پایان کار E3 خبری خوب برای صنعت و خبری بد برای گیمرها است

۸ خرداد ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
نمایشگاه E3

همانطور که احتمالا می‌دانید، مراسم E3 سال ۲۰۲۳ لغو شده و آینده‌ی این مراسم نیز در هاله‌ای از ابهام است. البته امیدهایی برای بازگشت آن وجود دارد اما تقریبا همه قبول دارند که E3 به شکلی که می‌دانستیم، احتمالا برای همیشه از بین رفته است.

البته به عقیده‌ی بسیاری مدت‌ها بود که نشانه‌هایی از پایان کار این رویداد مشهور به میان آمده بود. بدیهی است که مسائل مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا یکی از دلایلی بود که اینگونه مراسم‌ها را با مشکل مواجه کرد، اما مشکلات E3 به بیش از این بازمی‌گردد. از این گذشته، E3 در سال ۱۹۹۵ به عنوان یک رویداد برای صنعتی معرفی شد که امروزه تغییر زیادی پیدا کرده است. این رویداد در واقع راهی برای مصرف‌کنندگان، استودیوها و فروشندگان بود تا پل‌هایی ارتباطی ایجاد کنند که قبلا هرگز وجود نداشت. اینکه E3 به یک نمایش تبدیل شد، هم گواهی بر رشد صنعت از آن زمان و هم تمایل گیمرها برای شرکت در چنین مراسمی است.

در دوران اوج خود، E3 برای بسیاری یک رویداد افسانه‌ای بود. آن‌هایی که برای یافتن شغل در این صنعت خیلی جوان بودند، سعی می‌کردند با پیاده‌سازی وبلاگ‌هایی مناسب به عنوان یک رسانه‌ی گیمینگ، راه خود را برای دریافت دعوتنامه‌ی این مراسم هموار کنند. بسیاری از گیمرها از ماه‌ها قبل از برگزاری مراسم منتظر بودند تا تریلری از بازی مورد انتظار خود ببینند یا با یک اثر جدید شگفت‌زده شوند. از طرفی استودیوها نیز خوشحال بودند زیرا تا آن زمان پلتفرم بهتری برای معرفی بازی‌هایشان وجود نداشت و در نهایت برگزارکنندگان مراسم نیز از پولی که بدست می‌آوردند، راضی بودند. با این حال روزهای باشکوه E3 ارتباط تنگاتنگی با جنبه‌ی تجاری آن داشتند. در ادامه می‌توانید تصاویر مربوط به E3 سال ۱۹۹۵ را مشاهده کنید.

با گسترش فرصت‌های بیشتر برای استودیو جهت معرفی بازی‌هایشان از راه‌های مختلف و عدم تناسب هزینه‌های E3 با درآمدی که بدست می‌آورد، برای استودیوهای بازی‌سازی به نوعی بهتر شده بود که در نهایت به طور کامل از حضور در این رویداد کنار گیرند. آن‌ بازی‌هایی که در مراسم باقی ماندند اغلب با چرخه‌های توسعه و اخبار طولانی‌مدت مبارزه می‌کردند و این با چیزی که E3 به خاطر آن شناخته شده بود، سازگاری نداشت. در تمام این مدت، انتظارات از این رویداد همچنان بالا بود. هنوز از استودیوها انتظار می‌رفت که چیز خاصی ارائه دهند، اما ارائه‌ها به مرور جذابیت خود را از دست دادند.

نمونه‌های زیادی از این موضوع وجود دارد که افراد حتی مدت‌ها پس از آن که یک رویداد از هدف مورد نظر خود دور شده، آن را دنبال کرده‌اند. افراد و مراسم‌های مختلف معمولا پذیرش تغییر دیر عمل می‌کنند و به همین دلیل است که اغلب با هم کنار می‌آیند. از منظر صنعت، زمان زیادی است که E3 باید با چیزی که در آینده می‌آید، جایگزین شود. در سال‌های اخیر، این رویداد بیش از آنکه به پیشرفت صنعت و منفعت افراد حاضر در آن کمک کند، به تاخیرهای ناامیدکننده، چرخه‌های توسعه‌ی طولانی‌مدت و فشار برای ارائه‌ی تریلرهای اولیه‌ی نه چندان جذاب کمک کرده است.

E3

با توجه به موارد ذکر شده، پایان E3 مانند پایان کار ویدئو کلوپ‌ها با آمدن سرویس‌هایی نظیر نتفلکیس، فواید زیادی برای صنعت بازی به همراه خواهد داشت. البته که پایان کار این مراسم، رویدادهای حضوری و دیجیتالی دیگری نیز وجود دارند، اما حتی برگزارکنندگان این مراسم‌ها نیز با این موضوع موافق هستند که این رویدادها آن چیزی نیستند که E3 بود. کمتر مراسمی را این روزها می‌توان پیدا کرد که بازیکنان را از ماه‌ها قبل در انتظار و هیجان قرار دهد. کسانی که می‌توانستند در E3 شرکت کنند، داستان‌های خاص خود را داشتند، اما حتی کسانی که این رویداد را مانند بسیاری از ما ایرانی‌ها از خانه تماشا می‌کردند نیز به زودی غیبت آن را احساس خواهند کرد.

گفتنی است که گیمرها حتی در دوران مدرن و با وجود راه‌های بسیار زیادی برای ارتباط گرفتن و تجربه‌ی بازی‌ها با یکدیگر و بحث و گفت‌وگو در محافل مختلف، دلیلی برای جشن گرفتن E3 پیدا می‌کردند و ساعت‌ها با یکدیگر در مورد بازی‌های این مراسم صحبت می‌کردند. چه چیزی را خواهیم دید، چه زمانی عرضه می‌شود و چه کسی آنجا حضور پیدا خواهد کرد؛ حتی بدترین لحظات E3 نیز اغلب ارزش اشتراک‌گذاشتن را داشتند.

رویداد E3

این یک تجدید سالانه‌ای از شور و هیجان بود که توجه‌ی بسیاری را به سمت صنعت بازی می‌کشاند. حتی شاید در آن سال‌های آخر که همه چیز به نوعی بد به نظر می‌رسید، فقط یک احساس قدیمی وجود داشت که احساس خوبی بود اما متاسفانه احساسات خوب همیشه به اندازه‌ی E3 به طور منظم ظاهر نمی‌شوند. در هر صورت بعید است که چیزی بتواند جایگزین این رویداد شود. در واقع همان دلایل پایان این مراسم، مواردی هستند که باعث می‌شوند که هیچ رویدادی جایگزین آن نشود. در نهایت گفتنی است که مرگ E3 نشانه‌ی بزرگتر شدن صنعت بازی نسبت به قبل است. به هر حال همه چیز در حال تغییر است و این لزوما چیز بدی نیست.

منبع:  Den of Geek


کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 ظرفیت 825 گیگابایت ریجن 1200 آسیا

کنسول بازی مایکروسافت مدل XBOX SERIES S ظرفیت 512 گیگابایت

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه