 4

در این میان نباید فراموش کنیم که سایبرپانک ۲۰۷۷ با وجود اتمسفر منفی که همچنان در نزد برخی مخاطبان دارد، بازگشت شکوهمندی طی ۲۰۲۱ داشت و با آپدیت‌های مداوم تجربه‌ی بسیار شگفت‌انگیزتری به ما هدیه داد. به یاد دارم زمانی که بازی اواخر ۲۰۲۰ با تمام آن جنجال‌ها راهی بازار شد، پای آن نشستم و کمپین داستانی آن را بدون توجه آنچنانی به مراحل فرعی به پایان رساندم. سایبرپانک همان موقع هم برایم یک تجربه عالی بود، اما باگ‌های متعدد و بهینه نبودن آن موجب شد لذت کمتری تجربه کنم. با این حال، اواسط ۲۰۲۱ سی‌دی پراجکت رد آپدیت‌های کوچک و بزرگ متعددی برای بازی منتشر کرده بود و زمان خوبی برای امتحان دوباره‌ی ماجراجویی در نایت سیتی بود.

پس از دریافت جدیدترین آپدیت‌ها، وقتی سایبرپانک را برای بار دوم تجربه کردم شاهد یک انقلاب اساسی نبودم؛ اما هرچه بود، بازی از همه نظر بهبودهایی به خود دیده بود و تجربه‌ای به مراتب لذت‌بخش‌تر و صیقل‌یافته‌تر داشتم. این بار به‌جای توجه صرف به مراحل اصلی، سراغ تک‌تک مأموریت‌های فرعی، فعالیت‌های جانبی و نقاط دور دست نایت سیتی رفتم و نمی‌توانم به‌خوبی توصیف کنم چه تجربه‌ی کم‌نظیر و فوق‌العاده‌ای بود. علاوه‌ بر نظر شخصی، چندی پیش تیتر برخی رسانه‌ها این بود که «سایبرپانک با سیلی از نظرات مثبت در استیم مواجه شده». همین موضوع هم می‌تواند گواه دیگری بر بازگشت امیدوارکننده‌ی سی‌دی پراجکت رد باشد. به همین خاطر اعتقاد دارم سایبرپانک هم به خودی خود یکی از جنبه‌های مثبت ۲۰۲۱ بود که توانست تا حد زیادی اعتبار از دست رفته‌ی خود را بازپس بگیرد.

cyberpunk 2077

در اینجا بد نیست به بازی تحسین‌برانگیز Chernobylite هم اشاره کنم که پس از حدود دو سال، بالاخره از حالت دسترسی زودهنگام خارج شد و روز ۲۸ جولای در استیم منتشر گردید. این بازی اکشن-نقش‌آفرینی آخرالزمانی با اتمسفر گیرا، گرافیک چشم‌نواز، موسیقی‌های شنیدنی و قصه‌ جذابش خیلی از طرفداران قدیمی استاکر را به سوی خود کشاند. در هر حال اگر طرفدار بازی‌های آخرالزمانی هستید، قطعا Chernobylite یکی از نقاط قوت ۲۰۲۱ برای شما بوده است.

موضوع دیگری که طی سال گذشته‌ی میلادی برایم خوشحال‌کننده بود، شکسته شدن سکوت خبری تکلند و بازگشت Dying Light 2 به سرتیتر خبرها است. همان‌طور که احتمالا در جریان هستید تکلند ابتدا قرار بود دایینگ لایت ۲ را اواخر ۲۰۲۰ راهی بازار کند اما مشکلات داخلی استودیو و پاندمی کرونا وضعیت را از کنترل خارج کرد. پس از اینکه اعلام شد قسمت دوم بازی ترسناک تکلند تا زمان نامعلومی تأخیر خورده، خیلی‌ها فکر می‌کردند بازی مذکور دیگر رنگ روز را به خود نخواهد دید. سکوت خبری تکلند واقعا طولانی و برای طرفدارانی مثل من عذاب‌آور بود. اما استودیو با مدیریت درست و متناسب بحران، خود را از جهنم توسعه نجات داد و برای عرضه‌ی هرچه بهتر بازی آماده شد. Dying Light 2 اکنون برای عرضه در ۱۵ بهمن برنامه‌ریزی شده و باتوجه به چیزهایی از آن دیده‌ایم، می‌تواند پایش را فراتر از قسمت اول بگذارد و یک موفقیت بزرگ دیگر برای استودیو لهستانی رقم بزند.

۲۰۲۱ شگفتی هم کم نداشت. به‌عنوان مثال Kena: Bridge of Spirits نه‌تنها حسابی به چشم مخاطبان و منتقدان آمد، بلکه توانست در رویداد گیم اواردز در سه بخش مختلف نامزد شود و نهایتا دو جایزه‌ی «بهترین بازی مستقل» و «بهترین بازی اول یک استودیو مستقل» را از آن خود کند. همچنین، Marvel’s Guardians of the Galaxy شگفتانه‌ی بزرگی بود، چراکه ایدوس مونترال قبل‌تر با بازی Marvel’s Avengers بسیاری از مخاطبان را ناامید کرده بود. با این حال، Guardians of the Galaxy حسابی خوش درخشید و ضمن نامزدی در سه بخش «بهترین موسیقی»، «خلاقیت در قابل دسترسی بودن» و «بهترین بازی اکشن/ماجراجویی» طی گیم اواردز، توانست به جایزه‌ی بهترین «بهترین روایت» دست یابد.

بازی Marvel’s Guardians of the Galaxy

حتی برخی اتفاقات تلخ و نامطلوب ۲۰۲۱ هم در نهایت می‌تواند پایه‌گذار یک سری اتفاقات مثبت باشد. به‌عنوان مثال عرضه‌ی فاجعه‌بار ریمستر سه‌گانه‌ی GTA به خودی خود واقعا ناامیدکننده است. اما به شخصه فکر می‌کنم پیش از این راکستار هر اثری که راهی بازار می‌کرد با استقبال جنون‌آمیز مخاطبان روبه‌رو می‌شد. اکنون با انتقاد شدید کاربران از آخرین بازی راکستار، این شرکت از این پس با دقت و مراقبت بیشتری پروژه‌هایش را پیش می‌برد و بیش از حد به کار خود مغرور نمی‌شود.

به‌عنوان آخرین نکته که البته ارتباط مستقیمی با خود بازی‌های ویدیویی ندارد، دوست دارم به انیمیشن بی‌نظیر آرکین اشاره کنم که با الهام از بازی League of Legends ساخته شده و حسابی غوغا به‌پا کرد. طی دو دهه‌ی اخیر ما اقتباس‌های خیلی خوبی از بازی‌های ویدیویی نمی‌دیدیم که حقیقتا ناراحت‌کننده بود. هیچ یک از کمپانی‌های فیلم، سریال یا انیمیشن‌سازی حین اقتباس از بازی‌ها به اندازه‌ی کافی شایستگی از خود نشان نمی‌دادند. با این حال ۲۰۲۱ سالی بود که Arcane (ساخته‌ی نتفلیکس) را به ما معرفی کرد و به شخصه فکر می‌کنم برترین اقتباس تاریخ از بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود.

در نهایت، همین‌که یک سری بازی امسال روند توسعه‌ی خود را با موفقیت پشت سر گذاشتند و راهی بازار شدند حقیقتا شگفت‌آور است، چه برسد به اینکه برخی از آن‌ها جزء بهترین بازی‌هایی هستند که در زندگی‌ام تجربه کرده‌ام. سالی که گذشت پر از نوآوری، کارهای متفاوت و چیزهای تازه بود که از گوشه‌گوشه‌ی صنعت می‌آمد؛ فوق‌العاده است که طی سال من هر هفته مشغول تجربه یک بازی جدید می‌شدم و می‌گفتم: «لعنت! این واقعا هوشمندانه است.» منتقد بودن یک فرآیند یادگیری همیشگی است که شما در آن مدام مشغول آموختن چیزهای جدید و شکافتن تجارب پیچیده هستید. در نتیجه، ۲۰۲۱ یک کلاس آموزشی شگفت‌انگیز برایم بود.

در ضمن باید در نظر گرفت که تمام موضوعات ذکر شده مشاهدات و تجارب شخصی من بودند و قطعا هر یک از شما تجارب متفاوت و شگفت‌انگیز دیگری طی سال ۲۰۲۱ داشته‌اید. حتی اگر در دوران پاندمی کرونا و قرنطینه به سر نمی‌بردیم، باز هم فکر می‌کنم ۲۰۲۱ می‌توانست سال بسیار خوبی در نظر گرفته شود. با این حال، اکنون که در چنین شرایط پر مضیقه و دشواری قرار داشتیم، ارزش آن چندین برابر افزایش می‌یابد. صنعت بازی‌های ویدیویی روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان مدام پروژه‌ها و رویکردهای جدید در آن به‌کار می‌گیرند. گرچه نباید فراموش کنیم بسیاری از بازی‌هایی که تجربه‌ای خارق‌العاده برایمان رقم زدند، حاصل تلاش تیم‌هایی تحت فشار و در شرایط بعضا طاقت‌فرسا بوده است.

۲۰۲۱ نقاط روشن و مثبت بسیاری در صنعت ویدیو گیم داشت، اما دلیل نمی‌شود اوضاع را بدون نقص و مشکل قلمداد کنیم. بزرگ‌ترین بمب خبری سال در این زمینه به ماجرای جنجالی اکتیویژن بلیزارد و فرهنگ مسموم شرکت بازمی‌گردد که پس از ماه‌ها هنوز هم ادامه دارد. بانجی، Fullbright Games، یوبی‌سافت و بسیاری از استودیوهای دیگر درگیر مسائل این‌چنینی بودند و امید است طی ۲۰۲۲ شرایط کارکنان صنعت بهتر و بهتر شود. امیدوارم در ۲۰۲۲ نه‌تنها بازی‌های شگفت‌انگیز بیشتری تجربه کنیم، بلکه سالم‌تر، امن‌تر و خوشحال‌تر از سالی که گذشت باشیم.

منبع: PC Gamer

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه