لغو پرتاب موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس در آخرین لحظه

۲۵ اسفند ۱۳۹۸

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) قرار بود امروز ۶۰ ماهواره استارلینک (Starlink) را با موشک فالکون ۹ (Falcon 9) به فضا پرتاب کند. ماموریتی که به دلیل مشکل فنی در آخرین لحظه لغو شد.

ماجرا در صبحی مه‌آلود در کیپ‌کاناورال فلوریدا آغاز شد. با گذشت زمان و نزدیک شدن به ساعت ۰۹:۲۲ که زمان تعیین‌شده برای پرتاب بود به مرور آسمان آفتابی شد و همه چیز به خوبی پیش می‌رفت. شمارش معکوس آغاز شد و در نهایت به صفر رسید. درست در لحظه پرتاب موتورها روشن شدند اما ناگهان و به سرعت همه چیز به صورت خودکار متوقف شد.

کامپیوتر داخلی موشک فالکون ۹ درست پیش از پرتاب مشکلی را در یکی از موتورهای موشک تشخیص داد و در همان لحظه ماموریت به صورت خودکار لغو شد.

موشک فالکون ۹ که امروز قرار بود ماهواره‌های استارلینک را به فضا پرتاب کند پیش از این چهار بار مورد استفاده قرار گرفته بود. در صورت موفقیت‌آمیز بودن پرتاب اخیر این موشک به اولین موشک فالکون ۹ تبدیل می‌شد که پنج بار به فضا پرتاب شده است. موشک‌های فالکون ۹ پس از انجام ماموریت به صورت عمودی روی زمین و یا سکوی شناور در دریا فرود می‌آیند و امکان استفاده مجدد از آن‌ها وجود دارد.

با توجه به لغو این ماموریت در آخرین لحظات و محدود بودن پنجره پرتاب مهندسان اسپیس‌ایکس فرصت کافی برای رفع مشکل و انجام ماموریت در همین روز را نداشتند. اکنون اسپیس‌ایکس در همکاری با سازمان‌های مسئول در حال تعیین زمان دیگری برای انجام این ماموریت است.

اسپیس‌ایکس چند روز پیش از انجام هر ماموریت موشک مورد نظر را آزمایش می‌کند. این آزمایش طبق معمول برای این ماموریت هم انجام شده بود و در آن هیچ مشکلی مشاهده نشده بود.

با این حال و با توجه به پیچیدگی‌های فراوان پرتاب‌های فضایی احتمال بروز خطا در روز پرتاب هم وجود دارد. اتفاقی که امروز افتاد و ماموریت ارسال مجموعه جدیدی از ماهواره‌های استارلینک را ناتمام گذاشت.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه