اولین نگاه به گیم‌پلی هورایزن فوربیدن وست؛ زیباتر، بزرگتر و عمیق‌تر

۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۴ ۲۹ تیر ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه
بازی Horizon Forbidden West

همان‌طور که سونی قول آن را داده بود، دیروز طی قسمتی جدید از سری برنامه‌های State of Play شاهد رونمایی بزرگ از گیم‌پلی «هورایزن فوربیدن وست» (Horizon Forbidden West) بودیم. بازی از همه نظر خبر گسترش قسمت نخست هورایزن را می‌دهد. از گیم‌پلی گرفته تا گرافیک و حتی موسیقی، همه چیز بهتر و بزرگتر شده است. با این حال، نکته‌ی دیگری هم در بخش بخش این نمایش بزرگ قابل مشاهده بود؛ اینکه هورایزن فوربیدن وست در پایه و اساس به‌عنوان یک بازی نسل جدید ساخته نشده است.

دو سه روز پیش بود که سونی خبر از برگزاری قسمت جدیدی از برنامه‌ی State of Play خود مختص بازی هورایزن فوربیدن وست را داد؛ روندی که چند سالی است برای بازی‌های بزرگ سونی دنبال می‌شود. ماه گذشته شاهد برنامه‌ای مختص Ratchet and Clank: Rift Apart بودیم. دیگر بازی‌های سونی اعم از «گوست آو سوشیما» یا «لست آو آس ۲» هم برنامه‌های State of Play مختص خود را داشته‌اند. سونی چند سالی است که در مراسم E3 یا دیگر رویدادهای تابستانی شرکت نمی‌کند و به جای آن‌ها، یکی دو بازی بزرگ خود را در قالب یک برنامه‌ی اینترنتی به نمایش می‌گذارد.

بدون شک نمایش گیم‌پلی هورایزن فوربیدن وست، دو سه هفته پیش از آغاز برنامه‌های تابستانی و رویدادهایی مثل E3 یا فستیوال بازی‌های تابستان، یکی از برنامه‌های بزرگ سونی به‌عنوان جایگزین E3 بوده است؛ تصمیمی که بازخوردهای بسیار مثبتی را برای سونی به همراه داشته است. نمایش هورایزن فوربیدن وست، به‌عنوان یکی از بازی‌های آینده‌ی سونی که عرضه‌اش برای زمانی نسبتا زودتر از بقیه‌ی ساخته‌های آن‌ها در نظر گرفته شده، به‌خوبی چشم‌های زیادی را به سمت پلی‌استیشن جذب کرد.

از همین حالا می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا در طول یکی دو هفته‌ی آینده، دیگر بازی‌هایی که معرفی و نمایش داده می‌شوند از نظر گرافیکی با هورایزن فوربیدن وست مقایسه شوند؛ مقایسه‌ای که از همین حالا می‌توانیم به جرأت بگوییم، کاملا به نفع سونی، پلی‌استیشن ۵ و هورایزن فوربیدن وست خواهد بود. از نظر گرافیکی، هورایزن جدید چند سر و گردن بالاتر از دیگر بازی‌ها قرار می‌گیرد. قدرت فنی بالای بازی از همین حالا سایه‌ای بزرگ روی رونمایی‌های آینده انداخته است.

با این حال، جذاب‌ترین بخش نمایش گیم‌پلی هورایزن فوربیدن وست، گرافیک آن نبود. مکانیک‌های گیم‌پلی تازه، دشمنانی جدید با هوش مصنوعی عالی، سیستم‌های حرکتی متفاوت و مبارزاتی بزرگتر و سریعتر، هورایزن فوربیدن وست را به دنباله‌ای عالی برای قسمت اول آن تبدیل کرده‌اند.

در شگفتی گرافیک

پیش از آغاز نمایش گیم‌پلی هورایزن فوربیدن وست، چند ساعتی محیط‌های مختلف بازی را تماشا کردیم. کانال‌های مختلف پلی‌استیشن به مدت پنج ساعت ویدیوهایی سینمایی از محیط‌های مختلف بازی ضبط کرده بودند و هر چه تعداد بیننده‌های پخش زنده بیشتر می‌شد، یک صحنه‌ی جدید به تصاویر در حال پخش اضافه می‌شد. این چند ساعت که در انتظار شروع برنامه‌ی اصلی نشسته بودیم به اندازه‌ی کافی تصاویر باکیفیت دیدیم تا از گرافیک کلی بازی مطمئن شویم و بدانیم که با زیباترین بازی کنسولی ساخته شده طرف هستیم.

تغییر نورپردازی محیط با توجه به زمان روز، ابرهایی که کاملا واقعی و به شکل سه‌بعدی در آسمان شکل می‌گرفتند، آبشارهای در حال جریان، گیاهان داخل محیط که با توجه به نسیم در حال حرکت بودند و اساسا همه چیز بازی از دیدگاه گرافیکی بی‌نقص و شگفت‌انگیز است. هنوز چیزی از بازی ندیده بودیم و می‌دانستیم که قرار است با زیباترین بازی کنسولی طرف شویم؛ حتی با در نظر گرفتن این نکته هورایزن فوربیدن وست در ابتدا برای پلی‌استیشن ۴ ساخته شده و نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵ گرافیکی بهتر ارائه می‌دهد.

گیم پلی بازی Horizon Forbidden West

در ابتدا چندان خیره‌ی کیفیت بازی نمی‌شویم، چون آغاز نمایش گیم‌پلی هورایزن فوربیدن وست با تعدادی شخصیت همراه است که اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، به غیر از فیزیک و کیفیت موی «ایلوی»، از نظر جزئیات و انیمیشن در مقابل دیگر بازی‌های سونی مثل لست آو آس ۲ چندان پیشرفت بزرگی محسوب نمی‌شوند. با این حال، به محض اینکه ایلوی شروع به حرکت می‌کند و از میان‌پرده وارد گیم‌پلی می‌شویم، با محیطی در بازی روبه‌رو می‌شویم که به جرأت می‌گوییم، مثل آن را تا به حال در هیچ بازی دیگری ندیده‌ایم. کیفیت محیط در حد و اندازه‌ی یک انیمیشن از پیش رندر شده است؛ چه بسا اگر چند سال به عقب برویم و کیفیت فوربیدن وست را با انیمیشن‌های دیزنی و پیکسار چند سال پیش مقایسه کنیم، می‌بینیم فوربیدن وست به‌عنوان یک بازی، بالاتر از آن انیمیشن‌های از پیش رندر شده قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد که سازندگان هورایزن فوربیدن وست قصد داشته‌اند تا همان ابتدای کار، کیفیت آب بازی را به نمایش بگذارند؛ موضوعی که در قسمت اول هورایزن چندان خوب نبود و به لطف تلاش‌های کوجیما و پروداکشنز و گوریلا گیمز، بسیار در «دث استرندینگ» پیشرفت کرد. در ادامه یکی دو دقیقه‌ای را غرق تماشای محیط پرجزئیات فوربیدن وست هستیم؛ کیفیت به قدری بالاست که نمی‌توانیم چیزی فراتر از آن را در بازی‌های ویدیویی تصور کنیم.

پیشرفت‌های گیم‌پلی

نکته‌ای بسیار تازه، همان ابتدای کار تعجب زده‌مان می‌کند. ایلوی تنها شخصیتی بود که در دنیای هورایزن توانایی رام کردن حیوانات، یا در واقع ربات‌ها و کنترل و آن‌ها را داشت. با این حال، می‌بینم که شخصیتی دیگر که ایلوی آن‌ها را «مهاجمین» یا Raiders می‌خواند، توانسته‌اند نه‌تنها کنترل ربات‌ها را به دست بگیرند، بلکه از آن‌ها به‌عنوان سوار استفاده کنند. اینکه در بازی قبلی تنها ایلوی توانایی سوار شدن به ربات‌ها و کنترل‌شان را داشت، او را به شخصیتی خاص در دنیای بزرگ بازی تبدیل می‌کرد، اما هورایزن فوربیدن وست همان ابتدای کار معادلات را برهم می‌زند.

از این نقطه به بعد، پیشرفت‌ها و تفاوت‌های گیم‌پلی یکی پس از دیگری آشکار می‌شوند. محیطی که برای مبارزات در نظر گرفته شده و دشمنان در آن به دنبال ایلوی می‌آیند، ظاهر بسیار وسیع‌تر از قسمت قبل است. در همین راستا، ایلوی هم به توانایی‌ها و مهارت‌های بیشتری دسترسی پیدا کرده است. همان ابتدای کار ایلوی یک بمب دود به زمین می‌اندازد تا حواس ربات‌ها را پرت و از دست آن‌ها فرار کند. گفته شده که تجهیزات و آیتم‌های جدید متعددی برای فوربیدن وست طراحی شده است و می‌توان حتی سلاح‌ها و آیتم‌ها را به شکلی دلخواه تغییر و ارتقا داد و شخصی‌سازی کرد.

بازی Horizon Forbidden West

سکوبازی، که اساسا در قسمت قبل وجود نداشت، به بخشی مهم در فوربیدن وست تبدیل شده است. ایلوی می‌تواند از در و دیوار بالا برود، آن هم به قوت سری بازی‌های آنچارتد. سازندگان بازی از نظر داستانی هم این توانایی جدید ایلوی را توجیه کرده‌اند. کامپیوتری که ایلوی با خود به همراه دارد، ارتقا پیدا کرده و حالا می‌تواند نقاطی که در محیط قابل گرفتن هستند را نشان دهد. با اسکن محیط، بخش‌هایی که می‌توانید از آن‌ها بالا بروید به شکلی کم و بیش شبیه به همان آنچارتد و با رنگ زرد روشن می‌شوند. در همین دموی جدید می‌بینیم که ایلوی با مهارتی بالا و شبیه به لارا کرافت و نیتن دریک از محیط بالا می‌رود تا از ربات‌هایی که به دنبالش هستند، فرار کند.

طولی نمی‌کشد تا این دمو قابلیتی دیگر معرفی می‌کند که این قابلیت هم در راستای همان سیستم‌های حرکتی تازه بازی است. ایلوی این بار یک طناب دارد که به نقاط مشخصی از محیط متصل می‌شود و او را به سمت آن نقطه می‌کشد. با توجه به آنچه دیده‌ایم، شاید بتوانیم این طناب قلاب‌دار را به قلاب بتمن در سری بازی‌های آرکام تشبیه کنیم. با این تفاوت که سیستم‌های حرکتی در هورایزن فوربیدن وست، چه به هنگام بالا رفتن از محیط و چه به هنگام استفاده از این طناب جدید، بسیار سریع‌تر هستند.

ایلوی برای فرار از دست ربات‌ها، وارد آب می‌شود؛ بخشی که کاملا در فوربیدن وست جدید است. به لطف یک ماسک تنفسی، ایلوی می‌تواند زیر آب نفس بکشد و به همین دلیل، هیچ محدودیتی برای باقی ماندن در زیر آب وجود ندارد. دنیایی بسیار بزرگ و پرجزئیات هم زیر آب طراحی شده است و آن‌طور که دیده‌ایم، قرار است بخش قابل توجهی از بازی را هم زیر آب بگذرانیم. معمولا مراحل زیر آب در دیگر بازی‌ها به جذابی دیگر بخش‌های بازی نیستند و به نظر می‌رسد که برای جلوگیری از کند شدن روند بازی، در فوربیدن وست با تعدادی سیستم حرکتی مختلف در زیر آب طرف هستیم که سرعت حرکت ایلوی زیر آب را بیشتر می‌کند.

بازی Horizon Forbidden West

سازندگان هورایزن فوربیدن وست چرخه‌ی حیات زیر آب را هم به‌خوبی طراحی کرده‌اند و موجودات مختلفی زیر آب به زندگی مشغول‌اند. مشخصا هم منظورمان از موجود، ربات‌های بزرگ و عظیم‌الجثه است. در نتیجه تصور می‌کنیم که مبارزه‌ی زیر آب یا حداقل برخورد با این موجودات هم بخشی از بازی باشد.

پیشرفت‌های مبارزات

مثل بازی قبل، می‌بینیم که چگونگی برخورد با دشمنان به خود بازی‌کننده سپرده می‌شود؛ یعنی می‌توان به صورت مخفی‌کاری یا پر سر و صدا با دشمنان مقابله کرد. انیمیشن‌های تمام‌کننده از بخش‌های جدید بازی هستند. نمی‌دانیم آیا این انیمیشن‌ها همیشه پخش می‌شوند یا نه، اما در دموی نمایش داده شده، از بین بردن دشمنان به صورت مخفی‌کاری با یک انیمیشن تمام‌کننده همراه است. تصور می‌کنیم مخفی‌کاری بسیار بزرگتر از قبل شده باشد که انیمیشن‌های تازه و زیبایی را هم به آن اختصاص داده‌اند، اما چیز بیشتری از این نوع مبارزه نمی‌بینیم و به سرعت وارد مبارزه‌ی مستقیم با دشمنان می‌شویم.

کاملا واضح است که مبارزات هورایزن فوربیدن وست روندی بسیار سریع‌تر پیدا کرده‌اند. بازی در مقایسه با قسمت قبل، بیشتر شبیه به اکشن‌های سوم شخص با محوریت مبارزات تن به تن شده است. می‌توانیم ببینیم که ایلوی می‌تواند روی دشمنان چند ضرب یا همان کمبو اجرا کند، جاخالی بدهد و بازی اسلوموشن شود، ضربات دشمنان را خنثی کند و نهایتا با یک تمام‌کننده‌ی ویژه آن‌ها را از پای در بیاورد. نیزه‌ی ایلوی را حتی می‌توان شارژ کرد، یعنی کلید ضربه را نگه داشت تا ضربه‌ای قوی‌تر به دشمن وارد شود.

بازی Horizon Forbidden West

کمی که بیشتر به مبارزات نگاه می‌کنیم، تأثیرات سیستم مبارزه‌ی یکی از بهترین بازی‌های چند سال اخیر یعنی زلدا: نفس وحش را روی هورایزن فوربیدن وست می‌بینیم. ایلوی روی دشمنان یک چند ضرب اجرا می‌کند، سپس به سمت بالا جهشی می‌کند، بازی اسلوموشن می‌شود و ایلوی با تیر و کمان خود ضربه‌ی نهایی را به دشمن می‌زند؛ حرکاتی که عینا یادآور مبارزه با دشمنان نفس وحش است. جلوتر که می‌رویم، تأثیرات نفس وحش حتی بیشتر در بازی نمود پیدا می‌کند؛ موضوعی که به هیچ وجه منفی به آن نگاه نمی‌کنیم و در نظرمان کاملا مثبت است. دیگر بازی‌سازان هم باید به زلدا: نفس وحش به‌عنوان بهترین بازی تاریخ نگاه و تلاش کنند تا از گیم‌پلی بی‌نقص آن ایده بگیرند.

در ادامه دقیقا با مکانیکی دیگر روبه‌رو می‌شویم که به وضوح از همان نفس وحش الهام گرفته شده است؛ طوری که بد نیست سازندگان هورایزن فوربیدن وست از قسمت اخیر زلدا به‌عنوان یکی از منابع اصلی الهام برای سیستم‌های بازی خود اشاره کنند. ایلوی یک گلایدر دارد و از آن به برای شناور ماندن در آسمان استفاده می‌کند. این گلایدر در واقع سپر یکی از ربات‌های داخل بازی است و نمی‌دانیم که آیا ایلوی از آن به‌عنوان سپر هم استفاده خواهد کرد یا نه. در هر حال، سیستم‌های حرکتی بازی، با امکان بالا رفتن از در و دیوار، یک طناب و نهایتا هم یک گلایدر برای شناور ماندن در آسمان، به طور کلی روندی متفاوت به بازی بخشیده است.

در ادامه، بازی یکی از دشمنان جدید خود را رو می‌کند که یک ماموت رباتیک است. ایلوی سوار بر رباتی دیگر به جنگ با این فیل بزرگ می‌رود، که البته سیستم جدیدی نیست و در بازی قبل هم ممکن بود. با این حال، سازندگان بازی می‌گویند تنوع ربات‌هایی که در فوربیدن وست می‌توان سوارشان شد از بازی قبل بسیار بیشتر شده است. پایه و اساس مبارزات با این ربات‌های بزرگ در فوربیدن وست هم مثل قسمت قبل حفظ شده است. هنوز هم باید به نقاط خاص ربات‌ها صدمه وارد کنیم تا بخش‌های مختلف بدن آن‌ها جدا شوند و به نقطه‌ی ضعف اصلی برسیم. نمی‌توان درباره‌ی هوش مصنوعی ربات‌ها نظر داد، چون دمو بسیار دقیق ضبط شده است، اما آنچه دیدیم از همه نظر شگفت‌انگیز بود و دشمنان به‌خوبی در مقابل حرکات ایلوی رفتارهایی متفاوت و صحیح نشان دادند.

بازی Horizon Forbidden West

تیرهای مختلف که هر کدام عناصر خاص خود را دارند، مثل تیرهایی که منفجر می‌شوند، از بازی قبل به هورایزن فوربیدن وست هم راه پیدا کرده‌اند، اما گویا با تعدادی عنصر و کاربردی جدید؛ مثل تیرهای جدیدی که حالتی اسیدی-مانند دارد و ضمن از بین بردن و صدمه زدن به بدن ربات‌ها، هم‌چنین نقاط ضعف روی بدنشان را هم روشن می‌کنند. قابلیتی کاملا تازه که به مبارزات آمده، حرکات ویژه است. یکی از این مهارت‌های ویژه را در دموی نمایش داده شده دیدیم که ایلوی با اجرای آن، تمام دشمنان اطراف خود را به عقب می‌راند. سازندگان هورایزن فوربیدن وست می‌گویند که تعداد بسیار زیادی موجود جدید برای این بازی طراحی کرده‌اند و در همین راستا هم مطمئن شده‌اند که به اندازه‌ی کافی مهارت‌ها و توانایی‌های جدید به ایلوی برای مقابله با این دشمنان بدهند.

تجربه‌ی میان نسلی

هورایزن فوربیدن وست قرار است هم‌زمان روی پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵ عرضه شود. سونی گفته است که آن‌ها در ابتدا بازی را برای کنسول نسل جدیدشان یعنی پلی‌استیشن ۵ ساخته‌اند و سپس مطمئن شده‌اند که می‌توانند آن را روی پلی‌استیشن ۴ هم اجرا کنند، اما واضح است که چنین چیزی صحت ندارد و هورایزن فوربیدن وست در پایه و اساس به‌عنوان یک بازی پلی‌استیشن ۴ طراحی شده که نهایتا حالا روی پلی‌استیشن ۵ با گرافیکی بسیار بالاتر و جزئیات و افکت‌های بصری بیشتر اجرا می‌شود.

می‌دانیم که ساخت هورایزن فوربیدن وست پس از عرضه‌ی قسمت قبلی و در سال ۲۰۱۷ آغاز شده و با اطمینان می‌گوییم که در آن زمان، کار ساخت بازی را به‌عنوان یک بازی پلی‌استیشن ۴ شروع کرده بودند. این موضوع کاملا در روند گیم‌پلی فوربیدن وست پیداست. برخلاف رچت و کلنک جدید که از قابلیت‌های سخت‌افزاری پلی‌استیشن ۵ برای ارائه‌ی یک تجربه‌ی گیم‌پلی کاملا جدید استفاده کرده، واضح است که گیم‌پلی فوربیدن وست نسخه‌ای گسترش یافته و بزرگتر از قسمت قبل است؛ طوری که می‌توان بازی را روی کنسول نسل قبلی سونی (البته به هیچ وجه نه با کیفیتی که دیروز دیدیم) اجرا کرد. این موضوع را هم مثبت قلمداد می‌کنیم و می‌دانیم که هورایزن فوربیدن وست تجربه‌ای شگفت‌انگیز روی پلی‌استیشن ۴ ارائه خواهد داد.

بازی Horizon Forbidden West

در نهایت، اطلاعات بیشتری از گیم‌پلی هورایزن فوربیدن وست یا زمان دقیق عرضه‌ی آن در اختیار طرفداران قرار نگرفت. گفته شده که به‌زودی تاریخ عرضه‌ی بازی را اعلام خواهند کرد. با توجه به آنچه از بازی دیده‌ایم، تصور می‌کنیم که عرضه‌ی هورایزن فوربیدن وست برای اوایل سال ۲۰۲۲ در نظر گرفته شده باشد و با اینکه خوشحال می‌شویم بازی زودتر عرضه شود، به‌عنوان کسانی که پلی‌استیشن ۵ نداریم، ترجیح می‌دهیم تا کمی صبر و بازی را روی کنسول نسل جدید سونی و با گرافیک تخیلی‌اش تجربه کنیم.

در ادامه می‌توانید گیم‌پلی منتشر شده از هورایزن فوربیدن وست را ببینید. با این حال، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به منبع اصلی ویدیو سر بزنید و آن را با کیفیت ۴K ببینید که از همه لحاظ با کیفیت بصری متفاوتی روبه‌رو خواهید شد.

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar پویا

    به نظرم زیبایی چهره الوی کم شده
    کمرنگ کردن ابروهای ارن (مرد اسیر شده) نسبت به قسمت اول باعث شده قیافه اش عجیب و تا حدی زشت بشه
    نوردهی روی الوی یه کم عجیب بود به نظرم زیادی می خواستند بدرخشه. انگار چند سورس نور مستقل روی کارکترش گذاشته بودند که مانع این میشد توی نور سایه های طبیعی صحنه غرق بشه.
    هنوز هم انیمیشن صورت تو بعضی لحظات طبیعی به نظر نمیومد. قسمت اول هم تو انیمشن صورت نامبروان نبود. اینجا شاهد بهبود هستیم اما نه کامل
    در مقابل باید اضافه کنم از گیم پلی خوشم اومد و نوید مکانیکهای جدید و احتمالا سورپرایز های باحال رو میده
    البته می دونم الان همه مسرور و مشعوف هستند و تحمل انتقاد ندارند با این وجود دیدم که برخی تو شبکه های اجتماعی به دور از هیجانات کاذب انتقادات مشابهی داشتند.
    باز باید صبر کرد و دید

  2. Avatar ahmad

    به نظر شما چرا دمو را ۶۰ فریم نشان ندادند؟ آیا کمی عجیب نبود

    1. نمی‌تونیم انتظار داشته باشیم تمام بازی‌سازها سراغ ۶۰ فریم برن.
      با انتخاب ۳۰ فریم به عنوان تارگت نهایی بازی، می‌تونن گرافیک خیلی باکیفیت‌تری رو به نمایش بذارن و چه بسا اکثر اوقات گرافیک و کیفیت بصری اولویت اصلی قرار می‌گیره، مگر اینکه بازی مورد نظر توی سبکی مثل مبارزه‌ای باشه که حتی یکی دو فریم روی رقابت تاثیر می‌گذاره و در اون صورت اولویت ارایه‌ی فریم بالاتر و حفظ اون در همه حالته.
      البته که به هیچ وجه بعید نیست هورایزن حالت ۶۰ فریم داشته باشه، مثل مایلز مورالس و رچت و کلنک که حالت ۶۰ فریم دارن و گیم‌پلی این بازی‌ها همگی در حالت ۳۰ فریم و با گرافیک بالاتر به نمایش گذاشته شدن. مشخصا هدف سونی نمایش بازی در بالاترین کیفیت ممکن بوده‌.