فاینال فانتزی ۱۶ میراث موفقیت بزرگ فاینال فانتزی ۱۴ است

۱۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۰ ۲۰ مهر ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
فاینال فانتزی 14 در مقابل فاینال فانتزی 16

جای تعجب ندارد که در گیم پلی فاینال فانتزی ۱۶ حضور ققنوس (Phoenix) بسیار پررنگ است. به‌عنوان یک احضار متناوب، ققنوس معمولا به اندازه دیگر احضارهای فرنچایز همچون باهاموت، شیوا، تایتان و عفریت جالب توجه و علاقه بازیکنان و سازندگان قرار ندارد؛ اما در بازی این پرنده را می‌بینیم که با عفریت آتشین پیکر بر بالای یک شهر قرون وسطایی دست به گریبان می‌شود. نبردی چنان تکوینی برای قلمروهای همزاد که در نهایت آن را حک شده بر روی لوگوی فروزان بازی می‌بینیم.

نائوکی یوشیدا و هیروشی تاکای، که زمانی مسؤول آوردن قابلیت شعله‌های تولد دوباره (Flames of Rebirth توانایی شاخص ققنوس در فاینال فانتزی است) به فاینال فانتزی ۱۴ بودند، بازی‌ که مانند ققنوس از خاکستر عرضه اولیه شکست‌خورده‌اش برخاست، اکنون مأمور مهندسی دگردیسی‌ بسیار پیچیده‌تر هستند:

آوردن فاینال فانتزی به نسل جدید. ققنوس تنها یک احضار برجسته در میان جبهه‌های درگیر جنگی که دنیای فاینال فانتزی ۱۶ را تشکیل می‌دهند نیست؛ بلکه نمایانگر شناخت موفقیت پاینده‌ی فاینال فانتزی ۱۴ و انعکاس تأثیر آن در پشت پرده اسکوئر انیکس است.

احضار ققنوس و عفریت آتشین

قلمرویی دوباره متولد شده

تیم Creative Business Unit III برای اولین‌بار مسؤول ساخت یکی از بازی‌های اصلی فاینال فانتزی شده است. این تیم توسط کارگردان بازی Last Remnant یعنی هیروشی تاکای، و نائوکی یوشیدا در مقام تهیه‌کننده هدایت می‌شود؛ در حالی‌که یوشیدا همچنان ناظر بر تحول تدریجی اما بی‌وقفه دنیای اورزیاست. امروزه تیم‌های هنری معمولا زوایای دید جدیدی با خود به پروسه تولید بازی می‌آورند؛ پس، شاید به این دلیل است که دنیای بازی فاینال فانتزی ۱۶ تا این حد با بازی‌های اخیر فاینال فانتزی تفاوت دارد.

فاینال فانتزی ۱۵ سال ۲۰۱۶، در کنار فاینال فانتزی ۱۳ و دنباله‌هایش، با فضایی کاملا علمی-تخیلی در بستری آینده‌گرا و آمیخته با عناصر فانتزی جریان داشتند. از سوی دیگر، بازی فاینال فانتزی ۱۶ به ریشه‌های قدیمی این فرنچایز کهنسال باز می‌گردد و در تلاقی میان جادو و قرون‌وسطی جا خوش می‌کند. در نتیجه اولین نگاه ما به فاینال فانتزی ۱۶، در مقایسه با سایر بازی‌های اخیر پیش از خود چندان خوش‌رنگ و لعاب به نظر نمی‌رسد. رنگ‌های استفاده شده تیره‌تر هستند، سلاح‌ها درخشش زیادی ندارند و داستان درام آن آمیخته است با دسیسه‌های سیاسی قلمروهای درگیر جنگ و دودمان‌های خانوادگی سرگیجه‌آور.

البته، از آنجایی که با یک بازی فاینال فانتزی طرف هستیم، تمامی این داستان‌ها در نهایت به کریستال‌ها و جنگجویان منتهی می‌شوند. تاکنون از تریلرها و اطلاعاتی که درباره‌ی بازی منتشر شده می‌دانیم بازی شامل جنگ بزرگی میان قلمروهای همزاد، نیرویی قدرتمند در دالمکس، شوالیه‌های سوار بر چوکوبو که به جنگ می‌روند و دراگون‌های ستهم است که در نبرد از جادوی عنصری استفاده می‌کنند.

شخصیت بازی فاینال فانتزی 16

شخصیت مادرکریستال (Mothercrystal) همیشه در عناوینی که نام فاینال فانتزی را یدک می‌کشند حاضر است و اینکه موهبتش تا چه حد برای دفاع از قلمرو در برابر شیوع بلایت، نیروی شیطانی که تهدید به تسخیر قلمرو می‌کند، لازم است. بازیکنان فاینال فانتزی ۱۴ بی شک در اینجا شاید کمتر از دیگران سردرگم باشند، زیرا مادرکریستال (یا Hydaelyn) یکی از شخصیت‌های محوری خط داستانی این بازی MMO است. البته کریستال‌ها همیشه نقش مهمی در بازی‌های فاینال فانتزی ایفا می‌کنند؛ پس، جای تعجب ندارد که این بار هم نقش کلیدی در بازی فاینال فانتزی ۱۶ داشته باشند؛ اما مشاهده آنکه تاکای و یوشیدا چگونه این مضامین را در طول این بازی جدید اکشن نقش‌آفرینی شکل می‌دهند، به خودی خود جالب خواهد بود.

در تریلر فاینال فانتزی ۱۶ به کرات کلمه «ایکون» (Eikon) را می‌شنویم؛ واژه‌ای که در فاینال فانتزی ۱۴ در توضیح پرایمال ها، که آن‌ها را در قامت احضارهای فرنچایز می‌شناسیم، استفاده می‌شود. آنچه می‌خواهیم بدانیم این است که مادرکریستال تا چه حد در جادو و احضارهای بازی نقش دارد. با توجه‌ به اطلاعاتی که تاکنون از بازی منتشر شده می‌توان با اطمینان گفت افراد خاصی در قلمرو به‌عنوان «غالبان» (Dominant) یک ایکون شناخته می‌شوند. به‌ عبارت دیگر، این‌ها احضارکنندگانی هستند که قدرت احضار نوعی خاص از یک پرایمال عنصری که توسط مادرکریستال تعیین شده را دارند.

بررسی گیم پلی فاینال فانتزی ۱۶

تریلر رونمایی گیم‌پلی وقت زیادی را صرف تمرکز بر روی پسری جوان از خانواده سلطنتی به نام جاشووا می‌کند که غالب ققنوس است. او همچنین قدرت التیام دارد و می‌تواند ایکون خود را تحت شرایط دشوار احضار کند.

عفریت فاینال فانتزی 16

از تماشای تریلر و دیالوگ‌ها، با توجه‌ به شوکی که از شخصیت‌ها می‌بینیم وقتی عفریت (که شباهت بسیار زیادی به طراحی‌اش در فاینال فانتزی ۱۴ دارد) وارد میدان نبرد می‌شود، و فریاد یک سرباز را می‌شنویم که می‌گوید: «یک ایکون آتشین دیگر .. اما چنین چیزی ممکن نیست!»، می‌توان نتیجه گرفت که غالب تنها باید یک نوع احضار داشته باشد که با عنصر مادرکریستال قلمروی آن هم راستا باشد. در کنار انحلال «میراث کریستال‌ها» توسط شخصیت‌های بی‌نام بازی، ظهور مجدد ایکون‌های اضافی بی شک به مضمون مرکزی بازی فاینال فانتزی ۱۶ مرتبط است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد مدت‌زمان بازی طولانی است؛ زیرا ما پروتاگونیست داستان را در قالب شوالیه‌ای جوان و سپس جنگجویی آب‌دیده که زخمی بر گونه دارد می‌بینیم؛ پس احتمال وقوع جهش‌های زمانی در میان رویدادها بالاست.

تاکنون چیز زیادی از نحوه‌ی مبارزات او در نبردها ندیده‌ایم؛ اما از تریلر گیم‌پلی بازی واضح است که سیستم نبرد از سیستم real-time فاینال فانتزی ۱۵ و فاینال فانتزی ۷ ریمیک تشکیل شده است که در عوض تمرکز بر روی گروه، بر روی یک نفر تمرکز دارد.

اطلاعات بیشتری را نمی‌توان از ویدیوی منتشر شده استخراج کرد؛ اما به نظر می‌رسد که نبردها نسخه‌ای سریع‌تر و روان‌تر از همتای خود در فاینال فانتزی ۱۵ هستند. نکته‌ی دیگری که در گیم‌پلی قابل توجه است، ترکیب حملات عنصری ایکون‌ها در نبردهای تن‌ به‌ تن است که شمایل آن‌ها به طور واضح اشاره به احضارهای ققنوس، تایتان و گارودا دارد.

اسکوئر انیکس هنوز فرصت زیادی برای انتشار اطلاعات جدید درباره بازی دارد، اما این اطلاعات ممکن است کاملا دقیق نباشند. یوشیدا تأیید کرده است رونمایی بزرگ بعدی در سال جاری رخ خواهد داد؛ بنابراین، ما فعلا مدت نامعلومی را باید در قلمروی حدس و گمان به سر ببریم. با این‌ حال، مراسم رونمایی از فاینال فانتزی ۱۶ با بازخورد مثبت هواداران مواجه شد و مهم‌تر از آن، هدیه‌ای ویژه برای آن دسته از افرادی بود که به دنبال بازگشت ماجراجویی‌های سنگین‌تر و قرون‌وسطایی‌تر به بازی‌های اصلی بودند که بخش قابل توجهی از سال‌های آغازین فرنچایز را شکل می‌دهد.

منبع: Gamesradar

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما