حلقه‌ی کهن در بازی Elden Ring دقیقا چیست؟

۱۵ دی ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
elden ring

چندی پیش طی رویداد گیم اواردز ۲۰۲۱ شاهد پخش تریلر داستانی جدیدی از بازی الدن رینگ (Elden Ring) بودیم که مشخصا قصد داشت کنجکاوی هواداران در رابطه با دنیای بازی را برانگیزد. حالا یک سوال مهم و اساسی در ذهن ما به‌وجود آمده است: الدن رینگ یا همان حلقه‌ی کهن دقیقا چیست؟

از زمانی که تیزر تریلر الدن رینگ در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، بسیاری از هواداران این فرضیه را خلق کرده‌اند که حلقه‌ی کهن یک… حلقه‌ی فیزیکی و واقعی است (شاید چیزی شبیه حلقه‌ی قدرت در ارباب حلقه‌ها). در آن زمان این فرضیه با توجه به اطلاعاتی که در اختیار داشتیم، منطقی و درست به‌نظر می‌رسید. از سوی دیگر ایده‌ی مگ‌گافین و حضور یک حلقه‌ی جادویی بارها و بارها در ژانر فانتزی به تصویر کشیده شده است. مگ‌گافین یک اصطلاح مفهومی در سینما و ادبیات است و به شیء، دستگاه یا اتفاقی اطلاق می‌شود که نقش مهمی در داستان یا پیش بردن شخصیت‌ها ایفا می‌کند اما به خودی خود اهمیت آنچنانی ندارد. واژه‌ی مک‌گافین ابتدا توسط فیلمنامه‌نویس بریتانیایی آنگوس مک‌فیل در سینما جا افتاد و توسط آلفرد هیچکاک در سطح عامه متداول گشت.

حال بازگردیم به اصل ماجرا. الدن رینگ با جدیدترین تریلر داستانی خود در گیم اواردز فرضیه‌های جدیدی در ذهن مخاطبان ایجاد نمود و اکنون خیلی‌ها اعتقاد دارد الدن رینگ یک جسم فیزیکی یا یک جواهر جادویی نیست.

تریلر بالا از جایی آغاز می‌شود که یک راوی توضیح می‌دهد چیزی تحت عنوان «طلسم مرگ» (Rune of Death) به سرقت رفت و مدتی بعد Godwyn the Golden به قتل رسید. همین دیالوگ به نوعی به ما می‌گوید وجود طلسم مرگ جلوی مرگ برخی نیمه‌خدایان مثل Godwyn را گرفته بود.

راوی سپس توضیح می‌دهد مرگ Godwyn کاری کرد ملکه ماریکا (Queen Marika) به جنون و یاس کشیده شود. بعد ما شخصیتی را مشاهده می‌کنیم که تاج خود را برمی‌دارد و روی تخت پادشاهی قرار می‌دهد. در این نقطه راوی به ما می‌گوید «دوران فروپاشی آغاز شد؛ جنگی که تنها تاریکی را گسترش می‌داد» و اینکه «حلقه‌ی کهن/الدن رینگ شکسته شده بود، اما توسط چه کسی؟ و چرا؟».

به راحتی می‌توان در نظر گرفت کسی که تاج را روی تخت سلطنت قرار می‌دهد ملکه ماریکا است و جنگ بزرگی که راوی می‌گوید، بر اثر مرگ Godwyn و فروپاشی ایجاد شده پس از شکستن حلقه بوده. با تمام این اوصاف، تصویر زیر می‌تواند تفسیر نسبتا متفاوتی از وقایع را به ما ارائه دهد.

بازی الدن رینگ

نه‌تنها صندلی‌های خالی موجود در تصویر به شکلی چیده شده‌اند که به یک «حلقه» شباهت دارند، بلکه راوی نیز دقیقا زمانی از شکستن حلقه می‌گوید که شاهد همین تصویر هستیم. آیا ممکن است این همان حلقه‌ای باشد که الدن رینگ لقب گرفته؟ با این حساب می‌توان گفت الدن رینگ نام شورای نیمه‌خدایانی شبیه Godwyn بوده که روی The Lands Between حکومت می‌کردند. پس از دزدیده شدن «طلسم مرگ» (که احتمالا جلوی مرگ یا کشته شدن این شخصیت‌ها را می‌گرفت)، Godwyn کشته می‌شود و نهایتا حلقه‌ی کهن «می‌شکند». حتی بعید نیست همین وقایع موجب شده اعضای شورا به جان هم بیفتند و جنگ بزرگی به راه بیندازند.

در حالی که این یک فرضیه جالب توجه است و می‌تواند برخی از وقایع و پیش‌زمینه‌های داستانی الدن رینگ را توضیح داد، اما اطلاعات دیگر وجود دارند که فرضیه اولیه هواداران را تایید می‌کند: اینکه الدن رینگ واقعا یک حلقه‌ و جسم فیزیکی است. اول، در نخستین تریلر Elden Ring از سال ۲۰۱۹، ما شخصیتی را می‌بینیم که چکش بزرگی در دست دارد و می‌خواهد یا الدن رینگ را نابود کند و یا اینکه آن را بسازد. سپس درست زمانی که راوی از شکسته شدن حلقه می‌گوید، تصاویری مبهم از خرد شدن یک حلقه‌ی طلایی به نمایش درمی‌آید.

این ایده که حلقه‌ی کهن واقعا یک حلقه‌ی فیزیکی و قابل لمس است، توسط خلاصه داستان رسمی بازی تایید شده و همچنین هیدتاکا میازاکی (خالق بازی) چند بار اشاره داشته که الدن رینگ نه‌تنها شکسته شده بلکه به تکه‌های کوچکی تقسیم شده است. در نتیجه، از نظر زبانی ما می‌توانیم گروهی از شخصیت‌ها را در نظر بگیریم که «از هم شکسته‌» و از هم جدا شده‌اند، اما توصیف آن با واژه‌ی «تکه‌تکه شدن» کمی متفاوت است.

پیش‌درآمد رسمی Elden Ring در واقع می‌گوید «فرزندان ماریکا، تمامی نیمه‌خدایان، ادعا می‌کنند که تکه‌های حلقه‌ی کهن به‌عنوان طلسم‌های بزرگ (Great Runes) شناخته می‌شوند و قدرت جنون‌آمیز آن‌ها موجب شکل‌گیری جنگ بوده است: دوران فروپاشی.» این نوع واژه‌گذاری نه‌تنها ایده‌ی فیزیکی بودن حلقه را تایید می‌کند، بلکه تکه‌های آن را به عنوان طلسم‌هایی جدید می‌شناسد. پس آیا ممکن است حلقه پیش از مرگ Godwyn شکسته و طلسم مرگ در واقع یکی از چندین طلسم قدرتمند آن باشد؟ اگر این مورد را درست در نظر بگیریم، می‌توان نتیجه گرفت یک نفر طلسم مرگ را به‌دست آورده و دست به قتل Godwyn زده است.

در نهایت، قسمت اعظمی از داستان بازی حول محور پیدا کردن فردی است که مسئول شکستن حلقه بوده. اگر الدن رینگ به همان شورای نیمه‌خدایان اطلاق می‌شد، دیگر «شکستن» آن یک راز بزرگ نبود (گرچه این ایده هم وجود دارد که شخصیت اصلی داستان به دنبال فردی باشد که طلسم مرگ را دزدید و موجب قتل Godwyn شد. اما در این صورت باید طلسم‌ها یا همان Runeها را یک سری چیز متفاوت در نظر بگیریم). فعلا با توجه به اطلاعات رسمی که در دست داریم، بیشتر بر این باور هستیم که حلقه‌ی کهن یک شیء حقیقی است و نه یک عبارت استعاری. این حلقه زمانی توسط یک فرد ناشناس شکسته شده و تکه‌های آن اکنون دنیا را به مرز نابودی کشانده است.

با اینکه منشا حلقه و قدرت‌های احتمالی آن همچنان نامشخص هستند، پیش‌درآمد رسمی بازی اشاره می‌کند «بازیکن هدایت می‌شود تا قدرت الدن رینگ را به اهتزاز درآورد» و اینکه الدن رینگ «منبع Erdtree است». Erdtree یک «درخت جهان» محسوب می‌شود و برخی هواداران می‌گویند این درخت می‌تواند The Lands Between را به موجوداتی به نام The Greater Will و موهبت‌های آنان متصل کند. اینگونه می‌توان نتیجه گرفت هرکس حلقه و قدرت‌های آن را در اختیار داشته باشد، می‌تواند برای سرنوشت سرزمین‌ها تصمیم بگیرد. همچنین، احتمال می‌رود Godwyn، ملکه ماریکا و دیگر نیمه‌خدایان قدرت حلقه را تقسیم کرده‌ بودند، تا اینکه دوران فروپاشی از راه رسید و قدرت به دست افراد نادرستی افتاد.

بازی الدن رینگ

همان‌طور که در جریان هستید جرج آر. آر. مارتین، خالق بازی تاج و تخت (Game of Thrones)، وظیفه ساخت جهان و پس زمینه داستانی الدن رینگ را برعهده داشته است. از سوی دیگر همیشه بازی‌های هیدتاکا میازاکی دارای عمق داستانی فوق‌العاده‌ای بوده و می‌توان گفت همکاری او با جرج مارتین پتانسیل داستانی کم‌نظیری برای الدن رینگ ایجاد کرده است.

 میازاکی و تیمش در استودیو FromSoftware کارهای پیشگامانه‌ای با هنرهایی شگفت‌انگیز انجام می‌دادند و تنها چیزی که از من می‌خواستند، کمی جهان‌سازی بود: دنیایی عمیق، تاریک و طنین‌اندازی که به عنوان پایه‌هایی برای بازی آن‌ها عمل کند. و همان‌طور که می‌دانید، من عاشق خلق جهان‌ها و نوشتن تاریخ خیالی هستم.

– صحبت‌های جرج مارتین در یک مصاحبه

رویکرد داستان‌پردازی تکه‌ای که معمولا در عناوین فرام سافتور وجود دارد به گونه‌ای طراحی شده که بازیکنان را در دنیای بازی غرق و آن‌ها را تشویق کند تا تمام نقاط جهان آن را با استفاده از نشانه‌های صوتی و طراحی مراحل کاوش کنند. خیلی از مکانیزم‌های الدن رینگ آزادی عمل بسیار زیادی در اختیار بازیکن قرار می‌دهند، به همین خاطر نحوه‌ی داستان‌سرایی میازاکی انتخاب فوق‌العاده‌ای برای الدن رینگ است. اما با این حال طرفداران مارتین می‌توانند به این واقعیت توجه داشته باشند که مشارکت‌های او به‌طور قابل توجهی روی بازی تأثیر گذاشته و مقیاس کلی آن را تغییر داده است. به گفته میازاکی مارتین باعث شده است که Elden Ring نسبت به بازی‌های قبلی استودیو، بیشتر شخصیت‌ محور باشد. مارتین چیزهایی را برای استودیو محتمل کرده است که این توسعه‌دهنده ژاپنی نمی‌توانست به تنهایی انجام دهد. Elden Ring یک بازی فوق‌العاده جاه‌طلبانه است و مشارکت مارتین حسی از قصه‌پردازی غنی و شخصیت‌های متفاوت را به ارمغان آورده است.

با حضور شخصی چون مارتین در پروژه، می‌توانیم انتظار یک پیش‌زمینه‌ی داستانی بسیار غنی و فوق‌العاده را از الدن رینگ داشته باشیم. مشخصا با اطلاعات فعلی توانایی گشودن رمز و رموز دنیای پیچیده و گسترده‌ی بازی را نداریم – حداقل نه به صورت جامع و کامل. در نتیجه، باید به همین موارد موجود اکتفا کنیم و برای تجربه‌ی بازی در تاریخ ۶ اسفند ۱۴۰۰ آماده شویم.

منبع: Den of Geek

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه