وقتی با قلیچ خانی استرالیا را بردیم؛ خاطره‌ای از امیر حاج‌رضایی

۲۶ شهریور ۱۳۹۸

در ادامه خاطره‌بازی دیجی‌کالا مگ به مناسبت جام ملت‌های آسیا، قسمت دوم خاطرات امیر حاج رضایی کارشناس و مربی و بازیکن فوتبال پیشکسوت را می‌بینیم. این‌بار خاطره از یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ تیم ملی فوتبال ایران است. پرویز قلیچ خانی که سه بار قهرمانی جام ملت‌های آسیا را با تیم ملی تجربه کرد. رکورد قهرمانی سه جام ملت‌های آسیا اتفاقی است که برای کمتر بازیکنی رخ می‌دهد. به جز آن سه‌بار هم ایران هیچ‌وقت به فینال نرسید و حالا شاید بشود به نقش موثر پرویز قلیچ‌خانی در تیم ملی اشاره کرد.

پرویز قلیچ‌خانی متولد آذرماه ۱۳۲۴ فوتبالیست پیشکسوت ایرانی است که در خانواده‌ای متوسط در یکی از محلات پایین ‌شهر تهران متولد شد. اول کار ورزش مورد علاقه‌اش والیبال بود اما یک روز اتفاقی تماشاگر فوتبال بازی کردن دوستانش شد و تصمیم گرفت فوتبال را به صورت ورزش حرفه‌ای دنبال کند. امیر حاج رضایی تعریف می‌کند که چطور او، پرویز قلیچ خانی و علی پروین با هم در محله‌شان فوتبال بازی می‌کردند.

منصور امیرآصفی را که دفاع تیم ملی ایران و سرمربی تیم کیان بود، می‌توان به عنوان کاشف پرویز قلیچ‌خانی معرفی کرد. مربی که هم به لحاظ مالی قلیچ‌خانی را پشتیبانی می‌کرد و برایش کفش می‌خرید و هم او را به تیم کیان دعوت کرد که تیم دسته اول فوتبال تهران بود.

باشگاه گالاتاسرای ترکیه جزو باشگاه‌های خارجی بود که آن زمان می‌خواست قلیچ‌خانی را به عنوان بازیکن به تیمش بیاورد. بعد از یک بازی دوستانه با باشگاه نورنبرگ آلمان بازی پرویز قلیچ‌خانی آنقدر درخشان بود که آنها هم از او دعوت کردند به تیم‌شان بپیوندد.

سازمان تربیت بدنی آن زمان قول داده بود به عوض جواب‌های رد قلیچ‌ خانی به باشگاه‌های اروپایی بعدتر ضررهای مالی آنها را جبران کند. اتفاقی که هرگز رخ نداد.

خاطره امیر حاج رضایی را از بازی خاطره‌انگیز ایران در مقابل استرالیا ببینید که چطور پرویز قلیچ خانی بخشی از ناکامی ایران در بازی رفت را جبران کرد و چطور هنوز هم صحنه پنالتی قلیچ‌خانی که منجر به گل شد می‌تواند نفس را در سینه حبس کند.

داستان دراماتیک پرویز قلیچ خانی را از زبان امیر حاج رضایی بشنوید و ببینید و در مسابقه خاطره‌بازی جام ملت‌های آسیای دیجی‌کالا مگ شرکت کنید.

شرکت در مسابقه خاطره‌بازی جام ملت‌های آسیا
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه