آیت دولتشاه از کتاب خوانی می‌گوید (ویژه‌برنامه‌ی هنر برای همه)

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

در قسمت اول از گفت‌وگوهای زنده‌ی ویژه‌برنامه‌ی هنر برای همه میزبان آیت دولتشاه بودیم.

جشنواره هنر برای همه اولین رویداد فرهنگی آنلاین است که توسط دیجی‌کالا و فیدیبو با همکاری شهرداری تهران از ۴ تا ۳۱ خرداد برگزار می‌شود. در طول این جشنواره هر شب یک گفت‌وگوی زنده در حوزه‌ی فرهنگ و هنر از اینستاگرام دیجی‌کالا پخش می‌شود. ویدیوی گفت‌وگوی هر شب را می‌توانید روز بعد در دیجی‌کالا مگ ببینید.

جشنواره هنر برای همه

آیت دولتشاه متولد شهریور ماه ۱۳۶۱ فارغ‌التحصیل رشته‌ی ادبیات دراماتیک از دانشکده‌ی سینما و تئاتر دانشگاه تهران است. او مدیرمسئول موسسه‌ی فرهنگی و هنری هفت اقلیم و نویسنده‌ی آثاری از قبیل «خویش‌خانه» و «ترکش لغزنده» است.

آیت دولتشاه در ابتدای برنامه از تجربه‌اش در قرنطینه می‌گوید. این که چطور شصت و چند روز از خانه بیرون نیامده و کرونا برایش شبیه موهبتی بوده که به او فرصت تنهایی و کار کردن داده است. دولتشاه می‌گوید که آخرین رمانش را می‌خواهد به کووید ۱۹ تقدیم کند چون قرنطینه به او فرصت نوشتن کتابش را داده است.

دولتشاه در روزهای کرونا خواندن شاهنامه را آغاز کرده و از این می‌گوید که چه‌قدر شاهنامه شگفت‌انگیز است و حتی سریال‌هایی مثل «بازی تاج و تخت» وام گرفته از آن است.

در این برنامه از سرانه‌ی مطالعه صحبت شد و این که تلویزیون چرا به کتاب بی‌مهری نشان می‌دهد. آیت دولتشاه معتقد است که مشکل خواندن کتاب‌های بد است نه این که به صورت کلی سرانه‌ی مطالعه پایین باشد. دولتشاه می‌گوید که خیلی از نویسنده‌ها به دلیل عدم آگاهی مردم از کتاب‌های خوب و توجه نکردن رسانه‌ها به کتاب خودشان وظیفه‌ی پرسونال برندینگ را برعهده گرفته‌اند که برای یک نویسنده کار درستی نیست.

در بخش دیگری از برنامه آیت دولتشاه چند کتاب ایرانی را معرفی کرد. کتاب «اشیای موزه‌ی آشغالی» نوشته‌ی تکتم تفضلی از نشر افراز سال ۹۷ منتشر شده است و جزو نامزدهای نهایی جایزه‌ی مهرگان ادب هم بوده است.

«این برف کی آمده؟» یکی دیگر از کتاب‌هایی است که دولتشاه معرفی کرده و نویسنده‌ی آن محمود حسینی‌زاد مترجم آلمانی است.

دولتشاه معتقد است برای شروع کتاب خواندن نباید سخت گرفت. صرف اتفاق خواندن کتاب مبارک است.

حرف‌های کامل آیت دولتشاه و میان برنامه‌های جذاب گفت‌وگوهای زنده‌ی «هنر برای همه» را می‌توانید در ویدیو ببینید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه