رامبد خانلری از تجربه‌ی نوشتن می‌گوید (ویژه برنامه‌ی هنر برای همه)

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

در ادامه‌ی گفت‌وگوهای زنده‌ی دیجی‌کالا با اهالی فرهنگ و هنر در روزهای کمپین هنر برای همه میزبان نویسنده‌ی جوان، رامبد خانلری شدیم.

جشنواره هنر برای همه اولین رویداد فرهنگی آنلاین است که توسط دیجی‌کالا و فیدیبو با همکاری شهرداری تهران از ۴ تا ۳۱ خرداد برگزار می‌شود. در طول این جشنواره هر شب یک گفت‌وگوی زنده در حوزه‌ی فرهنگ و هنر از اینستاگرام دیجی‌کالا پخش می‌شود. ویدیوی گفت‌وگوی هر شب را می‌توانید روز بعد در دیجی‌کالا مگ ببینید.

جشنواره هنر برای همه

رامبد خانلری متولد سال ۱۳۶۲ مهندسی شیمی خوانده اما خیلی زود وارد جهان ادبیات شد. او دبیر بخش داستان مجله‌ی کرگدن بود که در زمان خانلری این بخش از مجله طرفداران زیادی پیدا کرد. خانلری داستان‌نویسی را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد. اولین کتابش یک مجموعه داستان به نام «سرطان جن» بود که سال ۱۳۹۲ توسط نشر آگه منتشر شد.

«سرطان جن» نامزد نهایی جایزه‌ی جلال شد که یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی است و بعد هم توانست جایزه‌ی ادبی مهرگان را کسب کند. دومین مجموع داستان خانلری «آقای هاویشام» بود و بعد از آن سراغ نوشتن داستان بلند «سورمه‌سرا» رفت.

در گفت‌وگو با رامبد خانلری از اتفاق ناراحت‌کننده‌ی آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس شروع کردیم. خانلری جزو کسانی است که در شبکه‌ی اجتماعی خودش به این ماجرا واکنش نشان داد و از علاقمندان حیوانات و محیط زیست به شمار می‌رود.

بعد سراغ روزهای قرنطینه و کرونا رفتیم و خانلری از تجربه‌ی عجیب آخرالزمانی کرونا گفت و این که چه‌قدر احتمال دارد در آینده از آن به عنوان یک تجربه‌ی جالب و نه ترسناک یاد کنیم.

در میان برنامه‌ی معرفی کتاب خانلری کتاب «در» را معرفی کرد. «در» نوشته‌ی ماگدا سابو کتابی است که سال گذشته ایرانیان را با ادبیات مجارستان آشنا کرد و موفقیت زیادی هم کسب کرد. خانلری معتقد است که این کتاب فرصتی در اختیار خواننده قرار می‌دهد تا تجربیاتی را که دیگران از سر گذرانده‌اند، تجربه کنند.

در ادامه‌ی گفت‌وگو خانلری از تجربه‌ی نوشتن کتاب‌هایش گفت که به نوعی برآمده از زندگی خودش هستند و از این که چه‌طور نویسنده‌های روز ادبیات ایران از مخاطب فاصله گرفته‌اند و به همین دلیل خوانندگان کمتر به داستان‌های روز ایرانی اقبال نشان می‌دهند و اگر هم مشتاق ادبیات ایرانی باشند سراغ گلشیری و هدایت و بهرام صادقی و نویسندگان نیم قرن پیش ایرانی می‌روند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه