وقتی استراتژی موبایل مایکروسافت به PC می‌خورَد!

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده محمد زرین‌صدف، محسن چینه‌کش
گوینده محمد زرین‌صدف، محسن چینه‌کش
زمان 14:06
حجم فایل 13 مگابایت

مایکروسافت سلاحی قدرتمند به نام ویندوز دارد. همین ویندوز سال‌هاست که رقبا را ترسانده و باعث شده آن‌ها مرتب استراتژی‌هایشان را تغییر دهند. اما همواره یک‌جای کار مایکروسافت می‌لنگده؛ این شرکت چندین سال، سخت در پی این بود که موبایل بسازد. تا حدی هم موفق شد؛ اما درنهایت نتوانست در بازار موبایل به آن چیزی که لیاقتش را داشت دست پیدا کند؛ در عوض به‌جای یک تلفن هوشمند موفق، یک گجت موبایل دیگر را خلق کرد؛ در مورد سرفیس صحبت می‌کنم. چند روز است که خبرهای جالبی از مایکروسافت به گوش می‌رسد و آن‌هم چیزی نیست جز سازگاری ویندوز ۱۰ از نوع دسکتاپی با معماری ARM. اما این موضوع چقدر مهم است، چرا این‌قدر مهم است و اساسا چه تاثیری روی بازار مصرف گجت‌های دیجیتالی می‌گذارد؟

اپل یک خط واضح و پررنگ بین PC و موبایل کشیده؛ گوگل از کانال موبایل دارد وارد دنیای PC‌ می‌شود و مایکروسافت با زیرکی سعی دارد داشته‌های دنیای کامپیوترهای شخصی‌اش را به دنیای موبایل بیاورد. آیا در این راه موفق می‌شود؟ در پادکست بالا، در این‌باره خواهید شنید.

در ضمن از شما دعوت می‌کنیم در نظرسنجی زیر شرکت کنید و نظرات خود را زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

[CP_POLLS id=”93″]
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲ دیدگاه
  1. فرشید

    بنظرم بنده موارد توجه به اکو سیستم ویندوز و ارائه گوشی قوی مثل surface phone با هم همبستگی زیادی دارند و خوب انتخاب نشده اند. چون اگر برای microsoft اکو سیستم ویندوز مهم باشه به احتمالا خیلی زیاد نتیجه اش یک گوشی قوی خواهد بود.
    تغییری که در استراتژی microsoft تو چند سال اخیر بوده دوری زیاد از انحصار طلبی و کار روی کیفیت محصولاتش بوده.
    برای مورد اول خیلی مثلا های زیادی هست. برای نمونه اگر به ارائه office روی chrome book دقت کنیم. واضحه حمایت از chrome os خیلی مزیتی برای microsoft نداره چون هنوز فاصله زیادی با سیستم عامل های مطرح داره و از طرفی حمایت از اون جا رو برای windows و macos تنگ می کنه. ولی الان office رو داره روش ارائه می کنه و برای این کار هزینه میکنه.
    البته نتیجه این جهت گیری یک پارچگی محصولات بین سیستم های مختلف شده.
    البته اجرای نرم افزار های desktop روی گوشی مزینتی نداره ولی وقتی ویژگی continuum رو درنظر بگیریم نتیجه خوبی میتونه داشته باشه.
    تصور کنید که شما مسافرت هستند و به توی محل اقامتتون براحتی گوشتون رو به تلویزیون و یا احیانا نمایشگر دیگه ای که اونجا هست وصل می کنید. و روی پروژه طراحی تون در photoshop ویا autocad کار می کنید. و یا visual studio ویا eclipse روی میارید بالا و روی کار توسعه نرم افزارتون کار میکنید.

  2. دانیال بهزادی

    البته پیش از این زورآزمایی مایکروشافت، اوبونتو بود که مرز بین دنیای رایانه شخصی و تلفن همراه رو برداشت

  3. امیر

    به نظر من این قضیه موفقیت آمیز نیست. چون اولا ویندوز از اول برای معماری اینتل طراحی شده و بهینه شده. و دوم این که به نظر من دلیلی نداره که نرم افرار های دسکتاپ روی موبایل اجرا بشه. چون که نرم افزار های ویندوز برای صفحه نمایش بزرگ طراحی شدند و شما فرض کنید فوتوشاپ به خوبی هم روی موبایل اجرا بشه. چه فایده ای داره؟؟؟ با گوشی پنج اینچی که ادم نمیتونه طراحی حرفه ای کنه و دکمه ها و اپشن های فوتوشاپ انقدر کوچک میشن که استفاده ازش توی یک گوشی پنج اینچی غیر ممکنه و یا خیلی سخته. بازم باید دید که مایکروسافت چه میکنه.

    1. vahid

      در بین دیدگاه‌هایی که کاربران درباره‌ی این دستاورد مایکروسافت قرار داده بودند، برخی از کاربران این تصور را داشتند که قرار است این برنامه‌ها بر روی صفحه‌نمایش گوشی اجرا شوند. در پاسخ به این کاربران باید بگویم که به‌هیچ‌وجه همچین اتفاقی رخ نخواهد داد چون این کار غیر ممکن است. صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند، حداکثر ۶ اینچ هستند. حتی با در نظر گرفتن این اندازه، اجرای برنامه‌های Win32 بر روی صفحه‌نمایش کوچک گوشی غیرعقلانی و غیرممکن است زیرا عملا کاربران هیچ‌کاری را نمی‌توانند بر روی آن انجام دهند. غیر از این جنبه، بهینه‌سازی این برنامه‌ها برای صفحه‌نمایش گوشی کاری است که باید تک‌تک شرکت‌های نرم‌افزاری در برنامه‌های خود اعمال کنند.
      شما برای اجرای برنامه‌هایتان تنها باید گوشی خود را به نمایش‌گر ثانویه متصل کنید تا ویندوز ۱۰ کامل را در جلوی چشمان خود مشاهده کنید. تصور کنید توانایی اجرای ۲۰ میلیون نرم‌افزار تنها بر روی دستگاهی کوچک چقدر می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. این کاری است که تنها مایکروسافت قادر به انجام دادن آن است.

  4. مجید

    بلاخره یه روزی اکوسیستم ویندوز از
    اندروید و آی او اس تو اسمارت فون ها پیشی می‌گیره چون آینده دست ویندوز

  5. میثم

    کاش گوشی ویندوزی بود داخل تصویر

    1. منوچهر

      گزینه های نظر سنجی کامل نیست. به نظر من مایکروسافت اینگونه تحلیل کرده که در بخش گجت های صنعتی می تونه موفق تر باشه. واسه همین برند سرفیس رو بیشتر داره به سمت استفاده های صنعتی و اداری پیش می بره تا توی اون بخش که مزیت های زیادی نسبت به رقباش داره جلوی از دست دادن بازار رو بگیره و سهمش رو بیشتر هم بکنه. برای مثال الان نرم افزارهای صنعتی همه روی ویندوز به خوبی کار میکنن. یا اینکه مجموعه نرم افزارهای آفیس که فقط روی ویندوز ران میشن، بی نظیر هستن. یا همون یکپارچه سازی لینکدین و آفیس …

      به نظر من اتفاقی که میوفته اینه که مایکروسافت برند سرفیس رو با تکمیل کردن خانواده دیوایس هاش به موفقیت خوبی برسونه. و موفقیت خانواده سرفیس موفقیت ویندوز و مایکروسافت رو در پی خواهد داشت. که به نظر من این عوض شدن بازی حداقل ۵ تا ۱۰ سال طول میکشه.

  6. میثم

    درکل خوب بود….

  7. میثم

    هیچ چیزی درباره برنامه های یونیورسال میدونید؟؟؟

    1. vahid

      تمام سوال هایی که در مورد برنامه های یونیورسال و خود ویندوز موبایل داری میتونی تو این سایت جوابتو پیدا کنی .winphone.ir

  8. قاسم

    بهتر بود در قسمت سوال میگفتین اکو سیسم سرفیس ها
    چون واضح است این برند داره مایکروسافت و میاره بالا
    تنها بخش از دنیای دیجیتال که واقعا خلاقیت هنوز وجود داره توش همین برند سرفیس است بنظر من

  9. نیما

    اگر مایکروسافت میخواد تو بازار موبایل خودی نشون بده باید سیستم عاملش رو دست خوش تغییراتی بکنه.
    وین فون باید به طور کلی تغییر کنه.نباید موبایل با پی سی تشابه داشته باشه که.اینا دنیاشون با هم فرق داره
    حتی از نظر رابط کاربری هم وین فون مشکل داره. به هر حال با بازطراحی این سیستم عامل شاید مایکروسافت رو یه روز جای اپل ببینیم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه