اصل عدم قطعیت هایزنبرگ دقیقا یعنی چی؟

۴ شهریور ۱۳۹۸

همه‌ی ما در فیزیک دبیرستان درباره‌ی اصل عدم قطعیت هایزنبرگ خوانده‌ایم. این اصل آن‌قدر معروف است که هرکس مقداری به فیزیک یا هوافضا علاقمند باشد درباره‌ی آن شنیده‌ است. اصل خیلی مرموزی که می‌گوید ما نمی‌توانیم در زمانی مشخص، موقعیت و سرعت یک ذره بنیادین را با هم محاسبه کنیم. در نتیجه نمی‌توانیم موقعیت و سرعت یک ذره‌ی بنیادین را در زمان آینده پیش‌بینی کنیم. یعنی اینکه جهان برای ما غیر قابل پیش‌بینی است. برای اینکه درباره‌ی اصل عدم قطعیت هایزنبرگ بیشتر بدانید ویدیوی بالا را تماشا یا آن را از لینک زیر دانلود کنید.

دانلود ویدیو

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar Adib

    یعنی اونقدرا هم دقیق که بگین دقیق نمیشه گفت اصل عدم قطعیت چی هست؟؟؟
    البته پارادوکس EPR این اصل رو به چالش میکشه که بعد ها منجر به ناموضعیت میشه که کوانتوم جوابی براش نداره تا الان
    ممنون بابت روشنگری

  2. Avatar پرواز

    این اصل در کدام کتاب دبیرستان و چه سالی تدریس شده است؟؟؟

  3. Avatar پری

    عالی بود . من تازه متوجه اصل عدم قطعیت و موضوع موجی بودن ذرات شدم . خیلی خوب بود ممنون

  4. Avatar shahabmp

    متاسغانه به خاطر انتخاب موضوع خیلی تخصصی ویدئو جالبی در نیامده بود!!! این ویدئو از دو نظر نیاز به تجربه و دانش یه فیزیک دان برجسته نیاز داشت که ازش بی بهره بود، یکی به خاطر اینکه سازنده ویدئو درک کاملی از چیزی که داره توضیح میده داشته باشه و یکی دیگه هم اینکه بتونه این درک به بیننده به بهترین شکل منتقل کنه، متاسفانه بخاطر همین کمبود ویدئو گنگ و ناکارامد بود، حتی برای کسایی مثل من که به علم فیزیک علاقه دارن، فقط برای کسی که تحصیلات آکادمیک فیزیک داره مفهوم بود که کو اونم بخاطر اینه از قبل با این نظریه آشناییت کامل داره و اصلا به این ویدئو نیاز نداره!!!

  5. Avatar مانی

    این بار هم نفهمیدم چیه قضیه

  6. Avatar erfan

    تلاش تیم ویدوآل واقعا قابل تحسین هست و این امر در کلیپ های این تیم کاملا مشهود است. اما من به عنوان یک مخاطب و بیننده همیشگی میخوام نظرم رو باهاتون در میان بزارم. همون طور که خودتون بهتر میدونید وقتی بحث یک ویدئو یا کلیپ آموزشی مطرح هست، این کلیپ آموزنده تنها در صورتی مؤثر واقع میشه که از همه جوانب نه تنها برای اهل علم و مخاطبین خاص که برای عموم گیرا و جذاب باشه. تلاشی که شما در این زمینه دارید کاملا قابل مشاهده ست اما بنظر من و شاید خیلی های دیگه کافی نیست. کلیپ ها هرچند تلاش دارن مخاطب رو تمام و کمال به محتوا جذب کنند ولی چندان موفق نیستند. به چند دلیل:

    ۱- محتوای تصویری کلیپ ها علیرغم تلاش طراحان برای متنوع جلوه دادن، روند یکنواخی داره و گیرایی و جذابیت لازم رو برای بیننده بهمراه نداره، بطوری که من از تماشای کلیپ بالا منصرف شدم و تنها به “شنیدن” محتوای کلیپ بسنده کردم.

    ۲- صدای گوینده فارغ از جنسیت نه تنها میبایست برای مخاطب گیرا و رسا باشه. اینطور ک برمیاد در گویندگی کلیپ ها سعی میشه تون صدای گوینده یکنواخت و بدون اوج و فرود باشه؛ که این امر در صورتی میتونه موفق باشه که به جنس صدای گوینده و لحن و گویش اون هم توجه بشه. این امر رو به وضوح میتونید در کلیپ های Youtuber های مشهور مثل ASAPScience مشاهده کنید. گوینده در حین اینکه تون صدای خودش رو در یک خط و بدون هیجان و اوج و فرود نگه میداره اما همچنان کلیپ ها برای مخاطبین جذاب و گیرا ست و از بازدید های میلیونی برخوردار هستش. این موضوع بدون توجه مواردی که گفته شد یعنی جنس صدا و لحن گویش میسر نیست. در کلیپ ها ویدوآل این امر شاید تا حدودی نادیده گرفته میشه و حقیقتش رو بخواید صدای گویندگان تا حدی کسل کننده و به دور از استاندارد یک صدای گیرا و دلچسب باشه…

    باز هم لازمه تکرار کنم تلاش طراحان، گویندگان و تهیه کنندگان ویدوآل قابل تقدیر هست. اما توجه حتی به یکی از این دو مورد، بطور قابل ملاحظه ای میتونه آمار بازدید و محبوبیت کلیپ ها رو بالا ببره. و این قطعا چیزی هستش که تهیه کنندگان لایق اون هستند.
    این موارد رو به عنوان یک مخاطب همیشگی لازم دیدم بهتون بگم. امیدوارم بهش توجه بشه و پیشرفت شما رو بهمراه داشته باشه. با سپاس

    1. Avatar ساسان

      درسته مخصوصاً به خاطر اینکه احتمالن دسترسی به ترکِ جدایِ آهنگ و افکت ندارید، صدای زیر ویدئو معمولاً خیلی بی‌تناسب و بی‌ربط و بی‌روحه. شاید اگه با نرم افزار وویس اور اصلی رو محو یا ضعیف کنید و بعد وویس اور جدید رو بزارید بهتر باشه.

  7. Avatar ami

    من که هنگ کردم 😐

  8. Avatar komeil

    آخ آخ آخ ینی تنها چیزی که از دبیرستان فراموشم نمیشه.۲صفحه A4 پشت و رو یه اثبات داشت پدرمونو دراورده بود مربوط به عدم قطعیت الکترون تو لایه های اوربیتالی میشد ولی خیلی مفهوم قشنگی داشت :))

    1. Avatar پرواز

      دبیرستان کدام سال؟ کدام کتاب؟

      1. Avatar picsart

        فک کنم منظورشون دانشگاهه:////
        فقط تو دانشگاه همچین چیزی ما داشتیم:)

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه