نقد و بررسی بازی شین مگامی تنسه ۳؛ حلول فرشته‌ی مرگ

۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۹ ۱ خرداد ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۶ دقیقه
نقد و بررسی بازی Shin Megami Tensei III HD

امکان ندارد مخاطب ما باشید و نام مجموعه بازی‌های «شین مگامی تنسه» (Shin Megami Tensei) به گوش‌تان نخورده باشد. کم و بیش از این مجموعه‌ی بزرگ و تاثیراتش صحبت کرده‌ایم، اما تا به حال امکان تجربه‌ی درست و درمان این سری قدیمی به راحتی فراهم نبوده است. به لطف بازسازی یکی از معروف‌ترین و بهترین قسمت‌های این مجموعه، یکی دو دهه به عقب برمی‌گردیم و یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های ژاپنی تاریخ را دوباره بررسی می‌کنیم. شین مگامی تنسه ۳ به صورت بازسازی شده روی کنسول‌های امروزی عرضه شده است.

بازسازی شین مگامی تنسه ۳ روی پلتفرم‌های امروزی، دقیقا همان نسخه‌ی اصلی است که با وضوح تصویر بیشتر و تعدادی تغییر خوب اجرا می‌شود.

شین مگامی تنسه ۳ حتی در زمان خود هم عجیب بود؛ چه برسد به بازی‌ها و رسانه‌های امروزی که اگر همه چیز را حاضر و آماده مقابل مخاطب نگذارند، صدایش در می‌آید. فقط هم از نظر روند و گیم‌پلی نمی‌گوییم و از دیدگاه داستانی و حتی طراحی بصری هم شین مگامی تنسه ۳ سبک خاص خود را دنبال می‌کند. بازی قدم به قدم در صورت مخاطب می‌کوبد؛ طوری که انگار تمام تلاشش را می‌کند تا گیمر را بی‌خیال ادامه‌ی کار کند، اما گیم‌پلی آن قدر درگیر کننده و سوال‌های مطرح شده آن‌‌قدر جذاب هستند که برخلاف تلاش‌های بازی، نمی‌توان از پای آن بلند شد.

بازسازی شین مگامی تنسه ۳ روی پلتفرم‌های امروزی، دقیقا همان نسخه‌ی اصلی است که با وضوح تصویر بیشتر و تعدادی تغییر خوب اجرا می‌شود. این حرکت در راستای حفظ دیدگاه اصلی سازندگان بسیار پسندیده است، اما بدون شک امکان هزینه کردن و بازسازی شین مگامی تنسه ۳ به عنوان یک بازی که مخاطب خاص خود را دارد و افراد زیادی سراغش نمی‌روند، منطقی نبوده است.

از طرف دیگر، ما آمده‌ایم این نکته را گوشزد کنیم که اتفاقا روند سخت و شاید اعصاب خرد کن بازی، خوراک جمعیت قابل توجهی از گیمرهای امروزی است؛ منظورمان گیمری است که نه تنها ترسی از پیدا کردن راه با تلاش‌های پی در پی خود ندارد و از تکرار مبارزه با یک غولآخر نمی‌ترسد، بلکه دقیقا دنبال چنین بازی‌ای می‌گردد. شین مگامی تنسه ۳ هم به بهترین شکل ممکن به گیمری که پا به پای و راه بیاید، پاداش می‌دهد و تجربه‌ای فراموش نشدنی مقابلش می‌گذارد. به جرات می‌توانیم بگوییم که بازسازی شین مگامی تنسه ۳ به نام Shin Megami Tensei III: Nocturne HD در زمان بسیار خوبی عرضه شده است.

پوکمون اما ترسناک

صحبت از شین مگامی تنسه بدون ورود به موضوع قدمت و اهمیت آن ممکن نیست. بسیاری از سبک‌ها و مجموعه‌های بزرگی که امروزه در صنعت بازی وجود دارند، در شین مگامی تنسه ریشه می‌گیرند. ساده‌تر بگوییم، وجود پوکمون و بازی‌های شبیه به آن همگی به خاطر شین مگامی تنسه است. پیدایش مجموعه‌ی شین مگامی تنسه به چند دهه پیش بازمی‌گردد و از همان ابتدای کار، این پیدایش با معرفی سیستمی کاملا جدید به بازی‌های ویدیویی همراه بوده است. مبارزه با هیولاهای مختلف و جمع کردن آن‌ها به عنوان سبکی از نقش‌آفرینی، در اولین شماره‌ی شین مگامی تنسه معرفی می‌شود.

بازی Shin Megami Tensei III HD

پایه و اساس مبارزات بازی تفاوت چندانی با یک نقش‌آفرینی کلاسیک ژاپنی ندارد. سیستم جمع‌آوری و ارتقا هیولاها و استفاده از آن‌هاست که به تک تک بخش‌های بازی عمق می‌بخشد.

سری بازی‌های شین مگامی تنسه احترام زیادی برای هیولاهای خود قائل است. تمام هیولاهایی که در دنیای شین مگامی تنسه و حتی مجموعه‌های فرعی آن مثل «پرسونا» و «شیطان دیجیتال» می‌بینیم، همگی بر پایه‌ی افسانه‌های مختلف طراحی شده‌اند؛ از دیوها و هیولاها و شیاطین آسیای شرقی گرفته تا هندی و ایرانی و اروپایی، هر موجود افسانه‌ای و ماورایی که در سری شین مگامی تنسه وجود دارد، در پی حجم زیادی تحقیقات طراحی شده است.

به عنوان یک نقش‌آفرینی نوبتی ژاپنی، شین مگامی تنسه همه‌ی آنچه از این سبک بازی‌ها انتظار دارید را در خود دارد. خط سلامتی و خط مانا، حرکات معمولی و مهارت‌های مختلف و همه‌ی این سیستم‌های معمول سر جای خود هستند. به اضافه‌ی این‌ها، شین مگامی تنسه سیستمی کاملا مختص خود دارد که در آن می‌توانید هیولاهایی که با آن‌ها مواجه می‌شوید را به گروه خود اضافه کنید. این هیولاها به شما ملحق می‌شوند، کنار شما امتیاز تجربه می‌گیرند و ارتقا پیدا می‌کنند، تکامل پیدا می‌کنند و به موجود دیگری تبدیل می‌شوند. در واقع سلاح اصلی شما برای پیروزی در مبارزات، مهارت‌ها و حرکات‌های خودتان نیستند و بلکه این هیولاها هستند؛ هیولاهایی که قدرت‌شان را در اختیار شما می‌گذارند.

بازی Shin Megami Tensei III HD

سری شین مگامی تنسه از افسانه‌ها و الهه‌های تمام ملل به عنوان شخصیت‌های اصلی خود استفاده می‌کند.

شین مگامی تنسه ۳ نه آن‌قدر قدیمی است که بازی کردنش اذیت‌تان کند و نه شبیه به مجموعه‌های فرعی سری مثل پرسوناست که ضمن حفظ تعدادی از عناصر همیشگی شین مگامی تنسه، تمرکزشان کلا چیز دیگری است و تجربه‌ای متفاوت و مختص خود ارایه می‌دهند. اگر می‌خواهید بدانید دنیای عجیب شین مگامی تنسه، با تمام ارجاعاتش به ادیان و الهه‌های مختلف، با جملات مبهم و ایده‌های غریب و به شدت پوچ‌گرایانه‌اش، دقیقا چه شکلی است، در حال حاضر ساده‌ترین راه بازی کردن بازسازی جدید شین مگامی تنسه ۳ است.

سولز به معنای واقعی کلمه

همان ابتدای کار، از سختی شین مگامی تنسه ۳ گفتیم. از اینکه بازی به هیچ وجه دست گیمر را نمی‌گیرد و همه چیز را به او واگذار می‌کند. این موضوع در تک تک نقاط بازی صدق می‌کند. چیزی به معنای «بخش آموزشی» یا شبیه به آن در شین مگامی تنسه ۳ وجود ندارد. از همان دقیقه‌ی نخست که بازی را آغاز کرده‌اید، نه کلیدهای بازی و چگونگی استفاده از منوها و چیزهایی شبیه به آن توضیح داده می‌شود، نه سیستم مبارزه به شما آموزش داده می‌شود، نه کارهایی که می‌توانید انجام دهید. اینکه کجا قرار دارید و باید کجا بروید دیگر به جای خود. انتظار کلمه‌ای توضیح را در بازی نداشته باشید؛ چه در گیم‌پلی و چه در داستان.

بازی Shin Megami Tensei III HD

آماده باشید تا در نقشه‌ی بازی گم شوید و در همین حین که به دنبال راه خود می‌گردید، قدم به قدمی که برمی‌دارید یک دشمن مقابل‌تان ظاهر شود.

با این حال، سازندگان بازی بیمار نبوده‌اند و با هدف شکنجه‌ی مخاطب، بازی خود را به این شکل طراحی نکرده‌اند. بلکه آن‌ها چالشی بسیار بزرگ‌تر را به جان خریده‌اند. نکات مهمی که باید بدانید، اعم از چگونگی استفاده‌ی صحیح از هیولاها در مبارزات، هدف بعدی‌تان و چیزهایی از این قبیل، به شکلی مبهم و طی دیالوگ‌های مختلف در بازی به مخاطب ارایه می‌شود. دنیای بازی پر از ارواح سرگردان است. این ارواح در نقاط مشخصی قرار داده شده‌اند تا اگر لازم باشد نکته‌ای را بدانید، آن را در اختیارتان قرار دهند.

برای مثال، می‌توانید مطمئن باشید قبل از غولآخرهای بزرگ بازی، یک روح سرگردان در همان سیاهچال به شما می‌گوید که «نیروی بسیار قدرتمندی پشت فلان دیوار احساس می‌کنم» یا بازی برای اینکه شما را به نقطه‌ای خاص بفرستد، روح سرگردانی مقابل مسیرتان قرار می‌دهد که به شما می‌گوید «قصه‌ی دخترکی که در خیابان فلان گریه می‌کند را شنیده‌ای؟». البته جملات از مثال‌های ما پیچیده‌تر و مبهم‌تر هستند و معمولا به شکلی ادبی نگارش شده‌اند، اما در هر حال به خوبی راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار می‌دهند.

حتی راهنمایی‌های چگونگی استفاده از مکانیک‌های مبارزه هم به همین شکل ارایه می‌شوند. البته که بخش زیادی از بازی وابسته به گشت و گذار و آزمون و خطاست؛ تصور نکنید قدم به قدم بازی یک روح سرگردان منتظرتان نشسته است تا اطلاعات لازم را برای‌تان نقل کند. اینکه شین مگامی تنسه ۳ چقدر خوب و تنها با تعدادی جمله، مسیرتان را مشخص می‌کند و هشدارهای لازم را به شما می‌دهد، از اعجاز بازی است.

بازی Shin Megami Tensei III HD

ارواح سرگردان، تنها کمک شما در پیشرفت هستند و حتی برخی اوقات نکات داستانی هم توسط آن‌ها ارایه می‌شوند.

ممکن است مدت زیادی در نقشه‌ی بازی یا در سیاهچالی سرگردان شوید و نهایتا زمانی که به نقطه‌ی مورد نظر می‌رسید، به خود می‌گویید که «فلانی به این نقطه اشاره کرده بود و من گوش نکرده بودم.» یکی دو بار در ابتدای بازی برای پیشرفت باید در سیاهچالی به عقب بازمی‌گشتم و حتی یک روح سرگردان هم به من گفته بود که فرضا «دیروز در فلان اتاق عقبی نور عجیبی دیدم» یا چیزی شبیه به آن که هرگز در نظر من مهم نمی‌آمد. با این حال، بعدها متوجه شدم که بازی با این حرکت قصد داشت من را به عقب برگرداند و من حرفش را گوش نکرده بودم. در خیال خودم، باید در همه حال فقط به جلو حرکت می‌کردم، در صورتی که پیشرفت در سیاهچال‌های شین مگامی تنسه ۳ روندی کاملا غیر خطی دارد.

سیاهچال‌های بازی کاملا به هم متصل هستند. حتی سیاهچال‌های متفاوتی در بخش‌های جداگانه‌ی نقشه‌ی بازی وجود دارند که توسط راه‌هایی به یکدیگر متصل می‌شوند. بگذارید ساده‌تر بگوییم: دقیقا زمانی که به پایان یک سیاهچال می‌رسید، دری را بازی می‌کنید که دقیقا شما را به ابتدای آن می‌آورد. همان‌طور که از سیاهچال‌های یک نقش‌آفرینی خوب انتظار می‌رود، گشت و گذار در نقشه‌ی بازی با پاداش‌های مختلفی همراه است. این پاداش‌ها از آیتم‌های مهم گرفته تا هیولاهای مخفی که به شما می‌پیوندند و هم‌چنین غولآخرهای اختیاری و فرعی را شامل می‌شوند.

بازی Shin Megami Tensei III HD

سیاهچال‌های بازی طراحی زیبایی دارند و همانطور که انتظار دارید، پر از راه‌های فرعی و غولآخرهای اختیاری هستند.

گم شدن در سیاهچال‌های شین مگامی تنسه ۳ موضوعی بسیار معمول است، اما بازی نقشه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد که فقط نقاطی که در آن پا گذاشته‌اید را ثبت می‌کند؛ یعنی به راحتی می‌توانید با نگاهی به نقشه، متوجه شوید که آیا در یک دور باطل گیر افتاده‌اید، یا مسیر درستی را طی می‌کنید. حس خوب گشت و گذار و کشف مکان‌های مخفی یا حتی مسیر اصلی‌تان، بخشی از تجربه‌ی کلی شین مگامی تنسه ۳ است؛ حسی که به جرات می‌توانیم بگوییم در بازی‌های امروز پیدا نمی‌شود. وقتی بعد از یکی دو ساعت سردرگمی در یک سیاهچال، بالاخره راه پیشرفت را پیدا می‌کنید و اتاقی جدید می‌بینید، واقعا به خود می‌بالید و حس خوشحالی وجودتان را فرا می‌گیرد.

البته که این حس چند ثانیه‌ای بیشتر دوام نمی‌آورد، چون در پایان یک سیاهچال همیشه غولآخری قدرتمند منتظرتان نشسته است.

حیوان ناطق

پیروزی در مقابل غولآخرهای بازی نیازمند استفاده‌ی صحیح و دقیق از تمام سیستم‌ها و مکانیک‌های بازی است. باید اعداد و ارقامی که در مبارزات دخیل هستند را به خوبی یاد بگیرید و آن‌ها را با توجه به غولآخری که مقابل‌تان است تنظیم کنید. شین مگامی تنسه ۳ بازی سختی است، شاید به جرات بتوانیم آن را سخت‌ترین نقش‌آفرینی ژاپنی تاریخ بنامیم، اما این سختی با یادگیری صحیح مهارت‌ها و چگونگی استفاده از آن‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند. ما کاری به این نداریم که بازسازی شین مگامی تنسه ۳ برای اولین بار درجه‌ی سختی آسان دارد.

کمی بالاتر از سیستم اصلی سری شین مگامی تنسه گفتیم و این سیستم، یعنی جمع‌آوری هیولاهای مختلف و استفاده از آن‌ها در مبارزات، هسته‌ی اصلی شین مگامی تنسه ۳ است. برای اینکه هیولاها را به تیم خود اضافه کنید، باید با آن‌ها صحبت کنید و به توافق برسید. صحبت و مذاکره با هیولاها آن هم میان مبارزات، یک مکانیک مهم در شین مگامی تنسه است.

حین مبارزات، می‌توانید به جای حمله و صدمه زدن به هیولاها، شروع به مذاکره به آن‌ها کنید. البته که عوامل مختلفی در پاسخ شنیدن از سوی هیولاها نقش دارند و قرار نیست هر هیولایی به شما جواب دهد. حتی برخی اوقات هیولاها پا پیش می‌گذارند و به شما پیشنهاد مذاکره می‌دهند. برای مثال، اگر یک هیولای خاص را می‌خواهید، بهتر است در مبارزه ابتدا دیگر هیولاها را از بین ببرید و نهایتا تنهایی با او صحبت کنید. خیلی اوقات هم ممکن است یک هیولاها را آن‌قدر بزنید که در لحظه‌ی آخر به التماس کردن بی‌افتد و بخواهد به شما ملحق شود.

بازی Shin Megami Tensei III HD

مذاکره با هیولاها زمانی جواب می‌دهد که به آن‌ها تعدادی آیتم مشخص یا پول بدهید. آن‌ها سپس سوالی از شما می‌پرسند که با توجه به شخصیت هیولا (که برگرفته از یک دیو یا الهه‌ی معروف است) باید به آن جواب صحیح دهید.

مذاکره با هیولاها معمولا با دادن چیزی به آن‌ها شروع می‌شود. پس از اینکه آیتم یا مقدار پول مورد نظر هیولا را به او دادید، او سپس معمولا سوالی از شما می‌پرسد. این سوال ممکن است بسیار ساده و مسخره یا در طرف مقابل پیچیده و فلسفی باشد. پاسخ صحیح به سوال، که البته با توجه به شخصیت خاص هر هیولا پیدا کردن پاسخ صحیح هم چندان راحت نیست، منجر به پیوستن هیولا به تیم شما می‌شود. حتی ممکن است یکی از هیولاهای دیگر در تیم‌تان، به جای شما وارد عمل شود و وظیفه‌ی پاسخ دادن را بر عهده بگیرد. اتفاقات غیر منتظره در شین مگامی تنسه ۳ کم نیستند.

هیولاهایی که به شما پیوسته‌اند نقش اعضای گروهتان را بازی می‌کنند. هیولاها هر کدام قدرت‌ها و نقاط ضعف خاص خود را دارند، توانایی‌های مختلفی برای خود دارند و به تدریج هم با کسب امتیاز تجربه، به مهارت‌های بیشتر دسترسی پیدا می‌کنند. تیمی چهار نفره از خود و هیولاهای‌تان تشکیل می‌دهید و آن‌ها را به مبارزه می‌برید.

تراز هیولاها و سطح قدرت آن‌ها معمولا سقف مشخصی دارد و نمی‌توانید یک هیولا را تا ابد نگه دارید و ارتقا دهید. بازی تشویق‌تان می‌کند تا در قالب یک سیستم جداگانه به نام «ادغام هیولا»، قدرت‌های دو هیولای مختلف را با یکدیگر ادغام کنید و موجودی کاملا جدید بسازید. تراز و قدرت هیولای جدیدی که با ادغام دو یا سه هیولا ساخته می‌شود، معمولا بیشتر از هیولاهای قبلی است. بررسی اینکه چه هیولاهایی در اختیار دارید و قدرت کدامیک بیشتر به کارتان می‌آید و کدامیک از آن‌ها بیشتر به درد ادغام می‌خورند، بخش مهمی از بازی است. تعدادی محدود از هیولاهای بازی می‌توانند بدون ادغام، خودشان تکامل پیدا کنند و به موجودی جدید تبدیل شوند. بازی هیچ حرفی از اینکه کدام یک از هیولاها قابلیت تکامل دارند به شما نمی‌زند و خودتان باید با ارتقای هیولاهای، قابلیت تکامل آن‌ها را کشف کنید.

بازی Shin Megami Tensei III HD

هیولاها به تیم شما می‌پیوندند و از آن‌ها در مبارزات استفاده می‌کنید. توجه به قدرت‌های خاص هر هیولا،‌ ارتقای آن‌ها و استفاده‌ی صحیح از هیولاها در تیم خود، بخش بزرگ و مهمی در بازی است.

مهارت‌های شخصیت اصلی بازی یا در واقع خودتان هم با آیتمی به نام «ماگاتاما» قابل تغییر است. این آیتم‌ها کم و بیش شبیه به کلاس‌های مختلف بازی عمل می‌کنند. حدود بیست عدد ماگاتاما در بازی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در بخش‌های مختلف بازی پیدا کنید و هر کدام از آن‌ها به شکلی متفاوت روی قدرت‌ها و مهارت‌های شما تاثیر می‌گذارند. نقاط ضعف و قدرت شما با استفاده از ماگاتاماهای مختلف تغییر می‌کنند و مهارت‌هایی که یاد می‌گیرید هم به نسبت فرق خواهند کرد. می‌توانید یک ماگاتاما را فعال داشته باشید و با توجه به نیاز خود برای غولآخرهای مختلف، آن‌ها را تغییر دهید و یکی دیگر را فعال کنید.

نهایتا، یک عامل دیگر هم روی روند کلی بازی تاثیر می‌گذارد. تمام بازی‌های سری شین مگامی تنسه سیستمی بر پایه‌ی وضعیت «ماه» دارند. در بازی‌های پرسونا که خط داستانی با یک تقویم گره خورده، این ماه با توجه به روزهای یک تقویم تغییر می‌کند و در بازی‌های شین مگامی تنسه، به نسبت تعداد قدم‌هایی که در یک سیاهچال برداشته‌اید. ماه دو حالت بسیار تاثیرگذار دارد: ماه کامل و ماه نو. هفت مرحله طول می‌کشد تا از ماه نو به ماه کامل برسیم و برعکس. وضعیت ماه در همه حال گوشه‌ی سمت چپ تصویر نشان داده می‌شود. در هر مرحله، رفتار هیولاهای بازی متفاوت خواهد بود.

قدرت هیولاها، با توجه به عنصر خاص‌شان در حملات، در هر مرحله‌ی مشخص از ماه ضریب خاص خود را دارد. با این حال، در ماه کامل تمام هیولاها به قدرتمندترین حالت خود می‌رسند و رفتارشان هم غیرمنتظره می‌شود. در ماه کامل، هیولاها ضرباتی بسیار قوی خواهند داشت و به هیچ وجه دفاع نخواهند کرد. هم‌چنین امکان فرار از اکثر مبارزات به هنگام ماه کامل غیرممکن می‌شود. صحبت و مذاکره با بیشتر هیولاها به هنگام ماه کامل بسیار سخت می‌شود. از طرف دیگر، تعدادی از هیولاهای کمیاب فقط در ماه کامل حاضر مذاکره با شما هستند.

بازی Shin Megami Tensei III HD

می‌توانید هیولاهایی که جمع کرده‌اید را با یکدیگر ادغام و کنید و یک هیولای معمولا قوی‌تر بسازید.

وضعیت ماه روی ادغام هیولاها هم تاثیر می‌گذارد. با توجه به مرحله‌ای که ماه در آن قرار دارد، ممکن است نتیجه‌ی ادغام هیولاها متفاوت شود. هم‌چنین پیشرفته‌ترین نوع ادغام هیولاها که طی آن یک هیولای اضافه باید قربانی شود، فقط در ماه کامل ممکن است.

تمام این پیچیدگی‌ها، از چگونگی استفاده‌ی درست و به جا از مهارت‌ها گرفته تا ادغام صحیح هیولاها و ارتقای آن‌ها و در نظر گرفتن وضعیت ماه در همه حال، پیشرفت را در شین مگامی تنسه ۳ چالش‌برانگیز می‌کنند. این جاست که بازسازی شین مگامی تنسه ۳ وارد می‌شود تا حداقل تمام کردن بازی را ممکن کند.

حلول فرشته‌ی مرگ

احتمالا پیش از این در برنامه‌ها و مقالات مختلف از من شنیده‌اید که رغبتی به بازسازی‌های بزرگ آثار کلاسیک ندارم. هدف از بازسازی بازی‌ها یا فیلم‌های قدیمی نباید چیزی مگر حفظ همان آثار قدیمی به شکل اصلی‌شان باشد. بازسازی شین مگامی تنسه ۳ دقیقا همین رویه را دارد؛ موضوعی که در نام بازی هم گوشزد شده است. بازی Shin Megami Tensei III: Nocturne HD Remaster همان‌طور که نامش می‌گوید، چیزی بیش از ارایه‌ی همان بازی اصلی اما با وضوح تصویر اچ‌دی نیست.

شین مگامی تنسه ۳ اولین برخورد من با این سری بازی‌ها بود. نسخه‌ی اصلی را حدود پانزده سال پیش روی پلتفرم اصلی یعنی پلی‌استیشن ۲ تجربه کرده، اما به خاطر دارم که هرگز تمامش نکرده بودم. دلیلش هم سختی بیش از اندازه‌ی بازی بود. این بار که تک تک طلسم‌ها و هیولاها و سیستم‌های این سری را می‌شناختم، دیگر مشکلی با سختی بازی نداشتم، اما نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که بازی از یک نقطه به بعد به شکل اعصاب خرد کنی سخت می‌شود. بازسازی شین مگامی تنسه ۳ پیش از هر چیز مطمئن شده است تا این مشکل را برطرف کند.

بازی Shin Megami Tensei III HD

داستان بازی عالی است، ولی برای شنیدنش باید حسابی تلاش کنید.

اولین تغییر بازسازی شین مگامی تنسه ۳ در مقایسه با نسخه‌ی اصلی، اضافه شدن درجه‌ی سختی آسان است. این درجه‌ی سختی به دلیلی نامعلوم در قالب یک محتوای دانلودی کاملا رایگان به بازی اضافه می‌شود؛ یعنی بازی را که تهیه می‌کنید، چه روی پلی‌استیشن و چه روی استیم، باید درجه‌ی سختی آسان را جداگانه به بازی اضافه کنید. چند صد کیلوبایت دانلود می‌کنید و درجه‌ی سختی آسان اضافه می‌شود.

تغییر بعدی، صداگذاری انگلیسی (و حتی ژاپنی) بازی برای اولین بار است. دیالوگ‌های بازی در نسخه‌ی اصلی صداگذاری نداشتند، اما در بازسازی شین مگامی تنسه ۳ اکثر دیالوگ‌ها ضبط شده‌اند. حتی با اینکه به جرات می‌توان گفت که بازی نیازی به صداگذاری نداشت، دوبله‌ی شخصیت‌ها بسیار خوب از آب درآمده است و شخصیت‌ها نسبت به گذشته زنده‌تر شده‌اند. با اینکه پیش از تجربه‌ی بازسازی فکر می‌کردم صداگذاری شخصیت‌ها به محیط ترسناک و مرموز شین مگامی تنسه ۳ لطمه بزند، حالا که بازی را دیده‌ام، می‌گویم که چنین اتفاقی رخ نداده است و صداگذاری‌ها را به عنوان یک پیشرفت می‌بینم.

چندان بیراه نگفته‌ایم اگر شین مگامی تنسه ۳ را یک نقش‌آفرینی ترسناک قلمداد کنیم. بازی محیطی بسیار ترسناک دارد و موسیقی و صداگذاری‌اش حسابی ترسناک و دلهره‌آور هستند. مهم‌تر از آن، دنیای غیر قابل پیش‌بینی بازی و اینکه واقعا قدم به قدم نمی‌دانید قرار است چه اتفاقی بی‌افتد و همیشه هم در خطر هستید، جو بسیار ترسناکی به شین مگامی تنسه ۳ داده است. بر تمام این‌ها داستان و شخصیت‌های عجیب و جملات مبهم و قصار را هم اضافه کنید تا بازی حس و حالی ترسناک و حسابی متفاوت به خود بگیرد.

بازی Shin Megami Tensei III HD

بیشتر نقش‌آفرینی‌های امروزی، بیرون از مبارزه درمان و خط سلامتی و جادو را پر می‌کنند. برخی دیگر به مرور زمان خط جادو و سلامتی را پر می‌کنند. شین مگامی تنسه ۳ هر چند ساعت یک بار، یک اتاق درمان مقابل‌تان می‌گذارد که استفاده از آن هم نیازمند پول است.

شین مگامی تنسه ۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های نوبتی تاریخ، ارزش بسیار بالایی دارد. آنچه بازی از مخاطب خود می‌خواهد، یادگیری و استفاده از تک تک سیستم‌ها و مکانیک‌ها برای پیشرفت است. بازی طراحی بسیار دقیقی بر مبارزات و روند خود داشته و در مقابل از مخاطب هم خود می‌خواهد که تک تک آن‌ها را یاد بگیرد. این رویه مخالف دیدگاه‌های استاندارد بازی‌سازی است که معمولا تلاش می‌کند چند راه مختلف مقابل پای گیمر بگذارد. شین مگامی تنسه ۳ نشان می‌دهد که ساخت بازی سخت، صد البته به شرط تعادل، بارها و بارها چالش‌برانگیزتر از یک بازی معمول است. اینکه چگونه میزان دقیق سختی بازی را تنظیم کنیم و اطلاعات کافی برای پیشرفت را به مخاطب دهیم و در عین حال هم مطمئن شویم او را فراری نمی‌دهیم.

وجود بازسازی شین مگامی تنسه ۳ هم به عنوان یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های نوبتی تاریخ و هم به عنوان پایه و اساسی برای مجموعه‌ی بزرگ شین مگامی تنسه ۳ لازم است. خوشبختانه Shin Megami Tensei III: Nocturne HD Remaster ضمن حفظ اساس بازی اصلی، حتی با درجه‌ی سختی آسان خود امکان تجربه‌ی کلی بازی را برای همه‌ی افراد ممکن می‌کند.

نام بازی: Shin Megami Tensei III: Nocturne – HD Remaster
تهیه‌کننده: Atlus
سازنده: Atlus
سبک: نقش‌آفرینی نوبتی
پلتفرم: PS4، Switch، PC

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar محسن جاوری

    تاحالا سمت بازی های نوبتی ژاپنی نرفته بودم. بعد از نگاه سریع و خوندن نقد این بازی، خیلی علاقه مند شدم بازی رو تجربه کنم.

    1. سلام و تشکر.
      اگه تا حالا نقش‌آفرینی ژاپنی بازی نکردی، پیشنهاد می‌کنم اولین تجربه رو گزینه‌ی ساده‌تر و بهتری انتخاب کنی.
      چیزی مثل پرسونا ۵ یا فاینال فانتزی ۱۰ یا ۱۳.